در سال ۲۰۲۵، هر مصرفکنندۀ اروپایی ۹۹۹ دلار برای محصولات صنعت مد خرج خواهد کرد. پیشبینی برای سال ۲۰۲۴ این بود که ۶۰ درصد خرید مد از طریق اینترنت انجام خواهد شد؛ در مقایسه با ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۳.
مارکهای تجارت الکترونیک مد، برخلاف سایر بخشها، باید تولید فصلی، تغییر ترندها و کالکشنها، انتظارات مصرفکننده و نرخ بازگشت بالا را مدیریت کنند.
این امر بهطور قابل توجهی بر کل زنجیرۀ تأمین - از جمله تأمینکنندگان محصولات، حملونقل، انواع انبارش و مدیریت بازگشت محصولات - تأثیر میگذارد.
البته کسبوکارهای تجارت الکترونیک صنعت مد با برونسپاری لجستیک به «شریک لجستیک شخص ثالث» (3PL) میتوانند بهراحتی این چالشها را برطرف کنند.
بنابراین، بیایید سه چالش اصلی لجستیک پوشاک و چگونگی سازگاری برندها را برای تبدیل شدن به بهترین در لجستیک مد ببینیم!
۱. افزایش هزینهها و چالشهای زنجیرۀ تأمین در صنعت مد
در سال ۲۰۲۴، رهبران صنعت مد نگران مسائل جهانی مانند تنشهای سیاسی، بیثباتی اقتصادی و افزایش قیمتها بودند. با وجود کاهش اندکی در تورم جهانی (از 6.9 درصد به 5.8 درصد)، نگرانیها پابرجاست.
انتظار میرفت که بازار تقسیم شود: افرادی که هنوز هم محصولات مد روز را خریداری میکنند، درحالیکه دیگران بهدلیل پایداری و نگرانیهای بودجه، یا ترجیحات شخصی به گزینههای دست دوم روی میآورند.
افزایش هزینههای مواد خام، انرژی و حملونقل نیز بر سود تأثیر میگذارد و لباس را برای مصرفکنندگان گرانتر میکند.
هماهنگی موثر حملونقل کالا از تأمینکننده به انبار و سپس به مشتری، مستلزم مدیریت فرآیندهای پیچیده است. این برای ساماندهی هزینههای کلی لجستیک بسیار مهم است.
اتکا به تولید در لحظه و شبکههای موجود توزیع جهانی ممکن است تأثیرپذیری زیادی از اختلالهای حملونقل داشته باشد و باعث طولانیشدن زمان انتظار و هزینههای عملیاتی بیشتر شود.
روندهای مد در چرخههای کوتاهتر میآیند و میروند؛ با غولهای خردهفروشی مانند زارا (Zara) و اماندام (H&M) که هر پانزده روز یکبار، کالکشنهای خود را تغییر میدهند تا با روندها هماهنگ باشند. به همین دلیل، مصرفکنندگان تقاضای تحویل فوقالعاده سریع دارند.
بهینهسازی کل زنجیرۀ تأمین به چالش بزرگی برای صنعت مد تبدیل شده است.
۲. مدیریت پیچیدگیهای چندکاناله: اصول لجستیک پوشاک
با توجه به اینکه مشتریان اغلب در فروشگاههای فیزیکی جستوجو میکنند و از طریق آنلاین سفارش میدهند، فرآیند لجستیک باید سفر هماهنگی را برای مشتری پشتیبانی کند. این امر مستلزم اطمینان از دسترسپذیری محصولات در فروشگاه، وبسایت شما و خردهفروشیها؛ تسهیل بازگشت آسان؛ و بهینهسازی انبارش برای انواع مختلف محصول است.
اطمینان از تجربۀ برند سازگار در طول سفرهای مختلف مشتری برای همۀ مارکها، بهویژه در صنعت مد، چالشهای بسیاری دارد. سیاست ارائۀ سایز و تصویر واضح، با محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC)، بسیار مهم است.
۲.۱ ذخیرهسازی کارآمد برای لجستیک مد
در انبارهای مارکهای متنوع مد، بسته به نوع محصول، روشهای مختلف انبارش استفاده میشود.
لباسهایی که بهراحتی چروک میشوند، برای جلوگیری از آسیبدیدن بهطور معمول آویزان میشوند، درحالیکه اقلام حساستر مانند تیشرتهای پنبهای میتوانند تاپی شده و قفسهای شوند، که باعث صرفهجویی در فضا و امکان رسیدگی کارآمد به سفارشات متعدد میشود.
قفسههای منعطف میتوانند انبارش و انتخاب محصولات مختلف را بهبود بخشند؛ از جمله لباس، کفش و لوازم جانبی غیرشکننده.
ما هم انبار اختصاصی برای صنعت مد را اداره میکنیم؛ با استفاده از تخصصمان برای اطمینان از راهکارهای انبارش بهینه برای لباسهای مشتریانمان.
افزون بر این، حجم بیشتری از لباسها و لوازم لوکس در حال خرید و فروش آنلاین هستند. تقریباً 57 درصد از مشتریان لوکس سفارشات خود را از طریق اینترنت انجام میدهند، که منجر به رشد بسیار در بازار لباسهای فاخر (اوت کوتور) * شده است. مشکل اینجاست که محصولات لوکس با محصولات متوسط و پایین قیمت یکسان نیستند. بنابراین، خطر سرقت بسیار بالاتر است.
۲.۲ پرهیز از تولید مازاد یا کسری موجودی در تجارت الکترونیک مد
اگر نام تجاری همهجانبهای را مدیریت میکنید (مجموعهای از فروش در فروشگاه، پلتفرم تجارت الکترونیک و فروشندگان)، مدیریت موجودی میتواند بسیار پیچیده باشد.
از تولید مازاد خودداری کنید تا استهلاک موجودی به حداقل برسد، مگر اینکه مطمئن باشید که کالاهای محبوبی را تولید میکنید که فروششان تضمینشده است. این در مورد رسیدن به نقطۀ مطلوب برای مدیریت موجودی موفق است.
به یاد داشته باشید که از ۱۰۰ میلیارد پارچهای که هر ساله تولید میشود، ۹۲ میلیون تن آن در زبالهها قرار میگیرد. تولیدکنندگان و خردهفروشان سهم قابل توجهی دارند و سالانه ۱۳ میلیون تن زباله تولید میکنند.
میتوانید فرآیند مدیریت انبار خود را با تجزیهوتحلیل رفتار مصرفکنندگانتان بهینه کنید تا پی ببرید که محصولاتتان کجا بیشتر فروش میروند: در فروشگاه فیزیکی یا فروشگاه آنلاین.
با مطالعۀ این آمار، میتوانید خرید و توزیع سهام خود را با توجه به کانالهای توزیع سودمند تنظیم کنید.
اگر نام تجاری همهکاناله ** را اداره میکنید، ممکن است با مشکلی مواجه شوید که برخی کالاها بلااستفاده بمانند. این اتفاق زمانی میافتد که آنچه در دسترس فیزیکی است، با موجودی سیستم شما - یا با ارزیابی شما از سفارشات - منطبق نباشند. در زمانهای شلوغی فروش (مثل مناسبتهای پرفروش بلک فرایدی)، اگر انبار شما خالی شود، فروشتان بهشدت کاهش مییابد.
حتی اگر کنترل سرعت تأمینکنندۀ شما ممکن نباشد، میتوانید برنامهریزی کنید که همیشه مقداری مازاد کالا داشته باشید؛ تا زمانی که فروش افزایش یابد یا محصولی جدید عرضه کنید.
میتوانید تصمیم بگیرید که به دادههای فروش گذشته برای آیتمهای محبوب خود نگاه کنید (دیدگاه تجربی) یا به پیشبینیها بر اساس روندهای اقتصادی و علایق مردم (دیدگاه آیندهنگر). این انتخاب شما است که روشی را انتخاب کنید که مناسب فروشگاه آنلاین شما باشد.
۲.۳ اهمیت بستهبندی برای برند مد شما
دریافت بسته به مشتری نهایی اولین نقطۀ فیزیکی تماس افراد با برند شما است. از آنجا که مشتاقانه میخواهند لباس جدید خود را امتحان کنند، 4 نفر از 10 نفر تجربه خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. پس مطمئن شوید که بستهتان آمادۀ دوربین باشد!
اتخاب بستهبندیای را که نشانگر ارزشهای تصویر برند شما باشد، به نقطۀ افتخار تبدیل کنید. چه رنگها، چه مواد استفاده شده و چه طرحها، همهچیز باید یکدست باشد!
در عین حال، بسیاری از تبلیغات بد مربوط به بستهبندی اضافی میتواند به شهرت کسبوکارهای تجارت الکترونیک آسیب برساند. تأکید دوباره: چه رنگها، چه مواد استفاده شده و چه طرحها، همهچیز باید یکدست باشد.
