در این مقاله به صورت مفصل راجع به اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ حرف میزنیم تا به صورت کامل با آن آشنا شوید.
اینفلوئنسر کیست؟
اینفلوئنسر یعنی فردی که بتواند روی بقیه تاثیر گذار باشد. در شبکههای اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام، بعضی صفحهها تعداد فالوورهای زیادی دارند. دلیل بالا بودن تعداد فالوورهایشان هم محتوایی است که منتشر میکنند. مثلا محتواهای سرگرم کننده، آموزشی و محتواهایی که برای فالوورها جذاب است. البته صرفا تعداد بالای فالوور، دلیلی بر اینفلوئنسر بودن افراد نیست. اگر با میکرواینفلوئنسرها آشنا باشید، میدانید که بعضی افراد با فالوورهای نه چندان زیاد هم میتوانند حسابی تاثیرگذار و محبوب باشند.
اسم محمدامین کریمپور یا صدف بیوتی را حتما شنیدهاید. احتمال اینکه آنها را فالو کرده باشید زیاد است. به این افراد اینفلوئنسر میگویند.
شما چه اینفلوئنسرهایی را فالو کردهاید؟ حتما این افراد بین لیست فالوئینگهای شما هم هست و از پستهایشان لذت میبرید. حالا در ادامه این مقاله قرار است با هم درباره مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ یا به قول دیکشنری فارسی؛ بازاریابی تاثیرگذار صحبت کنیم.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
یعنی شما با کمک اینفلوئنسرها محصول یا خدماتی را به کاربران معرفی کنید. اگر دنبال افزایش فالوور و شناخته شدن هستید، اگر قصد دارید محصولتان را بفروشید، اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از تاثیرگذارترین روشهاست. شک نکنید که اگر این نوع تبلیغات، هدفمند و درست انجام شود حتما نتیجه خوبی میگیرید.
این روزها تعداد اینفلوئنسرهای اینستاگرام زیاد شده و هرکدام در زمینه خاصی فعالیت میکنند. با توجه به کسب و کاری که دارید، باید با توجه به یک سری عوامل تصمیم بگیرید که تبلیغ خود را به کدام اینفلوئنسر بدهید. پس خیلی دقت کنید.
چرا باید از اینفلوئنسرها برای بازاریابی استفاده کنیم؟
اگر در اینستاگرام فعالیت میکنید، حتما میدانید که تعداد زیادی از مردم آنجا فعال هستند. میلیونها کاربر ایرانی، آن هم در یک اپلیکیشن! موقعیت خوبی است نه؟ تعداد زیادی از مردم هم اینفلوئنسرها را دنبال کردهاند.
اگر شما به هر نحوی در این صفحهها تبلیغ کنید تاثیر زیادش را حتما میبینید.
تازه از لحاظ روانی، مردم به توصیههای شخص سوم خیلی بیشتر اهمیت میدهند تا خودِ برند! پس اگر تبلیغاتتان را به اینفلوئنسرها بسپارید نتیجه خیلی بهتری میگیرید.
چطور یک کمپین موفق اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشیم؟
برای راه انداختن یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نباید بی گدار به آب زد. شما باید برای اینکار، استراتژی و برنامهریزی داشته باشید. اگر قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی، آن هم با کمک اینفلوئنسرها داشته باشید، مراحل زیر را یکی یکی طی کنید.
گام۱٫ تعیین کنید از برگزاری کمپین چه هدفی دارید
شما در زندگی هرکاری که بخواهی بکنید باید قبلش هدفی را در نظر بگیرید. معمولا در برگزاری کمپینها و تبلیغات اینستاگرامی چند تا هدف وجود دارد:
افزایش آگاهی از برند و شناخته شدن
افزایش تعداد فالوورها
فروش محصولات و خدمات
معرفی یک محصول جدید
و…
شما هدفتان چیست؟ تعیین هدف در انتخاب اینفلوئنسر و محتوایی که تبلیغ میکنید تاثیر زیادی دارد.
گام۲٫ بودجه و KPIها را تعیین کنید
بعد از اینکه هدفتان مشخص شد حالا ببینید که قصد دارید چقدر پول خرج کنید؟ ۱۰ میلیون؟۱۰۰ میلیون؟ بعد هم مشخص کنید که باید به کجا برسید؟ یعنی همان KPI! مثلا مشخص کنید تعداد فالوورها، میزان Reach، Impression، فروش و هر کدام از این شاخصها باید به چه عددی برسند؟ با ابزار insight مشخص کنید که الان کجا هستید و باید با این کمپین به کجا برسید؟
گام۳٫ اینفلوئنسرتان را برای تبلیغ انتخاب کنید
این بخش مهمترین بخش کمپین است. شما باید حوزه کاری، نوع فالوورها و شخصیت و نگرش اینفلوئنسر را به دقت بررسی کنید. البته اینکه جیب شما با قیمت آن اینفلوئنسر مطابقت داشته باشد هم مهم است. باید ببینید کدام اینفلوئنسر به حوزه کاری شما نزدیکتر است. اگر در انتخاب اینفلوئنسر خوب دقت نکنید، هم پول و وقتتان را هدر دادهاید، هم اینکه وجهه برندتان خراب میشود. حتما در این زمینه از افراد با تجربه یا مشاورها برای انتخاب اینفلوئنسر کمک بگیرید.
مثلا اگر قصد تبلیغ پوشاک دارید نباید تبلیغ خود را به اینفلوئنسری که در حوزه آی تی فعالیت میکند بدهید!
گام۴٫ محتوای مرتبط و جذاب تولید کنید
شما باید محتوایی تولید کنید که واقعا فالوورها را جذب کند. قرار است فالوورها شما را با چه ویژگیای بشناسند؟ چه پیشنهادهای ویژهای برای آنها دارید؟ پس محتوای خود را جوری تعیین کنید که برای فالوورها جذاب باشد. البته لازمه این کار، شناختن دقیق مخاطبها یا همان پرسونای مشتریهایتان است.
گام۵٫ بعد از برگزاری، نتیجه را ارزیابی کنید
ارزیابی کردن یک کمپین تبلیغاتی، مهمترین قسمت آن است. البته جذابترین بخشش هم هست؛ مخصوصا اگر به هدفی که تعیین کردهاید رسیده باشید. ابزار insight، بهترین ابزار برای ارزیابی یک کمپین است.
انواع اینفلوئنسر در شبکههای اجتماعی چه کسانی هستند؟
افراد تاثیر گذار در اینستاگرام یا هر شبکه دیگری متفاوت است. یعنی طبق محتوایی که تولید میکنند آنها را به چند دسته تقسیم میکنیم.
۱- سلبریتیها یا افراد مشهور
یک سری از افراد به واسطه شغلی که از قبل داشتهاند معروف هستند و حالا هم در فضای اینستاگرام محبوبیت و معروف بودن خودشان را دارند. یعنی تعداد زیادی افراد آنها را فالو میکنند. مثل بازیگرها، خوانندهها، بعضی سیاستمدارها و… مثلا رامبد جوان، الناز شاکردوست و خیلی دیگر از سلبریتیهای ایرانی، که تاثیر خیلی زیادی روی مردم دارند. اگر بتوانید تبلیغاتتان را به این سلبریتیها بسپارید تاثیر زیادش را حتما میبینید. ولی دو تا مشکل وجود دارد:
بالا بودن هزینه تبلیغات با سلبریتیها: تعداد فالوور این افراد بالای چند میلیون نفر است. اگر این صفحهها برای شما تبلیغ کنند نتیجه خیلی خوبی میگیرید ولی خب باید هزینه زیادی پرداخت کنید. اگر کسب و کار کوچکی باشید و نوپا، احتمالا از پس این هزینه برنیایید.
۲- قبول نکردن تبلیغ توسط بعضی سلبریتیها: با اینکه تبلیغ کردن درآمد زیادی برای سلبریتیها دارد، اما خیلی از آنها اصلا تبلیغات هیچ برندی را قبول نمیکنند.
صفحات افرادی نظیر مهناز افشار، رامبد جوان، بهنوش بختیاری، الناز شاکردوست، سحر قریشی، ترانه علیدوستی، بهنوش طباطبایی و محمدرضا گلزار در اینستاگرام به ترتیب بیشترین دنبالکنندگان را دارند و معلوم است که این صفحات بیشترین تاثیر را در اینفلوئنسر مارکتینگ دارند.
۲-شاخهای مجازی!
اگر در اینستاگرام فعال هستید، حتما این کلمه به گوشتان خورده! شاخهای مجازی به افرادی گفته میشود که با جنجال و حاشیه، فالوورهای خودشان را بالا بردهاند. خیلی از آنها جلوه شخصیتی درستی از دید کاربران ندارند. اگرچه دنبالکنندگان آنها زیاد است و اکثر آنها تبلیغات قبول میکنند، اما معمولا تعداد زیادی از دنبالکنندگان این افراد غیرفعال هستند. تبلیغ دادن به این شاخها بازده خوبی برای پیجتان ندارد اما در بعضی از این پیجها اگر با رعایت اصول اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغات انجام شود، بازدهی بسیار بالایی دارند. البته میزان بازدهی، به موضوع کسبوکار شما و رعایت اصول اینفلوئنسر مارکتینگ بستگی دارد. معمولا نمیتوان یک نسخه پیچید و از قبل پیشبینی کرد.
۳- بلاگرها
بعضی از اینفلوئنسرها در زمینه خاصی فعالیت میکنند. فالوورهای آنها هم افرادی هستند که به همان زمینه علاقمندند. بیشترین نوع بلاگر در اینستاگرام معمولا فشن بلاگرها هستند. یعنی کسانی که در زمینه مد و لباس کار میکنند. این افراد، بهترین گزینه برای تبلیغات عکاسها و فروشندگان پوشاک هستند.
۴- متخصصان فعال در شبکههای اجتماعی
افراد متخصص و کاربلد، معمولا تاثیر زیادی دارند. بیشترین تاثیر این افراد بر روی مخاطبانی است که در همان زمینه فعال هستند؛ این افراد بهترین گزینه اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسبوکارهای فعال در آن زمینه است. یکی از مهمترین بخشهایی که در ایران فعالیت زیادی دارد، حوزه استارتآپها است. خیلی از این افراد شهرت و توجه زیادی پیدا کردهاند. مثلا برنامهنویسان و موسس شرکتهای آیتی.
اگر یک استارتآپ یا کسبوکار اینترنتی دارید، این افراد بهترین گزینه برای تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
روشهای همکاری با اینفلوئنسرها را بهتر بشناسید
چند روش برای همکاری بهتر با اینفلوئنسرها وجود دارد. شما با توجه به کسب و کارتان باید ببینید کدام روش میتواند موثرتر باشد. انتخاب روش به سلیقه مخاطبها هم بستگی دارد.
برای اینفلوئنسرها هدیه بفرستید
برای اینکه اینفلوئنسر محصولتان را تبلیغ کند، محصول را به عنوان هدیه برای او ارسال کنید.
اگر اینفلوئنسر از محصول شما راضی باشد، ممکن است محصول را به مخاطبان خود نیز معرفی کند! البته توجه داشته باشید که اینفلوئنسر لزوماً محصول شما را تبلیغ نمیکند. اگر فالوور زیادی داشته باشد، شاید فقط با دریافت هزینه، حاضر به انتشار پست یا استوری تبلیغ محصول شما شود!
پرداخت هزینه به اینفلوئنسر
اینکه بابت تبلیغ، به اینفلوئنسرها پولی پرداخت کنید، رایجترین نوع همکاری است. هر صفحه باتوجه به تعداد فالوورهای فعال، هزینههای تبلیغاتی متفاوتی دارد؛ اگر یک کسبوکار نوپا دارید، در ابتدا، از اینفلوئنسرهایی با مخاطبان کمتر استفاده کنید. یعنی میکرو اینفلوئنسرها!
اگر کمپین تبلیغات شما به درستی اجرا شود، اینفلوئنسرهایی با فالوورهای کمتر، تاثیر بسیار بیشتری نسبت به اینفلوئنسرهای پرطرفدار دارند. مهمترین دلیل، مرتبط بودن زمینه کاری اینفلوئنسر و میزان محبوبیت آن پیج در میان مخاطبان است.
حضور اینفلوئنسرها برای انجام یک مسابقه
یکی از راههای موفق برای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ حضور چندین اینفلوئنسر برای انجام یک مسابقه در کنار هم است. میتوانید چندین اینفلوئنسر را در محیط کسبوکار خود جمع کنید و از آنها یک ویدئوی عالی تهیه کنید؛ بعد هم از آنها بخواهید ویدئو را در ازای دریافت محصولات، خدمات یا هزینه در صفحه خود منتشر و صفحه شما را معرفی کنند. این کار جنبه تبلیغاتی محتوای منتشرشده را کم میکند.
اینفلوئنسر محلی برای کسب و کار محلی
کسب و کار شما در هر شهری که هست، از اینفلوئنسرهای همان شهر برای تبلیغ استفاده کنید! مطمئن باشید این کار برای کسب و کار شما بازدهی خیلی بیشتری دارد. مثلا اگر در اصفهان یا شیراز زندگی میکنید، به جای اینکه از اینفلوئنسرهای تهرانی استفاده کنید، از اینفلوئنسرهای همان شهر استفاده کنید.
آخرین حرفم اینه که…
یکی از بهترین راهها برای پیشرفت در اینستاگرام، اینفلوئنسر مارکتینگ است. ولی به شرطی که درست و هدفمند باشد. ما در این مقاله به صورت کلی درباره اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کردیم. درباره مراحل برگزاری کمپین و انواع اینفلوئنسرها گفتیم. ولی چون اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا هزینه بالایی دارد نباید ریسک کنید. یعنی باید از بین اینفلوئنسرها بهترین گزینه و بهترین محتوا را برای تبلیغ انتخاب کنید. ما در دیدوگرام با سالها تجربه آمادهایم که شما را در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ کمک کنیم.