پروفایل اینستاگرام یکی از مهمترین بخشهای صفحه اینستاگرام است؛ حال اگر صفحه شما مربوط به کسبوکارتان باشد، پروفایل اینستاگرام اهمیت زیادی در برندسازی کسبوکارتان دارد. در واقع پروفایل اینستاگرام همان هویت شما است و باید به گونهای باشد که در نگاه اول اطلاعات خوبی به کاربران بدهد. پروفایل اینستاگرام از بخشهای مختلفی نظیر نام کاربری، نام برند، تصویر پروفایل، لینک و… تشکیل شده است و هر یک از این بخشها اهمیت زیادی در برندسازی دارند. در این مقاله قصد داریم به آموزش بهینهسازی پروفایل اینستاگرام بپردازیم تا با استفاده از آن بتوانید به برندسازی کسبوکار خود کمک زیادی کنید. اگر آماده هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ۵ راهکار عالی برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام بپردازیم.
انتخاب عکس مناسب برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام
اگر وارد یک صفحه اینستاگرامی شوید، اولین چیزی که نظر شما را جلب میکند تصویر پروفایل آن صفحه است! تصویر پروفایل آن صفحه در مرحله اول ارزشی برای شما ایجاد میکند؛ مثلاً ممکن است نظر مثبت یا منفی راجع به آن صفحه پیدا کنید. بنابراین قدم اول برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام خود این است که یک تصویر جذاب و البته باکیفیت برای صفحه اینستاگرام خود طراحی کنید؛ اگر مدیریت صفحه مربوط به کسبوکارتان را برعهده دارید، میتوانید از لوگوی کسبوکارتان استفاده کنید. اهمیت استفاده از لوگو زمانی است که شما در تمام کانالهای بازاریابی خود نظیر سایت، اینستاگرام، تلگرام و… از لوگو استفاده میکنید و این مسئله باعث برندسازی در ذهن کاربر میشود. همچنین اگر مدیریت یک صفحه شخصی را برعهده دارید، به راحتی میتوانید از تصویر خودتان استفاده کنید؛ یک تصویر زیبا و حرفهای بگیرید و آن را بر روی پروفایل خود قرار دهید. مثلاً اگر یک بلاگر یا کارآفرین هستید، میتوانید تصویر خود را بر روی پروفایل قرار دهید و چهره خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید. مثلاً به تصویر زیر نگاه کنید:
این پروفایل مربوط به Alex Strohl که در حوزه عکاسی فعالیت میکند؛ هر کس برای اولین بار پروفایل او را ببیند، حتی بدون دیدن محتوای صفحه، میتواند حدس بزند که این پروفایل مربوط به یک فرد عکاس است و صفحه او حاوی محتوای عکاسی است. بنابراین اگر از تصویر شخصی برای پروفایل خود استفاده میکنید، تصویر شما تا جای ممکن باید بیانگر حوزه کاری شما باشد.
به تصویر زیر نگاه کنید:
این پروفایل مربوط به Kori Nikkonen است که در زمینه تناسب اندام فعالیت میکند! این تصویر پروفایل هم مانند عکس قبلی به خوبی نشاندهنده حوزه فعالیت این شخص است و هر دو تصویر توانستهاند حوزه فعالیت خود را به کمک تصویر به کاربران نمایش دهند. شما هم باید از چنین روشی استفاده کنید؛ البته توجه داشته باشید که تصویر پروفایل شما کاملاً باکیفیت و بزرگتر از اندازه معمولی عکسهای اینستاگرام است! همچنین برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام باید در نظر داشته باشیکه که اینستاگرام در موبایل تصاویر ۱۰۰ در ۱۱۰ پیکسل را نمایش میدهد اما در کامپیوتر (نسخه دسکتاپ) تغییر میکند. شما هم باید سعی کنید تصویر شما کمی بزرگتر از این سایز باشد تا به خوبی در سایر دستگاهها نظیر لپتاپ یا تبلت نمایش داده شود.
کلیدواژه حوزه کاری خود را در بخش نام قرار دهید!
یکی از مهمترین مواردی که برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام اهمیت دارد، بهینهسازی صفحه برای جستجوی کاربران است! یعنی اگر کاربران صفحه شما را جستجو کنند، صفحه شما در بالای نتایج جستجو نمایش داده شود. یکی از مهمترین فاکتورهای اینستاگرام که تقریباً فاکتور پایه و اساسی است، نام شما در اینستاگرام است. نام شما هر چه باشد، اینستاگرام حساب شما را بر اساس همان در بخش نتایج جستجو نمایش میدهد. البته باید توجه داشته باشید که منظور ما از نام، نام کاربری (Username) نیست و منظور ما همان نام نمایشی است.
هنگامی که شما در اینستاگرام عضو میشوید، نام شما به صورت پیشفرض همان نام کاربری انتخاب میشود! بنابراین در قدم اول باید نام خود را تغییر دهید؛ اگر صفحه شما مربوط به برندتان است، باید نام برند خود را به همراه کلیدواژه حوزه فعالیتی خود وارد کنید! مثلاً اگر در زمینه فروش موبایل فعالیت میکنید و نام برندتان دیجیکالا است، میتوانید از عبارت فروش موبایل دیجیکالا استفاده کنید. در این صورت اگر کاربران فروش موبایل را جستجو کنند و صفحه شما بهینه باشد، اینستاگرام شما را در بالای نتایج نمایش میدهد و اگر کاربران نام برند شما که همان دیجیکالا است را جستجو کنند، باز هم نام شما در صدر نتایج خواهد بود.
کلیدواژههای مهم خود را در توضیحات درج کنید!
در حوزههای کاری مختلف کلمات کلیدی مهمی وجود دارند که به کمک این کلمات میتوانید فالوورهای خود را افزایش دهید! مثلاً اگر در حوزه عکاسی فعالیت میکنید، کلماتی نظیر عکاسی، مدلینگ، پرتره و… را کاربران زیادی جستجو میکنند و اگر بتوانید در بخش جستجوی اینستاگرام با این کلمات بالا باشید، قطعاً بازدید خوبی جذب میکنید و به افزایش فالوورهای خود کمک زیادی خواهید کرد. از طرف دیگر کاربران هنگامی که وارد یک صفحه میشوند، در نگاه اول عکس پروفایل و در نگاه دوم توضیحات صفحه (بیو) را میخوانند. شما باید با استفاده از کلمات کلیدی مهم در حوزه فعالیتی خود به کاربران بگویید که در صفحه شما چه محتوایی وجود دارد! این کار باعث میشود تا کاربران به صورت کاملاً هدفمند جذب شوند؛ به خصوص اگر صفحه شما خصوصی است، حتماً در مورد محتوای صفحه خود در بخش توضیحات بنویسید تا کاربران به صورت هدفمند جذب شوند. کاربران هدفمند مزیتهایی دارند:
- اولاً برای همیشه در صفحه شما باقی میمانند و شما را آنفالو نمیکنند.
- دوماً اگر در صفحه خود محصول یا خدماتی ارائه میکنید، این کاربران پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به مشتری دارند.
تصویر زیر مربوط به پروفایل Iris Dijkers است:
در بخش بیو توضیحات نوشته شده است که اگر به آن دقت کنید، متوجه محتوای صفحه این کاربر خواهید شد. این کاربر از سه کلمه فشن، مسافرت و سبک زندگی استفاده کرده است که با کمی دقت میتوان فهمید که این کاربر یک بلاگر است و در صفحه او محتوایی از مسافرتها و تصاویر روزمره آن دیده میشود. حال اگر این صفحه عمومی باشد، کاربران میتوانند محتوای آن را ببینند و سپس فالو کنند! اما اگر این صفحه خصوصی باشد، کاربران پس از دیدن این کلیدواژه اگر به موضوعات مطرحشده علاقه داشته باشند آن را دنبال میکنند و به کاربر هدفمند این صفحه تبدیل خواهند شد.
یکی از قابلیتهای جدید و بسیار عالی اینستاگرام، قابلیت قرار دادن هشتگ در بخش توضیحات است! در گذشته اگر شما هشتگی را در توضیحات صفحه خود قرار میدادید، قابل کلیک نبود اما در حال حاضر نه تنها هشتگها به رنگ آبی دیده میشوند، بلکه کاربران با کلیک بر روی آن وارد صفحه آن هشتگ میشوند:
همچنین کاربران میتوانند هشتگهای مختلفی را دنبال کنند! اگر برای صفحه خود یک هشتگ اختصاصی دارید که پستهای صفحه خودتان یا پستهایی که مربوط به شما است را شامل میشود، به راحتی میتوانید این هشتگ را گسترش دهید. مثلاً ممکن است برخی کاربران پستهای شما را در صفحه خود به اشتراک بگذارند و بخواهند به جای منشن کردن شما، هشتگ شما را استفاده کنند. حال اگر کاربران دیگر بخواهند تمام تصاویر مربوط به شما را ببینند، کافی است هشتگ اختصاصی شما را دنبال کنند تا تمام پستهای مربوط به صفحه شما که در پروفایل اینستاگرام خودتان یا سایر کاربران وجود دارد را ببینند. همچنین جالب است بدانید علاوه بر هشتگها شما به راحتی میتوانید اکانت دیگری را هم به بخش توضیحات اضافه کنید تا با کلیک کاربران وارد آن صفحه شوند.
برای اضافه کردن هشتگ به توضیحات صفحه اینستاگرام خود کافی است در بخش ویرایش پروفایل (Edit Profile) هشتگ موردنظر خود را (با استفاده از کاراکتر #) یا آیدی صفحه موردنظرتان (با کاراکتر @) اضافه کنید.
استفاده از کلیدواژههای مربوط به حوزه کاری خودتان بهترین گزینه برای استفاده از هشتگها است؛ در حوزههای کاری مختلف هشتگهای زیادی وجود دارد و البته هر هشتگ مربوط به یک شاخه است. شما باید سعی کنید از کلیدواژههایی استفاده کنید که منافع شما را شامل میشود و میخواهید کاربران برای آن شاخه شما را دنبال کنند. مثلاً اگر در زمینه عکاسی فعالیت میکنید، ممکن است برخی از کاربران عکاسی خیابانی و برخی دیگر عکاسی طبیعت را دوست داشته باشند! شما باید دقیقاً کلیدواژه مربوط به حوزه فعالیتی خود را به عنوان هشتگ در توضیحات صفحه خود قرار دهید تا کاربران راحتتر بتوانند در فالو کردن یا نکردن صفحه شما تصمیمگیری کنند.
به صفحه رقیبان خود نگاه کنید! بسیاری از رقیبان شما از هشتگها استفاده میکنند و شما باید دقت کنید که چه چیزی باعث تمایز شما از آنها میشود. در واقع باید به دنبال چیزی باشید که شما را از سایر رقیبان منحصر به فرد میکند! همان عامل را به عنوان یک فاکتور موفقیت در نظر بگیرید و آن را برای کاربران پر رنگتر کنید. مثلاً اگر در مسابقات کشوری یا جهانی مقامی دارید، آن را در بیو صفحه اینستاگرام خود بنویسید. این مسئله یکی از مهمترین موارد در بهینهسازی صفحه اینستاگرام به شمار میرود که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.
قرار دادن لینکهای قابل کلیک در صفحه اینستاگرام
اینستاگرام شبکهای است که میخواهد کاربران زیادی را جذب کند؛ حتی تا جایی که دوست ندارد کاربران از این شبکه اجتماعی خارج شوند و از سایت یا شبکه اجتماعی دیگری استفاده کنند! بنابراین لینکهای قابل کلیک بسیار کمی را در اختیار کاربران قرار میدهد. اگر شما مدیریت یک صفحه تجاری با بیش از ۱۰,۰۰۰ فالوور را برعهده دارید، به راحتی میتوانید لینک موردنظر را در استوری خود قرار دهید اما اگر تعداد فالوورهای شما کمتر از این تعداد است، تنها جایی که میتوانید لینک خود را قرار دهید بخش بیو است. با استفاده از بخش بیو میتوانید لینک سایت خود را در اختیار کاربران قرار دهید و کاربران را از صفحه اینستاگرام به سایت خود هدایت کنید. البته این مسئله که چه تعداد از کاربران بر روی لینک شما کلیک میکنند، کاملاً بستگی به نوع بازاریابی شما دارد؛ مثلاً میتوانید در زیر تمام پستهای خود از کاربران بخواهید برای دریافت پیشنهاد ویژه این ماه بر روی لینک موجود در بیو کلیک کنند! بنابراین لینک بیو یکی دیگر از فاکتورهای مهم بهینهسازی پروفایل اینستاگرام به شمار میرود و شما به راحتی میتوانید کاربران زیادی را از صفحه اینستاگرام به سایت خود هدایت کنید.
برای اضافه کردن لینک به بیوی اینستاگرام خود کافی است وارد بخش Edit Profile شوید و در بخش Website آدرس سایت خود را وارد کنید.
یک نکته! اگر میخواهید در بخش بیو به یک پست از سایت خود لینک دهید، میتوانید به آن امیدوار باشید؛ زیرا شما یک استارت بسیار عالی زدهاید. البته اگر محصولات یا خدماتی در سایت خود دارید، میتوانید هر هفته برای یک محصول یا خدمات سایت خود تخفیف در نظر بگیرید و لینک صفحه آن را به بخش بیوی خود اضافه کنید. همچنین در بخش استوری یا پستهای خود هم آن را تبلیغ کنید تا کاربران از محتویات لینک قرار گرفته آگاهی پیدا کنند و محصول یا خدماتی که برای آن تخفیف در نظر گرفتهاید را به کاربران بفروشید.
از اموجی، خط فاصله و فونتهای شخصی برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام استفاده کنید!
یکی دیگر از موارد مهم در بهینهسازی پروفایل اینستاگرام، استفاده از اموجیها در بخش توضیحات اینستاگرام است! معمولاً کاربران از خواندن حجم زیادی از متن خسته میشوند اما هنگامی که از متنها در کنار اموجیها استفاده میشود، دیگر خستهکننده نیست. در بخش توضیحات معمولاً چند نیم خط توضیحات درج میکنید و اگر در میان این متنها از اموجیها استفاده نکنید، باعث خسته شدن کاربران و در نتیجه خواندن نشدن متن توسط کاربران میشوید! همچنین باید توجه داشته باشید که خط فاصلهها را رعایت کنید؛ تمام توضیحات را پشت سر هم ننویسید و هر یک از توضیحات را در یک خط به صورت جداگانه بنویسید. در صورت رعایت این موارد پروفایل شما زیباتر میشود و کاربران بیشتری ترغیب به خواندن محتوای بخش توضیحات صفحه اینستاگرام شما میشوند. همچنین میتوانید شعار تجاری کسبوکارتان را بنویسید! معمولاً شعارها در ذهن کاربر ماندگار میشوند و برند شما را با آن شعار یادشان میماند.
کمی خلاقیت به خرج دهید! در بسیاری از مواقع کاربران خلاق نیستند و به جای استفاده هوشمندانه از اموجیها، از متن استفاده میکنند. در بسیاری از صفحات میبینیم که افراد برای نوشتن محل زندگی یا کار خود خود از متن استفاده میکنند؛ مثلاً مینویسند، شهر: تهران! این در حالی است که به جای نوشتن کلمه شهر میتوانید از اموجیهایی استفاده کنید که نشاندهنده شهر است و جلوی آن نام تهران را بنویسید. در بسیاری از موارد شما میتوانید از اموجیها استفاده کنید و به راحتی از نوشتن متن اضافی جلوگیری کنید.
همچنی برای استفاده از فونتهای زیبا اپلیکیشنهای اندروید و IOS وجود دارند که در برنامههای اپاستور و گوگلپلی به راحتی میتوانید آنها را پیدا کنید. برای اضافه کردن متن با فونت دلخواه یا اموجیها کافی است وارد بخش Edit Profile شوید و در بخش بیو آنها را اضافه کنید.
چند نکته مهم برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام
اگر برای کسبوکارتان از اینستاگرام استفاده میکنید، باید چندین نکته را برای آن که حرفهایتر باشید در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:
الف) صفحه خود را به صفحه تجاری اینستاگرام تبدیل کنید!
اگر هنوز صفحه شما یک صفحه معمولی است، قابلیتهای بسیار زیادی را از دست دادهاید! صفحه تجاری اینستاگرام به شما کمک میکند تا بتوانید به قابلیتهای بسیار مهمی دسترسی داشته باشید. مهمترین آن استفاده از ابزار insights اینستاگرام که به شما در زمینه آنالیز صفحه اینستاگرامتان کمک زیادی میکند؛ مهمترین مزیت این ابزار این است که میتوانید استراتژی تولید محتوای خود را بر اساس دادهها و آمار صفحه اینستاگرام خود تدوین کنید! مثلاً میتوانید پربازدیدترین پستهای خود را شناسایی کنید و با تولید پستهایی نظیر آن، بازدید صفحه خود را افزایش دهید.
قابلیت دیگر صفحات تجاری اینستاگرام این است که به راحتی میتوانید یک دستهبندی برای حوزه فعالیتی خود انتخاب کنید! مثلاً اگر در زمینه پوشاک یا فروشگاه لباس فعالیت میکنید، میتوانید موضوع صفحه خود را متناسب با آن مشخص کنید. مثلاً به صفحه ZARA در اینستاگرام دقت کنید:
این صفحه موضوع فعالیت خود را Clothing گذاشته است که نشاندهنده فعالیت این برند در زمینه لباس است. البته دستههای مختلفی برای این بخش وجود دارد که به راحتی میتونید حوزه فعالیت صفحه اینستاگرام خود را مشخص کنید. اگر شما هم قصد فعالسازی این قابلیت در اینستاگرام را دارید، پیشنهاد میکنم مقاله راهنمای کامل استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام را مطالعه کنید.
ب) از دکمههای تماس در اینستاگرام استفاده کنید!
یکی دیگر از قابلیتهای بسیار کاربردی و البته ضروری برای کسبوکارها، استفاده از دکمههای تماس اینستاگرام است. این دکمهها به کاربران شما کمک میکنند تا تنها با یک کلیک بتوانند با شما تماس بگیرند! البته این قابلیت شامل اطلاعات دیگری نظیر آدرس شرکت، ایمیل و… هم میشود که باید متناسب با نیاز و سلیقه خود یکی یا چند مورد از آنها را استفاده کنید. اگر قابلیت صفحه تجاری اینستاگرام را فعال کرده باشید، تنظیمات دکمههای تماس هم در بخش Edit Profile در دسترس است و میتوانید اطلاعات تماس خود را اضافه کنید.
اگر قصد فعالسازی این قابلیت در اینستاگرام را دارید، پیشنهاد میکنم مقاله فعالسازی دکمه تماس در اینستاگرام را بخوانید.
ج) از دکمههای عمل (Action Buttons) استفاده کنید!
به قابلیت آخر و البته بهترین قابلیت اینستاگرام برای صفحات تجاری رسیدیم! دکمههای عمل در اینستاگرام قابلیتی هستند که با استفاده از آن میتوانید لینکهای سایت خود را در قالب دکمه به کاربران ارائه کنید. مثلاً میتوانید از دکمه رزرو بلیط استفاده کنید و لینک موردنظر خود را در آن قرار دهید. کاربران با کلیک بر روی این دکمه وارد صفحه خرید بلیط میشوند و به این طریق میتوانید فروش کسبوکارتان را متحول کنید؛ البته باز هم باید توجه داشته باشید که همه چیز به نوع ارائه و معرفی دکمهها به کاربران بستگی دارد و میزان فروش شما هم رابطه مستقیمی با کیفیت بازاریابی شما برای معرفی دکمههای عمل خواهد داشت.
در مقاله فعالسازی دکمه تماس در اینستاگرام به آموزش کامل دکمههای عمل اینستاگرام پرداختیم که اگر نیاز دارید، میتوانید مرحله به مرحله آن را در صفحه اینستاگرام خود پیادهسازی کنید.
نتیجهگیری
استفاده از قابلیتهای مختلف اینستاگرام برای کسبوکارها مفید است. در واقع قابلیتها و امکانات اینستاگرام به شما کمک میکنند تا بتوانید بازاریابی خدمات و محصولات کسبوکارتان را راحتتر و حرفهایتر انجام دهید. قدم اول برای شروع بازاریابی کسبوکار در اینستاگرام، بهینهسازی پروفایل اینستاگرام است تا بتوانید اعتماد و نظر کاربران را جلب کنید. در این مقاله به بررسی روشها و قابلیتهایی برای بهینهسازی پروفایل اینستاگرام پرداختیم که امیدواریم با رعایت آنها بتوانید کسبوکارتان را بهبود ببخشید. بهبود صفحه اینستاگرام به معنای افزایش فروش کسبوکارتان و درآمد بیشتر خواهد بود.
اکنون شما بگویید! به عنوان فردی که مدیریت یک صفحه اینستاگرامی را برعهده دارید، بنظرتان چه چیزهای دیگری در بهینهسازی پروفایل اینستاگرام اهمیت دارند؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.