کاربران هر صفحه اینستاگرام مهمترینی عامل پیشرفت آن صفحه هستند! در واقع هر پستی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر میکنید، برای افزایش تعامل کاربران با صفحه اینستاگرامتان است و اگر صفحه شما کاربران زیادی نداشته باشد تعامل کمتر است. روشهای مختلفی برای افزایش تعامل کاربران وجود دارد که مهمترین آن محتوا و پستهای صفحه است؛ هر چقدر پستهای شما کاربردی و جذابتر باشند، کاربران پست شما را بیشتر لایک میکنند و برای شما کامنت میگذارند. استوری اینستاگرام هم یکی از ابزارهای بسیار عالی برای افزایش تعامل کاربران با صفحه اینستاگرام است اما کاربران چگونه در استوری تعامل برقرار میکنند؟ سادهترین راه آن پاسخ دادن به استوری شما است اما با توجه به این که ریپلای کردن استوری زمانبر است، کاربران کمتری این کار را انجام میدهند. اینستاگرام این موضوع را به خوبی درک کرده است و ابزارهای خوبی برای استوری اینستاگرام در دسترس کاربران قرار داده است. یکی از این ابزارها، استیکر نظرسنجی اینستاگرام است! با استفاده از این ابزار میتوانید یک سوال از کاربران بپرسید و دو گزینه در اختیار آنها قرار دهید. کاربران هم با انتخاب یکی از دو گزینه برای شما بازخورد ارسال میکنند و به راحتی میتوانید از نظرات آنها استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به آموزش استفاده از نظرسنجی اینستاگرام (Polls) بپردازیم؛ اگر آماده هستید، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید!
ابزار نظرسنجی اینستاگرام چگونه با کسبوکارها کمک میکند؟
ابزار نظرسنجی اینستاگرام یا Poll ابزاری است که به شما در زمینه دریافت بازخوردهای کاربران کمک میکند؛ مثلاً فرض کنید دو محصول جدید برای کسبوکارتان آماده کردهاید و میخواهید یکی را اکنون و یکی از آنها را پس از چند روز به کاربران معرفی کنید! محصولات پرطرفدارتر فروش بیشتری دارند و شما به راحتی میتوانید با معرفی محصولاتی که کاربران به آن بیشتر نیاز دارند، به افزایش مشتری کسبوکار خود کمک کنید. برای آن که بدانید کاربران کدام محصول را بیشتر نیاز دارند، کافی است کاربر آن دو محصول را در یک استوری به کاربران معرفی کنید و با استفاده از ابزار نظرسنجی اینستاگرام از آنها نظر بخواهید. لازم است بدانید بازخورد کاربران در ابزار نظرسنجی اینستاگرام بیشتر از ارسال دایرکت است؛ زیرا کاربر تنها در کمتر از چند ثانیه میتواند در نظرسنجی شرکت کند. اگر نمیدانید چگونه نظرسنجی اینستاگرام را در استوریهای خود استفاده کنید، در بخش بعدی به آموزش آن میپردازیم اما اگر میدانید که چگونه میتوان از نظرسنجی اینستاگرام استفاده کرد، در پایان مطلب با نکاتی در مورد افزایش بازخوردهای کاربران در بخش نظرسنجی اینستاگرام همراه ما باشید.
چگونه یک نظرسنجی اینستاگرام (Polls) ایجاد کنیم؟
برای ایجاد نظرسنجی اینستاگرام ۵ مرحله وجود دارد که باید آنها را انجام دهید:
استوری موردنظر خود را ایجاد کنید!
نظرسنجی اینستاگرام یکی از ابزارهای بخش استوری است؛ در واقع برای ایجاد نظرسنجی شما باید یک استوری ایجاد کنید و نظرسنجی را بر روی آن قرار دهید. برای ایجاد استوری وارد صفحه اول اینستاگرام خود شوید و از طریق بخش بالا و سمت چپ، بر روی آیکن اینستاگرام کلیک کنید:
در این بخش میتوانید به صورت مستقیم عکس (یا فیلم) بگیرید یا با کشیدن صفحه موبایل به سمت بالا، از تصاویر گالری موبایل خود یکی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت بهترین بازخورد در نظرسنجی اینستاگرام، عکس استوری باید مرتبط با موضوع نظرسنجی باشد! در این صورت کاربران بیشتر ترغیب میشوند تا به نظرسنجی شما پاسخ دهند. پس از انتخاب آن میتوانید استیکرها یا اموجیهای موردنظر خود را بر روی استوری خود قرار دهید تا وارد مرحله بعد (درج نظرسنجی در استوری) شویم. البته باید توجه داشته باشید که استوری شما آنقدر شلوغ نباشد که کاربران گیج شوند؛ پیشنهاد میکنم نصف استوری خود را برای درج نظرسنجی خالی بگذارید تا کاربران آن را بهتر ببینند و راحتتر بتوانند بازخورد خود را ثبت کنند.
