پست وبلاگی چیست؟
پست وبلاگی میتواند به صورت مقاله، خبر یا راهنمایی باشد که در بخش وبلاگ یک وبسایت، منتشر میشود. این پستها معمولاً یک موضوع خاص را پوشش داده، ماهیت آموزشی دارند، تعداد کلمات آنها بین ۶۰۰ تا بیشتر از ۲۰۰۰ عدد متغییر است و حاوی انواع مختلفی از عکسها، ویدیوها، اینفوگرافیکها و چارتهای تعاملی هستند.
این پستها امکان انتشار دیدگاه، افکار و داستانهای مختلف در مورد هر نوع موضوعی را در اختیار شما قرار میدهند. از مزایای پستهای وبلاگی میتوان به افزایش آگاهی نسبت به برند (brand awareness)، افزایش اعتبار و درآمد و انتقال ترافیک به وبسایت اشاره کرد.
وبلاگ چیست و چگونه بسازیم؟
در این قسمت از وبلاگ نویسی چیست؟ به بررسی روشهای راهاندازی یک وبلاگ میپردازیم.
۱. مخاطب خود را بشناسید:
در این قسمت از فرق وبسایت با وبلاگ، به بررسی اهمیت شناسایی مخاطب میپردازیم. قبل از شروع وبلاگنویسی، باید به درک درستی از مخاطبان هدف خود برسید. برای رسیدن به چنین هدفی باید به پرسشهایی مثل: مخاطبان به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند؟ پاسخ دهید. اگر وبلاگ شما مربوط به یک فروشگاه است، باید در مورد شخصیت خریداران و علایق آنها اطلاعات کسب کرده و نوع محتوای تولیدی خود را برمبنای آنها انجام دهید.
مثلاً اگر مخاطبان شما به دنبال راهاندازی یک کسبوکار جدید هستند، نیازی به روشهای راهاندازی یک کسبوکار در شبکههای اجتماعی ندارند؛ چون بیشتر آنها از قبل این مسائل را میدانند. اما در عین حال ارائهی اطلاعاتی در مورد رویکرد آنها در رسانههای اجتماعی، میتواند برای آنها جالب و کمککننده باشد.
۲. از رقبای خود کمک بگیرید!
در این قسمت از وبلاگ چیست و چگونه بسازیم؟ به بررسی کمک گرفتن از رقبا میپردازیم. نگاهی به وبلاگهای پرطرفدار که بازدید بالایی دارند، بیندازید؛ چون استراتژی و اجرای درست، این وبلاگها را به این سطح از اعتبار و محبوبیت رسانده است. البته هدف این کار، به هیچ عنوان کپیبرداری از آنها نیست؛ بلکه به دست آوردن اطلاعات دقیقتر در مورد مطالبی است که مخاطبان به آنها نیاز دارند.
در زمان بررسی وبلاگ رقیب، باید به چند مورد مهم توجه کنید:
- عناصر بصری: پالت رنگ، تم و تصاویر را به دقت بررسی کنید.
- استایل نوشتاری: لحن و استایل نوشتار رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که کاربران به کدام محتوا بیشتر عکسالعمل نشان دادهاند.
- موضوع: بررسی کنید که خوانندگان این وبلاگها، با کدام موضوعات بیشتر تعامل داشتهاند.
۳. موضوع وبلاگ خود را مشخص کنید:
در این قسمت از تفاوت وبلاگ و وبسایت، به بررسی نوع موضوع وبلاگ میپردازیم. قبل از وبلاگ نویسی، باید موضوعات مورد نظر خود را پیدا کنید. برای اینکه پیدا کردن موضوع برای شما راحتتر شود، میتوانید به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
- مخاطبان من چه کسانی هستند؟
- اطلاعات من در مورد این موضوع چقدر است؟
- آیا این موضوع مرتبط است؟
۴. زاویهی منحصربهفرد خود را شناسایی کنید:
آیا دیدگاه شما میتواند باعث تمایز شما از سایر وبلاگهای رقیب شود؟ پس تعیین دیدگاهی منحصربهفرد، مسئلهی کلیدی در آینده وبلاگ شما و موفقیت آن است. راههای زیادی برای انتخاب این دیدگاه منحصربهفرد وجود دارد:
- شما چه تجربه منحصربهفردی دارید که باعث میشود به یک فرد قابل اعتماد در این موضوع تبدیل شوید؟
- شما با نوشتن این مطالب، کدام یک از مشکلات خوانندگان را حل میکنید؟
- آیا دیدگاههای خود را در مورد مسائل ترند با مخاطبان به اشتراک میگذارید؟
- به مخاطبان خود، روش انجام کاری را آموزش میدهید؟
پس انتخاب یک زوایهی خاص در مورد موضوع، کاملاً به شما بستگی دارد.
