اینستاگرام با بیش از 1 بیلیون کاربر در سراسر جهان و البته محبوبیتی که بین ما ایرانیها پیدا کرده، بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی و پیاده کردن استراتژیهای کسب و کار است. در عین حال شاید به راحتی بتواند بیزینسهای بزرگ را قربانی اشتباهات کوچک کند. در دیدوگرام هدف ما این هست که شما راه را اشتباه نروید.
اگر بازاریابی در اینستاگرام را خوب بلد نیستید و فکر میکنید اشتباهاتی دارید که باعث این اتفاق شده اند بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید. در اینجا به بررسی 3 اشتباه مهم بازاریابی در اینستاگرام میپردازیم. پس این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.
- استفاده نادرست از هشتگ اینستاگرام
در سال 2018، اینستاگرام قابلیت جدیدی به اپلیکیشن موبایل خود اضافه کرد. قرار دادن هشتگ در بیو به طوریکه قابل کلیک کردن و دنبال کردن پست های مربوط به آن هشتگ باشد. اشتباهی که بسیاری از کاربران مرتکب میشوند قرار دادن تعداد زیادی هشتگ در بیو پر.فایل است، درست مشابه کاری که معمولا در توییتر انجام میدهند. اما چرا این کار ایدهی خوبی نیست؟
نکته ی اول این است که هشتگهای بیو شما هیچ تاثیری در نتایج جستجوی اینستاگرام ندارند. در واقع اگر کسی در اینستاگرام کلید واژهای را جستجو کند، اثری از بیو شما (به همراه هشتگهایی که در آن قرار دادهاید) در نتایج جستجو نخواهد بود! در واقع تنها فیلدهایی که موتور جستجوی اینستاگرام اسکن میکند، نام و شناسه کاربری هستند.
نکته ی دوم در این مورد که نه تنها کمکی نمیکند بلکه میتواند برای شما مشکل ساز شود این است که با قرار دادن هشتگهای محبوب اینستاگرام یا هشتگهایی که به محتوای صفحات دیگر هدایت میکنند، مراجعه کنندگان صفحه خود را به سمت صفحات دیگر منحرف میکنید! بله به همین سادگی. بگذارید با یک مثال مساله را روشن کنم. فرض کنید شما یک عکاس هستید و از هشتگ #عکاسی یا #Photography در بیو خود استفاده میکنید. زمانی که افراد روی هشتگ کلیک کنند در واقع صفحه ی شما را ترک کرده و به سمت میلیونها پست دیگر که به شما و صفحه تان مرتبط نیست هدایت میشوند. به نظر نمیآید هیچ دلیل قانع کنندهای برای بیرون انداختن و منحرف کردن افراد از صفحه ی خود، آن هم به این شکل داشته باشید!
نکته ی آخر این است که لیستی از هشتگها در بیو اینستاگرام به نظر غیر حرفهای میآید و معمولا نمیتواند برای ترغیب فالوئرهای جدید موفق عمل کند.
بنابراین برای اینکه دچار این مشکلات نشوید، در بیو خود از هشتگ استفاده نکنید. البته ممکن است در مواردی این کار به نفع شما تمام شود. مثلا اگر از هشتگ یک برند که مرتبط به برند یا بیزینس خود شما است استفاده کنید، میتوانید از این طریق مخاطبانتان را به سمت محتواهای بیشتری دربارهی خودتان هدایت کنید. پروفایل زیر مثال خوبی از استفادهی صحیح از هشتگ در بیو اینستاگرام است.
- پست گذاشتن بدون داشتن استراتژی محتوا
خیلیها مطالب رندومی را پست میکنند که هیچ گونه تطابقی با استراتژی آنها ندارد. درحالیکه به جای پست کردن مطالب رندوم و یا توجه به اینکه مخاطبان شما دنبال چه مطالبی هستند، باید حواستان باشد که از استراتژی خودتان پیروی کنید. برای این کار اول سراغ Instagram Analytics بروید و اگر چیزی در این مورد نمیدانید ابتدا پست تحلیل صفحات اینستاگرام استفاده از ابزار Instagram insights را بخوانید. سپس پستهای قبلی خود را بررسی کنید تا بتوانید پاسخ مخاطبان به انواع مدیا (متن یا ویدیو)، موضوعات (بیزینس یا سرگرمی) و همچنین تاثیر نهایی آنها (تبلیغاتی یا حمایتی) را مقایسه و تحلیل کنید.
شما به دنبال وجه مشترک هستید:
- چه محتوای بصری مخاطب شما را بیشتر جذب کرده است؟
- چه موضوعاتی مورد تایید و علاقه ی اکثریت است؟
- آیا فیلتر، پس زمینه و یا استایل به خصوصی وجود دارد که اکثر مخاطبان آن را ترجیح دهند؟
به محض اینکه متوجه شوید چه معیارهایی پاسخ گوی نیاز شماست، میتوانید از پستهای موفقتان کمک بگیرید و محتواهای بصری دارای المانهای مشابه آنها تولید کنید. برای روشن کردن این فرآیند فرض کنید شما مربی تغذیه هستید وInstagram Analytics نشان میدهد که مخاطبان شما توصیههای سلامت و تناسب اندام را که به آنها یاد میدهد چگونه تغذیه درستی داشته باشند بدون آنکه احساس ضعف کنند، وعدههای غذایی را کم کنند و یا بیرون غذا خوردن را ترک کنند بیشتر دوست دارند. شما میتوانید پستی درباره اینکه چگونه چیزی را که میخوریم دوست داشته باشیم ولی در عین حال وزن کم کنیم، بنویسید. سپس به جای تولید محتواهای بی ربط، قسمتی از پستتان را که با نتایج تحلیلیتان تطابق دارد برای تولید محتواهای بصری دیگر به کار ببرید و به این ترتیب از شر پستهای نامربوطی که جز به هم زدن استراتژی صفحهتان و بی علاقه کردن و پراندن فالوئرها فایدهی دیگری ندارند، خلاص شوید.
- اولویت دادن به تعداد فالوئرها به جای میزان مشارکت آنها
یکی دیگر از تصورات اشتباه این است که با زیاد شدن تعداد مخاطبان، تعداد مشتریها نیز زیاد میشود. درحالیکه توجه نمیشود آیا مخاطبان قبلی به مشتری تبدیل شدهاند یا نه! در واقع در اینجا کیفیت مخاطبان بر کمیت آنها اولویت دارد و راه حل نه افزایش تعداد فالوئرها بلکه تامین فالوئرهای فعلی به نحوی است که به مشتری تبدیل شوند و این با فهمیدن اینکه چرا مخاطبان فعلی، شما را دنبال میکنند میسر است. چگونه؟ با مخاطبان خود صحبت کنید! به تک تک کامنتها پاسخ بدهید، با همه در دایرکت مسیج خود گفتوگو داشته باشید و تمامی پاسخها به نظرسنجیهایتان را دنبال کنید. اگر میخواهید با آوردن این بهانه که “من دوست دارم با بقیه صحبت کنم اما کسی با من صحبت نمیکند یا کامنتی نمیگذارد” خود را توجیه کنید باید اول به این سوال پاسخ دهید که خودتان چه تعداد کامنت برای دیگران نوشتید یا چند بار برای کسی دایرکت ارسال کردهاید؟! ما قانون X10 را باور داریم: اگر دوست دارید یک نفر برای شما کامنت بنویسد، 10 کامنت در پستهای دیگران بنویسید و به همین شکل اگر میخواهید یک نفر به شما دایرکت دهد، برای 10 نفر پیام دایرکت ارسال کنید. زمانی که با فالوئرهای خود تعامل میکنید، آنها را بهتر میشناسید و وقتی آنها را بهتر بشناسید متوجه میشوید چگونه بهتر است با آنها صحبت کنید و در نهایت پی میبرید که چطور به آنها کمک کنید.
پس اگر زمانی نیاز به مشتری بیشتری داشتید، فکر زیاد کردن تعداد فالوئرها را از سرتان بیرون کنید. در عوض گفتوگوی عمیق و کاربردی با مخاطبان فعلی خود داشته باشید و مشکلاتشان را حل کنید. به این شکل، در بین انبوهی از صفحات که سرویس یا محصولی مشابه شما ارائه میدهند، شما تنها انتخاب مخاطبانتان خواهیدبود چرا که شما آنها را عمیقا میشناسید، با آنها صحبت میکنید و به شکل متفاوتی به آنها کمک میکنید.
نکته آخر: تکیه بر خودکارسازی
امروزه بسیاری اینستاگرام را به چشم کاری که به شکل خودکار باید به آن رسیدگی کرد، نگاه میکنند. آنها تمام کارها را زمان بندی میکنند ولی در انتها پاسخ دادن به کامنتها را فراموش کرده و این مساله آنها را از تعامل در اینستاگرام که بسیار مهم است دور میکند.
به عنوان حرف آخر، خلاصهای از راهکارهای متمرکز ماندن روی این مساله را بررسی میکنیم که برخی از آنها قبلا در پست روشهای افزایش تعامل کاربران در بخش استوری اینستاگرام بررسی شده بودند:
- سوال بپرسید و مخاطبان را دعوت به مشارکت کنید. اگر میخواهید مخاطبانتان بیشتر مشارکت کنند، شما نیز آنها را به تعامل بیشتر تشویق کنید و نشان دهید که از صحبت با آنها خوشحال هستید. میتوانید از طریق این گفتوگوها نکات زیادی را از مشتریان ثابت خود یاد بگیرید.
- با پست کردن مطالب مختص اینستاگرام حس ارزشمند بودن به مخاطبانتان القاء کنید. به جای اشتراک گذاری محتوایی از سایر کانالهای بازاریابیتان، یک مطلب خاص، دست اول و یا یک کد تخفیف و جایزه تنها برای بازدیدکنندگان استوریهای اینستاگرامتان در نظر بگیرید.
- به تمامی کامنتها و پیامها در اسرع وقت پاسخ دهید. عادت کنید که پیامهای دایرکت خود را چند نوبت در طی روز چک کنید. ممکن است کار زیادی به نظر برسد ولی مردم به دنبال برقراری ارتباط با شما هستند و همین کاری که برای شما تنها چند ثانیه طول خواهد کشید، برای آنها بسیار ارزشمند بوده و فراموش نخواهند کرد.
به محض اینکه بازاریابان، اینستاگرام را راهی برای ایجاد ارتباطات گسترده بدانند تا ابزاری برای فروش، میتوانند از قدرت ارتباط با مخاطبانشان بهره ببرند. حال آنکه این مخاطبان شانس بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری و معرفی مشتریان دیگر به صفحه شما را دارند.
نتیجه گیری
بازاریابی در اینستاگرام پیوسته در حال تغییر است. چیزی که امروزه به نظر کارآمد میآید ممکن است فردا عکس آن ثابت شود. بنابراین به سادگی ممکن است تصمیماتی گرفته شود که شما را به بیراهه بکشاند پس داشتن اطلاعات دقیق درباره درست و غلط این مسیر میتواند بسیار با اهمیت باشد.