برای اینکه در کسب و کارتان شکست نخوردید، باید استراتژیها و ابزارهای مختلفی داشته باشید. در اینستاگرام استفاده از ابزارهای مختلف به کسبوکارها کمک میکند تا بتوانند مشتریان خود را افزایش دهید و افزایش مشتریان، وابسته به افزایش کاربران است. برای اینکه بتوانید یک کسب و کار موفق داشته باشید راههای زیادی وجود دارد. ما در دوره کسب و کار اینستاگرامی هرچیزی که برای داشتن یک بیزینس موفق باید بدانید را آماده کردهایم. آمادهاید استاد اینستاگرام شوید؟
لایو اینستاگرام؛ ابزاری برای افزایش مشتریان کسبوکار
لایو اینستاگرام یکی از قابلیتهای بسیار عالی و منحصر به فرد این شبکه اجتماعی است که با استفاده از آن میتوانید به صورت زنده با کاربران خود صحبت کنید. کاربران همیشه به دنبال کسبوکارهایی هستند به آنها اطلاعات و محصولات ارزشمندی ارائه کند و اگر به عنوان یک کسبوکار، محصولات ارزشمندی دارید، باید به کاربران اطلاعات ارزشمندی هم ارائه کنید! اگر این اطلاعات به صورت زنده به کاربران منتقل شود، کاربران به شما اعتماد بیشتری میکنند و به راحتی میتوانید فروش کسبوکارتان را افزایش دهید. استفاده از لایو اینستاگرام به شما کمک میکند تا به صورت زنده با کاربران صحبت کنید، کامنتهایی دریافت کنید و حتی به سوالات آنها پاسخ دهید. اگر به دنبال افزایش مشتریان کسبوکار خود هستید، این مقاله به شما کمک میکند تا بدانید که چگونه میتوانید از لایو اینستاگرام برای افزایش مشتریان کسبوکار استفاده کرد! اگر موافق هستید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.
چرا لایو اینستاگرام به افزایش مشتریان کسبوکار کمک میکند؟
هنگامی که شما در اینستاگرام لایو برگزار میکنید، مخاطبان در همان زمان میتوانند لایو شما را ببینند. همچنین اگر سوال یا مشکلی در زمینه لایو شما پیش بیاید، از طریق بخش کامنت لایو به شما میگویند؛ یکی از ایدههای برگزاری لایو در اینستاگرام، پاسخگویی به سوالات کاربران است! بسیاری از کسبوکارها هفتهای حداقل یک بار لایو در زمینه پاسخ به سوالات کاربران برگزار میکنند و با پاسخ به سوالات کاربران، محبوبیت خود را افزایش میدهند. تفاوت لایو اینستاگرام با سایر پلتفرمها نظیر یوتیوب این است که در اینستاگرام شما میتوانید لایو را ذخیره کنید و کاربران تا 24 ساعت پس از پایان لایو، آن را مشاهده کنند. در سایر پلتفرمها کاربران تنها در زمان پخش لایو قادر به دیدن لایو هستند و پس از آن اگر شما لایو را به صورت دستی ضبط و در کانال خود منتشر نکنید، کاربران نمیتوانند آن را مشاهده کنند. بنابراین اینستاگرام کمک زیادی به شما در زمینه افزایش مشتریان کسبوکار میکند که این مسئله از طریق اعتمادسازی کاربران در لایو انجام میشود! هر کسبوکاری که بتواند مشکلات و سوالات کاربران را پاسخ بدهد، کاربران اعتماد بیشتری به آن میکنند و راحتتر میتوانند محصولات خود را به کاربران عرضه کنند.
جالب است بدانید اینستارگرام در گذشته به جای نمایش دستهبندی پستها در صفحه اکسپلور، لایوهای ایسنتاگرام را نمایش میداد که صفحات عمومی شانس زیادی برای افزایش فالوورهای خود داشتند. این کار به صفحات مختلف کمک میکرد تا بتوانند بدون پرداخت هزینه، به افزایش مشتریان کسبوکار خود کمک کنند. در ادامه به آموزش 3 راهکار برای افزایش مشتریان کسبوکار با استفاده از لایو اینستاگرام میپردازیم.
با معرفی محصولات جدید جذابیت لایو اینستاگرام را افزایش دهید!
مخاطبان و کاربران یک کسبوکار همیشه به دنبال محصولات جدید هستند؛ به خصوص اگر محصولات قدیمی شما برای آنها کاربردی و جذاب بوده باشد، محصولات جدید شما هم میتواند نظر آنها را جلب کند. لایو اینستاگرام دائمی نیست و حداکثر پس از 24 ساعت (آن هم در صورت ذخیره کردن لایو) بر روی پروفایل شما باقی میماند. بنابراین این لایو محیط مناسبی برای معرفی کامل محصول نیست و به جای این کار میتوانید از IGTV اینستاگرام استفاده کنید. اما کاربران در هنگام مشاهده لایو نیاز به چیزی دارند که نظرشان را جلب کند؛ شما میتوانید محصول جدید خود را به صورت کاملاً خلاصه و کوتاه معرفی کنید و از آنها بخواهید برای دیدن اطلاعات بیشتر وارد سایت یا IGtv شما شوند!
البته باید توجه داشته باشید که ویدئوی معرفی کامل آن محصول را در سایت، IGtv یا هر جایی که در لایو خود کاربران را به آن هدایت کردهاید، آپلود کرده باشید. همچنین میتوانید کاربران را ترغیب به خرید محصول از طریق سایت کنید؛ زیرا هنگامی که کاربران محصول جدید شما را مشاهده میکنند، علاقه زیادی به داشتن آن دارند و همان زمان بهترین فرصت برای فروش آن محصول است. در هر حال باید سعی کنید در لایو اینستاگرام اطلاعاتی از محصول جدید به کاربران ارائه کنید که کاملاً بتواند نظر آنها را جلب کند! با این کار به راحتی میتوانید به افزایش فروش کسبوکار خود کمک کنید.
برای مثال یک نقاش را در نظر بگیرید که از اینستاگرام برای معرفی و فروش تابلوهای نقاشی خود استفاده میکند؛ این نقاش شاید نتواند محصول خود را با جزئیات در لایو اینستاگرام خود معرفی کند اما میتواند تابلو نقاشی جدید خود به عنوان یک محصول معرفی کند و از کاربران بخواهد برای توضیحات بیشتر محصول یا خرید آن، به سایت مراجعه کنند! با این کار آن نقاش به افزایش مشتریان کسبوکار خود کمک زیادی میکند و درآمد خود را به راحتی افزایش میدهد.
معرفی یک مسابقه اینستاگرام و بررسی قوانین آن
مسابقه اینستاگرامی یکی از بهترین راهکارهای افزایش مخاطبان صفحات اینستاگرامی است. اگر مدیریت یک کسبوکار را برعهده دارید که از اینستاگرام برای بازاریابی اینترنتی استفاده میکنید، به راحتی میتوانید یک مسابقه اینستاگرام راهاندازی کنید و با استفاده از آن تعامل کاربران خود را افزایش دهید! اما برای راهاندازی یک مسابقه اینستاگرامی باید آن را معرفی کنید و قوانین آن را به کاربران بگویید؛ با استفاده از لایو اینستاگرام به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید و جذابیت مسابقه را بیشتر کنید. بسیاری از صفحات اینستاگرام برای معرفی مسابقه خود از استوری و لایو اینستاگرام استفاده میکنند؛ دلیلش این است که کاربران با لایو اینستاگرام و استوریها تعامل بیشتری برقرار میکنند و به راحتی میتوانید تعداد مخاطبان مسابقه اینستاگرامی خود را افزایش دهید. با استفاده از لایو اینستاگرام میتوانید مسابقه اینستاگرامی خود را به تعداد بیشتری از کاربران معرفی کنید و به افزایش شرکتکنندگان مسابقه اینستاگرامی خود کمک کنید. در مقاله “چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق برای برندسازی کسبوکار اینترنتی برگزار کنیم؟”میتوانید نحوه برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی را بخوانید و یک مسابقه اینستاگرامی بسیار موفق برگزار کنید.
