هفتهی مد کپنهاگ در کشور دانمارک به عنوان نمایندهی شمال اروپا در منطقهی اسکاندیناوی برگزار میشود که شامل کشور فنلاند، سوئد و نروژ است. طراحانی از آلمان و بریتانیا نیز بخشی از شرکتکنندگان این ایونت هستند. آخرین هفتهی مد کپنهاگ برای بهار و تابستان 2023 در ماه آگوست (آخرین هفته ی مد در منطقه ی اروپایی) برگزار شد. اهمیت این هفتهی مد به دلیل سبک مینیمال، مد پایدار و همچنین استریت استایل آن است.
پیشینهی هفتهی مد کپنهاگ
اولین هفتهی مد کپنهاگ در سال ۲۰۰۶ برگزار شد که نتیجهی ادغام نمایشگاههای پیشین لباس در دانمارک dansk modeuge و dansk herremodeuge بود که به دهه ۱۹۵۰ میلادی باز میگشت. هفتهی مد کپنهاگ متعلق به موسسه مد دانمارک است، که در سال ۲۰۱۷ مدیریت فرایند استراتژیک را با مشارکت سهامداران کلیدی در صنعت مد معرفی کرد. هدف از این استراتژی تقویت کپنهاگ به عنوان مرکز مد اسکاندیناوی و ایجاد هفته مد پیشرو در اسکاندیناوی بود.
در سال ۲۰۱۹ هفتهی مد کپنهاک تنها هفته مد اسکاندیناوی شد، تا به حفظ و توسعه هفته مد کپنهاک کمک کند. هفته مد کپنهاگ که هر دو سال یکبار در ژانویه/فوریه و آگوست برگزار میشود، پذیرای مطبوعات، خریداران و اینفلوئنسرها در چهار روز نمایش و ایونتهای همزمان با آن است که شامل دو نمایشگاه CIFF ،REVOLVER میشود.
کپنهاگ به عنوان اولین شهر در مدار بین المللی مد، به مرکزی برای تاثیرگذاری بر ترندهای جدید تبدیل شده است تا جایی که برندهای مستقر در لندن”LONDAN -BASED”مانند “RANARA” و “RAEBURN”در هفته مد پایتخت دانمارک شرکت میکنند.
استراتژی هفتهی مد کپنهاگ
هدف از هفتهی مد در دانمارک ایجاد تغییرات اساسی در نحوهی اجرای این رویداد، الهام بخشیدن و تشویق صنعت به برداشتن گامهایی در جهت پایدارتر شدن میباشد. هدف استراتژیک و تقویت کپنهاگ به عنوان مرکز مد نوردیک، ایجاد هفتهی مد به عنوان هفتهی مد پیشرو در شمال اروپا است که به دلیل پایداری و مینیمالیسم سبک اسکاندیناویایی آن تحسین شده است.
در سال ۲۰۱۸ هفته مد کپنهاگ با مدیریت جدید، تمرکز بیشتری بر روی مد پایداری ایجاد کرد. مدیرعامل تازه منصوب شده Cecelie thorsmark، “هیئت مشاوران پایداری” متشکل از متخصصان این صنعت را گرد هم آورد. در ژانویهی ۲۰۲۰ هفتهی مد کپنهاگ، استراتژی پایداری بلند پروازانهای را راهاندازی کرد که شامل یک سازمان غیرانتفاعی با ۱۵ بودجه عمومی و ۸۵ مشارکت تجاری اداره میشود. وزارت صنعت، تجارت و امور مالیات دانمارک به عنوان شریک اصلی هفتهی مد کپنهاگ معرفی شد.
شرکا و حامیان هفتهی مد کپنهاگ
درهفتهی مد کپنهاگ برای بهار و تابستان ۲۰۲۳ تعداد زیادی برند مطرح و جدید اسکاندی SCANDI آخرین طرحهای خود را در صحنه بینالمللی آن ارائه دادند، اما آنچه که آن را از سایر هفتههای مد متمایز میکند، تمرکز آن بر پایداری و تلاش سازمان یافته در جهت ایجاد تغییرات اساسی در نحوهی اجرای این رویداد است که برای الهام بخشیدن و تشویق صنعت به برداشتن گامهایی در جهت سبزتر شدن تلاش میکند.
حامیان هفتهی مد کپنهاگ
یکی شرکای هفتهی مد دانمارک از شرکتهای تابعه انجمن طراحی بنیاد در کنار مرکز طراحی دنیش ایندکس است که با هدف طراحی، برای بهبود زندگی و برنامه جهانی مد فعالیت میکند.
هفتهی مد کپنهاک با WGSN از شرکای خلاق دنیای مد، وارد یک مشارکت رسانهای شده تا از طریق انتشار دانش و اطلاعات در مورد شیوههای تجارت مسئولانه با صنعت، از نقاط قوت خود استفاده کند. این مشارکت با سرمایهگذاری در مقالات هفته مد کپنهاگ را پوشش میدهد.
YOUTUBE برای حمایت از رشد دیجیتالی و دسترسی جهانی همه برندها در برنامه نمایش رسمی با هفتهی مد کپنهاک همکاری دارد. مشارکت منحصربهفرد دیجیتالی این مدیا با پخش زنده رویدادها، باعث ارتقا سطح کیفی رسانهای آن شده است.
شرکای تجاری هفته مد کپنهاگ
CREATIVE DENMARK مجموعهای است که از طریق سرمایهگذاری در کمپینهای رسانههای مختلف و برنامهی تشریفات با این هفتهی مد همکاری دارد.
INFUTUREUM شریک دانش بنیان هفتهی مد کپنهاگ است که زمینهی اطلاعرسانی استراتژی پایداری فعالیت میکند.
FASHION FAIR نمایشگاه بینالمللی، کپنهاگ اولین شریکی است که الزامات پایداری ۲۰۲۳ را برای ۱۰۰۰۰ غرفهدار تطبیق و اجرا میکند.
OSLO FASHION FESTIVAL این مجموعه، اولین شریک نوردیک هفته مد کپنهاگ است که الزامات پایداری را برای اعضا و برندهای خود اجرا میکند.
THE SWEDISH FASHION CONCIL این مجموعه برای تقویت و توسعه بیشتر در کشف و رشد استعداد طراحان نوظهور با هفتهی مد کپنهاگ همکاری دارد.
جایزه پایداری زالاندو zalando از ایونتهای هفتهی مد کپنهاگ
در خلال برگزاری هفتهی مد کپنهاگ جایزهی پایداری ZELANDO به مجموعهای با طراحی خلاقانه براساس مد پایدار اهدا میشود. امسال به عنوان چهارمین برندهی جایزهی پایداری زالاندو با همکاری هفتهی مد کپنهاگ برند “رانارا RANRA “موفق به دریافت جایزه شد. مجموعهی بدون جنسیت رانارا، با تمرکز بر طول عمر و استفاده از تکنیکهای هیجانانگیز با بافت منسوجات و رنگها برای ایجاد یک نمایش رنگارنگ و خلاقانه به عنوان یک مجموعه منحصربهفرد برای نوآوری و کشف بیشتر گزینههای طراحی پایدار در جهت تشویق برندهای دیگر هدف جایزه پایداری زلاندو شد.
رانارا هیئت داوران را با ترکیبی از رنگها و بافتهای غیر منتظرهای که معمولاً در نمایش مد پایدار رایج نیست، در رانوی تحت تاثیر قرار داد. رانارا جایزه ۲۰ هزار یورویی با مشارکت زلاندو، با هدف همکاری برای تهیه مجموعهای انحصاری دریافت کردهاست، که راههای طراحی پایدارتر را در مواد تولیدی، فرآیند تولید، راه حلهای تکنولوژیکی و قابلیت ردیابی در مجموعهی آیندهی خود به کار خواهد گرفت. زلاندو بسیاری از طراحیهای مجموعههای SS23 را که در هفته مد کپنهاگ به نمایش گذاشته شد در اختیار بیش از ۴۹ میلیون مشتری در ۲۵ بازار اروپایی قرار خواهد داد.
برند رانارا مستقر در لندن در سال ۲۰۱۸ توسط فارغ التحصیلان RCA “آرنامار جانسون” و “لوک استیونز” در مجموعهی بهار و تابستان ۲۰۲۳ این برند از اسطورههای ایسلندی الهام گرفتهبود، که برگرفته از مردمی است که به صورت جادویی در طبیعت موازی جهان هستی زندگی میکنند. سیلوئت این مجموعه لوکس و اسپرت، از رنگهای طبیعی شاد تا رنگهای پاستلی است.
دیگر مجموعههایی ارائه شده در هفته مد کپنهاگ
ROTATE
این برند برای مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ سیلوئتهای برجسته خود را با رنگهای زنده و ارجاعات فراوان به سبک دهه ۹۰ با لباسهای شفاف و ترنسپرنت و دامنهای کوتاه ارائه کرد. rotate در این فصل اولین گام به سمت متاورس را برداشت، این برند اولین NFT خود را معرفی کرد که به طرفداران این امکان را میدهد تا لباس شعلهای” ترزا” این برند را که به عنوان بخشی از مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ به نمایش گذاشتهاست را تهیه کنند.
SAKS POTTS
این برند برای کالکشن بهار و تابستان ۲۰۲۳ نشان داد، زیبایی لباس در میکس کردن قطعات زیبای آن است. استفاده از فلزات طلایی با پیراهنهای صورتی شفاف و لطیف یا پیراهنهای سفید موجدار با کمربندها یا پارچههای چرم آمبره معنای جدیدی از بیزینس وومن را حتی در حال مهمانی رفتن ارائه داد. طلا، عنصر ثابت این مجموعه بود که از شلوارک در یک استایل تا چوکر گل رز خاص این برند جلوه میکرد.
GANNI
نمایش بهار و تابستان 2023 این مجموعه با نام JOYRIDE از ابتدا تا انتها، جالب و مفرح بود. این مجموعه در اسکلهی کپنهاگ با مدلهای دوچرخه سوار رنگارنگ و به دنبال آن رژه دختران گانی برگزار شد. در این کالکشن دامنهای جین، طرح پلنگی (مشخصهی برند گانی) و قطعاتی به سبک کلاسیک ارائه شد. این مجموعه همچون شعری برای کپنهاگ با لباسهای کوچک نارنجی روشن و آبی براق و شلوار صورتی سروده شد.
STINE GOYA
طرحهای مجموعهی پویای استین گویا برای بهار و تابستان ۲۰۲۳ تقویت کننده و الهام بخش لباس مهمانی برای فصول پیش رو است. از قطعات چشمگیر در این مجموعه میتوان به لباسهای پولکدار سرتاسری، کت و شلوار تزیین شده با مروارید، طرحهای رنگارنگ و گلدوزی ابریشم گل برجسته اشاره کرد. طرحهای گویا همیشه با در نظر گرفتن راحتی و قابلیت پوشیدن در موقعیتهای مختلف طراحی میشود.
HOLZWELIER
این برند در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۲۳ با عنوان ” IN MOTION” لباسهایی برای زنان و مردان طراحی کردهاست. پارچههای این مجموعه از چتر نجات تولید شده که توسط متخصص ورزش نروژ اهدا شده بود.
در این مجموعه از یک طرف لباسهای گلدار ظریف با طراحی راحت در هنگام حرکت و از طرف دیگر لباسهایی با تناسب عالی به صورت کت و شلوار و جلیقه یا کاپشن چرمی وگان دیده میشد. یکی از عناصر ثابت در همه پیشها استفاده از از آویزهای بندی در نقاط مختلف قطعات لباس بود.
برندهای معرفی شده در این مطلب و بسیاری از برندهای دیگر در هفتهی مد کپنهاگ، به رقابت در پایتخت جدید مد، وارد سطح متفاوتی از نظر کیفیت شدهاند. این شهر به عنوان پایدارترین شهر مد جهان و منطقه اسکاندیناوی با جغرافیای خاص خود به عنوان پیشگام در پیشرفت و حفظ محیط زیست با لزوم رعایت حداقل استانداردهای پایداری شناخته میشود تا با تشویق طراحان و تولیدکنندگان بر اهمیت تغییر شرایط وضوابط تولید وعرضه به سمت پایداری بیشتر تاکید کند.