بهترین خودروهای اسپورت کلاسیک سال
در این زمانه برای هر بودجه ای خودروی کلاسیک مناسبی پیدا می شود. در این نوشته 10 خودروی کلاسیکی را معرفی کرده ایم که دربرگیرنده ی طیف بیشتری از علاقه مندان بوده است.
جگوار E-Type
برای فهمیدن اثری که این خودرو در هنگام عرضه در سال 1961 ایجاد کرد باید به خودروهایی که عموم مردم در آن زمان سوار می شدند فکر کرد. در میان خیل عظیمی از خودروهای آستین، موریس و فورد،E-Type با استایلی بسیار زیبا و قول حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت خودرویی فوق العاده بود.
این خودرو به خاطر تکنولوژی بکار رفته و استایل خود جلوتر از زمان بود و سیستم تعلیق مستقل، فرمان راک اند پینیون مستقیم و ترمزهای دیسکی از ویژگی های E-Type است.
MGB
میزان دسترسی مردم به این خودرو و بهای آن موفقیت عظیم MGB را در انگلستان و خارج از آن تضمین نمود. در خلال سال های 1962 تا 1980 بیش از نیم میلیون دستگاه از این خودروی نمادین ساخته و فروخته شد که بسیاری نیز به آمریکا راه یافتند.
این خودرو در ابتدا به صورت رودستر دو سرنشینه در دسترس بود اما بعدها نسخه ی کوپه ی طراحی شده توسط پینین فارینا نیز به خط تولید اضافه شد. در سال های 1969 تا 1976 نیز پیشرانه ی قدرتمند 6 سیلندر قابل سفارش بود و بعدها پیشرانه 8 سیلندر نیز پیشنهاد شد.
فراری 250 جی تی
این خودرو که با نام 250 جی تی کالیفرنیا اسپایدر نیز شناخته می شود قیمت بسیار بالایی داشته و یکی از کلاسیک ترین خودروهای عصر حاضر است.
AC کبرا
ایده ی قرار گرفتن پیشرانه ی 8 سیلندر قلدر آمریکایی در یک خودروی سنتی انگلیسی اولین بار توسط کارول شلبی مطرح شد. ایده ی ابتدایی او استفاده از پیشرانه های شورلت بود اما فورد به این ایده علاقه ی بیشتری نشان داد و AC به گیربکس، پیشرانه و دیگر متعلقات آمریکایی مجهز گردید و در این کشور با نام شلبی کبرا به فروش رسید.
این خودرو اگرچه یک مدل مسابقه ای موفق بود اما آئرودینامیک ضعیفی داشت و مناسب سرعت های بالا نبود. تولید شلبی کبرا در سال 1967 متوقف شد اما نسخه ی خود AC که AC 289 خوانده می شد تا سال 1969 در انگلستان تولید شد.
پورشه 911
حقیقت کوچکی وجود دارد و آن اینکه 911 های ابتدایی اصلاً 911 نبودند. پورشه این خودروها را در ابتدا 901 نام گذاری کرد اما پژو سیستم نام گذاری سه رقمی خود با یک صفر در وسط را ثبت کرده بود. پورشه دوباره فکر کرد و چون پیش از 901 حدود 100 خودرو فروخته بود نام آن را به 911 تغییر داد.
فراری دیتونا
این خودروی کلاسیک در واقع اصلاً دیتونا نیست و خود فراری آن را به عنوان 365 GTB/4 می شناسد. نام مستعار این خودرو به خاطر کسب هر سه رتبه ی نخست در مسابقات 24 ساعته دیتونای سال 1967 به این خودرو داده شد.
طراحی این خودرو که دماغه ای طویل دارد توسط پینین فارینا صورت گرفت. حتی فراری نسخه های کم تعداد اسپایدر را نیز ساخت که هم اکنون بهای بالایی دارند. تولید این خودرو در سال 1973 پایان پذیرفت.
ب ام و 507
باور این موضوع سخت است که 507 از نظر تجاری موفق نبوده است. متأسفانه هزینه های ساخت خودرو بالا رفت و نزدیک بود که ب ام و ورشکست شود. در نهایت تنها 250 نمونه از این خودرو ساخته شد که همین موضوع باعث شده تا 507 به شدت کمیاب و کلکسیونی باشد.
این خودرو از پیشرانه ی 8 سیلندر 3.2 لیتری 150 اسب بخاری استفاده می کند که به گیربکس 4 سرعته متصل است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودرو نیز 11 ثانیه اعلام شده بود.
لوتوس Seven
این خودرو در ابتدا به صورت یک خودروی کیت و به منظور استفاده از مزیت معافیت مالیاتی عرضه شد. ریشه های اولیه ی خودرو به یک مدل مسابقه ای تک سرنشینه که برای مسابقات فرمول 2 طراحی گردیده بود بازمی گردد. مدل های اولیه از پیشرانه ی 40 اسبی محبوب فورد استفاده می کردند.
آستین-هیلی 3000
این خودروی اسپورت بین سال های 1959 تا 1967 ساخته شد. نام خودرو نیز به خاطر استفاده از پیشرانه ی 6 سیلندر 3 لیتری به صورت 3000 انتخاب شد. این پیشرانه در حد نهایی خود قدرت 150 اسب بخاری داشت. وقتی این خودرو عرضه شد به سرعت به عنوان مدلی مسابقه ای شناخته شده و پیروزی های زیادی را در مسابقات مختلف کسب نمود.
Sunbeam آلپاین
ساخت این خودرو در سال 1959 و با پیشرانه ی 1.5 لیتری شروع شد. آلپاین با این پیشرانه شتاب 13.6 ثانیه ای داشت و سقف سرعت آن به 160 کیلومتر در ساعت می رسید.