امروزه بسیاری از پلتفرمهای تبلیغاتی از ردیابهای آنلاین برای بررسی سبک فعالیت کاربران در اینترنت استفاده میکنند. این یعنی وقتی در اینترنت گشتوگذار میکنید، اطلاعات فعالیتهای شما ازطریق پلتفرمهای مذکور برای نمایش تبلیغات مرتبط با سلیقهی شما مورد استفاده قرار میگیرد.
بسیاری از کاربران اعتقاد دارند ردیابی آنلاین درواقع بهایی است که برای دسترسی به خدمات آنلاین در محیط اینترنت میپردازید، اما درصورتیکه نخواهید ردیابی شوید چه؟ آیا میتون بدون ارائهی اطلاعات درمورد فعالیتهای خود، در اینترنت گشتوگذار کرد؟
دلیل اصلی ردیابیشدن ازطرف پلتفرمهای تبلیغات آنلاین، ارزش بالای اطلاعات شما است. بههرحال راهکارهایی وجود دارد که میتوانید از آنها برای بهبود حریم خصوصی هنگام مرور وبسایتها استفاده کنید.
چرا فعالیت شما در اینترنت ردیابی میشود؟
وبسایتها برای بهینهسازی و نمایش تبلیغات هدفمند از ردیابهای آنلاین استفاده میکنند.
بهینهسازی
وبسایتها برای بهینهسازی، باید درک بیشتری از بازدیدکنندگان خود داشته باشند تا ترجیحات موردنظر آنها را بهطور خودکار تشخیص داده و با آن هماهنگ شوند. شاید یک وبسایت از شما درخواست کند اطلاعات موقعیت مکانی خود را با آن بهاشتراک بگذارید تا محتوای مرتبط با محل زندگیتان را ارائه دهد. بدینترتیب وبسایتها با درک ترجیحات کلی همهی کاربران، بهبودهایی در طراحی و خدمات خود ایجاد میکنند.
تبلیغات هدفمند
ردیابی آنلاین برای مقاصد تبلیغاتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. وبسایتها با جمعآوری اطلاعات مختلف درمورد بازدیدکنندگان خود میتوانند تبلیغات مرتبطتری به آنها نمایش دهند. این اقدام درنهایت باعث میشود نرخ کلیک کاربران روی تبلیغات و درنتیجه خرید محصولات یا خدمات، افزایش یابد. هرچه وبسایتها اطلاعات بیشتری از شما جمعآوری کنند، پول بیشتری بابت نمایش تبلیغات هدفمند دریافت خواهند کرد.
چرا ردیابی آنلاین محبوب نیست؟
صرفنظر از اینکه اطلاعات ردیابیشده برای چه اهدافی مورد استفاده قرار میگیرند، اکثر مردم ایدهی جمعآوری دادهها ازطرف شرکتها و سازمانها را دوست ندارند. اگر مشاهدهی تبلیغات مرتبط با نیاز و سلیقهی کاربران واقعاً به هیچکس آسیب نمیزند، اما این ایده که پلتفرمهای تبلیغاتی، رفتار و شخصیت شما را درک کنند، موضوعی است که قطعاً بسیار از افراد را ناراحت میکند.
علاوهبراین مشخص نیست سرانجام اطلاعاتی که سیستمهای ردیابی آنلاین از کاربران جمعآوری میکنند چه خواهد شد. دادههای جمعآوریشدهی کاربران در بیشتر موارد به شرکتهای دیگر فروخته میشود و حتی اگر این سناریو رخ ندهد، هکرها و مهاجمان میتوانند آنها را بهسرقت ببرند.
پلتفرمهای تبلیغاتی چگونه شما را ردیابی میکنند؟
تبلیغات یکی از مهمترین منابع درآمد بسیاری از خدمات آنلاین و وبسایتها است. استفاده از سیستمهای ردیابی فعالیتهای کاربران باعث ارائهی تبلیغات مؤثرتر خواهد شد که این امر به افزایش درآمد خدمات آنلاین کمک میکند.
درحالحاضر تکنیکهای زیادی برای ردیابی آنلاین کاربران وجود دارد که در ادامه به برخی از مهمترین روشهای آن، اشاره میکنیم.
کوکیها
کوکیها (Cookie) درواقع تکههای کوچکی از کد هستند که هنگام مرور اینترنت به مرورگر شما اضافه میشوند. کوکیها به وبسایتها اجازه میدهند به فهرست سایتهای دیگری که قبلاً از آنها بازدید کردهاید دسترسی داشته باشند. این قطعه کد کوچک همچنین برای ورود شما به حسابهای کاربریتان در سرویسهای آنلاین مورد استفاده قرار میگیرند اما از آنها برای درک رفتار افراد در اینترنت و ارائهی تبلیغات مرتبطتر نیز استفاده میشود.
کوکیها علاوهبر سایتهایی که از آنها بازدید کردهاید، صفحات خاص و نحوهی تعامل شما را نیز ثبت میکنند. این ابزار به تبلیغکنندگان اجازه میدهد بفهمند که از به چه محصولاتی نگاه کردهاید و همچنین در موتورهای جستجو مثل گوگل از چه عبارتهایی استفاده کردهاید. این دادهها، دید بسیار خوبی به سایتها ارائه میدهد که میتواند از آنها برای تعیین علایق و سرگرمیهای کاربران و حتی پیشبینی محصولات موردعلاقهی آنها بهره ببرد.
