وی فور یو
2 سال پیش / خواندن دقیقه

چگونه با غیبت و فضولی در محل کار برخورد کنیم؟

چگونه با غیبت و فضولی در محل کار برخورد کنیم؟

احتمالا شما هم با این مشکل مواجه شده اید که همکارانتان در محل کار شروع به غیبت و فضولی کنند، بهترین نوع رفتار و برخورد با غیبت در محل کار چیست؟

رفتار صحیح و مناسب با عادت مخرب غیبت در محل کار

محیط کار یک اجتماع کوچک است که مانند هر جای دیگر قوانین و شرایط خاص خود را دارد. زندگی و کار در محیط اداری، جدایی از رعایت قوانین و شرایط آن اداره، نیاز به رعایت نکات خاص و ظریفی در ارتباط با همکاران است که عدم رعایت و توجه به آنها شما یا سایر همکاران را دچار مشکل خواهد ساخت.

در این محیط انجام برخی کارها درست نیست و با رعایت شرایط و قوانین محیط کار باید از بروز اشتباهات و مشکلات آتی جلوگیری کرد. یکی از کارهایی که در محیط کار نباید انجام دهید، غیبت و شایعه سازی و شایعه پراکنی است. در این بخش از پلاس وی به شما می گوییم که چگونه با فرد شایعه ساز برخورد کنید و ازغیبت و شایعه پراکنی دوری نمایید.

سیاست هایی را در محل کار وضع کنید

بسیاری از شرکت ها از کارکنان خود در برابر افشای اطلاعات حساس دیگران محافظت می کنند. به عنوان مثال، اگر مدیری اطلاعات محرمانه ای را افشا کند که منجر به شایعات در محل کار در مورد کارمندی شود، آن مدیر با اعمال انضباطی یا حتی اخراج مواجه می شود.

الگو باشید

الگوی خوبی برای دیگران باشید تا از شما پیروی کنند، درگیر شایعات و غیبت نشوید، زمانی که فردی قصد شروع غیبت و شایعات را دارد موضوع صحبت را تغییر دهید، اینگونه پیامی که به دیگران منتقل می کنید این است که این رفتار قابل تحمل نیست. وقتی پشت سر بقیه حرف می زنید در واقع نشان می دهید که چه شخصیت ضعیفی دارید.

 برخورد با غیبت کننده

به رئیس اطلاع دهید

اگر شایعات در حال افزایش است، شجاعت آن را داشته باشید که فوری به رئیس خود اطلاع دهید. این کار به هیچ عنوان زیرآب زدن نیست. مدیریتی که از محیط کار سالم حمایت می کند ، اکنون باید به گونه ای به این موضوع بپردازد که فرهنگ مثبت را تقویت و ترویج کند.

اگر مدیر هستید، با تیم خود صحبت کنید

موضوع شایعات را در جلسه کارکنان مطرح کنید تا تیم خود را در مورد پیامدهای منفی آن آگاه کنید. با اعضای تیم خود به صورت گروهی به مورد شایعه رسیدگی کنید و از ادامه پیدا کردن این ماجرا جلوگیری کنید.

 صحبت کردن

موارد مثبت را پخش کنید

شما سعی کنید به جای پرداختن به شایعات منفی، داستانهای مثبت در مورد کار، مشتریان و ...را به اشتراک گذارید مثلا در مورد پاداش ها و در مورد پیشرفت های کاری حرف بزنید یا به بیان ترفندهایی بپردازید که به پیشرفت بیشتر می انجامد. صبح را با داستانهای مثبت و جذاب و انگیزه بخش شروع کنید و ارزش های فرهنگی و رفتارهای کلیدی مورد نظر خود را از طریق داستان های مثبت تقویت کنید.

غیبت کننده را نادیده بگیرید

شایعه سازان اگر مورد توجه قرار بگیرند رشد می کنند و همیشه دنبال یک گوش شنوا هستند پس مشغول کار خود باشید و برای گوش دادن به غیبت و شایعات در دسترس نباشید و با مشغول نشان دادن خود به کار و وقت نداشتن برای حرف، تلاش این افراد را بی نتیجه بگذارید.

 نادیده گرفتن

با یک حرف مثبت شایعه را بازگردانید

شایعات منفی را با گفتن نکته ای مثبت و تازه که از نظر شما درست و منصفانه است، منحرف کنید. اظهارنظر مثبت در مورد شخصی که مورد غیبت قرار گرفته است باعث توقف فرد شایعه ساز در مسیر می شود که دیگر این کار را تکرار نکند. یعنی اگر کسی نزد شما آمد تا پشت سر فردی دیگر حرف بزند، شما با بیان خصوصیات مثبت در مورد مفعول، کاری کنید که غیبت کننده دیگر هرگز سراغ شما نیاید.

زندگی خود را خصوصی نگه دارید

اسرار خود را نگه دارید و برای محافظت از خود در برابر شایعات بهتر است هرگز در مورد زندگی شخصی تان با همکاران صحبت نکنید، مگر اینکه اطمینان کامل داشته باشید که می توانید به یک همکار خود اعتماد کنید. زندگی شخصی شما می تواند به سوژه غیبت یا شایعه پراکنی افراد تبدیل شود.

 غیبت محیط کار

قوانین را رعایت کنید

قبل از ورود به عرصه سیاست اداری، قوانین را رعایت کنید. بررسی کنید افراد چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و نقش های غیر رسمی برخی افراد در محل کار چگونه است. اگر متوجه شخصی می شوید که مرتباً مشکل ایجاد می کند، اقدامات لازم را انجام دهید تا هرچه بیشتر با آن فرد تعامل داشته باشید.

همکاری نکنید

اگر شایعاتی در محل کار وجود دارد، بگذارید همانجا متوقف شود و آن را به دیگری منتقل نکنید و با صداقت عمل کنید.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع