وی فور یو
2 سال پیش / خواندن دقیقه

ویژگی ها و نشانه های یک معلم بد

ویژگی ها و نشانه های یک معلم بد

با مشاهده رفتارها و اخلاق های نسبتا بد از معلمان، ممکن است احساس کنید که فرد بد اخلاقی می باشد و این در حالی است که شاید اصلا معلم شما بد اخلاق نیست.

ویژگی ها و نشانه های یک معلم بد

معلمان انسان های زحمت کش و نازنینی هستند که برای رشد و ترقی شاگردان خود با تمام وجود تلاش می کنند اما در میان آنها استثنا هم وجود دارد و هستند برخی آموزگاران که توجهی به آنچه دیگر همکارانشان رعایت می کنند ندارند. در واقع  تعداد معدودی از معلمان به دلیل تنبلی یا عدم انگیزه هیچ تلاش مفیدی برای رشد خود و دانش آموزشان ندارند و این کار آنها باعث بی رغبتی در دانش آموزان می شود و همین کوتاهی آنها را در لیست معلمان بد قرار می دهد، معلمانی که با چند ویزگی میتوان آنها را شناخت . به همین دلیل و برای شناخت بهتر آنها در این بخش از نمناک به ویژگی های معلم بد می پردازیم. 

معلمان بد، از همکاران خود نمی آموزد

با گذشت زمان استراتژی های آموزشی تغییر می کنند و آنچه شما به عنوان معلم قبلا در مدرسه آموخته اید برای دانش آموزان فعلی کارایی چندانی نخواهد داشت. بهترین کار برای ارتقاء روش تدریس استفاده از نحوه آموزش همکاران دیگر است، برای اینکار می توانید داخل کلاس آنها بنشینید و نحوه آموزش را ببینید و یا اینکه از آموزش خود فیلم بگیرید و نظر آنها را بپرسید ولی معلم بد از این کار خودداری می کند.

به یادگیری دانش آموزان توجه نمی کند

همه ما می دانیم که بین ارائه یک درس و تدریس واقعا تفاوت وجود دارد. اما اینکه چگونه بتوان به مورد دوم دست یافت تا دانش آموزان آنچه را که باید بیاموزند برسند شرط معلمان خوب است و معلمان بد به آن توجهی ندارند.

معلم بد

بدون همدلی آموزش می دهد

منظور از همدلی بعد احساسی آن نیست بلکه قرار دادن خود جای تفکرات و خواسته های دانش آموز از معلم است که برای معلم بد اهمیتی ندارد.

سریع از داوطلب می خواهند پاسخ دهد

وقتی بلافاصله از داوطلبان سوال می پرسید تعداد کمی از دانش آموزان در مورد آن فکر می کنند زیرا آنها می دانند در نهایت شخص دیگری پاسخ را ارائه می دهد. به همین دلیل هیچ تلاشی برای یافتن پاسخ انجام نمیدهند. بهتراست از دانش آموزان بخواهید سوالات را روی کاغذ نوشته و با دقت و حوصله به آنها پاسخ دهند، سپس برگ ها را جمع آوری کنید و شروع به دادن پاسخ کنید.

تشخیص معلم بد

توانایی تدریس بصورت متنوع را ندارد

تنوع در نحوه تدریس اهمیت بسیاری دارد چراکه یادگیری و قدرت حافظه را در دانش آموز افزایش می دهد. این امر در آموزش جذاب و به معنای تنوع در یادگیری دانش آموزان است که معلم بد به آن توجهی نمیکند.

به ندرت ارزیابی انجام می دهد

اگر ارزیابی دانش آموزان به ندرت انجام بگیرد حافظه آنها کاهش می یابد و فشار بسیاری را بر دانش آموزان و معلمان وارد می کند تا بتوانند مقدار زیادی از مطالب را بین دوره های آزمایش پوشش دهند. برگزاری آزمون به دانش آموزان کمک می کند تا آنچه را که آموخته اند به خاطر بسپارند.

معلم بد اخلاق

ارتباط خوبی برقرار نمی کند

گاهی اوقات یک معلم قادر به بر قراری ارتباط با دانش آموزانش نیست و انتظار دارد دیگران ذهنش را بخوانند و توقعات بی حد و حصر او را برآورده کنند.

توانایی مدیریت کلاس را ندارد

عدم توانایی در مدیریت کلاس بزرگترین ضعف یک معلم است، این مسئله صرف نظر از اینکه دانش آموزان را به اهداف آموزشی نمی رساند بلکه باعث هرج و مرج در محیط کلاس می شود.

دانش محتوا ندارد

در بیشتر کشورها برای کسب گواهینامه در یک موضوع خاص ، معلمان را ارزیابی می کنند با این حال فکر می کنید که همه معلمان مهارت کافی برای تدریس دروس را دارند، متأسفانه برخی از معلمان هستند که به اندازه کافی محتوا مطالب را نمی دانند. همه معلمان قبل از تدریس باید برای هر درسی آماده تا آنچه را که قرار است آموزش دهند درک کنند.

اخلاق بد معلم

حرفه ای نیست

حرفه ای بودن زمینه های مختلف آموزشی را در بر می گیرد. معلمانی که حرفه ای نیستند ممکن است با استفاده از الفاظ زشت ، رفتارهای نامناسب و ... زود شکست بخورند.

قضاوت نادرست می کند

تعداد زیادی از معلمان خوب به دلیل یک لحظه قضاوت نادرست ، اعتبار خود را در این شغل از دست داده اند، قبل از هر اقدامی حتی در لحظاتی که غلیان احساسات یا عوامل استرس زا زیاد است فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید تا در گروه معلمان بد قرار نگیرید.

به شغل خود تعهد ندارد

برخی از معلمان انگیزه کافی ندارند و زمان لازم برای انجام کار خود نمی گذارند و وقت بیشتری را به کلاس اختصاص نمی دهند و دانش آموزان را به چالش نمی کشند، در تدریس هیچ خلاقیتی ندارند و معمولاً با سایر اعضای هیئت علمی یا کارکنان ارتباط برقرار نمی کنند.

معلم بد اخلاق

انتقادی است

این معلم نه تنها دیگران را مورد انتقاد قرار می دهد بلکه از همه مهمتر هرگز دیگران را تحسین نمی کند. جو کلاس آنها به طور کامل سمی است و انرژی منفی در آن موج میزند، درست عاملی که باعث ضعف انگیزه و اشتیاق دانش آموزان می شود.

تنبل است

عدم اشتیاق در معلمان نشان می دهد که سالها پیش تمرکز و انرژی خود را از دست داده اند، چیز جدیدی نمی دانند و روش تدریس آنها طی دهه ها تغییر نکرده است و به دلیل تنبلی هیچ تلاشی برای رفع آن انجام نمیدهند.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع