وی فور یو
2 سال پیش / خواندن دقیقه

چگونه بر خجالت ناشی از مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟

چگونه بر خجالت ناشی از مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟

نگرانی و خجالت از مکالمات تلفنی مانند بسیاری از نگرانی های دیگر کاملا بی مورد است.

راهکار هایی برای جلوگیری از خجالت پشت تلفن

در اولین روز کاری ام اولین کاری را که مدیر فروش به من سپرد خراب کردم. البته خراب نکردم؛ اصلا انجامش ندادم. او به من گفت:«این فهرست بیمارستان هایتو، این هم تلفن. برو و چند قرار کاری برای معرفی خودت بگذار.» سپس پشت میز کناری من نشست و وانمود کرد که دارد به ای میل هایش پاسخ می دهد. من به طور غریزی می دانستم که این یک امتحان بزرگ است و او دارد به تک تک کلمات من گوش می دهد.
 
عصبی شدم. در واقع، خیلی خجالت کشیدم.

متن کوتاهی نوشتم که در هنگام صحبت با تلفن دچار اشتباه لفظی نشوم. خب همین کار 10 دقیقه از وقتم را گرفت. او همچنان آنجا بود. داشت گوش می کرد و مرا از گوشه چشم می پایید. فهرست کارهایی را که باید انجام می دادم نوشتم؛ برقراری ارتباط با مدیر، مشاور جراحی، سرپرستار… پنج دقیقه دیگر به همین منوال سپری شد. او هنوز آنجا بود.

لپ تاپم را بیرون آوردم و روی10حساب آخرم بر اساس سفارش های قبلی کار کردم. هفت دقیقه دیگر گذشت. او کاری نداشت که برود انجام دهد؟ مدیریتی چیزی… حالا او آرنج هایش را روی میز و چانه اش را کف دستش گذاشته بود. منتظر بود.

بالاخره انجامش دادم. تلفن را برداشتم. کاری کردم که هر فروشنده ای که این مطلب را می خواند حداقل یک بار در عمرش انجام داده است:وانمود کردم که شماره ای گرفتم و مثلا با اپراتور خیالی صحبت کردم. در این لحظه مدیر فروش لپ تاپش را خاموش کرد، بلند شد و اتاق را ترک کرد. مطمئن نبودم که او می داند من دارم خرابکاری می کنم یا نه. حتی پیش خودم فکر می کردم الان سراغ مدیر منابع انسانی می رود و از استخدام من شکایت می کند.
 

چه چیزی باعث خجالت پشت تلفن می شود؟

 چرا من به جای آن که با اپراتور واقعی صحبت کنم، ادای صحبت کردن را درآوردم؟

زمانی که جوان تر بودم، از صحبت کردن با تلفن متنفر بودم. برای همین از تماس گرفتن با مردم دوری می کردم. وقتی هم که مدتی طولانی از انجام کاری بپرهیزید، استرس و ترس از انجام آن بر شما چیره می شود.

به شخصه فکر می کنم مشکل من با تلفن فقدان چند ویژگی مهم ارتباطی در مکالمه با این وسیله است.

زبان بدن و حالات صورت در مکالمه با تلفن غایب هستند.

من دوست دارم اثر مثبتی روی مردم داشته باشم و می ترسم نتوانم در مکالمه های تلفنی تصویر کاملی از خودم به طرف مقابل نشان دهم.

همچنین همیشه مردم از من می خواهند که حرفم را دوباره تکرار کنم چون خیلی سریع صحبت می کنم. این موضوع زمانی بدتر می شود که من حتی نمی دانم چه کسی گوشی تلفن را برخواهد داشت.
 
من با مدیریت بیمارستان تماس گرفته بودم؛ اما مدیر اجرایی بیمارستان گوشی را برداشته بود.

اگر تلفن روی پیام گیر بود چه کنم؟

اگر از من خواستند دوباره تماس بگیرم چه؟
 
خجالت پشت تلفن

خجالت از مکالمات تلفنی

 
اگر گوشی را قطع کردند چه کار کنم؟

احساس می کردم مورد داوری قرار گرفته ام و هیچ کنترلی روی مکالمه ندارم.
 

چگونه بر خجالت ناشی از مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟

نگرانی و خجالت از مکالمات تلفنی مانند بسیاری از نگرانی های دیگر کاملا بی مورد است.

اگر بدترین کاری که شخصی می تواند انجام دهد این باشد که گوشی تلفن را قطع کند، پس دیگر جای نگرانی ندارد. تا جایی که من می دانم هیچ کس تا به حال گوشی را قطع نکرده، سوار خودرویش نشده و برای دعوا با کسی که برای فروش با او تماس گرفته به سراغش نرفته است.

در طول چند سال گذشته متوجه مسائلی در زمینه خجالت از مکالمه تلفنی شده ام که می خواهم با شما در میان بگذارم.

1- این شغل شماست

شما در قسمت فروش کار می کنید. شما باید با مردم تماس هایی از پیش تعیین نشده بگیرید و سپس چند ساعت یا چند روز بعد پیگیری کنید. شما به خاطر برقراری ارتباط به وسیله این دستگاه حقوق خوبی دریافت می کنید. میزان دستمزد خود را در هر ساعت محاسبه کنید و با خود بگویید اگر کسی الان به من Xهزار پول می داد تا این تماس را برقرار کنم، آیا این کار را می کردم یا خیر؟

البته که این کار را انجام می دهید!