با توجه به این که هدف ما از این مقاله افزایش مشتریان کسبوکار است، احتمالاً میخواهید بدانید که چگونه مسابقه اینستاگرامی میتواند به افزایش مشتریان کسبوکار کمک کند! مسابقات برای کاربران اینترنت حس بسیار خوبی دارد و هیجان زیادی برای آنها ایجاد میکند؛ با استفاده از مسابقات اینستاگرامی شما به راحتی میتوانید تعداد زیادی از کاربران را به تعامل در صفحه اینستاگرام خود ترغیب کنید و با این کار، بسیاری از کاربران به مشتریان کسبوکارتان تبدیل میشوند. البته همین موضوع که بتوانید مخاطبان و فالوورهای صفحه خود را افزایش دهید، به این معنی است که پتانسیل بسیار خوبی برای افزایش مشتریان کسبوکارتان دارید؛ زیرا اگر کاربران به صفحه شما اعتماد داشته باشند، با شما تعامل بیشتری دارند و تعامل بیشتر به افزایش فروش صفحات مختلف کمک زیادی میکند.
3 راهکار برای افزایش تعامل کاربران در برگزاری مسابقات اینستاگرامی
برای افزایش تعامل کاربران و فالوورهای خود راهکارهای مختلفی وجود دارد که 3 مورد از موثرترین آنها عبارتند از:
- معرفی جوایز به کاربران قبل از برگزاری مسابقه و در هنگام برگزاری آن؛ این کار باعث میشود تا هیجان مسابقه افزایش پیدا کند و کاربران برای برنده شدن آن جایزهها، تعامل بیشتری با صفحه شما برقرار کنند.
- نمایش تصاویر هیجانانگیز مسابقه به سایر کاربران؛ در هنگام برگزاری مسابقه عکس بگیرید و آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید! به خصوص اگر مسابقه شما به گونهای که کاربران در هر زمان میتوانند شرکت کنند، این کار باعث میشود تا کاربران دیگر هم ترغیب شوند و در مسابقه شرکت کنند. هر چقدر تعداد شرکتکنندگان مسابقه بیشتر باشد، راحتتر میتوانید کاربران خود را به مشتریان کسبوکار خود کمک کنید! در واقع با افزایش تعامل کاربران در مسابقه میتوانید به افزایش مشتریان کسبوکار خود کمک زیادی کنید.
- در مورد اتفاقات مسابقه و قوانین آن به کاربران یادآوری کنید؛ در مورد قوانین مسابقه خود دائماً (تا پایان مسابقه) به کاربران یادآوری کنید! این کار باعث میشود تا کاربران بیشتر ترغیب شوند در مسابقه شرکت کنند و شرکتکنندگان انرژی بیشتری برای شرکت در مسابقه بگذارند.
با استفاده از این 3 راهکار به راحتی میتوانید تعامل کاربران خود را در برگزاری مسابقه اینستاگرامی خود افزایش دهید.
با استفاده از لایو اینستاگرام میتوانید کاربران را در مورد مسابقه اینستاگرامی خود راهنمایی کنید و با این کار به راحتی تعامل کاربران را افزایش دهید. احتمالاً قوانین مسابقه شما به گونهای است که برخی کاربران نمیتوانند در آن شرکت کنند؛ قوانین شما سوالات زیادی را برای کاربران بوجود میآورد و باید به سوالات آنها پاسخ دهید. با استفاده از لایو اینستاگرام میتوانید به سوالات کاربران پاسخ دهید و اعتماد آنها را نسبت به مسابقه خود بیشتر کنید.
