اگر میخواهید فروش بین المللی داشته باشید و محصولتان را صادر کنید، تبلیغات در فیسبوک انتخاب مناسبی برای شما می تواند باشد. چرا؟ زیرا میتوانید تبلیغتان طوری تنظیم کنید که برای کاربران هدف نمایش داده شود.
فیسبوک یکی از قدیمی ترین شبکه های پیام رسان اجتماعی با بیش از سه میلیارد کاربر در سرتاسر جهان است. تبلیغات در فیسبوک که اصطلاحا Facebook Ads نامیده می شود، یکی از روش های بازاریابی اینترنتی است که در سرتاسر جهان در حال اجرا است. اگر شما دارای یک کسب و کار بین المللی هستید، تبلیغات در فیسبوک می تواند فروش شما در خارج از کشور را چندین برابر کند. اما آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که تبلیغات در فیسبوک چگونه است؟ هزینه تبلیغات در فیسبوک چقدر است؟ چند نوع تبلیغات در فیسبوک وجود دارد؟
تبلیغ فیسبوکی چیست؟
تبلیغ در فیسبوک یکی از تاثیرگذارترین روش های تبلیغ اینترنتی است که به کسب و کارها اجازه می دهد تبلیغات سفارشی خود را ترویج کنند یا محتوایی را در اختیار مخاطب هدف خود قرار دهند. این کار با هزینه های مختلفی انجام می شود که هزینه تبلیغات معمولا بر اساس دسترسی به مخاطبان و تعامل با آنها محاسبه می شود.
تبلیغات در فیسبوک چگونه است
تبلیغات در فیسبوک به چند روش انجام می شود؟
تبلیغات در فیسبوک انواع مختلفی دارند که در ادامه چند مورد آن را به طور خلاصه توضیح می دهیم:
1. Page Post Ads: این تبلیغ، یکی از مدل های تبلیغاتی است که برای اجرای آن نیاز است یک صفحه در فیسبوک داشته باشید. این تبلیغ شبیه به آپدیت های Status فیسبوک دارای عکس و لینک و متن است.
2. Multi-Product/ Carousel Ads: در این نوع از تبلیغات، به شما اجازه داده می شود که در یک تبلیغ، محصولات مختلفی را نشان دهید. معمولا از این مدل زمانی استفاده می شود که بخواهید یک طبقه خاص از محصولات را نشان دهید یا اینکه بخواهید تفاوت بین چند محصول را به کاربر نشان دهید.
3. Page Post Video Ads: در این مدل از تبلیغ، زمانیکه کاربر فیسبوک روی فیلم ضربه می زند، فیلم تبلیغاتی شروع به پخش می کند. فیسبوک برای هر بار مشاهده این ویدیو توسط کاربران از تبلیغ دهنده هزینه ای دریافت می کند.
انواع تبلیغات در فیسبوک چیست؟
تبلیغات در فیسبوک چندین مدل مختلف دارد که هر کدام را توضیح خواهیم داد:
1. تبلیغات در فیسبوک با عکس
اولین و ساده ترین روش تبلیغ در فیسبوک، استفاده از عکس است. اما سادگی به این معنا نیست که جذاب نباشد و یا حوصله مخاطب سر برود؛ بلکه می تواند به سرعت مخاطب را جذب کند.
2. تبلیغات در فیسبوک با ویدیو
از تبلیغات ویدیویی می توانید برای نشان دادن فعالیت گروه خود، نحوه تولید محصولات و انواع آن استفاده کنید. این تبلیغات می تواند گاه الهام بخش مخاطبان شما بوده و چیزی به آنها آموزش دهد.
3. تبلیغات در فیسبوک چرخشی
با استفاده از تبلیغات چرخشی می توانید بیش از 10 عکس یا ویدیو از خدمات و محصولات خود را به نمایش بگذارید. از این نوع تبلیغات می توانید برای نشان دادن نکات مثبت خدمات و محصولات خود استفاده کنید.
