صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش کنونی نیمتریلیون دلار همچنان در حال گسترش است. این صنعت در میان جوانان در حال رشد است؛ بهویژه بابت افزایش تبلیغات بازاریابی و کمپینهای تأثیرگذار پولی در رسانههای اجتماعی و گرایش اخیر به تمرکز بر خودمراقبتی.
مانند هر صنعت دیگر، زنجیرۀ تأمین کارآمد و شفاف برای حفظ مزیت رقابتی و مواجهه با مسائل رایج در ارتباط با زنجیرۀ تأمین ضروری است. اکنون تقاضا برای محصولات آرایشی پایدار و سازگار با محیط زیست بیش از هر زمان دیگر است؛ امری که بر پیچیدگی زنجیرۀ تأمین آن میافزاید. مصرفکنندگان نهتنها خواهان ارسال سریع و شفاف محصولاتشان هستند، بلکه میخواهند از نظر پایدار بودن این فرایند هم خیالشان راحت باشد.
هرچند در هر صنعتی توجه به پایداری، شفافیت، کارایی و موارد دیگر ضروری است، اما مسائل خاصی نیز هست که ویژۀ صنعت آرایشی و بهداشتی است. در ادامه به برخی مسائل عمده خواهیم پرداخت که عملیات زنجیرۀ تأمین و بهویژه فولفیلمنت (سفارشگردانی) در صنعت آرایشی و بهداشتی با آن مواجه است.
تغییر در روندها
روندها در صنعت لوازم آرایشی پیوسته در حال تغییر است. چیزی که سال پیش محبوب بود، ممکن است اکنون از مد افتاده باشد. تحلیلگر تحقیقات زیبایی از موسسۀ تحقیقات بازار انپد * در مورد ماهیت امروز صنعت لوازم آرایشی میگوید: «قبلاً با روندهایی روبهرو بودیم که بین پنج تا ده سال طول کشید... اکنون، فکر میکنیم اگر ۲۴ ماه طول بکشد، روند طولانی بوده.» با سرعت تغییر روندها، زنجیرۀ تأمین شما باید بتواند به همان سرعت خود را جهت موفقیت کسبوکار خود وفق دهد.
به همین دلیل، استفاده از تجزیهوتحلیل برنامهریزی تقاضا ضروری است، زیرا میتوان از روندها و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای پیشبینی دقیق تغییرات مکرر تقاضا استفاده کرد. تمرکز بر برنامهریزی تقاضا این امکان را به شما میدهد که در مواقع کند شدن روندهای فروش لوازم آرایشی، موجودی اضافی را به حداقل برسانید. همچنین اجازه میدهد که در مقاطع اوجگیری برخی روندهای آرایشی مطمئن شوید که مقدار مناسبی موجودی در اختیار دارید تا روی آنها سرمایهگذاری کنید.
انطباق با دما و دیگر شرایط محیطی
یکی دیگر از مسائل زنجیرۀ تأمین در صنعت لوازم آرایشی، اطمینان از مطابقت محصولات شرکت شما با دمای مناسب مورد نیاز برای نگهداری این محصولات است. این نهتنها هنگام انبارش موجودی مهم است، بلکه بهویژه در مورد حملونقل این محصولات در فواصل طولانی اهمیت دارد. به غیر از دما، لوازم آرایشی در صورت قرار گرفتن در معرض نم زمین، رطوبت هوا، یا حتی چالهوچولهها در هنگام حملونقل، ممکن است فاسد شوند یا آسیب ببینند. حساسیت محصولات آرایشی و بهداشتی به این معنی است که در فرآیند لجستیک باید بسیار مراقب باشید.
بیتوجهی به شرایط ضروری برای بسیاری از لوازم آرایشی میتواند منجر به فاسد شدن محصول شود. اگر میخواهید مانع از هدررفت موجودی شوید، در اختیار داشتن دادههای لجستیکی دقیق و نظارت بر وضعیت بهمنظور پیگیری مواردی چون دما ضروری است.
مشکلات ناشی از تأمین منابع
صنعت لوازم آرایشی متکی به واردات موادی مانند کاکائو، وانیل، روی و غیره از کشورهایی است که اوضاع اقتصادی-سیاسی بیثباتی دارند. در نتیجه، ممکن است تنشهای این کشورها به اختلالات زیادی در زنجیرۀ تأمین منجر شود. برای به حداقل رساندن مشکلات زنجیرۀ تأمین، لازم است شرکتها زنجیرۀ تأمین خود را با استفاده از نرمافزار ابری با معیارهای فوری رصد کنند. این امر به شما این امکان را میدهد که اختلالات را پیشبینی کنید و اقدامات پیشگیرانه برای مدیریت ریسک قبل از وقوع آن انجام دهید. همچنین میتوانید از بروز نوسانات و بیثباتی در هر جنبه از زنجیرۀ تأمین خود جلوگیری کنید. نیز، برقراری ارتباط با هر بخش از شبکۀ زنجیرۀ تأمین برای شما تسهیل خواهد شد، زیرا دسترسی برابری به اطلاعات عملکرد خواهید داشت. تولیدکنندگان به همراه خردهفروشان، تأمینکنندگان، توزیعکنندگان (و غیره) امکان رصد فرایند را خواهند داشت. در صورتی که هر بخش از زنجیرۀ تأمین شما در طول اختلال، قابلیت مشاهدۀ یکسانی از معیارهای فوری را داشته باشد، فرآیند ارتباط آسانتر خواهد شد و به حداقل رساندن اختلالات در زمان وقوع، سهلتر.
