هر چندماه یکبار گزارشی درمورد آتشگرفتن یک خودرو برقی منتشر میشود یا گاهی اوقات دیدهایم که این وسایل نقلیه خودبهخود میسوزند. سؤال این است که آیا خطر آتشسوزی خودروهای الکتریکی همهجا وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش کمی پیچیده خواهد بود اما پاسخ کوتاه آن خیر است.
اکثر مردم معتقدند که خودروهای الکتریکی بیش از خودروهای بنزینی دچار آتشسوزی میشوند. علاوهبراین با جستوجویی ساده در گوگل میتوان نمونههای متعدد دیگری که با آتشسوزی مواجه شدهاند را مشاهده کرد.
خودروهای برقی نسبتبه وسایل نقلیهی معمولی که از موتور گازسوز یا بنزینسوز استفاده میکنند، محصولاتی هیجانانگیز، جدید و بسیار متفاوت هستند، اما ترس از آتشسوزی باتری آنها همواره میان افراد وجود دارد.
چرا خودروهای برقی آتش میگیرند؟
خودروهای برقی معمولاً از باتریهای لیتیوم-یونی استفاده میکنند؛ فناوری پرکاربردی که در محصولات الکترونیکی دیگر مثل گوشیهای هوشمند، ساعتهای هوشمند، اسکوتر، لپتاپ و جدیدترین خودروهای تسلا مورداستفاده قرار میگیرد. پیشاز این بارها گزارشهایی درمورد آتشگرفتن گوشیهای سامسونگ و اپل منتشر شده است؛ محصولاتی که از باتریهای لیتیوم-یونی بهره میبرند. بنابراین خطر مشتعل شدن فقط مختص خودروهای برقی نیست.
بههرحال، خودروهای الکتریکی از بستههای باتری بسیار بزرگی بهره میبرند و برای حفظ دمای ایدئال به سیستمهای خنککنندهی پیشرفته مجهز شدهاند که باعث میشود فناوری آنها نسبت به باتریهای کوچک ۵۰۰۰ میلی آمپرساعتی موجود در گوشی هوشمند شما متفاوت باشد.
بستههای باتری، انرژی زیادی را در ابعادی نسبتاً کوچک نگه میدارند و خودروهای الکتریکی برای حرکت کردن این انرژی را بهسرعت تخلیه میکنند؛ در نتیجه دمای بستههای باتری خودروهای برقی میتواند بهمیزان درخورتوجهی افزایش یابد. گفته میشود بیشتر آتشسوزیهای باتریهای وسایل نقلیه بهدلیل طراحی معیوب، خروج حرارتی، اتصالهای کوتاه، آسیبهای ناشی از تصادف یا خرابیهای دیگر رخ میدهد.
برای مثال، شرکت چینی Nio، فعال در زمینهی تولید خودروهای برقی میگوید که آتشسوزی محصولات آن بهدلیل اتصال کوتاه رخ داده است.
آتشسوزی در خودروهای برقی ازنظر آمار و ارقام
برآوردهای کنونی نشان میدهد فقط حدود یک درصد از ۲۶۰ میلیون وسیلهی نقلیه در ایالاتمتحده، برقی هستند. قطعاً تعداد خودروهای بنزینی که با آتشسوزی مواجه شدهاند بسیار بیشتر از خودروهای الکتریکی است. البته مقایسهی این دو نوع خودرو کمی دشوار است اما مشکل آتشگرفتن وسایل نقلیهی برقی آنقدرها که تصور میکنید رایج نیست.
اگرچه نمیتوان خودروهای بنزینسوز و برقی را بهراحتی با یکدیگر مقایسه کرد اما دادههای شرکت بیمهی Auto Insurance EZ و نتایج مطالعات برخی محققان، دیدگاه خوبی درمورد آتشسوزیهای خودروها ارائه میدهند.
نتایج بسیار جالبی از مقایسهی تعداد آتشسوزیها درازای هر ۱۰۰ هزار خودرو گازسوز عرضه شده به بازار نسبت به تعداد خودروهای برقی، بهدست آمده است. به گزارش ReviewGeek، خودروهای بنزینی نسبت به خودروهای الکتریکی بیشتر با خطر آتشسوزی مواجه میشوند و درواقع از هر ۱۰۰ هزار وسیلهی نقلیهی بنزینسوز، ۱۵۲۹ دستگاه، آتش گرفتهاند.