اثرانگشت مرورگر
اثرانگشت مرورگر (Browser Fingerprint) از همهی اطلاعاتی که مرورگر وب شما ارائه میدهد تشکیل شده است. این یعنی دادههایی مثل مشخصات دستگاه، سیستمعامل، وضوح نمایشگر، نوع مرورگر و نسخهی آن و حتی افزونههایی که نصب کردهاید میشود. از آنجا که این اطلاعات بسیار گسترده هستند، ردیابی یک کاربر خاص فقط ازطریق اثرانگشت مرورگر او امکانپذیر خواهد بود.
ردیابهای URL
ردیابهای URL برای شناسایی روش ورود شما به یک وبسایت خاص مورد استفاده قرار میگیرند. این ابزار در لینکهای وبسایت قرار میگیرند و شما را به صفحات دیگری هدایت میکنند.
ردیابهای URL اغلب برای سنجش میزان اثربخشی کمپینهای تبلیغاتی فردی مورد استفاده قرار میگیرند. با تقسیمبندی کاربران براساس کمپینهای تبلیغاتی که روی آنها کلیک کردهاند، میتوان دریافت کدام آگهیها بیشترین تأثیر را در افزایش فروش داشتهاند.
چگونه جلوی ردیابهای تبلیغاتی را بگیریم؟
درک نحوهی عملکرد تکنیکهای ردیابی آنلاین بسیار آسان است و بنابراین میتوان با تغییر روش مرور وب، جلوی ردیابهای آنلاین را گرفت.
کوکیهای مرورگرتان را بهطور منظم پاک کنید
همهی مرورگرهای وب به شما اجازه میدهند کوکیهای خود را حذف کنید. اینکار جلوی بسیاری از ردیابیهای آنلاین را خواهد گرفت. البته پاک کردن کوکیها همیشه آسان نیست زیرا همانطور که اشاره شد، در بسیاری از وبسایتها از این ابزار برای ورود کاربران به حسابهای آنها استفاده میشود و پس از حذف، شما باید دوباره وارد حساب کاربری خود شوید. برای جلوگیری از بروز این مشکل میتوانید همهی کوکیها غیر از سایتهایی که در آنها وارد حساب کاربری خود شدهاید را حذف کنید.
استفاده از مرورگی که برخی کوکیها را مسدود میکند
بسیاری از مرورگرهای امروزی تنظیماتی ارائه میدهند که میتوانید با استفاده از آنها تعیین کنید چه کوکیهایی روی دستگاهتان ذخیره شود. سادهترین گزینه این است که همهی کوکیها شخصثالث روی سیستم ذخیره نشوند. اینکار باعث میشود کوکیهابی ضروری بهطور خودکار ذخیره و سایر کوکیها مسدود شوند. با توجه به نوع مرورگر شما امکان دارد بتوانید فقط کوکیهای برخی وسایتهای خاص را مجاز کنید.
از افزونههای مسدودسازی اثرانگشت مرورگر استفاده کنید
اثرانگشت مرورگر ازجمله اطلاعاتی است که ردیابهای آنلاین با استفاده از آن میتوانند کاربران را از یکدیگر تشخیص دهند. درحالحاضر افزونههای زیادی وجود دارد که با هدف جلوگیری از دسترسی سایتها و پلتفرمهای تبلیغاتی به اثرانگشت مرورگر طراحی شدهاند. یکی از این افزونهها Privacy Badger است که میتوانید آن را روی اکثر مرورگرهای وب نصب کنید.
آیا VPN جلوی ردیابی آنلاین را میگیرد؟
بسیاری از مردم از VPN برای ناشناس ماندن هویت خود در اینترنت استفاده میکنند اما باید بدانید این ابزار نمیتواند از ردیابی آنلاین شما جلوگیری کند.
کار اصلی VPN رمزنگاری ترافیک اینترنت و پنهانسازی آدرس IP اصلی شما است. رمزنگاری ترافیک اینترنتی شما باعث میشود فعالیتهای آنلاینتان از شرکت ارائهدهندهی خدمات اینترنتی (ISP) پنهان بماند و همچنین از حملات موسومبه Man in the Middle (MitM) جلوگیری میکند اما قادر به جلوگیری از ردیابهای آنلاین نیستند.
پنهانکردن آدرس IP میتواند در برخی سناریوها، از ردیابی شما جلوگیری کند. درواقع اگر کسی سعی کند شما را براساس آدرس آیپی ردیابی کند، استفاده از VPN جلوی انجام اینکار را خواهد گرفت. بههرحال پلتفرمهای تبلیغاتی بهندرت از روش ردیابی براساس آیپی استفاده میکنند زیرا کوکیها مؤثرتر بوده و به آگهیدهندگان اجازه میدهند بدون توجه به جایی که در آن حضور دارید، دادههای فعالیتهایتان را ثبت کنند.
درنهایت باید اشاره کنیم استفاده از VPN میتواند مفید باشد اما جلوی ردیابی آنلاین فعالیتهای اینترنیت شما را نخواهد گرفت.
ردیابی آنلاین همهجا وجود دارد اما میتوان از آن پیشگیری کرد
مقدار بسیار کمی از اطلاعات بازدیدکنندگان برای سایتها کافی است تا عملکرد بهینهای ارائه دهند. بااینحال، بسیاری از سرویسهای آنلاین، حجم بسیار زیادی از اطلاعات کاربران خود را جمعآوری میکنند که هدف آنها، آسانتر کردن روش استفاده از سایت نیست، و درواقع بهمنظور افزایش درآمدهای تبلیغاتی انجام میشود.
همانطور که اشاره شد، تبلیغات هدفمند لزوماً مضرر نیستند اما درصورتی که بخواهید بدون ردیابی آنلاین در اینترنت فعالیت داشته باشید، تکنیک اصلی حذف کوکیها و تغییر اثرانگشت مرورگر، ازجمله بهترین راهکارهایی است که میتوانید از آنها استفاده کنید.