افزون بر این، شما میتوانید با بهینهسازی هر بخش از فرآیند زنجیرۀ تأمین خود از طریق رصد عملکرد، خطر اختلال را به حداقل برسانید. برای مثال، معیارهای بیدرنگ میتوانند به بهینهسازی فرآیند خرید شما کمک کنند تا بتوانید تأمینکنندگان مناسب را انتخاب نمایید. در واقع، اگر با ردیابی عملکرد بتوانید بهترین تأمینکنندگان را بیابید، خطر بروز اختلال را به حداقل برسانید.
چگونه از مشکلات زنجیرۀ تأمین بکاهیم؟
صنعت آرایشی و بهداشتی در چند سال گذشته بهسرعت در حال رشد بوده و در سالهای آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. با این حال، بهدلیل روندهای پرنوسان، حساسیت این محصولات و همچنین اختلالات احتمالی ناشی از بیثباتی در بسیاری از کشورهای تأمینکنندۀ مواد، خطرات عمدهای وجود دارد.
برای کاهش این خطرات با انجام اقدامات پیشگیرانه، به راهکار کافی در زنجیرۀ تأمین نیاز دارید که از نرمافزارهای ابری و معیارهای فوری شاخص عملکرد استفاده کند. این راهکار همچنین باید بتواند هر بخش از زنجیرۀ تأمین شما را از جمله برنامهریزی تقاضا، تدارکات، مدیریت موجودی، تدارکات، خدمات مشتری، تولید (و غیره) پیگیری کند. با رصد لحظهای هر بخش با معیارهای دقیق شاخص عملکرد، میتوانید خطرات ذاتی صنعت لوازم آرایشی را به حداقل برسانید.
آیا آماده هستید که پیشبینیهای تقاضا را بهبود بخشید؟ شرکت ما بهعنوان مجری خدمات لجستیک شخص ثالث (3PL) به کسبوکارهای تجارت آنلاین و آفلاین، کار فولفیلمنت (order Fulfilment) یا پردازش سفارش (order processing) را برای تولیدکنندگان، خردهفروشان، تأمینکنندگان، توزیعکنندگان و... انجام میدهد.
برونسپاری فولفیلمنت برای صنعت زیبایی بدین معناست که کسبوکارهای لوازم آرایشی و بهداشتی - اعم از بزرگترین تولیدکنندگان و واردکنندگان یا فروشندگان خرد در سایت و شبکههای اجتماعی - با ارائۀ محصولات خود به مراکز پردازش کالای ایفا در تهران و مراکز استانها میتوانند با خیال آسوده به بازاریابی و فروش خود متمرکز شوند و کار انبارش، بستهبندی و ارسال سفارشات را به ما واگذار نمایند. ما همچنین با ارائۀ پلتفرم آنلاین و رایگان به این کسبوکارها امکان رصد موجودی و کنترل رهگیری سفارشات را در اختیار آنان قرار میدهیم؛ همچنان که لجستیک معکوس و مدیریت بازگشت (سفارشات عودتی و مرجوعی) را بهطور تخصصی انجام خواهیم داد.
تمامی بار سنگین لجستیک تجارت آنلاین لوازم آرایشی بر دوش ایفا خواهد بود، زیرا تیم ما بهتنهایی مسئول اجرای دادهها و عملیات است. ما ابزارها و راهنماییهای لازم برای افزایش نظارت بر زنجیرۀ تأمین را ارائه میکنیم تا خیالتان از لجستیک و فولفیلمنت آسوده شود.
برای اطلاعات بیشتر همین حالا با کارشناسان فروش ایفا تماس بگیرید تا از تخفیفهای ویژۀ انبارش، بستهبندی و ارسال در طرح زمستانه برای مشتریان جدید بهرهمند شوید: ۰۹۰۰۱۰۷۲۱۳۹
پانوشت مترجم
گروه انپد (The NPD Group) که به همراه آیآرآی ورلدواید (IRI Worldwide) اکنون سیرکانا (Circana) نامیده میشود، شرکت تحقیقات بازار است.
منبع
این متن برگرفته از گزارش زیر در وبسایت General Supply Chain است:
3 Supply Chain Issues Within The Cosmetics Industry