درمقام مقایسه، درازای هر ۱۰۰ هزار وسیلهی نقلیهی برقی، فقط ۲۵ مورد آنها با آتشسوزی مواجه شدهاند. این آمار با آنچه اکثر افراد درمورد خطر آتشسوزی خودروهای الکتریکی تصور میکنند بسیار متفاوت است.
توجه به این نکته بسیار مهم است که مشکل بزرگتر، خودروهای هیبریدی هستند. اگر آمارهای ارائهشده واقعیت داشته باشند، این نوع وسایل نقلیه نسبت به خودروهای معمولی دوبرابر بیشتر درمعرض خطر آتشسوزی قرار دارند و این واقعاً وحشتناک است.
خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای برقی بیشتر آتش میگیرند
گزارشهای مختلف نشان میدهند خودروهای معمولی نسبت به خودروهای برقی بهمراتب بیشتر با خطر آتشسوزی مواجه میشوند. احتمال آتش گرفتن یک وسیلهی نقلیهی معمولی حتی هنگام تصادف، نسبت به یک خودرو الکتریکی بسیار بیشتر است. به یاد داشته باشید که هنگام تصادف، چه گاز و چه برق میتوانند باعث آتشسوزی خودرو شوند.
میلیونها خودروی بنزینسوز در جادههای سرتاسر جهان وجود دارند و احتمال آتشسوزی در همهی آنها وجود دارد. طبق آمار Statista، فقط در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۴ هزار گزارش درمورد آتش گرفتن این نوع وسایل نقلیه در بزرگراههای ایالاتمتحده منتشر شده است.
خودروهای هیبریدی بیشاز سایر خودروها آتش میگیرند
از آنجا که فناوری خودروهای برقی جدید است، همیشه در صدر اخبار قرار دارند و این مورد بهخصوص زمانیکه آتشسوزی رخ دهد بیشتر بهچشم میخورد.
بههرحال، تحقیقات نشان میدهد احتمال آتشسوزی در وسایل نقلیهی هیبریدی بسیار بیشتر از آن است که انتظار دارید.
طبق نمودار Statista، از هر ۱۰۰ هزار خودروی هیبریدی فروخته شده، حدود ۳۴۷۴ خودرو آتش گرفتهاند. این رقم بیشاز دوبرابر وسایل نقلیهی بنزینسوز و گازسوز و بهمیزان درخورتوجهی بیشتر از خودروهای برقی است. اساساً خودروهای هیبریدی بیشتر از سایر انواع وسایل نقلیه با آتشسوزی مواجه شدهاند و میتوان گفت خودروهای الکتریکی امنتر از انواع دیگر هستند.
اگرچه بالا بودن احتمال آتش گرفتن خودروهای هیبریدی قطعاً ترسناک بهنظر میرسد اما منطقی است، زیرا این محصولات اجزای یک خودرو برقی و یک موتور معمولی بنزینی را درکنار هم دارند. بدینترتیب این نوع وسایل نقلیه دوبرابر بیشتر درمعرض خطر آتشسوزی قرار دارند.
درواقع احتمال آسیب دیدن باک بنزین یا بستههای باتری در خودروهای الکتریکی بیشتر است. علاوهبراین، احتمال ایجاد نقص در قطعات الکترونیکی، قطعات متحرک، اتصالات کوتاه و موارد دیگر میتواند ازجمله دلایلی باشد که این نوع محصولات را بیشتر درمعرض خطر آتش گرفتن قرار میدهد.
هر نوع خودرویی با توجه به شرایط یا هنگام تصادف میتواند آتش بگیرد. مشکل مهم این است که وقتی این نوع وسایل نقلیه آتش بگیرند، خاموش کردن آنها دشوارتر خواهد بود. گزارشهایی وجود دارد که نشان میدهد خودروهای الکتریکی حتی پساز خاموش شدن و هنگام جابهجایی با یدککش، دوباره شعلهور شدهاند.
درنهایت باید گفت همهی خودروها میتوانند با خطر آتشسوزی مواجه شوند اما وسایل نقلیهی الکریکی الزاماً خطرناک نیستند. فناوری مورد استفاده در این محصولات مثل هر تکنولوژی دیگری بهمرور زمان بهبود خواهد یافت و احتمال آتشسوزی آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.