2 سال پیش / خواندن دقیقه

تجاوز و مجازات متجاوز جنسی | انواع تجاوز و مجازات آن

در این مطلب از مجله حقوقی به موضوع وقوانین تجاوز و مجازات متجاوز جنسی میپردازیم و همچنین مجارات تجاوز به  زنی که متاهل است و همچنین مجازات تجاوز به پسر چگونه است , مجازات تجاور به دختر باکره و نابالغ و  مجازات اینچنینی اشاره خواهیم کرد و انواع تجاور را مفصلا مورد بررسی قرار میدهیم  در نهایت به سوالات شما عزیزان در بخش سوالات متداول پاسخ دادیم . با مجله حقوقی همراه ما باشید .

تجاوز و مجازات متجاوز جنسی | انواع تجاوز و مجازات آنتجاوز و مجازات متجاوز جنسی 

تجاوز و شکایت و راه های اثبات آن موضوعی است که ممکن است برای افراد ایجاد سوال کند که در این مطلب به بیان آن میپردازیم.

رابطه نامشروع ممکن است با رضایت طرفین باشد یا اینکه از یک طرف با زور و اجبار و اکراه باشد که در غالب نظام های حقوقی دارای مجازات سنگینی است. در قانون مجازات ایران هم حکم تجاوز  اعدام است که در ادامه به این امر و راه های اثبات آن خواهیم پرداخت.

تجاوز و مجازات متجاوز جنسی | انواع تجاوز و مجازات آنمجازات تجاور به دختر نابالغ و باکره


بیشتر بخوانید :

اغفال دختران جوان و رابطه جنسی با آنها (کلاهبرداری، تهدید، قاچاق) + نمونه شکوائیه

انواع آزار و اذیت جنسی؛ مجازات آزار جنسی در قانون

طلاق به دلیل نداشتن رابطه زناشویی یا رابطه جنسی

دانلود نمونه شکوائیه زنای به عنف ( اجبار و زور)



تجاوز یا زنای به عنف چیست؟

تجاوز بیانگر همان زنای به عنف است. زنای به عنف یعنی رابطه جنسی با زور و اجبار که در قانون مجازات حکم آن اعدام مقرر شده است. نکته ی مهم این است که لزوما نیازی به اجبار نیست و ایجاد رابطه با اغفال و بیهوش کردن فرد هم در حکم تجاوز و زنای به عنف است‌. آنچه پیداست و باید به آن اشاره کنیم این است که تجاوز باید از جانب غیر همسر انجام شود.

تجاوز و مجازات متجاوز جنسی | انواع تجاوز و مجازات آنمجازات رابطه جنسی با زور و اجبار 

تجاوز به عنف موردی است که نه تنها در کشور ما مورد جرم انگاری قرار گرفته و برای آن مجازات تعیین شده بلکه در تمام کشور های دنیا برای این امر پیش بینی کیفری انجام شده است و همواره مورد توجه بوده است‌.

به عبارت ساده عنف به معنای زور و اجبار است و تجاوز با عنف به معنای تجاوز به طور و اکراه است در ادامه همراه مجله حقوقی باشید تا با این مفهوم بیشتر آشنا شویم.


تجاوز به عنف چیست؟

شاید در رسانه ها، اخبار و روزنامه ها این عبارت را زیاد شنیده باشید باید گفت تجاوز با عنف به معنای ایجاد رابطه جنسی و نزدیکی به اجبار و زور و بدون رضایت است اصطلاح دیگری که برای آن به کار می رود زنای به عنف است و معنای عنف را هم بیان کردیم که زور و اجبار و بی رحمی را می رساند.



مجازات جرم تجاوز به عنف

در ماده ۲۲۴ قانون مجازات که به بحث زنا میپردازد به مواردی اشاره میکند که مجازات زنا کردن در آن اعدام است مثلا زنا با محارم مجازات آن اعدام است یا زنا با پدر زن و همچنین در بند ت این ماده در مورد زنای با اجبار بحث میکند و مقرر میدارد که زنای به عنف از سوی زانی موجب اعدام زانی است پس مجازات این عمل اعدام است.


نمونه شکوائیه زنای به عنف

بسمه‌تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: زنای به عنف

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه هم‌دانشگاهی و همکلاسی اینجانبه می‌باشد. روز گذشته به بهانه گرفتن جزوه و کتاب با اذن اینجانبه وارد منزلم شده است؛ اما بعد از ورود به منزل ضمن بستن دهان اینجانبه با روسری به عنف تجاوز نموده است؛ لذا با تقدیم این شکوائیه مستنداً به مواد ۲۲۱ و بند (ت) ماده ۲۲۴ و ۳۳۱ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

با تجدید احترام

امضاء شاکیه


حد زنا در موارد زیر اعدام است

  • زنا با محارم نسبی
  • زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
  • زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.
  • زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.
  • زنا با محارم نسبی

تجاوز و مجازات متجاوز جنسی | انواع تجاوز و مجازات آن

انواع مختلف تجاوز

فرض کنیم دو شخص با هم به رضایت هم رابطه جنسی و زنا داشته اند اما از یک زمانی به بعد زن حاضر به این کار نمی شود در مقابل مرد با دعوت وی در یکی از ملاقات ها وی را با دارو یا ماده ای بیهوش میکند و با وی زنا میکند در اینجا هم اگر چه فرد در زمان گذشته راضی به این عمل بوده ولی رفتار حال حاضر تجاوز به عنف بوده و مجازات آن اعدام است.

این مثال را قسمت اول بند ۲ ماده تایید میکند.

“هر گاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است.

تجاوز از طریق فریب و اغفال

تجاوز و مجازات متجاوز جنسی | انواع تجاوز و مجازات آن

تجاوز از طریق فریب و اغفال و ترساندن

اگر تجاوز و زنا از طریق اغفال و فریب و ترساندن زن یا شخص نابالغ باشد حتی اگر وی با این ترساند تسلیم بشود و تن به این کار بدهد باز هم تجاوز به عنف است و مجازات آن اعدام است متاسفانه در یک پرونده ای زن با چاقو تهدید شده و از ترس رضایت به این عمل داده، اما باز هم باید گفت این عمل تجاوز است.

“در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگر چه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است”.

پس زنا چه از طریق ترساندن یا بیهوش کردن یا اغفال افراد باشد حکم اعدام را خواهد داشت.


اغفال و فریب دختران برای برقراری رابطه جنسی

طرفین وقتی می توانند با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند که قانونا با یکدیگر ازدواج نموده و با میل و رغبت اقدام به این عمل نمایند حال متاسفانه امروزه شاهد این موضوع هستیم که افراد با سوء استفاده از سن، خلاهای عاطفی، عواطف و احساسات دختران جوان آن ها را اغفال نموده و اقدام به برقراری رابطه ی جنسی می نمایند. موضوع تاسف برانگیز و متاثر کننده که تعداد آماری آن ها هم کم نیست بحث برقراری رابطه جنسی به عنف(تجاوز) است. قانون گذار ما در تمام حالات برای اشخاص خاطی مجازات تعیین کرده است.

قانون مجازات اسلامی در این خصوص اظهار داشته است که چنانچه رابطه جنسی به عنف یا اکراه واقع شود یا خانمی که راضی به ارتباط جنسی با او نبوده و در حالت بیهوشی، خواب، مستی با او ارتباط جنسی برقرار شود مجازات آن اعدام خواهد بود.

نکته لازم به ذکر در این خصوص این است که مجازات اعدام تنها در صورت برقراری رابطه جنسی به عنف و اکراه است و اگر تحت هر شرایطی اغفال تهدید و… منجر به رابطه جنسی نشود مجازات خاطی تا ٩٩ضربه شلاق تعزیری خواهد بود. که متاسفانه افراد قربانی به دلیل عدم اقدام به شکایت به موقع یا از بین بردن ناخواسته آثار تجاوز سبب می شوند که جرم تجاوز اثبات نشده و شخص صرفا به شلاق محکوم شود.


تجاوز به عنف در مورد شخص باکره

اگر هدف این تجاوز دختر باکره بوده باشد مرد علاوه بر اعدام شدن باید از محل اموالش ارش البکاره و مهر المثل دختر را پرداخت کند.

شکایت و اثبات تجاوز

شکایت کیفری این عمل در دادسرا به عمل می آید اما می توان از طریق کلانتری هم اقدام به این کار کرد.

برای اثبات تجاوز به عنف قانون از ادله ای مثل ۴ بار اقرار فرد زنا کننده یعنی فرد متجاوز و یا  شهادت دادن ۴ شاهد مرد یا علم خود قاضی نام برده است اما به نظر می رسد مهمترین دلیلی که بتوان به استناد آن این جرم را ثابت کرد علم قاضی با گواهی پزشکی قانونی و آزمایش مخصوص خود است زیرا که فرد متجاوز حاضر به اقرار نخواهد بود و ۴ شاهد مرد هم در ان اوضاع بسیار نادر اتفاق خواهد افتاد.

توبه کردن در تجاوز به عنف

در قانون متاسفانه در اثر غفلت قانون گذار مقرره ای بسیار غیر منطقی وجود دارد و آن این است که اگر فرد متجاوز توبه کند طبق قانون مجازات اعدام از وی ساقط می شود.

و به جای آن حبس یا شلاق برای فرد حکم داده می شود. در موارد ۱۱۴ و ۱۱۵ قانون مجازات این امر مقرر شده است .

مشاوره حقوقی راجع به زنای به عنف

معمولا جرایم زنا و مواردی که حدود الهی در میان است اثبات امر را شرع سخت قرار داده است تا حتی اگر طرفین با رضایت هم این کار را انجام داده اند با اثبات آن حرمت ها شکسته نشود اما به نظر می رسد جایی که زنا به عنف واقع شده و شخصی در این راستا قربانی شده است را بتوان با ادله ای مثل پزشکی قانون ثابت کرد.


نتیجه گیری

تجاوز به زور و یا عنف از مواردی است که در قانون تحت عنوان حدود برای آن تعیین مجازات اعدام شده است لازم است بدانیم که در اینجا حتی بیهوش کردن و ترساندن فرد نیز در حکم تجاوز است و مجازات آن اعدام است حتی اگر فرد از قبل با رضایت خود حاضر به زنا بوده است اما بعدا مخالفت کرده باشد و طرف مقابل وی را مجبور به این کار کند یا بیهوش کند در اینجا هم زنای به عنف است و مجازات آن در صورت اثبات اعدام است.


تجاوز و شکایت و اثبات تجاوز

اثبات جرم می تواند با دلایل مختلف انجام شود از قبیل شهادت شهود، علم قاضی ، اقرار و…

البته در تجاوز آنچه مهم‌ به نظر می رسد این است که در اینباره اگر مدت زیادی نگذشته باشد نظر پزشک قانونی بسیار مهم خواهد بود زیرا از جهتی اقرار متهم امر بسیار بعیدی خواهد بود و از جهت دیگر برای شهادت شهود ۴ نفر نیاز است که کار دشواری خواهد بود. اما علم قاضی که می تواند ناشی از تحقیقات و نظر پزشکی قانونی باشد اهمیت بیشتری می یابد‌.

تجاوز و رابطه ی جنسی ای که بدون رضایت انجام می شود به طور عام دارای اثرات جبران ناپذیری در جسم و روح و شخصیت افراد هست؛ کما اینکه اگر بعد جنایی و جرم بودن عمل به اثبات نرسد هم؛ ابعاد روانی این ماجرا تشدید پیدا می کند و تا ابد با فرد باقی خواهد ماند. لذا برای مشاور حقوقی در این باره و طرح پرونده و دفاع در این خصوص توصیه ما این است که از وکلا متخصص کیفری مشاوره گرفته و از دانش حقوقی او در زمینه اثبات شکایت کمک بگیرید.


مجازات متجاوز جنسی

در بند ت ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مقرر شده که وجود عنصر عنف در زنا باعث تشدید حکم و اعدام فرد خواهد بود. زنا بدون رضایت فرد در خواب یا مستی یا بیهوشی هم همین حکم را دارد. در ربایش و فریب دختر و تهدید و ترساندن وی هم حکم این کار اعدام است. اما فریب اگر فریب با وعده ازدواج باشد تجاوز به حساب نمی آید.