2- این کار آنهاست

اگر در تجارتیB2B کار می کنید، یعنی فعالیت تان در زمینه فروش محصولات تان به شرکت های دیگر است، بدانید که کار افراد آن شرکت این است که به تلفن شما پاسخ دهند. زمانی که با مدیریت تماس می گیرید بدانید که کار آنها کاهش قیمت ها، افزایش بهره وری محصولات و افزایش سود است. اگر تماس هایتان منطبق با یکی از این نیازها بود، بدانید که دارید به آن ها لطف می کنید و برایشان کاری انجام می دهید. اگر نیست باید دلیل جدیدی برای برقراری تماس فروش پیدا کنید.

3- شما ارزشی ارائه می کنید

اگر محصولات یا خدمات شما واقعا آن چه را که در تبلیغات تان بیان می کنید ارائه می دهد، پس این مشتریان هستند که باید با شما تماس بگیرند! شما باید به خوبی بدانید که محصول تان چه ارزشی به مشتری ارائه می دهد تا بتوانید آن را به خوبی برای مشتری توضیح دهید؛ حال چه به صورت حضوری و چه تلفنی. این را بدانید که از طریق تلفن می توانید محبت بیشتری به مشتری ابراز و او را نمک گیر کنید. زمانی که من متوجه شدم تلفن چه ابزار قدرتمندی برای ایجاد پول است، ترس ناشی از مکالمه های تلفنی ناپدید شد.

 

خجالت پشت تلفن

قبل از تماس خود را آماده کنید

روش های عملی برای غلبه بر خجالت از تلفن

متاسفانه پرت کردن گوشی تلفن به سمت دیوار هیچ دردی از شما دوا نمی کند! من هیچ گاه راه حل سریعی برای این موضوع پیدا نکردم و معتقدم چنین مساله ای در طول زمان حل می شود.

من خودم با برقراری چند مکالمه معدود تلفنی در روز، کارم را شروع کردم ولی حالا تا گوشی تلفن داغ نکند، از کارم دست نمی کشم. واقعا متاسفم که راه حل سریعی ندارم. ولی می توانید با به کار بستن تعدادی از روش های عملی زیر کم کم خجالت خود را کنار بگذارید:

قبل از تماس خود را آماده کنید


1- اعصاب تان را آرام کنید

چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید تپش های قلب تان را کمتر کنید. طبیعی ست که قبل از یک تماس مهم میزان آدرنالین بدن تان افزایش پیدا کند. من هنوز هم گاهی اوقات قبل از تماس های مهم یا قبل از مصاحبه های اینترنتی به این حس دچار می شوم.

اگر قبل از برقراری تماس چند نفس عمیق بکشید، خواهید دید که نتیجه آن تماس تلفنی برایتان اهمیت کمتری پیدا خواهد کرد. به این مساله دقت کنید. زمانی که شما نسبت به نتیجه تماس بی تفاوت باشید، میزان موفقیت تان در فروش بالاتر خواهد رفت؛ چون به مشتری نشان می دهد زمان برایتان اهمیت زیادی دارد. اگر آنها نمی خواهند از شما خرید کنند، هنوز فهرست طویلی از افراد هستند که می توانید محصول تان را به آنها بفروشید.
 

2- متنی آماده کنید

نیازی نیست که 10 دقیقه زمان بگذارید و متنی بنویسید. فقط کافی ست سرتیتر مهم ترین نکاتی را که می خواهید عنوان کنید بنویسید تا مکالمه ای منسجم تر داشته باشید.

حتی می توانید چگونگی شروع مکالمه را نیز یادداشت کنید. با این کار دیگر فراموش نخواهید کرد که خودتان را معرفی کنید. زمانی که با موفقیت مکالمه را آغاز کنید، اضطراب تان را فراموش می کنید و خود را در حالت آرام خواهید یافت؛ گویی در حال مکالمه ای دونفره و حضوری هستید.

3- بدانید که چطور باید مکالمه را پایان دهید

گوشی را برندارید و شروع به پاسخ دادن به یک ایمیل دریافتی کنید یا بدون دانستن نحوه پایان دادن مکالمه یک قرار ملاقات بگذارید.

مرحله بعدی چیست؟؛ معرفی محصول؟ پیگیری های بعدی؟ امضای قرارداد؟ این یکی از بهترین و قدرتمندترین ویژگی های تلفنی من است. اول ارتباط خوبی برقرار می کنم و با این کار موفقیت خودم را تضمین می کنم.

خرابکاری نمی کنم. زمانی که محصولی به فرد مورد نظر فروختم، دوستی خوبی با او شروع می کنم تا در آینده خرید و فروش های بیشتری انجام دهیم.

4- راه بروید و حالت های مختلفی به خود بگیرید

وقتی که من با تلفن صحبت می کنم مانند دیوانه ها به نظر می رسم. جوری رفتار می کنم که انگار طرف مقابل روبه رویم نشسته و من دارم حضوری با او صحبت می کنم.

دستانم بالا و پایین می روند. پرواز می کنند. این کار به من اجازه می دهد تا به شکل بهتری خودم را ابراز کنم.

5- لبخند بزنید

به هرکسی که تا به حال در یک مرکز تلفنی کار کرده باشد حداقل یک بار گفته شده که لبخند بزنند. لبخند زدن تغییر زیادی در لحن شما ایجاد می کند. من به سرعت می توانم بگویم که طرف مقابلم در مکالمه تلفنی از هم صحبتی با من خوشحال است یا فقط از سر اجبار تماس گرفته است.

پژوهش ها نشان داده است لبخند زدن، حتی اگر لبخندی مصنوعی باشد، میزان استرس را به شدت کاهش می دهد.
 

البته بهترین روش برای غلبه بر خجالت از مکالمه تلفنی این است که خودتان را در حیطه فروشی بگنجانید که نیازمند برقراری تماس های تلفنی زیاد است. به این شکل در طول زمان ترس و خجالت ناشی از مکالمات تلفنی از وجود شما پاک خواهد شد.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع