پلاس وی
2 سال پیش / خواندن دقیقه

۵۴۱ متخصص سئو در ایران چه می‌گویند؟

۵۴۱ متخصص سئو در ایران چه می‌گویند؟

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و پلاس وی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

تریبون پلتفرم پیش‌گام انتشار رپورتاژ آگهی است و خدمات مرتبط با روابط‌عمومی دیجیتال را با دو رویکرد سئو و برندسازی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در این زمینه، تریبون دومین گزارش جامع وضعیت سئو در ایران را با همکاری ۵۴۱ نفر از متخصصان سئو و فعالان این حوزه منتشر کرده است. با مطالعه این گزارش، می‌توان از فعالیت‌های سئو کسب‌وکارهای ایرانی باخبر شد و مناسب‌ترین استراتژی سئو سال را برای کسب‌وکارها تعیین کرد.

کپی لینک

«محتوای عمیق و تخصصی» حرف اول را در آینده می‌زند

درمقایسه‌با سال ۱۴۰۰، افراد بیشتری «محتوای عمیق و تخصصی» و «یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و الگوریتم MUM» را به‌عنوان عوامل مهم رتبه‌بندی در دو سال آینده انتخاب کرده‌اند. این دو عامل در سال ۱۴۰۰، از‌نظر متخصصان سئو به‌ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار داشتند.

کپی لینک

بیشتر متخصصان سئو با عنوان شغلی کارشناس سئو جذب می‌شوند

بیشتر متخصصان سئو با عنوان شغلی «کارشناس سئو» در شرکت‌ها استخدام می‌شوند. ۲۶ درصد فعالان سئو در سِمَت «مدیر سئو» و ۲۱ درصد از از آن‌ها با عنوان شغلی «کارشناس ارشد» در تیم‌ داخلی سئو فعالیت می‌کنند.

کپی لینک

پرهزینه‌ترین فعالیت سئو برای تولید محتوا است

نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که متخصصان سئو بیشتر بودجه خود را به‌ترتیب صرف «تولید محتوا» و «رفع مشکلات فنی سایت» و «خرید رپورتاژ آگهی» می‌کنند. در‌مقایسه‌با سال ۱۴۰۰، میزان هزینه صرف‌شده برای تولید محتوا افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد اهمیت گوگل به تولید محتوای باکیفیت و دست‌اول یکی از دلایل کارفرماها و شرکت‌ها برای افزایش بودجه است.

متخصصان سئو میزان موفقیت پروژه‌های خود را با بهبود رتبه کلمات می‌سنجند. «بهبود رتبه کلمات کلیدی» و «افزایش ترافیک ارگانیک» مهم‌ترین معیارهایی هستند که متخصصان سئو برای سنجش موفقیت پروژه‌هایشان استفاده کرده‌اند. در‌حالی‌که انتظار کارفرماها و شرکت‌ها از پروژه‌های سئو «افزایش فروش» است، این معیار برای متخصصان سئو در اولویت سوم قرار دارد.

کپی لینک

فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت؛ مشکلات جدی سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۰، «ناهماهنگی در ارتباط با سایر واحدها» و «ناآگاهی کارفرما از روند پروژه‌ها سئو»، بزرگ‌ترین مشکل ازنظر متخصصان این حوزه مطرح شده بود. در گزارش ۱۴۰۱، «فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت» مشکل‌ترین مسئله در حوزه سئو عنوان شده است و پس‌از‌آن، فعالان سئو با مشکلاتی مانند «ناآگاهی کارفرما» و «ناهماهنگی در ارتباط با سایر تیم‌ها» روبه‌رو بوده‌اند.

کپی لینک

طرح صیانت برای جامعه متخصصان سئو تهدید است

از نگاه ۷۸ درصد از فعالان سئو، «طرح صیانت و طبقاتی‌شدن اینترنت» بزرگ‌ترین تهدید دو سال آینده برای جامعه سئو خواهد بود . مانند گزارش سال ۱۴۰۰، موضوع «هوش مصنوعی» دومین تهدید بزرگ در این حوزه مطرح شده است.

کپی لینک

فقط ۱۳ درصد از متخصصان سئو بیشتر از ۳۰ میلیون تومان درآمد دارند

۶۱درصد از متخصصان حوزه سئو بین ۵ تا ۱۸میلیون تومان درآمد دارند. درآمد ۵۱درصد از خانم‌ها بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است؛ در‌حالی‌که حدود یک‌سوم از آقایان بین ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومان از حوزه سئو کسب درآمد می‌کنند. همچنین، میانگین درآمد ماهانه خانم‌ها و آقایان به‌ترتیب ۱۰ و ۱۶ میلیون تومان است. میانگین درآمد ماهانه افرادی که در شرکت‌های B2B و B2C مشغول به کار هستند، به‌ترتیب ۱۲ و ۱۵/۵ میلیون تومان است.

کپی لینک

تمایل زیاد متخصصان سئو به مهاجرت

با‌توجه‌به اینکه ۱۶ درصد از پاسخ‌دهندگان «مهاجرت متخصصان سئو» را یکی از تهدیدهای حوزه سئو می‌دانند، این نمودار نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از فعالان سئو به مهاجرت فکر می‌کنند.

ازنظر ۶۷درصد از متخصصان حوزه سئو، تولید محتوای مفید و باکیفیت (helpful content) بیشترین تأثیر را بر رتبه‌بندی سال ۱۴۰۱ گذاشته است. بعد‌از‌آن، به‌ترتیب معیارهای «سئو تکنیکال» و «تجربه کاربری» و «سئو داخلی» تأثیرگذارترین عوامل رتبه‌بندی در سئو بوده‌اند.

اگر نتایج این گزارش برایتان جالب بود و دوست داشتید اطلاعات مفصل‌تری را بخوانید، می‌توانید گزارش کامل آن را اینجا بخوانید.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع