سال 99 برای اقتصاد ایران و جهان سال سختی بود. به دلیل شیوع کرونا اغلب فعالیت های اقتصادی تعطیل شد و این موضوع در کنار ممنوعیت تردد و اعمال قرنطینه کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشت.
کرونا بر مصرف سوخت خودروها نیز تاثیرگذار بود و این موضوع باعث شد تا مصرف بنزین در کشور با افتی 20 درصدی همراه شود.
در حالی که میانگین مصرف روزانه در سال 98 حدود 89 میلیون لیتر بود که این رقم در 11 ماه سال 99 به روزانه 75 میلیون لیتر رسید.
کاهش مصرف بنزین در حالی اتفاق افتاد که در مقابل، سوخت جایگزین آن یعنی سی.ان.جی با افزایش 5 درصدی مصرف همراه بود.
ایرانیان که در سال 98 روزانه 20.7 میلیون متر مکعب سی.ان.جی مصرف کردند که این عدد برای 11 ماه سال 99 به 22.5 میلیون متر مکعب رسید.
کاهش مصرف بنزین در کنار افزایش مصرف سی.ان.جی این فرصت را در اختیار کشور قرار داده تا بتواند بنزین بیشتری صادر کند.
این در حالی بود که ایران به دلیل تحریم های آمریکا، نفت کمتری می فروخت و درآمدهای نفتی نیز با چالش رو به رو بود.
در واقع افزایش صادرات فرآورده های نفتی توانست بخشی از کمبود درآمدهای نفتی را جبران کند.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید بنزین ایران در طول دولت تدبیر و امید با رشدی بیش از 100 درصدی همراه بوده و از 52 میلیون لیتر در روز در سال 92 به 107 میلیون لیتر در پایان سال 99 رسید.
با این حال ادامه روند فعلی مصرف در صورت رفع محدودیت های کرونا می تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.
موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد.
البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه سازی مصرف سوخت می توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی.ان.جی را نیز در دستور کار قرار داد.
ایران در شرایط فعلی 40 میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی.ان.جی را دارد که می توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود 20 میلیون متر مکعب می شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.
همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می رود، می تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه جویی کند.
انتهای پیام/م