آیا تاکنون فکر کردهاید چرا شبکههای اجتماعی بوجود آمدهاند؟ در حال حاضر کاربران زیادی در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند و هر یک از آنها، اهداف مختلفی دارند. در گذشته شبکههای اجتماعی برای ایجاد ارتباط بین کاربران بوده اما در حال حاضر کاربردهای فراوان دیگری هم دارند. مثلاً صفحات مربوط به کسبوکارهای اینترنتی برای ارتباط با کاربران از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و اینستاگرام بزرگترین شبکه اجتماعی برای ارتباط کاربران با کسبوکارها به است. یکی از قابلیتهای بسیار کاربردی که در صفحات تجاری اینستاگرام وجود دارد، قابلیت فعالسازی دکمه تماس در اینستاگرام است. شاید تا کنون صفحاتی را دیده باشید که در بخش پروفایل خود دکمههای مختلفی نظیر تماس، SMS، خرید و… قرار دادهاند! شما هم قصد دارید دکمههای عمل (Action Buttons) به پروفایل خود اضافه کنید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کامل این قابلیت اینستاگرام بپردازیم.
دکمه تماس در اینستاگرام چیست؟
دکمه تماس یکی از دکمههای عمل (Action Buttons) در اینستاگرام است که با استفاده از آن میتوانید قابلیتهای مختلفی نظیر ارسال پیام، ارسال ایمیل، خرید از سایت و… را در اختیار کاربران قرار دهید. مثلاً فرض کنید برای فروشگاه اینترنتی خود یک صفحه اینستاگرام دارید و این صفحه تجاری است. بسیاری از کاربران شما در زمینه محصولات یا خدمات شما سوالاتی دارند و شما قصد دارید راههای ارتباطی مختلفی برای کاربران ایجاد کنید! دکمههای عمل نظیر دکمه تماس اینستاگرام به شما کمک میکند تا به کاربران امکان برقراری ارتباط تنها با یک کلیک را بدهید. در حال حاضر چندین نوع دکمه عمل در اینستاگرام وجود دارد که با توجه به نیاز خود میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. برخی از این دکمههای عمل عبارتند از:
- دکمه تماس در اینستاگرام (Call): با استفاده از این دکمه میتوانید یک شماره در تنظیمات دکمه تماس اینستاگرام خود قرار دهید تا در پروفایل نمایش داده شود. با کلیک کاربر (در صورتی که کاربر با موبایل باشد) شماره شما مستقیماً در بخش تماس موبایل کاربر ظاهر میشود که میتواند با شما تماس صوتی برقرار کند.
- دکمه اساماس (Text): این دکمه به شما کمک میکند تا بتوانید شماره خود را در اینستاگرام وارد کنید و کاربر با کلیک بر روی آن، برای شما SMS ارسال کند.
- دکمه دایرکت (Directions): کاربر با کلیک بر روی این دکمه در پروفایل وارد بخش دایرکت شما میشود و میتواند برای شما پیامی را به صورت خصوصی ارسال کند.
- دکمه ارسال ایمیل (Email): در صورتی که میخواهید کاربران از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار کنند، کافی است ایمیل خود را در بخش تنظیمات دکمههای عمل وارد کنید تا کاربر با کلیک بر روی این گزینه وارد اپلیکیشن ارسال ایمیل به شما شود و پیام خود را ارسال کند.
- و دهها دکمه دیگر نظیر Book ،Buy Tickets، Start Order، Reserve که برای هدایت کاربر از اینستاگرام به سایت استفاده میشود.
در اینستاگرام میتوانید تا ۳ دکمه را به کاربران نمایش دهید! پیشنهاد میکنم از دو راه ارتباطی راحت استفاده کنید؛ احتمالاً راحتترین راه برای کاربران دایرکت است. البته برخی از کاربران ترجیح میدهند به جای نوشتن پیام، با شما تماس بگیرند و مشاوره بگیرند. بنابراین پیشنهاد ما این است که راه دوم را تماس (دکمه Call) انتخاب کنید و همیشه (یا حداقل زمان کاری) پاسخگوی کاربران باشید.
چگونه دکمه تماس در اینستاگرام را به پروفایل خود اضافه کنیم؟
برای افزودن دکمه تماس به پروفایل اینستاگرام خود کافی است وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید؛ سپس بر روی Edit Profile کلیک کنید تا وارد بخش ویرایش پروفایل شوید. اگر صفحه شما تجاری باشد، در پایین این صفحه گزینهای به نام Contact Options دیده میشود که با کلیک بر روی آن میتوانید قابلیت دکمه تماس در اینستاگرام را فعال کنید. در این بخش سه گزینه در دسترس شما قرار دارد:
Email Address: در این بخش میتوانید آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا دکمه ایمیل در پروفایل شما نمایش داده شود.
Phone Number: اگر میخواهید دکمه تماس در اینستاگرام شما نمایش داده شود، کافی است در این بخش شماره موبایل خود را وارد کنید.
Address: در این بخش میتوانید آدرس شرکت یا دفتر کار خود را وارد کنید تا در پروفایل نمایش داده شود.
Add a action Buttom: دکمههای عمل کاربردهای مختلفی دارند و بر همین اساس، تعداد آنها زیاد است. با ورود به این بخش میتوانید دکمههای عمل مختلف را ببینید و تنها یکی از آنها را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید! مثلاً اگر یک شرکت فروش بلیط هستید، با استفاده از این بخش میتوانید قابلیت رزرو بلیط را با هدایت کاربر به سایت فعال کنید. این کار در زمان کاربر برای رزرو بلیط صرفهجویی میکند و کمک بسیار زیادی به افزایش فروش کسبوکارتان خواهد کرد. توجه داشته باشید که این دکمهها تنها متن هستند و باید لینک صفحه موردنظر خود را در مرحله بعد وارد کنید. مثلاً در این بخش ما گزینه Acuity Scheduling را انتخاب کرده و سپس بر روی Next کلیک میکنیم:
در مرحله بعد باید آدرس صفحه موردنظر خود را وارد کنید تا اگر کاربری وارد صفحه پروفایل شما شد و بر روی این دکمه عمل کلیک کرد، مستقیماً به صفحهای که لینک آن را قرار دادهاید هدایت شود.
چگونه دکمه تماس در اینستاگرام را حذف کنیم؟
قرار دادن دکمههای تماس بسیار عالی است! زیرا کاربران به راحتی میتوانند با کارشناسان کسبوکار شما تماس بگیرند. البته گاهی این دکمهها مشکلساز میشوند؛ مثلاً فرض کنید یک صفحه شخصی دارید که میخواهید آن را به صفحه تجاری تبدیل کنید. در این صورت صفحه شما مربوط به یک کسبوکار نیست و نیازی به درج شماره تماس نخواهید داشت؛ اما به صورت ناخواسته شماره خود را در بخش ویرایش پروفایل قرار دادهاید و اینستاگرام شماره تماس شما را در اینستاگرام نمایش میدهد. در صورتی که نیاز به حذف دکمه تماس در اینستاگرام دارید، کافی است وارد بخش ویرایش پروفایل شوید و شماره خود را از بخش Phone Number (که در بالا معرفی کردیم) حذف کنید؛ همچنین اگر نیاز به حذف ایمیل خود دارید، کافی است فیلد ایمیل را حذف کنید. گاهی اوقات کاربران نیاز به تغییر دکمه عمل دارند؛ برای این کار کافی است از طریق بخش Add a action Buttom شوید و دکمه عمل موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر قصد تغییر دکمه عمل را داشتید، میتوانید از لینک قبلی استفاده کنید یا لینک خود را هم بروزرسانی کنید.
برای غیرفعالسازی کامل این دکمه عمل میتوانید از گزینه Remove action Button در تصویر بالا استفاده کنید. در نهایت لازم است تا تنظیمات خود را ذخیره کنید و از پروفایل خود بازدید کنید تا از انجام شدن تنظیمات دلخواه خود مطمئن شوید.
دکمههای عمل مانند دکمه تماس در اینستاگرام تاثیر زیادی روی کسبوکارهان دارد!
شاید فکر کنید دکمههای عمل تنها به سود کاربران است؛ زیرا آنها به راحتی و در هر زمانی میتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. مثلاً اگر در خارج از ساعت کاری شما آنلاین نباشید و از طریق دایرکت یا شمارههای شرکت پاسخگوی کاربران نباشید، آنها به راحتی میتوانند با موبایل شما (در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کرده باشید) تماس بگیرند. به معنای ساده، کاربران در هر ساعتی از شبانه روز، حتی خارج از ساعت کاری شرکت شما، میتوانند با شما تماس بگیرند و از شما راهنمایی بخواهند. لازم است بدانید دکمههای عمل تنها به نفع کاربران نیست و سود زیادی برای شما دارد! در واقع دکمههای عمل نظیر دکمه تماس در اینستاگرام به افزایش اعتماد کاربران کمک زیادی میکند. افزایش اعتماد کاربران به معنای افزایش فروش کسبوکارتان و در نهایت برندسازی بیشتر است. هر چقدر برند شما در میان کاربران شناختهشدهتر باشد، کاربران بیشتری به شما اعتماد میکنند و از کسبوکار شما خرید میکنند. از طرف دیگر دکمههای عمل ترافیک خوبی را از طریق اینستاگرام به سایت شما منتقل میکنند و میتوانید کاربران بیشتری را جذب کنید. البته تمام این موارد بستگی به نوع استفاده شما دارد و باید در این زمینه کاملاً خلاق باشید! در این بخش قصد داریم برخی راهکارها که به افزایش نرخ تبدیل دکمههای عمل اینستاگرام کمک میکند، بپردازیم.
برخی از این راهکارها عبارتند از:
- معرفی دکمههای عمل در پستها؛ برای افزایش نرخ تبدیل دکمه عمل یا دکمه تماس در اینستاگرام کافی است از وجود آنها به کاربران اطلاع دهید! مثلاً اگر یک پست در زمینه رزرو بلیط همایش منتشر کردهاید، کافی است به کاربران بگویید با مراجعه به پروفایل شما و کلیک بر روی دکمه رزرو به راحتی میتوانند بلیط خود را رزرو کنند.
- معرفی دکمههای عمل در استوری؛ اگر از کاربرانی هستید که با قدرت استوری آشنا هستید، حتماً به صورت روزانه از استوری برای بازاریابی محصولات یا خدمات کسبوکارتان استفاده میکنید. یکی از راههای بسیار عالی برای افزایش نرخ تبدیل دکمههای عمل نظیر دکمه تماس در اینستاگرام معرفی و آموزش استفاده از آنها از طریق استوری است. مثلاً به کاربران خود بگویید برای دریافت مشاوره یا پاسخ سوالات خود کافی است وارد پروفایل شما شوند و با کلیک بر روی Directions سوال خود را از طریق دایرکت بپرسند.
- در مورد دکمههای عمل خود در بیو توضیح دهید؛ بسیاری از کاربران نمیدانند چگونه از دکمههای عمل استفاده کنند. بنابراین شما باید آموزشی کوتاهی در مورد دکمههای عمل بدهید. مثلاً اگر از دکمه تماس در اینستاگرام استفاده کردهاید، پیشنهاد میکنم در بیوی صفحه خود متنی بنویسید که نشان دهد کاربران با کلیک بر روی این دکمه میتوانند سوال خود را از طریق دایرکت یا روشهای دیگر بپرسند و جواب بگیرند.
- ارائه کدهای تخفیف اختصاصی به کاربران برای رزرو؛ اگر قصد دارید به صورت مستقیم از طریق اینستاگرام بلیطهای همایش، سفر، گردش و… را بفروشید، به راحتی میتوانید از دکمههای عمل مربوط به رزرو استفاده کنید و لینک موردنظر خود را قرار دهید. از این روش میتوانید به کاربران اینستاگرام خود تخفیف دهید؛ مثلاً به کاربرانی که از طریق اینستاگرام قصد عضویت دارند بگویید با کلیک بر روی دکمه عمل (مثلاً دکمه رزرو) میتوانند از کد تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شوند. البته باید توجه داشته باشید که لینک این دکمه را به صورتی ایجاد کنید که اگر کاربر از طریق این لینک وارد شد، ۲۰ درصد تخفیف بر روی هزینه رزرو آن کاربر اعمال شود. همچنین میتوانید یک کد تخفیف از طریق استوری به کاربران معرفی کنید و از کاربران بخواهید هنگام رزرو بلیط از آن استفاده کنند.
نرخ تبدیل دکمههای عمل خود را آنالیز کنید!
برخی از دکمههای عمل بیشتر برای کاربران مفید هستند؛ مثلاً دکمه تماس در اینستاگرام برای ارتباط کاربران با شما است و برای آنها مفید است! اگر چه به صورت غیرمستقیم برای برند شما هم مفید خواهد بود اما در مرحله اول بیشترین سود را برای کاربران خواهد داشت؛ زیرا آنها پاسخ سوالات خود را به صورت مستقیم و البته رایگان از شما میگیرند. اما دکمههای عملی در اینستاگرام هستند که برای مدیران کسبوکارها اهمیت زیادی دارند و باید به صورت دقیق اندازهگیری شوند! مثلاً اگر برای رزرو بلیط لینکی در دکمه عمل رزرو قرار دادهاید، باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
- چه تعداد کلیک بر روی این دکمه عمل انجام شده است؟
- اگر تعداد کلیکهای صورت گرفته زیاد است، دلیل آن چیست؟
- اگر تعداد کلیکهای صورت گرفته کم است، چه مشکلی برای رزرو بلیط در مقابل کاربران بوده است؟
- در نهایت چه تعداد از کاربرانی که بر روی دکمه عمل کلیک کردهاند، بلیط تهیه میکنند؟
و دهها سوال دیگر که پاسخ آنها تنها با آنالیز اینستاگرام و دکمههای عمل قرار گرفته در صفحه بدست خواهند آمد. برای آنالیز دکمههای عمل سادهترین راهکار استفاده از کوتاهکننده لینک است اما این ابزار محدودیتهای زیادی دارد؛ مثلاً نمیتوانید تشخیص دهید که کاربران در کدام مرحله از رزرو بلیط، از سایت شما خارج شدهاند! برای آنالیز دقیقتر میتوانید از ابزار گوگل آنالیتیکس در سایت و صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید و متوجه شوید که بیشترین ریزش مربوط به کدام مرحله از رزرو بلیط بوده است! سپس به دنبال مشکل باشید و آن مشکل را برای کاربران رفع کنید. البته اگر هدف شما فروش بلیط است، سایت Evand.com هم کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما میکند! در واقع این ابزار دقیقاً برای آنالیز فروش بلیط توسعه یافته است و به کمک آن میتوانید مراحل مختلف فروش بلیط به کاربران را پیگیری کنید. همچنین برای اندازهگیری تعداد کلیک بر روی دکمه تماس در اینستاگرام یا سایر دکمههای عمل نظیر دکمه ایمیل، میتوانید از ابزار insights اینستاگرام استفاده کرده و تعداد کلیکهای آن را تحلیل کنید.
نتیجهگیری
استفاده از دکمههای عمل به فالوورهای شما کمک میکند تا راحتتر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند! مثلاً فرض کنید کاربری میخواهید با شما تماس بگیرد؛ اگر بخواهد شماره تماس شما را از طریق سایت پیدا کند، باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن شماره شما کند. با استفاده از دکمه تماس در اینستاگرام که یکی از دکمههای عمل به شمار میرود، کاربر تنها با یک کلیک میتواند با شما تماس بگیرد و نسبت به کسبوکار شما حس رضایت بیشتر پیدا کند. در این مقاله به آموزش استفاده از دکمههای عمل اینستاگرام پرداختیم تا بتوانید خدمات رزرو خود را تنها در عرض چند ثانیه به کاربران ارائه کنید.
اکنون شما بگویید! به نظر شما استفاده از دکمههای عمل چه تاثیری بر روی افزایش تعامل کاربران دارد؟ به عنوان مدیر یک صفحه اینستاگرامی، از چه دکمههای عملی استفاده میکنید و مهمترین مزیت این دکمه عمل چیست؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.