۳. مدیریت بازگشت هوشمند برای لجستیک مد
برای برندهای فروش آنلاین لباس، مدیریت موثر بازگشت ضروری است. میانگین نرخ بازگشت برای خرید آنلاین حدود 30 درصد است و گاهی اوقات به 50 درصد میرسد!
لجستیک معکوس نقش کلیدی در زنجیرۀ تأمین دارد و فرآیندی ساده و کارآمد برای رسیدگی به اقلام بازگرداندهشده را تضمین میکند.
بهدلیل مدیریت ضعیف لجستیک معکوس، بسیاری از شرکتهای مد مجبورند تقریباً ۲۵ درصد از محصولات بازگشتی را دور بیندازند. اما میتوان جلوی این ضرر و کاهش سود جدی را گرفت. این امر مستلزم ایجاد فرایندی برای رسیدگی به بازگشت - ناشی از مشکلات سایز، نقص و یا دلایل دیگر - است.
از بررسی وضعیت محصول گرفته تا بازگشت لباسهای معیوب (بازیافت، اهدا و غیره) و بازگشت استاندارد، کل سیاست عودت-مرجوعی باید بازنگری شود!
مهم است که سیاست واضحی برای بازگشت داشته باشید، بهخصوص اگر آدرس بازگشت بر اساس دلیل بازگشت متفاوت باشد؛ مانند مسائل مربوط به کیفیت یا عدم تطابق سایز.
برای جلوگیری از پیچیدگیهای لجستیکی، در ارتباط با این سیاست، شفافیت امری کلیدی است.
مدیریت موفق لجستیک مد به یکپارچگی استراتژیک و انطباق با افزایش تجارت الکترونیک و انتظارات مصرفکننده بستگی دارد. غلبه بر چالشها در زنجیرۀ تأمین، مدیریت همهجانبه و بازگشت، موضوعی اساسی است؛ بهبود فرآیندهای داخلی خود یا همکاری با شریک لجستیک شخص ثالث، پذیرش تکنولوژی و رویکردهای مشتریمحور شما را در خط مقدم جهان پویای لجستیک پوشاک قرار میدهد.
شریک شخص ثالث با بهترین تجربۀ لجستیک مد
با اتکا به خدمات یکپارچۀ لجستیکی - شامل انبارش، بستهبندی، ارسال، مدیریت آنلاین موجودی و سفارشات، و مدیریت بازگشت - که به کسبوکارهای آنلاین و آفلاین ارائه میدهیم، تجربۀ همکاری با برندهای بزرگ و نیز همکارانمان در زنجیرۀ ارزش لجستیکی (شامل انواع خدمات کوریرسرویس) میتوانیم به برند شما کمک کنیم.
ما مشتاق کشف برند شما و ارتقای تجربۀ مشتری شما هستیم. بیایید با هم تفاوت را رقم بزنیم.
پانوشت مترجم
* اوت کوتور (Haute Couture) اصطلاح فرانسوی بهمعنی «دوخت فاخر» یا «فشن سطح بالا» است که به طراحی و دوخت پوشاک انحصاری و سفارشی در صنعت مد اشاره دارد.
** منظور از «نام تجاری همهکاناله» (omnichannel brand) یا برند امنیچنل، برندی است که از بازاریابی همهکاناله (اومنیچنل مارکتینگ) استفاده میکند؛ بهمعنای فرایند بازاریابی و فروش یکپارچه که با استفاده از تمامی کانالهای ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم، مشتری سفری یکپارچه را از اولین لحظۀ ارتباط و آشنایی با فروشنده تا پایان فرایند خرید، پشت سر میگذارد. این مفهوم را نباید با «مالتیچنل مارکتینگ» یا «بازاریابی چندکاناله» (multichannel marketing) خلط کرد.
منبع
این گزارش به قلم کیتی کارپتا (Cathy Carpetta) که خود با اتکا به دادههای استتیستا (Statista) نوشته شده، با هدف آشنایی فروشندگان پوشاک ایران با خدمات لجستیکی شخص ثالث ترجمه و تکمیل شده است. کاری که ما در مرکز پردازش ایفا تحت عنوان «سفارشگردانی» (فولفیلمنت) بهویژه به کسبوکارهای تجارت آنلاین انجام میدهیم.
متن اصلی گزارش در این لینک است: