چگونه در محل کار مورد احترام همکاران قرار بگیریم؟
احترام خود به خود به وجود نمی آید بلکه هر فرد با رفتار خود مورد احترام دیگران قرار می گیرد. همه افراد در هر جایگاه اجتماعی و در هر سنی دوست دارند به عنوان فرد محترمی شناخته شوند و دیگران به آنها احترام بگذارند.
برای مورد احترام قرار گرفتن به رفتار خود توجه کنید و رفتارتان را اصلاح کنید. برخی از رفتارهایی که در این بخش از پلاس وی آورده ایم به شما کمک می کند مورد احترام دیگران قرار بگیرید.
مودبانه رفتار کنید:
به دنبال ارتباطاتی احترام آمیز باشید و همیشه مودبانه با دیگران رفتار کنید و هرگز زمان عصبانیت الفاظ بی ادبانه به کار نبرید. کسانی که بی ادب یا پرخاشگر هستند اغلب فقدان احترام را در کسانی که با آن ها تعامل دارند، القا می کنند.
به دیگران احترام بگذارید:
کسانی که احترام می گذارند طبیعتاً احترام دریافت می کنند. اگر شما به همکارانتان احترام نگذارید نباید توقع دریافت احترام داشته باشید. اگر با همکاران تان توافق کامل ندارید، با احترام و حرفه ای برخورد کنید زیرا در دنیای حرفه ای، همه چیز به سرعت تغییر می کندو کسی که امروز زیردست شماست، ممکن است فردا رئیس تان شود.
به دیگران کمک کنید:
اگر دیگران به کمک نیاز دارند و اگر شما وقت کافی برای کمک کردن را دارید، به آنها کمک کنید یا اگر خودتان نمی توانید به شخصی کمک کنید، ولی می توانید راه کمک کردن را برای وی هموار کنید و بدانید که این تلاش شما بدون پاسخ نخواهد ماند و در عوض مورد توجه و احترام او واقع می شوید.
به زمان ارزش قائل شوید:
به خودتان و دیگران ارزش قائل شوید و سر وقت و در زمان مقرر در جلسات حضور یابید و از دیگران دعوت کنید که تعاملات خود را از قبل زمانبندی کنند. ازهمکاران خود بخواهید که مسئولیت پذیر باشند و وقت شما را نگیرند. بنابراین بهتر است وقتتان را مدیریت کنید.
زمانی که به کمک نیاز دارید درخواست کمک کنید:
همه افراد محدودیت هایی در دانش و مهارت دارند. اگر نمی توانید به تنهایی از پس همه کارها بربیایید، گاهی در صورتی که همکارتان وقت دارد، از او درخواست کمک می کنید، اینگونه دیگران بیشتر به شما اعتماد می کنند.
وظایفتان را به موقع انجام دهید:
اگر می خواهید فردی مورد احترام باشید، باید مسئولیت پذیر باشید و به وعده هایتان عمل کنید و با این کار به دیگران نشان دهید که می توانند روی شما حساب باز کنند و به شما اعتماد کنند.
اگر برای کاری به شما داده می شود، فرجه ای ناکافی به شما می دهند، راهی پیدا کنید که با رعایتِ ادب و احترام، این موضوع را به اطلاع کسی که زمان بندیِ مورد نظر را تعیین کرده است، برسانید.
اجازه دهید صدای عملتان بلندتر از حرف هایتان باشد:
در عمل به دیگران ثابت کنید که فرد مورد احترامی هستید. هرگز بیش از حد از خود تعریف نکنید و اجازه دهید دیگران رفتار خوبتان را ببینند و سپس خواهید دید مورد احترام قرار می گیرید.
در محل کار همکارانتان را محترمانه صدا بزنید:
برای اینکه دیگران به شما احترام بگذارند، همکارانتان را با نام کوچک در محل کار صدا نزنید و فقط زمانی که با او صمیمی هستید و فردی دیگر حضور ندارد می توانید او را با نام کوچک صدا بزنید. اگر افراد را به خوبی نمی شناسید، آنها را با عناوین محترمانه آن ها را مورد خطاب قرار دهید.
با بردباری با دیگران برخورد کنید:
اگر مدیر بخشی هستید، با همکاران خود برخورد صبورانه داشته باشید و چنانچه پلاس وی پیشنهاد می کند توانایی های همکاران تان را باور داشته باشید تا آنها بتوانند دانش و مهارت هایشان را توسعه دهند. همکارانتان اینگونه به شما بیش تر احترام می گذارند و سؤالات یا مشکلاتشان را با شما در میان خواهند گذاشت.
متواضع باشید:
متواضع باشید و تا حدی هم خودستایی و اعتماد به نفس را در خود حفظ کنید. انتقادات را در صورت صحیح بودن بپذیرید و پذیرای عیب هایتان باشید، آنها را رفع کنید ولی زیاد بر آنها تمرکز نکنید.
شایعه پراکنی نکنید:
در اداره با افراد زیادی همکار هستید، سعی کنید به مسائل خصوصی یکدیگر وارد نشوید و غیبت همکاران دیگر خود را نکنید و شایعه پراکنی نکنید زیرا این کار باعث می شود، دیگران فکر کنند شما از شرحِ بد اقبالی های دیگران لذت می برید و این راه خوبی برای کسب احترام نیست.
دیگران را تصدیق کنید:
تصدیق کردن به جریان گفتگو کمک می کند، کمی هوش هیجانی از خود نشان دهید. اگر با حرف های کسی که پیش از شما صحبت کرد، موافق بودید او را تصدیق کنید. شما با اعتبار دادن به آن فرد، احترام او را به دست می آورید.
با برنامه باشید:
محل کاریِ آشفته، نشان خواهد داد که شما اهمیّتی برای تصویری که شرکت در ذهن مردم باقی می گذارد، قائل نیستید پس دیگران نیز به شما احترام لازم را نمی گذارند.
آبروی دیگران را حفظ کنید:
اغلب در هنگام ایستادگی برای حق خود، مجبور می شوید که با دیگران مقابله کنید. بنابراین، با آن ها با احترام رفتار کنید و به آن ها اجازه دهید دلیل کار خود را توضیح دهند، با گفتگو اختلاف را حل کنید و در نهایت آبروی دیگران را حفظ کنید.
اعتبار کارهای خوب را با دیگران تقسیم کنید:
به دنبال فرصت هایی باشید که به دیگران نیز به خاطر مشارکت ها و کمک هایشان اعتبار دهید. آن ها این کار شما یادشان باقی خواهد ماند و به شما برای انجام چنین کاری احترام خواهند گذاشت.
دانش تان را با همکاران تان به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری دانش، کمک می کند دیگران را هم در موفقیت هایتان شریک کنید و در محل کارتان اخلاق تیمی به وجود آورید تا هر فردی نقش خود را در موفقیّت شرکت ایفاء می کند.
به کارهای همکارانتان توجه کنید و آن را به زبان آورید:
اگر مدیر بخش یا کارفرما هستید، وقتی همکارانتان به موفقیت های بزرگ می رسند، به کارهایشان توجه کنید و علاقمند به جشن گرفتن برایشان باشید. اگر لازم است از عملکردِ کارمندتان انتقاد کنید آن را با تعریف از کاری که او در انجامش موفق است، همراه کنید. اگر مشکلی پیش آمد، هرگز کسی را در برابرِ دیگران به خاطر آن سرزنش نکنید.
لباس های رسمی بپوشید:
در محل کار رسمی تر لباس بپوشید تا نشان دهید که دیگران باید با احترام بیشتری با شما رفتار کنند. لباس پوشیدن شما نیز جلوه ای از ارزش و اهمیتی است که برای تصویرِ حرفه ای تان، قائل هستید.
ارتباطات خود را تقویت کنید:
در فرآیند کاری خود ارتباطات خود را تقویت کنید تا شهرت شما میان افرادی که با آن ها کار می کنید افزایش و تخصص شما نیز گسترش پیدا کند.
صریح باشید:
اگر مورد بی احترامی واقع شده اید به صراحت آن را با فرد مقابل بیان کنید. با مذاکره و صحبت بر سر رفتارهای نادرست می توانید از ادامه آن در آینده جلوگیری کنید. اگر فردی که بی احترامی کرده، در رفتار خود پا فشاری نمود، به مدیر خود این رفتار را اطلاع دهید.