در تجاوز اگر زن، باکره باشد هم ارش البکاره میگیرد و هم‌مهر المثل اما در صورتی که باکره نباشد به جز مجازات اعدام برای مرد به پرداخت مهر المثل محکوم‌ هم می شود.



توبه در جرم تجاوز 

طبق قانون مجازات در تجاوز و شکایت از آن اگر متهم قبل از اثبات جرم توبه کند مجازات اعدام از وی ساقط می شود اما جنبه حق الناسی که مهر المثل است را همچنان باید پرداخت کند. همچنین اگر حد با اقرار ثابت شده باشد و فرد سپس توبه کند و این امر احراز شود دادگاه می تواند توسط رییس قوه قضاییه عفو مجرم را از رهبری درخواست کند.

مجازات تجاوز زن به مرد

در این باره ممکن است زن با بی هوش کردن و یا مواردی مثل اکراه و …مرد را به رابطه زنا اجبار کند که در این صورت بر خلاف جایی که متجاوز است و حکم آن اعدام است اگر زن متجاوز باشد حکم وی اعدام نیست و مجازات زنای بدون تجاوز برای وی خواهد بود‌.


مشاوره با وکیل در خصوص تجاوز 

برای اخذ مشاوره میتوانید با یکی از پر مخاطب ترین سامانه های آنلاین وکالت در ارتباط باشید و با وکیل مورد نظر خود به فراخور نوع مسئله به گفتگو و مشورت بپردازید و از کم و کیف کار و نحوه شکایت و آثار حقوقی آن آگاه شوید. نکته مهم این‌است که در مواردی ممکن است که فرد از گفتن حقایق مربوط به تجاوز شرم داشته باشد که البته این امر مانع می شود که از وی حق خواهی بشود لذا به وکلا و مشاوران خود اطمینان داشته باشید و مسئله خود را با ایشان در میان نهید تا هر کمکی که لازم است در این راستا برای شما انجام شود.

بدیهی است که مشاوره  در خصوص تجاوز هم شما را با حقوق مسلم خود آشنا میکند و هم اینکه از جزییات و اقدامات لازم آگاه می سازد و از اموری که ممکن است به ضرر شما تمام شود جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

منظور از تجاوز جنسی رابطه ای ست که زن در آن رضایت ندارد البته نه این که رضایت داشتن در زنا باعث شود جرم نباشد خیر در این صورت هم جرم است اما در تجاوز یا زنای به عنف یا زور فرد متجاوز تنها مجازات خواهد شد که مجازات آن اعدام است که این تجاوز باید با ادله اثبات ثابت شود، برای فرد مورد تجاوز به جز مجازات حدی اعدام مهر المثل و ارش البکاره ثابت خواهد بود.

سوالات متداول

تجاوز به زن شوهر دار چه حکمی دارد؟

این موضوع هم مانند موارد دیگر تجاوز است و حکم آن اعدام است.

مجازات زنا با رضایت طرفین چیست؟

در این امر بسته به این که طرفین متاهل باشند یا مجرد حکم متفاوت است(سنگسار یا شلاق) که در  همین سامانه می توانید مطالعه بیشتری در ابن موضوع انجام دهید.

مجازات تجاوز به پسر چیست؟

این امر اگر با اکراه و… باشد برای فاعل مجازات اعدام، در پی خواهد داشت.

آیا تجاوز زن به مرد اعدام دارد؟

خیر زن متجاوز بر خلاف مرد متجاوز مجازات اعدام نخواهد داشت.

مجازات تجاوز جنسی چیست / مجازات تجاوز گر؟

مجازات این عمل اعدام است که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است و در بالا به آن اشاره کردیم.

تجاوز به عنف چه شرایطی دارد؟

به هر شکلی که زن رضایت نداشته باشد اما فرد با ترساندن با بیهوش کردن به وی تجاوز کند جرم تجاوز به عنف یا زنای به عنف محقق شده است.

مجازات زنای غیر عنف چیست؟

در این مورد بسته به این فرد خود متاهل باشد یا به عبارتی محصنه باشد یا خیر متفاوت است و اگر محصنه باشد مجازات آن اعدام است، اگر با ادله و بینه ثابت شده باشد.


شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع