راهکار هایی برای جلوگیری از خجالت پشت تلفن
متن کوتاهی نوشتم که در هنگام صحبت با تلفن دچار اشتباه لفظی نشوم. خب همین کار 10 دقیقه از وقتم را گرفت. او همچنان آنجا بود. داشت گوش می کرد و مرا از گوشه چشم می پایید. فهرست کارهایی را که باید انجام می دادم نوشتم؛ برقراری ارتباط با مدیر، مشاور جراحی، سرپرستار… پنج دقیقه دیگر به همین منوال سپری شد. او هنوز آنجا بود.
لپ تاپم را بیرون آوردم و روی10حساب آخرم بر اساس سفارش های قبلی کار کردم. هفت دقیقه دیگر گذشت. او کاری نداشت که برود انجام دهد؟ مدیریتی چیزی… حالا او آرنج هایش را روی میز و چانه اش را کف دستش گذاشته بود. منتظر بود.
بالاخره انجامش دادم. تلفن را برداشتم. کاری کردم که هر فروشنده ای که این مطلب را می خواند حداقل یک بار در عمرش انجام داده است:وانمود کردم که شماره ای گرفتم و مثلا با اپراتور خیالی صحبت کردم. در این لحظه مدیر فروش لپ تاپش را خاموش کرد، بلند شد و اتاق را ترک کرد. مطمئن نبودم که او می داند من دارم خرابکاری می کنم یا نه. حتی پیش خودم فکر می کردم الان سراغ مدیر منابع انسانی می رود و از استخدام من شکایت می کند.
چه چیزی باعث خجالت پشت تلفن می شود؟
زمانی که جوان تر بودم، از صحبت کردن با تلفن متنفر بودم. برای همین از تماس گرفتن با مردم دوری می کردم. وقتی هم که مدتی طولانی از انجام کاری بپرهیزید، استرس و ترس از انجام آن بر شما چیره می شود.
به شخصه فکر می کنم مشکل من با تلفن فقدان چند ویژگی مهم ارتباطی در مکالمه با این وسیله است.
زبان بدن و حالات صورت در مکالمه با تلفن غایب هستند.
من دوست دارم اثر مثبتی روی مردم داشته باشم و می ترسم نتوانم در مکالمه های تلفنی تصویر کاملی از خودم به طرف مقابل نشان دهم.
همچنین همیشه مردم از من می خواهند که حرفم را دوباره تکرار کنم چون خیلی سریع صحبت می کنم. این موضوع زمانی بدتر می شود که من حتی نمی دانم چه کسی گوشی تلفن را برخواهد داشت.
اگر تلفن روی پیام گیر بود چه کنم؟
اگر از من خواستند دوباره تماس بگیرم چه؟
خجالت از مکالمات تلفنی
احساس می کردم مورد داوری قرار گرفته ام و هیچ کنترلی روی مکالمه ندارم.
چگونه بر خجالت ناشی از مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟
اگر بدترین کاری که شخصی می تواند انجام دهد این باشد که گوشی تلفن را قطع کند، پس دیگر جای نگرانی ندارد. تا جایی که من می دانم هیچ کس تا به حال گوشی را قطع نکرده، سوار خودرویش نشده و برای دعوا با کسی که برای فروش با او تماس گرفته به سراغش نرفته است.
در طول چند سال گذشته متوجه مسائلی در زمینه خجالت از مکالمه تلفنی شده ام که می خواهم با شما در میان بگذارم.
1- این شغل شماست
البته که این کار را انجام می دهید!
2- این کار آنهاست
3- شما ارزشی ارائه می کنید
اگر محصولات یا خدمات شما واقعا آن چه را که در تبلیغات تان بیان می کنید ارائه می دهد، پس این مشتریان هستند که باید با شما تماس بگیرند! شما باید به خوبی بدانید که محصول تان چه ارزشی به مشتری ارائه می دهد تا بتوانید آن را به خوبی برای مشتری توضیح دهید؛ حال چه به صورت حضوری و چه تلفنی. این را بدانید که از طریق تلفن می توانید محبت بیشتری به مشتری ابراز و او را نمک گیر کنید. زمانی که من متوجه شدم تلفن چه ابزار قدرتمندی برای ایجاد پول است، ترس ناشی از مکالمه های تلفنی ناپدید شد.
قبل از تماس خود را آماده کنید
روش های عملی برای غلبه بر خجالت از تلفن
متاسفانه پرت کردن گوشی تلفن به سمت دیوار هیچ دردی از شما دوا نمی کند! من هیچ گاه راه حل سریعی برای این موضوع پیدا نکردم و معتقدم چنین مساله ای در طول زمان حل می شود.
قبل از تماس خود را آماده کنید
1- اعصاب تان را آرام کنید
اگر قبل از برقراری تماس چند نفس عمیق بکشید، خواهید دید که نتیجه آن تماس تلفنی برایتان اهمیت کمتری پیدا خواهد کرد. به این مساله دقت کنید. زمانی که شما نسبت به نتیجه تماس بی تفاوت باشید، میزان موفقیت تان در فروش بالاتر خواهد رفت؛ چون به مشتری نشان می دهد زمان برایتان اهمیت زیادی دارد. اگر آنها نمی خواهند از شما خرید کنند، هنوز فهرست طویلی از افراد هستند که می توانید محصول تان را به آنها بفروشید.
2- متنی آماده کنید
حتی می توانید چگونگی شروع مکالمه را نیز یادداشت کنید. با این کار دیگر فراموش نخواهید کرد که خودتان را معرفی کنید. زمانی که با موفقیت مکالمه را آغاز کنید، اضطراب تان را فراموش می کنید و خود را در حالت آرام خواهید یافت؛ گویی در حال مکالمه ای دونفره و حضوری هستید.
3- بدانید که چطور باید مکالمه را پایان دهید
مرحله بعدی چیست؟؛ معرفی محصول؟ پیگیری های بعدی؟ امضای قرارداد؟ این یکی از بهترین و قدرتمندترین ویژگی های تلفنی من است. اول ارتباط خوبی برقرار می کنم و با این کار موفقیت خودم را تضمین می کنم.
خرابکاری نمی کنم. زمانی که محصولی به فرد مورد نظر فروختم، دوستی خوبی با او شروع می کنم تا در آینده خرید و فروش های بیشتری انجام دهیم.
4- راه بروید و حالت های مختلفی به خود بگیرید
دستانم بالا و پایین می روند. پرواز می کنند. این کار به من اجازه می دهد تا به شکل بهتری خودم را ابراز کنم.
5- لبخند بزنید
به هرکسی که تا به حال در یک مرکز تلفنی کار کرده باشد حداقل یک بار گفته شده که لبخند بزنند. لبخند زدن تغییر زیادی در لحن شما ایجاد می کند. من به سرعت می توانم بگویم که طرف مقابلم در مکالمه تلفنی از هم صحبتی با من خوشحال است یا فقط از سر اجبار تماس گرفته است.
البته بهترین روش برای غلبه بر خجالت از مکالمه تلفنی این است که خودتان را در حیطه فروشی بگنجانید که نیازمند برقراری تماس های تلفنی زیاد است. به این شکل در طول زمان ترس و خجالت ناشی از مکالمات تلفنی از وجود شما پاک خواهد شد.