حدود 90 درصد دختران بزرگسال و زنان جوان در کشورهای فقیر امکان استفاده از اینترنت را ندارند، در حالی که احتمالا دسترسی مردان همسن و سالشان در همان جوامع دو برابر بیشتر از آنهاست.
این گزارش به نام «پر کردن شکاف دیجیتال: چالشها و یک فراخوان فوری برای اقدام برای توسعه عادلانه مهارتهای دیجیتال» برای بررسی دقیق شکاف دیجیتال جنسیتی بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله، دادههای موجود در زمینه استفاده از اینترنت، مالکیت گوشی موبایل و مهارتهای دیجیتال در کشورهای کمدرآمد را تحلیل کرد. نتیجه این بررسی نشان داد دختران در دنیای دیجیتال و متصل عقب گذاشته شدهاند.
به گفتهی مدیر آموزش یونیسف رابرت جنکینز از بین بردن شکاف دیجیتال بین دختران و پسران فقط دسترسی داشتن آنها به اینترنت و تکنولوژی نیست. درواقع یعنی قدرتمند کردن دختران برای اینکه مبتکر، خالق یا رهبر شوند. اگر میخواهیم با شکاف جنسیتی در بازار کار به خصوص در علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی مقابله کنیم، باید به جوانان به خصوص دختران کمک کنیم مهارتهای دیجیتال به دست بیاورند.
اگرچه دسترسی پیشرفته به اینترنت مهم است اما برای آموزش مهارتهای دیجیتال کافی نیست. برای مثال در بیشتر کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفتهاند جوانانی که در خانه به اینترنت دسترسی دارند بسیار بیشتر از آنهایی اند که مهارتهای دیجیتال دارند.
دختران کمترین شانس را برای گسترش مهارتهای مورد نیاز در بازار کار و آموزش قرن ۲۱ دارند. در ۳۲ کشور و منطقه دختران ۳۵ درصد کمتر از همتایان مردشان مهارتهای سادهی دیجیتال مثل کپی پیست کردن فایل یا فولدر و فرستادن ایمیل یا فایل را دارند.
موانع ریشهای بسیار عمیقتر از کمبود دسترسی به اینترنت است. یافتهها نشان میدهند محیط خانواده و آموزش نقش اساسی را در شکاف دیجیتال جنسیتی دارند. برای مثال حتی در یک خانه، احتمال دسترسی و توانایی استفاده کامل از اینترنت و تکنولوژیهای دیجیتال دختران بسیار کمتر از پسران است. در بین ۴۱ کشور و منطقه بررسی شده، خیلی بیشتر احتمال دارد خانوارها برای پسران گوشی موبایل تهیه کنند تا دختران.
موانع دسترسی به فرصتها برای آموزش عالی و کار، هنجارها و کلیشههای تبعیضآمیز جنسیتی فراگیر و نگرانی در مورد امنیت آنلاین ممکن است مشارکت دیجیتال و توسعه مهارتهای دختران را محدودتر کند.
حتی وقتی دختران دسترسی برابر به مهارتهای پایه خواندن و ریاضی دارند و نسبت به همتایان پسر بهتر عمل میکنند نمیتوان همیشه آن را به معنای مهارتهای دیجیتال دانست. برای از بین بردن موانعی که دختران را عقب نگه میدارند، لازم است دختران در معرض تکنولوژی باشند و به آن دسترسی داشته باشند، مهارتهای دیجیتال و مهارتهای زندگی به آنها آموزش داده شود و در کنار آن برای از بین بردن کلیشههای مضر جنسیتی به خصوص در خانوادهها و خشونت آنلاین اقداماتی انجام شود.
یونیسف از دولتها میخواهد شکاف جنسیتی را از بین ببرند و اطمینان دهند که دختران هم شانس موفقیت در جهان دیجیتال را دارند و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه داده است. از جمله اینکه مهارتهای دیجیتال به طور برابر به دختران و پسران در مدرسه و خارج از آن آموزش داده شود. از امنیت آنلاین دختران با قوانین و ایجاد فضاهای مجازی امن و آموزش محافظت شود و جایگاه دختران برای دسترسی به آموزش برابر، کارآموزی و آموزش توسط مربی در دنیای دیجیتال ارتقا داده شود.
اگر به محدودیتهایی که در ماههای اخیر در کشور خودمان برای دسترسی به اینترنت ایجاد شده توجه کنیم، احتمالا دختران و زنان به سبب دسترسی کمتر به ابزارهای دور زدن فیلترینگ که هزینهبر هستند، بیشتر از مردان از دسترسی به اینترنت محروم شدهاند.