چرا اپل و گوگل به یکدیگر نیاز دارند؟ پاسخ این پرسش بسیار مهم است. گوگل محبوبترین موتور جستوجوی جهان است و بخش بسیار زیادی از درآمدش از تبلیغات بهدست میآید.
جای تعجب نیست که درحالحاضر گوگل بر بازار موتورهای جستوجو تسلط دارد و سهم بیش از ۹۰ درصدی آن نشان میدهد تقریباً اکثر کاربران موتور جستوجوی پیشفرض خود را به گزینههای دیگر ازجمله بینگ یا DuckDuckGo تغییر نمیدهند.
بههرحال، گوگل برای گسترش هرچهبیشتر فعالیتهای تبلیغاتی خود و نمایش آگهیها به تعداد بیشتری از کاربران اینترنت، باید در دستگاهها و پلتفرمهای مختلف حضور داشته باشد و این بخش جایی است که اپل وارد میدان میشود.
اپل یکی از شرکتهای فناوری بزرگ جهان است و پایگاه کاربری بسیار بزرگی دارد. درواقع، بیش از یکمیلیارد دستگاه فعال ساخت این شرکت وجود دارد؛ بنابراین، گوگل میخواهد از این جامعهی کاربری نهایت بهره را ببرد.
حال غول جستوجوی اینترنت چگونه این کار را انجام میدهد؟ پاسخ این پرسش به موتور جستوجوی پیشفرض در دستگاههای ساخت اپل برمیگردد. وقتی در آیفون یا آیپد چیزی را در اینترنت جستوجو میکنید، موتور جستوجوی پیشفرض شما گوگل است.
بهنوشتهی گیزچاینا، اپل بهراحتی میتواند موتور جستوجوی پیشفرض دستگاههای خود را به بینگ یا یاهو تغییر دهد؛ بنابراین، حفظ چنین مخاطبی برای گوگل بسیار ارزشمند است. بههمیندلیل، هرسال میلیاردها دلار پول به اپل میپردازد تا همچنان بهعنوان موتور جستوجوی پیشفرض روی دستگاههایی مثل آیپد و آیفون باقی بماند.
شاید برایتان سؤال باشد که گوگل هرسال دقیقاً چه مبلغی به اپل پرداخت میکند. طبق تخمین والاستریت ژورنال، غول جستوجوی اینترنت در سال ۲۰۲۰ مبلغی درحدود ۸ تا ۱۲ میلیار دلار به سازندهی آیفون پرداخت کرده است.
طبق اعلام فوربس، این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیار دلار و طبق پیشبینیها در سال ۲۰۲۲ به ۱۸ تا ۲۰ میلیار دلار رسیده است. بدینترتیب، گوگل به طیف گستردهای از کاربران اینترنت دسترسی دارد و اپل نیز سهمی از این درآمد را ازآنِ خود میکند.