یک نکته! برای آن که بتوانید لایو موثر و پر بازدیدی داشته باشید، پیشنهاد میکنم چند ساعت یا حتی یک روز قبل از برگزاری لایو، زمان آن را به کاربران بگویید. با این کار به راحتی میتوانید کاربران را از زمان برگزاری لایو خود مطلع کنید و تعداد بازدیدکنندگان لایو خود را افزایش دهید. هرچقدر تعداد بازدیدکنندگان لایو شما بیشتر باشد، راحتتر میتوانید تعداد مشتریان کسبوکار خود را افزایش دهید؛ زیرا در لایوها امکان معرفی محصولات یا خدمات وجود دارد و هر چقدر کاربران بیشتری لایو شما را ببینند، راحتتر میتوانید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.
جمعآوری ایمیل کاربران برای افزایش مشتریان کسبوکار
یکی دیگر از مسائل مهمی که در بخش بازاریابی اینترنتی کسبوکارها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ جمعآوری ایمیل کاربران است! در واقع شما کاربرانی دارید که هنوز محصولی از شما خریداری نکردهاند و مشتری شما نیستند. در این صورت احتمالاً ایمیل آنها را هم ندارید؛ لایو اینستاگرام یک راهکار بسیار عالی و حرفهای است که با استفاده از آن میتوانید فرمهایی را در اختیار کاربران قرار دهید و ایمیل آنها را دریافت کنید! مثلاً میتوانید یک فرم در سایت خود ایجاد کنید و به ازای هدیه دادن یک فایل ارزشمند، ایمیل آنها را دریافت کنید. اکنون کافی است لینک این فرم را در اختیار کاربران خود قرار دهید تا ایمیل خود را در این صفحه وارد کنند؛ البته توجه داشته باشید که لینک مربوط به آن صفحه کوتاه باشد تا به راحتی بتوانید آن را با کاربران به اشتراک بگذارید! مثلاً میتوانید از یک کوتاهکننده لینک (نظیر سایت Bit.ly) استفاده کنید.
پس از آن که لیست ایمیل کاربران را جمعآوری کردید، در آینده هم اگر قصد برگزاری لایو داشته باشید میتوانید یک ایمیل به کاربران خود ارسال کنید و زمان برگزاری لایو را بگویید. با این کار تعداد بازدید لایو شما هم افزایش پیدا میکند و به راحتی میتوانید به افزایش مشتریان کسبوکار خود کمک کنید. در واقع این ایمیلها شانس شما را در زمینه افزایش نرخ تبدیل و تبدیل آنها به مشتری بیشتر میکند و این مورد در کسبوکارها اهمیت بسیار زیادی دارد.
5 نکته مهم برای افزایش مخاطبان لایو اینستارگرام
اگر قصد استفاده از قابلیت لایو اینستاگرام را برای افزایش فروش کسبوکار خود دارید، 5 نکته مهم وجود دارد که با رعایت آنها به راحتی میتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. این 5 نکته عبارتند از:
الف) زمان برگزاری لایو خود را اطلاعرسانی کنید!
بسیاری از کاربران علاقه زیادی به دیدن لایوهای شما دارند اما از زمان آن اطلاع ندارند! این مسئله باعث میشود تا تعداد بازدید شما با وجود محبوبیت زیادتان کم باشد و رضایت کافی را برای شما بوجود نیاورد. پیش از برگزاری لایو خود، زمان آن را به کاربران بگویید؛ مثلاً اگر فردا ساعت 8 شب قصد برگزاری لایو اینستاگرام دارید، کافی است همین الان یک استوری بگذارید و در آن پیامی مبنی بر “برگزاری لایو اینستاگرام در فردا ساعت 8 شب” برای کاربران بنویسید! با این کار، هنگامی که کاربران استوری شما را ببینند برای زمان برگزاری لایو شما برنامهریزی میکنند و برنامه خود را خالی میکنند. حتی اگر در آن ساعت کاری نداشته باشند، به آنها یادآوری کردهاید و در ساعت اطلاعرسانیشده، لایو شما را مشاهده میکنند.
ب) هشتگهای مرتبط برای اطلاعرسانی لایو اینستاگرام استفاده کنید!
حتماً برای لایو خود از استوریها استفاده میکنید! برای آن که بتوانید تاثیرگذاری آن را بیشتر کرده و مخاطبان بیشتر جذب کنید، کافی است در هنگام اطلاعرسانی از طریق پست یا استوری از هشتگهای مرتبط استفاده کنید. البته برای این مورد باید صفحه شما عمومی باشد؛ زیرا در صورت پرایوت بودن صفحه شما، پستها یا استوریها در بخش هشتگ موردنظر نمایش داده نمیشود و عملاً تاثیرگذار نخواهد بود.
ج) کیفیت صدا و تصویر را قبل از برگزاری لایو چک کنید!
بسیاری از مواقع کاربران لایو برگزار میکنند اما شاهد خروج کاربران از لایو هستند؛ این در حالی است که محتوای ارائهشده بسیار عالی است اما کیفیت صدا یا تصویر مشکل دارد! اگر صدا یا تصویر شما مشکل داشته باشد، کاربران چیزی از آن متوجه نمیشوند و از لایو شما خارج میشوند. بنابراین پیش از برگزاری لایو از طریق بخش استوری یک استوری کوتاه بگیرید اما آن را منتشر نکنید؛ در بخش ویرایش استوری کیفیت صدا و تصویر را چک کنید و اگر مشکل دارد، مشکل را برطرف کنید. مشکل تصویر ممکن است از سرعت اینترنت شما باشد اما مشکل صدا معمولاً از میکروفون و هنزفری شما است.
د) محتوای ارزشمند و جذاب تولید کنید!
محتوایی میتواند نظر کاربران را جلب کند که در عین جذاب بودن، بتواند چیزی به کاربران یاد بدهد! اگر لایو شما جذاب باشد اما کاربران از آن چیزی یاد نگیرند، عملاً وقت خود را تلف کردهاند و کمتر کاربرانی حاضر هستند لایو شما را ببینند. از طرف دیگر از محتوای لایو شما خوب باشد اما جذابیت خاصی برای کاربران نداشته باشد، باز هم کاربران از لایو شما خارج میشوند! به عبارت سادهتر لایو شما باید ارزشمند، جذاب و دارای روح باشد تا بتواند نظر کاربران را جلب کند. اگر حس میکنید محتوای ارزشمندی ارائه کردهاید که بعداً هم میخواهید آن را برای کاربران به اشتراک بگذارید، کافی است از دوستان خود بخواهید ویدئوی آن را به کمک اپلیکیشنهای ضبط اسکرین موبایل ذخیره کند و بعداً برایتان ارسال کند. با این کار ویدئوی آن در اختیار شما است و به راحتی میتوانید از آن استفاده کنید.
ه) برگزاری لایو در ساعتهای پر ترافیک اینستاگرام!
اگر چه لایو خود را میتوانید تا 24 ساعت پس از پایان لایو به کاربران نمایش دهید اما بیشترین تاثیر لایو در همان زمان برگزاری است. بنابراین با استفاده از ابزار Instagram insights ساعتی که اکثر کاربران شما آنلاین هستند را پیدا کنید و سپس در همان ساعت لایو بگذارید! این کار به شما کمک میکند تا بتوانید بازدید بیشتری جذب کنید و به افزایش مشتریان کسبوکار خود کمک کنید.
یک نکته! اگر قصد دارید به کمک همکار یا یکی از دوستان خود لایو برگزار کنید، میتوانید به صورت دونفره لایو برگزار کنید؛ برای آشنایی با این کار کافی است مقاله لایو دونفره اینستاگرام را بخوانید!
نتیجهگیری
استفاده از ابزار لایو اینستاگرام کمک بسیار زیادی در زمینه افزایش تعامل کاربران میکند و میتوانید تعداد مشتریان کسبوکار خود را افزایش دهید. در این مقاله به بررسی چندین راهکار برای افزایش مشتریان کسبوکار اینترنتی به کمک لاو اینستاگرام پرداختیم و اگر شما هم مدیریت یک کسبوکار را برعهده دارید، پیشنهاد میکنم حتماً از این روشها برای مدیریت صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید.
اکنون شما بگویید! در هنگام برگزاری لایو اینستاگرام، چه نکاتی را برای افزایش مشتریان کسبوکار خود استفاده میکنید؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.