۵. برای وبلاگ خود، اسم انتخاب کنید:
در این قسمت از فرق وبسایت با وبلاگ، به بررسی اهمیت انتخاب نام مناسب برای وبلاگ میپردازیم. در این قسمت باید از خلاقیت خود استفاده کرده و نامی را انتخاب کنید که به کاربران اطلاعات کلی در مورد وبلاگ شما دهد. تعدادی از نکاتی که در زمان انتخاب نام باید رعایت کنید، عبارتاند از:
- نامی انتخابی شما باید تلفظ و املای آسانی داشته باشد.
- نامی انتخاب کنید که پیام برند شما را منتقل کند.
- مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید.
۶. برای وبلاگ خود، دامین بسازید:
در این قسمت از وبلاگ چیست؟ به بررسی ساخت دامین برای وبلاگ میپردازیم. دامین قسمتی از آدرس یک وبسایت است که افراد از آن برای پیدا کردن وبسایت شما استفاده میکنند. دامین وبلاگ شما، شبیه به www.yourblog.com خواهد بود. انتخاب نامی که بین دو نقطه قرار گرفته است، به شما بستگی دارد. اگر در حال حاضر دارای یک وبسایت به آدرس www.yourcompany.com برای کسبوکار خود هستید، میتوانید یک سابدامین به آدرس blog.yourcompany.com بسازید و از آن برای انتشار مطالب وبلاگی خود استفاده کنید.
برای خرید دامین مورد نظر خود باید به یکی از وبسایتهای مربوطه مراجعه کنید. نام تعدادی از این وبسایتها در قسمت بعد آمده است:
- ایران سرور
- آذرآنلاین
- ایران هاست
- ایرنیک
- وب رمز و …
۷. یک CMS انتخاب کرده و وبلاگ خود را راهاندازی کنید:
در این قسمت از وبلاگنویسی چیست؟ به بررسی روشهای راهاندازی وبلاگ میپردازیم. CMS (Content Management System)، نرمافزاری است که به کاربران اجازه میدهد بدون نیاز به کدنویسی از صفر، وبسایت بسازند و با آن کار کنند. پلتفرمهای CMS، میتوانند برای مدیریت دامینها و سابدامینها استفاده شوند.
معروفترین پلتفرم CMS، وردپرس است که با استفاده از آن میتوانید بهراحتی وبلاگ خود را راهاندازی کنید.
۸. ظاهر وبلاگ خود را شخصیسازی کنید:
در این قسمت از وبلاگ چیست و چگونه بسازیم؟ به بررسی شخصیسازی وبلاگ میپردازیم. بعد از انتخاب نام دامین، نوبت به شخصیسازی ظاهر وبلاگ میرسد. تم وبلاگ شما باید به طریقی، نوع محتوای تولیدی و برند شما را منعکس کند. مثلاً اگر میخواهید برای محیط زیست بنویسید، رنگ سبز میتواند یکی از گزینههای مناسب شما باشد. اگر مدیریت یک وبسایت از پیشطراحی شده را برعهده گرفتهاید، مطمئن شوید که مقالات شما از لحاظ موضوع و ظاهر با وبسایت مطابقت داشته باشند. دو مسئلهی مهم که در زمان شخصیسازی وبلاگ باید در نظر بگیرید، عبارتاند از:
- لوگو: لوگو به خوانندگان یادآوری میکند که چه شخصی این محتوا را تولید کرده است. پس انتخاب و طراحی یک لوگو مناسب، اهمیت زیادی دارد.
- صفحهی درباره ما: شما باید در این صفحه درباره کسبوکار خود و هدف راهاندازی وبلاگ به صورت مختصر صحبت کنید. شاید تصور کنید که این بخش اهمیت چندان زیادی ندارد؛ اما اینطور نیست. از اهمیت این صفحه و انتخاب توضیح مناسب برای آن غافل نشوید.
۹. اولین پست خود را بنویسید:
در این قسمت از تفاوت وبلاگ و وبسایت، به بررسی نوشتن اولین پست در وبلاگ میپردازیم. بعد از اتمام مراحل فوق، نوبت به نوشتن اولین پست میرسد. انتخاب ظاهر مناسب برای وبلاگ اهمیت زیادی دارد، اما مهمتر از آن محتوای تولید شده است. متن شما در جذب مخاطب تأثیر بسیار زیادی دارد و آنها را وادار میکند تا بارها و بارها از وبلاگ شما بازدید کنند. اما چطور یک پست جذاب بنویسیم؟
تکنیکهای تولید یک محتوای جذاب:
در این قسمت از فرق وبسایت با وبلاگ، به بررسی نکاتی میپردازیم که به جذابتر شدن محتوای تولیدی کمک میکنند:
۱. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته و در مورد آن اطلاعات کافی دارید:
قبل از هرچیز، باید برای پست وبلاگ خود یک موضوع انتخاب کنید. این موضوع میتواند بسیار کلی باشد. مثلاً اگر شرکت شما به کسبوکارهای مختلف CRM میفروشد، اولین پست شما میتواند درباره اهمیت استفاده از یک نرمافزار برای مدیریت تیمهای بازاریابی، فروش و خدمات باشد.
نکته: بهتر است اولین پست شما، آموزشی نباشد؛ اما چرا؟
شما هنوز به اعتبار مورد نظر خود دست پیدا نکردهاید؛ بنابراین قبل از انجام این کار، باید به دیگران نشان دهید که در زمینهی کاری خود پیشرو هستید و آنها میتوانند به عنوان یک منبع معتبر به شما اعتماد کنند. بعد از آن میتوانید برای تولید محتوای آموزشی اقدام کنید.
مثلاً اگر شرکت شما در زمینهی لولهکشی فعالیت میکند، بهتر است اولین پست شما در مورد تنظیم شیرآلات مدرن یا داستان یکی از کارهای موفقیت آمیز شما در زمانهای مواجه با بحران باشد. در این قسمت به بررسی ۴ نوع موضوع میپردازیم که شما میتوانید با آنها شروع کنید:
- لیست: مثل ۵ روش برای تعمیر نشتی شیرآلات
- کالکشن: ۱۰ برند برتر شیرآلات و سینک
- ارائه اسلایدهای مختلف: ۵ نوع شیرآلات که میتوانید جایگزین شیرآلات قدیمی خود کنید (به همراه تصویر)
- خبر: مطالعات جدید نشان میدهند که بیشتر مردم شیرآلات خود را تعویض نمیکند.
اگر در انتخاب موضوع مشکل دارید، میتوانید از یک جلسه طوفان فکری استفاده کنید:
- دامنه موضوع خود را تغییر دهید.
- بازهی زمانی خود را تنظیم کنید.
- مخاطبان جدیدی انتخاب کنید.
- از رویکرد مثبت/منفی استفاده کنید.
- از یک فرمت جدید استفاده کنید.
اگر باز هم نتوانستید به موضوع جالبی برسید، میتوانید از ایدههای زیر استفاده کنید:
- تفاوت بین …. و ….
- ۱۰ بهترین و بدترین ….. برای …
- ۸ اشتباه رایج در ….. + روشهای صحیح
- ۹ روش اثبات شده برای …
- چرا از … به … سوئیچ کردم؟
- …. در برابر … : کدام یک برای شما بهتر است؟
۲. برای رسیدن به هدف خود، نیازی نیست به دنبال کلمات کلیدی با سرچ بالا بگردید:
در این قسمت از وبلاگ چیست؟ به بررسی اهمیت استفاده از کلمات کلیدی میپردازیم. به دنبال کلمات کلیدی بگردید که مقالات کمتری برای آنها وجود دارند. مقالات مرتبط با این کلمات کلیدی رقبای کمتری دارند. در نتیجه با این کار، پستهای وبلاگ شما راحتتر رتبهبندی شده و در صفحات اولیه گوگل قرار میگیرند. برای انتخاب موضوع میتوانید جلسات طوفان فکری برگزار کرده یا اینکه جستجوی کلمات کلیدی انجام دهید. نگران نباشید، جستجوی کلمات کلیدی انقدر هم که فکر میکنید، دشوار نیست.
برای جستجوی کلمه کلیدی، ابتدا باید موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید. به همان مثال لولهکشی برگردیم؛ اگر شما خدمات مربوط به لولهکشی ساختمان و … انجام میدهید؛ موضوع عمومی شما احتمالاً ((لولهکشی)) خواهد بود (با ۶۷ هزار جستجو ماهانه). بعد از انتخاب موضوع، باید از یکی از ابزارهای جستجوی کلمه کلیدی مثل:
- Ahrefs
- Moz
- Ubersuggest
- Wordtracker
استفاده کنید. این نرمافزارها لیست کلمات کلیدی مرتبط با موضوع را در اختیار شما قرار میدهند. لیست نشان داده شده را بررسی کرده و کلمهای با کمترین میزان جستجو را انتخاب کنید. مثلاً در رابطه با موضوع لولهکشی، کلمهی لولهکشی زیرسینک، جستجوی پایینتری دارد (۱.۴ هزار جستجو در ماه).
کلمهی کلیدی را دوباره در نرمافزارهای بالا جستجو کنید و کلمههای کلیدی مرتبط با آن را بررسی کنید. کلمهای با کمترین میزان جستجو را انتخاب کرده و این کار را دوباره انجام دهید. برای این مثال، ما موضوع مشکلات لولهکشی زیر سینک آشپزخانه (با ۱۰ جستجوی ماهانه) را انتخاب کردیم.
پس انتخاب یک کلمهی کلیدی با جستجوی پایین، میتواند به پست شما کمک کند که در مرتبهی اول گوگل قرار بگیرد.
۳. عبارت را گوگل کرده تا هدف مخاطبان خود را درک کنید:
بعد از انتخاب موضوع مورد نظر، باید بررسی کنید که آیا کاربر با پست شما به هدف خود میرسد یا نه؟ مثلاً اگر شخصی به دنبال مشکلات لولهکشی زیر سینک آشپزخانه است؛ احتمالاً به دنبال آموزش، مقاله یا محصولی است که بتواند این مشکل را برطرف کند. پس پست شما باید به صورتی باشد که تمامی این موارد را پوشش دهد. حال چطور از این قضیه مطمئن شویم؟ عبارت مورد نظر را گوگل کنید و نتایج را بررسی کنید. اگر مقالههای موجود در صفحه اول، موارد گفته شده را پوشش دادهاند؛ شما هم این کار را انجام دهید. اگر یکی از برندهای معروف این موضوع را پوشش داده بود، بهتر است آن را تغییر دهید.
۴. سؤالات و اطلاعات مرتبط با موضوع را پیدا کنید:
بعد از انتخاب موضوع درست، نوبت به پوشش سؤالات و موضوعات مرتبط میرسد. برای انجام این کار، از ابزارهای زیر استفاده کنید:
- Answer the Public: اگر کلمه کلیدی خود را در این نرمافزار وارد کنید، لیست سؤالات مرتبط به موضوع را به شما نشان خواهد داد.
- گوگل: گوگل بهترین دوست شما است! عبارت مورد نظر را در آن جستجو کرده و از قسمتهای People also ask و People also search هم استفاده کنید.
۵. یک طرح کلی مشخص کنید:
گاهی اوقات، پستهای یک وبلاگ حجم زیادی از اطلاعات را هم برای نویسنده و هم برای خواننده در بردارند. مواجه شدن با یک مطلب طولانی میتواند برای مخاطبان ترسناک و حتی خستهکننده باشد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، بهتر است مقاله خود را با استفاده از تیترها و عنواین مختلف به بخشهای مختلفی تقسیم کنید تا خوانایی نوشته راحتتر شود. پس ترسیم یک چارچوب و طرح کلی در مورد روش نگارش متن، میتواند به شما در این زمینه کمک کند.
۶. یک مقدمه جذاب بنویسید:
در این قسمت از وبلاگنویسی چیست؟ به بررسی اهمیت جذاب بودن مقدمه میپردازیم. شما باید در قسمت مقدمه، توجه خواننده را به خود جلب کنید. اگر توجه خوانندگان در پاراگرافها و جملات اولیه جلب نشود، به خواندن نوشتهی شما ادامه نمیدهند. اما چطور مقدمه نوشته خود را جذاب کنیم؟ مقدمه خود را با یک داستان یا جوک شروع کنید، با مخاطبان همدردی کرده یا اینکه از یک حقیقت جالب استفاده کنید.
بعد از آن، هدف از نگارش مقاله را شرح داده و توضیح دهید که خواندن این مطلب چگونه مشکل مخاطبان را برطرف میکند. با اینکار، شما به خوانندگان دلیلی برای ادامه دادن میدهید و آنها را ترغیب میکنید که برای برطرف کردن مشکل خود تا انتهای مقاله با شما همراه باشند.
۷. قسمتهای مختلف چارچوب کلی خود را کامل کنید:
در این قسمت از وبلاگ چیست و چگونه بسازیم؟ به بررسی تکمیل چارچوب کلی نوشته خود میپردازیم. در نهایت، زمان نوشتن مطلب مورد نظر فرا میرسد. بعد از اینکه چارچوب کلی خود را ترسیم کردید، باید بخشهای خالی آن را کامل کنید. در مورد آنچه که میدانید بنویسید و اگر لازم شد با جستجو در اینترنت اطلاعات لازم را به دست آورید. البته به یاد داشته باشید که حتماً از سورسهای معتبر استفاده کنید.
۸. پست خود را منتشر کرده و به هر صورتی که میتوانید برای آن تبلیغ کنید:
اگر وبلاگ خود را تازه راهاندازی کردهاید، به احتمال زیاد دنبالکنندهای ندارید. البته برای ساخت یک استراتژی تبلیغاتی (promotion strategy) به تعداد زیادی دنبالکننده هم نیازی نخواهید داشت. استراتژی تبلیغاتی برنامهای است که در آن نحوهی ساخت، پست کردن و تعامل با محتوای رسانههای اجتماعی آمده است. این استراتژی به شما کمک میکند که از مزایای رسانههای اجتماعی و دیجیتال برای به اشتراکگذاری محتوای خود استفاده کنید. شما با استفاده از یک استراتژی تبلیغاتی قدرتمند میتوانید مخاطبان زیادی به دست آورده و بازدیدهای وبلاگ خود را افزایش دهید.
دستورالعملهای لازم در مورد فرمت یک وبلاگ:
در این قسمت از تفاوت وبلاگ و وبسایت، به بررسی دستورالعملهای لازم در مورد فرمت یک وبلاگ میپردازیم:
۱. برای مرتب کردن قسمتهای مختلف متن خود از تیتر ۲ (H2) استفاده کنید:
برای اینکه خواندن متن برای مخاطبان راحتتر باشد باید پاراگرافهای خود را با استفاده از تیترهای مختلف از هم جدا کنید. اگر تازه شروع به انجام این کار کردهاید، از تیتر ۲ استفاده کنید. بعداً برای زیرمجموعههای مختلف میتوانید از تیتر ۳، ۴ و … هم استفاده کنید.
۲. تصاویر خود را در وسط قرار دهید:
با استفاده از این تکنیک، محتوای شما زیباتر و حرفهایتر به نظر میرسد. قرار دادن تصاویر در وسط، توجه خواننده را فقط و فقط به نوشته معطوف میکند. علاوه بر آن باعث میشود که مطالب شما هم در کامپیوتر و هم در موبایل مرتب و زیبا به نظر برسند. پس از اهمیت این مسئله غافل نشوید.
۳. متن جایگزین (alt text) را فراموش نکنید:
در این قسمت از فرق وبسایت با وبلاگ، به بررسی اهمیت استفاده از متن جایگزین میپردازیم. حتماً برای تصاویر نوشته خود از متن جایگزین استفاده کنید. متن جایگزین تصاویر، امکان پیدا کردن و رتبهبندی پستهای شما را در اختیار موتورهای جستجوی مختلف قرار میدهد و باعث میشود رتبه مطالب شما بهتر از وبلاگهایی شود که از متن جایگزین استفاده نکردهاند.
۴. از جملات کوتاه و مختصر استفاده کنید:
در این قسمت از وبلاگ چیست؟ به بررسی اهمیت استفاده از جملات کوتاه و مختصر میپردازیم. طولانی شدن جملات با عناصر غیرضروری، باعث میشود فهم جمله برای کاربران دشوار شود. جملات خود را کوتاه و مختصر نگه دارید تا فهم آن برای کاربران راحتتر شود.
۵. از رسانههای مختلف با هدف مشخصی استفاده کنید:
شما با استفاده از رسانههای مختلف مثل عکس، فیلم، نظرسنجی، فایل صوتی یا اسلایدهای مختلف، میتوانید متن خود را از یکنواختی خارج کنید. استفاده از رسانههای مختلف، علاوه بر جذابتر شدن نوشته شما، SEO وبلاگ را هم بهبود میبخشد.
انواع مختلف پستهای وبلاگی:
۱. پست مبتنی بر فهرست:
- مثال: ۱۷ اشتباه وبلاگنویسی که باید از آنها دوری کنید.
پستهای مبتنی بر فهرست، مقالههایی هستند که اطلاعاتی را به شکل یک لیست در اختیار مخاطب قرار میدهند. این مقالات از تیترهای مختلف برای تقسیم کردن پست به بخشهای مختلف استفاده کرده و به مخاطب کمک میکنند تا مطالب را راحتتر بخواند. لیستها میتوانند روشهای مختلفی را برای حل یک مشکل در اختیار خواننده قرار دهند.
۲. پست رهبری فکری (Thought Leadership):
شما در این پستها، تجربه و مهارت خود در یک زمینهی خاص را با مخاطبان به اشتراک میگذارید. این مقالهها که میتوانند به صورت اول شخص، نوشته شوند به شما کمک میکنند تا اعتماد خوانندگان را به خود جلب کنید.
۳. پست مجموعهی انتخاب شده (Curated Collection):
پستهای مجموعهی انتخابی، نوع خاصی از پستهای مبتنی بر لیست هستند. این پستها به جای ارائهی اطلاعات در مورد انجام یک کار، فهرستی از مثالهای واقعی را با خوانندگان به اشتراک میگذارند.
۴. پستهای خبری:
پستهای خبری، مقالههایی هستند که هدف آنها جلب توجه خوانندگان، ارائهی توصیههای حرفهای به آنها و اثبات این مسئله است که وبلاگ شما منبع قابل اعتمادی برای رخدادهای حوزهی مربوطه محسوب میشود.
۵. پستهای اینفوگرافیک:
این پستها مجموعهای از اطلاعات را درون یک تصویر در اختیار خوانندگان قرار میدهند. استفاده از اینفوگرافیک باعث میشود، مخاطب تا مدتهای طولانی مطالب خوانده شده را به یاد داشته باشد.
۶. پستهای آموزشی:
این پستها مثل یک کتاب آشپزی برای کسبوکار شما هستند. شما با استفاده از این پستها میتوانید مشکلات مخاطبان خود در مورد یک مسئله خاص را قدم به قدم حل کنید. از دیگر مزایای این پستهای میتوان به افزایش تعامل با خوانندگان اشاره کرد.
وبلاگ چیست؟
سؤالات متداول:
وبلاگ چیست؟
وبلاگ نوعی مجله آنلاین است که اطلاعات مختلفی را در مورد موضوعهای متفاوت در اختیار شما قرار میدهد.
وبلاگ نویسی رو از کجا شروع کنم؟
وبلاگ نویسی مراحل مختلفی دارد و توضیح دقیق و مرحله به مرحلهی آن در این مقاله آمده است.