4. تبلیغات در فیسبوک اسلاید شو
تبلیغ با اسلاید شو یکی از روش های آسان برای ساخت تبلیغ ویدیویی در فیسبوک است. شما می توانید از کلکسیونی از عکس ها و ویدیوهای خود برای ساخت این برنامه استفاده کنید. اسلایدشوها مانند ویدیوها عمل می کنند؛ اما پهنای باند بسیار کمتری مصرف می کنند. بنابراین برای افرادی که اینترنت ضعیفی دارند هم به خوبی بارگذاری می شوند.
7. تبلیغات در فیسبوک فوری تکی و کلکسیونی
این نوع از تبلیغات فقط برای گوشی های موبایل نشان داده می شوند. بنابراین، به شما امکان می دهد عکس یا فیلم را به مخاطب نشان داده و با یک کلیک خرید نمایید.
8. تبلیغات در فیسبوک پویا
تبلیغات پویا در فیسبوک برای هدف گذاری بهتر است. مثلا اگر کسی از صفحه فیسبوک تان بازدید کرده یا برای خرید به صفحه شما مراجعه کند، اما مراحل خرید را کامل نکرده و سایت را ترک کند، تبلیغات برای او نشان داده می شود.
9. تبلیغات در فیسبوک مسنجر
انواع تبلیغات در مسنجر فیسبوک قابل مشاهده است. این یک امکان اضافی برای افرادی است که می خواهند در فیسبوک تبلیغ کنند. برای این نوع از تبلیغ، کافی است در بخش انواع تبلیغات و مکان تبلیغ، گزینه Messenger را انتخاب کنید.
چگونه می توانیم در فیسبوک تبلیغ کنیم؟
با کمک مراحل ساده ای که در ادامه توضیح می دهیم، به سادگی می توانید در فیسبوک تبلیغ کنید:
1. برای کسب و کار خود در فیسبوک یک صفحه ایجاد کنید
ابتدا به آدرس facebook.com/pages/create مراجعه کرده و طبقه بندی صفحه را انتخاب نمایید. سپس بر روی Get Started کلیک کرده و دستورالعمل های ارائه شده را دنبال نمایید. به خاطر داشته باشید که باید اطلاعات صفحه خود را به طور کامل پر کرده و پروفایل مرتبط با کارتان را در صفحه قرار داده و از پیج کاور مناسب استفاده کنید.
2. هدفی برای تبلیغ فیسبوکی خود در نظر بگیرید
اهداف خاص، قابل اندازه گیری و مرتبط و با محدودیت زمانی در نظر داشته باشید. این نوع از تبلیغات به شما کمک می کنند تا بازگشت سرمایه بهتری داشته باشید.
3. برای کمپین خود در فیسبوک یک هدف تعیین کنید
پس از ایجاد صفحه در فیسبوک و مشخص کردن هدف به بخش Facebook Ads manager مراجعه کرده و هدفی برای تبلیغ خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما هدایت مخاطبان به وبلاگ تان باشد، هدف تان باید Send people to your website در نظر گرفته شود.
4. مخاطبان هدف و هزینه تبلیغات فیسبوک را مشخص کنید
شما می توانید تبلیغات را بر اساس سن، جنسیت، زبان، تمایل ها و رفتارهای مخاطبان در اختیار آنها قرار دهید. تبلیغات را برای مخاطبان سفارشی خود سفارشی سازی کرده تا به افرادی دست پیدا کنید که در حال حاضر با کسب و کارتان آشنا هستند یا آنها را از لیست مخاطبان خود حذف کرده تا بتوانید به افراد جدیدی در فیسبوک دسترسی پیدا کنید. سپس بودجه تبلیغی خود را تنظیم کرده و ماکزیمم مقداری که می خواهید هزینه کنید را وارد نمایید. مقدار وارد شده ماکزیمم مقداری خواهد بود که برای هر روز تبلیغ در فیسبوک هزینه خواهید کرد.
5. نحوه نمایش تبلیغ فیسبوک خود را مشخص کنید
ایجاد واقعی یک تبلیغ، جذاب ترین بخش تبلیغ در فیسبوک محسوب می شود. تصویر، عنوان، متن بدنه و نیز جای دهی مناسب تبلیغ خود را انتخاب کنید. شما می توانید 5 تصویر داشته و متن عنوان تنها 25 کارکتر خواهد بود. از آنجایی که عنوان شما بسیار کوتاه است، متنی که به کار می برید باید به اندازه کافی اغواکننده باشد. این متن تا 90 کارکتر قابل نوشتن است.
6. تبلیغ فیسبوک خود را سفارش دهید
پس از اینکه تبلیغ خود را ایجاد کرده و آن را مرور کردید، بر وی دکمه سبز رنگ سفارش دهید کلیک کنید. این دکمه در سمت راست و پایین صفحه قرار دارد. سپس ایمیلی از طرف فیسبوک برای شما ارسال می شود.
7. گزارش تبلیغ در فیسبوک ایجاد کنید
پس از اینکه تبلیغ خود را در فیسبوک ایجاد کردید، باید گزارشی از موفقیت یا شکست آن ایجاد کنید. می توانید برای این منظور به قسمت Ads Manager مراجعه کرده و بر روی Reports کلیک کنید. به طور خودکار داده های گزارش پیش فرض در طول سی روز نشان داده می شود. اکنون معیارهایی که در بخش گزارش ها مشاهده کرده اید را سفارش سازی کرده و بر روی دکمه آبی رنگ Export کلیک کنید تا گزارش تان دانلود شود. به این ترتیب می توانید در فیسبوک تبلیغ نمایید.
تبلیغات رایگان در فیسبوک
تبلیغات در فیسبوک با صرف هزینه همراه است و در حال حاضر امکان قرار دادن تبلیغات رایگان و مجانی در آن وجود ندارد. تبلیغات در فیسبوک به قدری موثر و پر بازده است که هزینه کم و ناچیزی که برای تبلیغات صرف می کنید در برابر آن به چشم نمی آید. بسیاری از افراد حتی با استفاده از کمترین و سادهترین امکانات این پلتفرم دنیای مجازی هم به موفقیتهای بزرگی دستیافتهاند.
هزینه تبلیغات در فیسبوک چقدر است؟ (تعرفه تبلیغات در فیس بوک)
حداقل هزینه ای که براساس «قیمت گذاری فیسبوک» برای تبلیغات تعیین شده است، 2 دلار در روز و برای تبلیغات manual bidding، به میزان 5 دلار در روز است. این به معنای 60 تا 150 دلار در ماه در نظر گرفته می شود. البته باید در نظر بگیرید که این حداقل هزینه است و ممکن است از این کار نتیجه فوق العاده ای به دست نیاورید. اما برای این مقدار هزینه، مطمئنا نتیجه قابل قبولی ارائه خواهد داد.
حذف تبلیغات مزاحم در فیس بوک و جلوگیری از نمایش آنها (حذف و بستن تبلیغات در فیسبوک)
اگر نمی خواهید تبلیغات در فیسبوک را مشاهده کنید، می توانید در گوشه سمت راست و بالای پست بر روی گزینه سه نقطه کلیک کرده و Hide Ad را انتخاب کنید. روش دیگری نیز برای عدم نمایش تبلیغات در فیسبوک وجود دارد. معمولا تبلیغات در فیسبوک بر اساس اطلاعات پروفایل تان نشان داده می شود. برای حذف تبلیغات به قسمت تنظیمات و به بخش Ads بروید و داشبورد Ad Preferences را پیدا کنید. بر روی your interests کلیک کرده و مطمئن شوید که اطلاعات شما به درستی وارد شده است. سپس بر روی Hide Ad Topics کلیک کرده و موضوعاتی که نمی خواهید تبلیغات آنها را مشاهده کنید، وارد نمایید. به این ترتیب تبلیغات مرتبط با این موضوعات برای شما نشان داده نخواهد شد.
سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم تا در خصوص تبلیغات در فیسبوک صحبت کرده و به هر گونه سوال تان در این خصوص پاسخ دهیم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر هر گونه سوالی در خصوص نحوه تبلیغ در فیسبوک داشتید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.