چرا بهتر است در یوتیوب تبلیغات انجام دهید؟
یوتیوب طرفداران زیادی در دنیا دارد که ماهانه به بیش از 1.9 میلیارد کاربر فعال میرسد. 50 میلیون از این کاربران، به تولید محتوا در یوتیوب میپردازند و به طور تقریبی روزانه 576000 ساعت ویدئو را در یوتیوب بارگذاری میکنند. کاربران یوتیوب بهطور متوسط بیش از یک ساعت در روز یوتیوب را از طریق دستگاههای تلفن همراه تماشا میکنند. در واقع نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که موتور جستجوی یوتیوب از نظر میزان مراجعه و جستجو در رتبه دوم بعد از موتور جستجوی گوگل قرار دارد. با توجه به پشتیبانی سیستم تبلیغاتی گوگل (google adwords) از یوتیوب، جای تعجب نیست که یوتیوب اکنون یک رسانه مورد علاقه برای تبلیغ کنندگان در سراسر جهان است.
هزینه ی تبلیغات در یوتیوب چقدر است؟
شرکت گوگل صاحب پلتفرم یوتیوب است، به همین دلیل شما برای تبلیغ در یوتیوب باید از شبکه ی google adwords استفاده کنید و حساب ادسنس داشته باشید. قیمت تبلیغ در یوتیوب از طریق مزایده تعیین میشود. به همین خاطر تخمین دقیق اینکه هر آگهی در یوتیوب چقدر هزینه دارد، غیرممکن است. ما قبلاً از دیدگاه یوتیوبرها (تولید کنندگان محتوا در کانال های یوتیوب) تبلیغات در یوتیوب را بررسی کردهایم. در این پست تمرکز ما بر تبلیغات در یوتیوب از نگاه تبلیغ کنندگان است. هزینه تبلیغات در یوتیوب بهطور متوسط بین 0.01 تا 0.03 دلار به ازای هر بازدید است. متوسط هزینه دستیابی به ۱۰۰۰۰۰ بیننده حدود ۲۰۰۰ دلار است.
انواع تبلیغات یوتیوب
به تبلیغات ویدیویی گاهی اوقات تبلیغات ویدیویی TrueView گفته میشود. یوتیوب اخیراً نامگذاری تبلیغات خود را ساده کرده است و انواع تبلیغات خود را به دو دستهی تبلیغات درحین پخش trueview-in stream و تبلیغات ویدیویی trueview video discovery تقسیم کردهاست.
تبلیغات trueview-in stream
آنهایی هستند که بهعنوان بخشی از ویدیوهای اصلی ظاهر میشوند، برای مثال تبلیغات ویدئویی قابل رد کردن و غیر قابل رد کردن و تبلیغات بامپر.
تبلیغات trueview video discovery
همانطور که از نام آن پیداست، تبلیغاتی هستند افراد با کلیک روی آن میتوانند به فیلمها و کانال شما در یوتیوب یا سایت شما هدایت شوند، که به طور عمده تبلیغات نمایشی و روی ویدیو در این دسته قرار دارند.
به زبان ساده، در تبلیغات TrueView-in stream وقتی مخاطب حداقل 30 ثانیه از تبلیغ شما را تماشا می کند (مگر اینکه تبلیغ شما کوتاه تر باشد) شما باید هزینه ی تبلیغ را پرداخت کنید. ولی در تبلیغ از نوع discovery تنها در صورتی هزینه آن را پرداخت میکنید که کاربر روی آن کلیک کند.
تاکنون محبوبترین تبلیغ، تبلیغات ویدیویی قابل رد کردن بودهاست. اگرچه تبلیغات غیرقابل رد شدن ممکن است برای تبلیغ دهندگان سودآور باشد، اما موردپسند کاربران نیست.
تبلیغات نمایشی (display ads):
این نوع از تبلیغات فقط زمانی که با کامپیوتر وارد یوتیوب میشوید فعال است و در سمت راست ویدیویی که میخواهید ببینید و یا در قسمت بالای لیست ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب برای شما، نشان داده میشوند.
تبلیغات روی ویدیو (overlay):
این مدل تبلیغات به صورت نیمه شفاف در پایین صفحه ی ویدیو نمایش داده میشوند و فقط در 20٪ ویدیوی هایی که شما در یوتیوب میبینید دیده میشوند این تبلیغات نیز فقط زمانی که با کامپیوتر وارد یوتیوب میشوید قابل مشاهده است و به صورت تصویری یا متنی است.
تبلیغات ویدیویی قابل رد کردن (Skippable video ads):
این سبک تبلیغ، متداولترین نوع تبلیغات در یوتیوب است. اینها تبلیغاتی هستند که شما قبل یا بعد یا در حین فیلمهای یوتیوب مشاهده میکنید، بیننده میتواند بعد از 5 ثانیه آنرا رد کند.
تبلیغات ویدیویی غیر قابل رد کردن (Non-skippable video ads):
تبلیغات ویدیویی هستند که بینندگان قبل از مشاهده ویدیوی اصلی باید آنها را تماشا کنند. دو نوع از این تبلیغات با تفاوت طول زمانی وجود دارد: اولی نسخه طولانیتر که ۳۰ ثانیه طول میکشد و یوتیوب به دلیل عدم محبوبیت در شرف از رده خارج کردن و اتمام این تبلیغات است. در نوع دوم تبلیغات غیرقابل ردکردن، طول فیلم متداولاً بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه است.
تبلیغات سپر یا بامپر (Bumper ads):
این نوع تبلیغات در یوتیوب، فیلمهایی غیرقابل رد کردن با طول زمانی حداکثر 6 ثانیه هستند که بیننده قبل از دیدن فیلم اصلی باید آنها را تماشا کند.
کارت های اسپانسر شده (Sponsored Cards):
محتوایی مرتبط با ویدیوی اصلی که میخواهید در یوتیوب تماشا کنید را ارائه میدهند، به عنوان مثال محصولات ارائه شده که در ویدیوی اصلی به مخاطب نشان داده شده را ارائه میدهند.
بررسی هزینه انواع تبلیغات در یوتیوب
هزینه تبلیغات سپر یا بامپر (Bumper ads):
مشاغل معمولا زمانی برای تبلیغات از نوع بامپر یا سپر استفاده میکنند که بخواهند پیامی کوتاه و به یادماندنی را به مشتریان بالقوه ارائه دهند. از آنجا که این تبلیغات شش ثانیه یا کوتاهتر هستند، باید سریع سر اصل مطلب بروند و دقیق و روشن و صریح منظور مورد نظر را برسانند. هزینه تبلیغات سپر را براساس بازدید و برداشت مخاطب پرداخت میکنید. هزینه آنها از روش CPM محاسبه میشود. از این رو هر بار که آگهی شما ۱۰۰۰ بازدید دریافت میکند، هزینه ی آگهی بامپر را پرداخت میکنید.
هزینه تبلیغات ویدیویی قابل رد کردن (Skippable Video Ads):
شما فقط هزینه تبلیغات فیلمی که قابل رد کردن است را پرداخت میکنید و بینندگان آنرا 30 ثانیه یا بیشتر تماشا میکنند (مگر اینکه تبلیغ شما کوتاه تر از آن باشد). اما، لازم نیست نگران پرداخت هزینه همه افرادی باشید که سریعاً از ویدیوی شما رد میشوند.این روش هزینه ها را کاهش میدهد، ولی مطمئناً منفعتی نخواهید داشت مگر اینکه برخی افراد تبلیغ شما را تماشا کنند، روی آن کلیک کرده و سپس محصول شما را خریداری کنند. این امر باعث میشود که هدف گذاری دقیق برای تبلیغات شما بسیار مهم باشد.
هزینه تبلیغات نمایشی (Display Ads):
تبلیغات نمایشی میتوانند کمتر مورد توجه تبلیغ کنندگان قرار بگیرند زیرا فیلمهایی که مردم در یوتیوب تماشا میکنند را قطع نمیکنند (یعنی در ابتدا و یا انتها و حین فیلم پخش نمیشوند). با این حال، آنها هنوز هم میتوانند نتایج مثبتی برای کمپین تبلیغاتی شما ایجاد کنند. اگر یک ویدیو را در یوتیوب تبلیغ کنید و آن را ترقی دهید، حدوداً امکان دارد که به ازای هر بازدید نرخ بسیار کم (۳ سنت) را پرداخت کنید.
در صورتی که بتوانید عباراتی را که مردم در محیط اطراف شما بهطور منظم آنها را جستجو میکنند پیدا کنید، میتوانید یک ویدیو مطابق با آن عبارات رایج ایجاد کنید و آن ویدیو را در یک تبلیغ نمایشی (display ad) قرار دهید. با اینکار، تبلیغات شما به اندازه سایر فیلمهای موجود در یوتیوب که برای مخاطبان نمایش داده میشوند، برای جستجوگرانی که مرتبط با نیاز آنهاست ظاهر میشود. در واقع ایدهی اصلی این است که فیلمهایی متناسب با نیاز جستجوگران طراحی کنیم و سپس با تبلیغات از نوع نمایشی (display ads) آنها را ارتقا دهیم.
چگونه یک کمپین تبلیغاتی در یوتیوب راه اندازی کنیم؟
به صورت خلاصه مواردی را که باید برای راه اندازی یک کمپین انجام دهید موارد زیر است:
- ابتدا وارد حساب گوگل ادز شوید و سپس بر روی campaign کلیک کنید.
- روی دکمه + و سپس کمپین جدید کلیک کنید.
- نوع کمپین خود انتخاب کنید.
- هدف و زیرمجموعه فعالیت خود را ایجاد کنید.
- نام این کمپین را تعیین کنید.
- نوع یا فرمت تبلیغات خود را انتخاب نمایید.
- میزان بودجه مدنظر خود را وارد کنید.
- مکانها و شبکههایی که قصد دارید در آن تبلیغتان نمایش داده شود وآنهایی که نمیخواهید را وارد کنید.
- زبان مخاطب هدف خود را وارد کنید.
- میزان مبلغ پیشنهادی خود را برای هر بازدید مشخص نمایید.
هدف گذاری مناسب برای تبلیغات در یوتیوب
گروه هدف: برای هر یک از کمپینهای تبلیغاتی خود یک نسخه ی گروه هدف (target tab) را پیدا خواهید کرد. اینکار به همان روشی است که هنگام خرید AdWords در جستجوی Google انواع مختلفی از افراد را هدف قرار میدهید. شما از برگهی اهداف برای محدود کردن انواع افرادی که یوتیوب تبلیغات ویدیویی شما را به آنها ارائه میدهد، استفاده میکنید.به این منظور که هم هزینهها را پایینتر نگه میدارید و هم مطمئن میشوید که به اندازهی کافی کلیک دریافت میکنید.
به این منظور باید فقط گروه خاصی از افراد از لحاظ جنسیت، سن و … که متناسب با محتوای تبلیغاتتان انتخاب شده اند را هدف قرار دهید. هرچه فیلتر ها و گزینه های هدف گذاری بیشتری را لحاظ کنید، هدف شما مشخصتر و محکمتر خواهد بود. دو تا سه گزینه هدف گیری اصولاً برای اکثر گروه های هدف کافی است. (منظور از گزینه های هدف گیری همان targeting options است که گزینه ها و فیلترهایی برای هدف گیری دقیقتر افراد متناسب با محتوای تبلیغ شماست).
کلمات کلیدی موثر: مخاطب مورد نظر شما هنگام جستجوی فیلمهای یوتیوب احتمالاً از چه اصطلاحاتی استفاده میکند؟ هرچه بیشتر بر این بخش کار، یعنی هدف گیری مخاطبین، نظارت کنید و برای آن وقت و انرژی بیشتری صرف کنید، هزینه غیرضروری کمتری برای افرادی که فیلمهای شما را تماشا میکنند، اما مخاطب تبلیغ شما نیستند، پرداخت خواهید کرد. در سطح تخصصی برای مثال، اگر محصولی را برای مردان میانسال میفروشید، باید از هدف قرار دادن اصطلاحات جستجوی ویدیو که بیشتر توسط دختران نوجوان استفاده میشود، خودداری کنید. همچنین شما باید بر روی استفاده از کلمات کلیدی مثبت تمرکز کنید و از استفاده از کلمات کلیدی منفی جلوگیری کنید.
هدف گذاری جمعیتی: برای ایجاد تبلیغات در یوتیوب باید به سایر شاخصهای آماری از جمله هدفگذاری جمعیتی نیز توجه کنید. اگر محصول خود را فقط در یک کشور میفروشید، باید از تبلیغ محصول خود برای بقیه جهان خودداری کنید. به همین ترتیب، ممکن است بخواهید تبلیغ خود را به کشورهایی محدود کنید که اکثر مردم انگلیسی صحبت میکنند. ویدیوهای شما ممکن است سرگرم کننده باشد، اما شما نمیخواهید افرادی آنها را تماشا کنند که هرگز محصولات شما را خریداری نخواهند کرد.
نکاتی برای ساخت یک آگهی ویدیویی جذاب در یوتیوب
مشاغل و بیزنسها اغلب متوجه میشوند که ساخت فیلم آگهی تبلیغاتی میتواند بیشترین قسمت از هزینهی تبلیغ ویدیویی در یوتیوب را دربرداشته باشد. البته مقدار این هزینه بستگی به سطح پیچیدگی و حرفهای بودن ویدیوی شما دارد.
اگر فیلم شما بیکیفیت باشد، مردم در همان ۵ ثانیهی اول از دیدن آن صرف نظر میکنند، علاوه بر آن یک ویدیوی بیکیفیت تاثیر منفی در اعتبار برند شما دارد. مسئلهی کیفیت ویدیوی تبلیغاتی، به انتظارات مخاطبان هدف شما بستگی دارد.
برخی از شرکتها میتوانند با تهیه یک فیلم خانگی ۵۰۰۰ دلاری به هدف مورد نظر خود از تبلیغات برسند در حالی که بعضی دیگر از شرکتها اعتقاد دارند باید با بودجه ۱۰۰۰۰۰ دلاری و استفاده از بازیگران حرفهای، خدمه و رعایت کردن ریزفاکتورهای تولید محتوا، با کیفیت و سطح بالا فیلمهای تبلیغاتی خود را تولید کنند. هر چقدر در تبلیغ ویدئوی خود خلاقیت بیشتری داشته باشید، دلیل کمتری برای هجوم بیننده به سمت دکمهی رد کردن تبلیغ شما وجود دارد.
فاکتور اصلی تعیین کننده در مقدار هزینهی تبلیغات در یوتیوب شما، مزایده است. به شما قیمت مشخصی برای تبلیغات در یوتیوب داده نمیشود. شما بودجه روزانه خود را که برای پرداخت هزینه تبلیغات یوتیوب خود آماده کرده اید تعیین میکنید و پس از آزمایش گزینههای مختلف، این مبلغ را افزایش میدهید. شما فقط زمانی هزینه پرداخت میکنید که کسی به طریقی با تبلیغ شما درگیر شود.
قبل از اینکه گزینههای مناقصه خود را تعیین کنید، مطمئن شوید که هدف گذاری خود را انجام دادهاید. گزینههای مناقصه و مزایده در یوتیوب با تغییر هدفگذاری شما تغییر میکنند. در بیشتر موارد، شما با استفاده از CPV (هزینه ی هر بازدید) مزایده انجام میدهید. این بدان معنی است که شما مایلید رقم پیشنهادی خود در مزایده را برای هر بازدید پرداخت کنید؛ همچنین حداکثر رقمی را که مایلید روزانه پرداخت کنید تعیین خواهید کرد. این گزینه به شما اطمینان میدهد که در صورت مشاهده آگهی شما بیش از آنچه پیشبینی میکردید هزینه تبلیغات بالاتری از سقف مبلغ روزانه پرداخت نخواهید کرد.
اگر بر روی گزینه ی customize bids per format به معنی دلخواه و سفارشی کردن پیشنهادات در هر قالب کلیک کنید، میتوانید پیشنهادات خود را به صورت جداگانه برای دو دسته تبلیغات in display (تبلیغ نمایشی) و instream ( تبلیغ حین پخش فیلم) تقسیم کنید. اگر علاقه بیشتری به تبلیغات در حین پخش نسبت به تبلیغات نمایشی دارید، برای مزایدهی این نوع از تبلیغات بیشتر سرمایهگذاری کنید. یوتیوب پیشبینیهایی از میزان بازدید شما در روز، در هر یک از انواع تبلیغات (نمایشی)،(در حین پخش)، و (در حین جستجو) به شما ارائه میدهد، اگر این اعداد با انتظار و اهداف شما مطابقت ندارند، باید به پیشنهادات خود در مزایده برگردید و مطابق با این آمارها آن را تنظیم کنید.
بهینهسازی و ارتقای کمپینهای تبلیغاتی یوتیوب شما
باید همواره کمپینهای تبلیغاتی را زیر نظر داشته باشید و سپس آنها را در فواصل زمانی منظم متناسب با شرایط اصلاح کنید تا عملکرد آنها بهینه شود و ارتقا یابد. نیل پاتل این موضوع (چگونه یک کمپین تبلیغاتی در یوتیوب را ارتقا دهیم) را به طور مفصل در لینک منبع زیر پوشش میدهد. او نشان میدهد که چگونه Gatorade به ازای هر ۱ دلار هزینه تبلیغات یوتیوب خود، ۱۳.۵ دلار درآمد کسب کرد.