پیشتر در وبلاگ ایفا توضیح دادیم که فرآیند لجستیک شامل چه چیزی است. این خدمات یکپارچۀ لجستیکی یکی از گامهایی است که وقتی تصمیم میگیرید تجارت الکترونیک خود را شروع کنید، باید در نظر داشته باشید.
این مطلب یادآوری دوباره دربارۀ این اهمیت است؛ اما، مهمتر از همه، راهنمایی برای انتخاب شریک لجستیکی است.
چرا لجستیک تجارت الکترونیک اینقدر مهم است؟
اصطلاح «لجستیک تجارت الکترونیک» (Ecommerce Logistics) برای اولین بار توسط غول اینترنتی، آمازون، استفاده شد؛ شامل تمام فرآیندهایی است که در هنگام رسیدگی به محصول یا سفارش انجام میشود: دریافت، انبارش، بستهبندی، حملونقل و حتی مدیریت بازگشت (لجستیک معکوس).
همانطور که میتوانید حدس بزنید، این فرآیندی است که با تجارت الکترونیک ارتباط نزدیکی دارد. اما چرا اینقدر مهم است؟ تصور کنید که شما فروشگاه آنلاینی دارید که تعداد زیادی سفارش دریافت میکند، اما ظرفیت و زمان لازم برای مدیریت آنها را ندارید. این امر بر عملکرد کسبوکار شما تأثیر خواهد گذاشت، زیرا مشکلات مدیریتی شما زمان تحویل بسته را افزایش میدهد و احساس سرخوردگی در مشتری ایجاد میکند. در نهایت، رضایت مشتری بسیار مهم است، زیرا این به آنها بستگی دارد که آیا محصولات شما خوب هستند و فروخته میشوند یا نه.
اگر شما از جنبههای لجستیکی تجارتتان خسته شدهاید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، این است که متخصص بیرونی و کاربلدی داشته باشید که بتواند تمام سفارشات شما را برای شما هدایت کند. این مقاله با هفت نکته برای انتخاب شریک لجستیکی با همین هدف است.
هفت نکته برای انتخاب شریک ایدهآل
1. از صفر تا صد ماجرا را بپرس
براي اطمینان از یافتن شريک مناسب، بهترين کار اين است که جای هيچ شک و ترديدي نگذارید. در اين مرحله، هيچ پرسشی بیمعنا نیست؛ پس هيچکدام را بیپاسخ نگذارید. در واقع، مهم اين است که این شریک همان چيزي را عرضه کند که شما میخواهید. بدیهی است که موارد اساسی مانند انبار، سفارشگرفتن و حملونقل وجود دارد که همۀ شرکتهای سفارشگردانی باید بدان بپردازند. با این حال، کسبوکار شما ممکن است الزامات خاصی داشته باشد که همۀ شرکای لجستیکی نمیتوانند آن را برآورده کنند.
حتی اگر فقط به خدمات اساسی نیاز داشته باشید، توصیه میشود که از شریک «لجستیک شخص ثالث» (3PL) بخواهید که برای آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، راهکارهای سفارشی دیگری را ارائه دهد.
اما چه مواردی باید ارائه شود؟ ما در مورد برخی از آنها صحبت میکنیم، مانند شبکۀ انبار یا خدمات بازگشت در نکات زیر.
2. انبار
برای انتخاب شریک شخص ثالث مناسب، باید محل انبارها و بهینه شدن آنها را در نظر بگیرید. به همان اندازۀ نگهداری از محصولات در انبار، مهم است که محمولهها بدون تأخیر به مشتریان شما برسند. اطمینان حاصل کنید که انباری که انتخاب میکنید، فضاهای جداگانه، عایق حرارتی و سیستمهای امنیتی دارد.
3. ادغام سیستم
اگر میخواهید شریک داشته باشید، اما از دست مشکلات موجود با سفارشات و محمولههایتان خلاص نمیشوید، باید زیرساختهای شریک را در نظر بگیرید. برای نمونه، آیا سیستمهای رصد موجودی و وضعیت سفارش آنها با سیستم شما ادغام شده است؛ بهطوری که شما هنوز هم امکان رصد کامل داشته باشید.
برای نمونه، ما مجموعهای از توابع مانند خروج موجودی و عملیات با اکسل و یا صورتحساب هفتگی را به شما ارائه میدهیم. شما همچنین قادر خواهید بود فیالفور به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشید!
4. سازگاری و انعطافپذیری
کلید انتخاب شریک لجستیک این است که توانایی سازگاری با فعالیت شرکت شما را داشته باشند. برای آنها بسیار مهم است که بالاترین و پایینترین نقاط فروش شما را بدانند تا بتوانند اقدامات خود را مقیاسبندی کنند.
5. گزینههای حملونقل
پیشتر گفتیم که رضایت مشتری نهایی شما مهمترین چیز است: مهم است که انتظارات آنها از زمان در دسترس بودن سهام تا زمان تحویل برآورده شود. برای این منظور، شریک باید هر دو گزینۀ تحویل مختلف (omni-channel) و تحویل در چندین روز را ارائه دهد.
یکی دیگر از مزایای کار با شرکت لجستیک شخص ثالث، دسترسی به قیمتهای حملونقل بهتر است، زیرا آنها معمولاً بهدلیل مدیریت حجم بالای محمولهها، نرخ بهتری دارند. علاوه بر این، آنها اغلب با چندین سرویس کار میکنند که طیف گستردهای از گزینههای حملونقل را ارائه میدهند.
6. لجستیک معکوس: بازگشت
باور کنید یا نکنید، بازگشت (عودت/مرجوعی) بخشی از فرآیند خرید است و به همین ترتیب باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل است که هنگام انتخاب شریک لجستیکی باید بدانید که آیا آنها مسئولیت بازگشت سفارشات را قبول میکنند و همچنین آیا به مشتری خدمات ارائه میدهند؟
بدین معنا، یک بار دیگر ضروری است که مشتری نهایی احساس کند که با بهترینها کار میکند و نگرانیها و نیازهای او رسیدگی میشود. در هر صورت، مطمئن شوید که همکارتان هم برای خریدار نهایی و هم برای شما در دسترس باشد.
7. گزینههای برندسازی
همانطور که در ابتدا گفتیم، وقتی بهدنبال شریک ایدهآل برای سفارشگردانی هستیم، عملیاتهای اساسی خاصی وجود دارد که همه بدان توجه دارند. اما توانایی آنها در ارائۀ خدمات سفارشی است که تفاوت را ایجاد میکند. یکی از این سرویسها توانایی ارائۀ گزینههای سفارشی در برندسازی است.
برای نمونه، هنگام بستهبندی محصول شما، از بستهبندی اختصاصی شما استفاده میکنیم، زیرا معتقدیم که هویت برند شما بهاندازۀ خود محصول مهم (یا حتی مهمتر) است.
جمعبندی
انتخاب شرکای مناسب لجستیک تصمیمی است که باید با دقت گرفته شود، زیرا بر رشد و موقعیت بازار شرکت شما تأثیر خواهد گذاشت. شما نیاز به رابطهای با اعتماد متقابل دارید، چون رشد شما رشد آنها خواهد بود و برعکس.
با این توضیحات، شاید لازم باشد که برای خودتان چکلیست درست کنید. اگر آنچه خواندید، جالب بود، دیگر مقالات ما را از دست ندهید. میتوانید با ما تماس بگیرید تا پرسشهای دیگرتان را مطرح کنید: ۰۹۰۰۱۰۷۲۱۳۹
منبع
7 tips for choosing a fulfillment partner
Posted by Lógicos 3PL on Apr 30, 2021