یک نظرسنجی اینستاگرام برای استوری خود ایجاد کنید!
پس از ایجاد استوری زمان آن رسیده که یک نظرسنجی بر روی استوری خود ایجاد کنید! برای ایجاد نظرسنجی بر روی آیکن استیکرهای استوری کلیک کنید تا بتوانید نظرسنجی اینستاگرام را ایجاد کنید:
با کلیک بر روی ابزار Polls میتوانید نظرسنجی خود را ایجاد کنید. پس از انتخاب ابزار نظرسنجی اینستاگرام در بالای آن باید سوال خود را بنوسید و با کلیک بر روی هر گزینه میتوانید پاسخی برای آن انتخاب کنید! شما محدودیتی در تعداد کلمات برای درج سوال ندارید اما پیشنهاد میکنم خلاق باشید! سوالات کوتاه اما جذاب بنویسید تا بتوانید بیشترین بازخورد را از کاربران بگیرید؛ مثلاً اگر توضیحاتی در استوری خود نوشتهاید که کاربر با خواندن آن متوجه موضوع استوری شما میشود، دیگر نیازی به تکرار آن سوال نیست! کافی است بنویسید “شما چطور؟” تا کاربر علاوه بر آن که زمان کمتری برای خواندن سوال میگذارد، به دلیل خلاقیت شما ترغیب به پاسخ دادن میشود. مسئله دیگر این است که شما تا ۲۶ کلمه برای گزینههای پاسخ میتوانید بنویسید اما تنها دو گزینه در اختیار شما قرار دارد؛ در این مورد هم پیشنهاد میکنم پاسخهای کوتاه مثل “بله” و “خیر” بنویسید تا کاربر به سوال شما جواب بدهد. اگر قصد استفاده از گزینههای بیشتری را دارید، این ابزار مناسب شما نیست؛ البته اینستاگرام اخیراً در بروزرسانی خود ابزاری برای نظرسنجی چند گزینهای در اختیار کاربران قرار داده است که در مقالهای دیگر به بررسی آن میپردازیم.
نظرسنجی خود را در بخش مناسبی از استوری خود قرار دهید!
مورد اول یادتان هست؟ گفتیم که فضای خالی مناسبی برای قرار دادن نظرسنجی در نظر بگیرید. اکنون که نظرسنجی خود را ایجاد کردهاید، کافی است بر روی تیک نمایش داده شده در بالای و سمت راست استوری خود کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید:
اکنون کافی است نظرسنجی خود را در محل موردنظر خود قرار دهید تا وارد مرحله بعد شوید.
اشتراکگذاری نظرسنجی اینستاگرام با فالوورهایتان!
پس از آن که نظرسنجی خود را ایجاد کردید، زمان انتشار استوری رسیده است. انتشار نظرسنجی با انتشار استوری انجام میشود! بنابراین کافی است بر روی گزینه Send to کلیک کنید و Your story را انتخاب کنید تا استوری شما با کاربران به اشتراک گذاشته شود.
اکنون که نظرسنجی خود را منتشر کردهاید، کاربران میتوانند استوری شما را ببینند و به نظرسنجی شما پاسخ دهند. پس از آن که کاربران به نظرسنجی اینستاگرام شما پاسخ دهند، به راحتی میتوانید پاسخهای آنها را ببینید و آنالیز کنید. برای این کار کافی است وارد استوری موردنظر شوید و بر روی تعداد بازدید استوری خود کلیک کنید؛ همچنین میتوانید استوری خود را بالا بکشید تا وارد صفحه آنالیز استوری شوید. در این بخش تعداد کاربرانی که یکی از دو گزینه را انتخاب کرده باشند نمایش داده میشود؛ البته باید توجه داشته باشید که کاربران پس از یک بار پاسخ دادن به نظرسنجی دیگر نمیتوانند پاسخ خود را تغییر دهند و برای آنها تنها تصویر نظرسنجی در دسترس است. مثلاً به تصویر زیر دقت کنید:
در این نظرسنجی ۸ نفر از کاربران گزینه Yes و ۲ نفر از آنها گزینه No را انتخاب کردهاند. این استوری تا ۲۴ ساعت در دسترس کاربران است و تا زمانی که کاربران در نظرسنجی شرکت کنند، این اطلاعات بروزرسانی میشوند. اگر نوتیفیکیشن آن را از طریق تنظیمات استوری فعال کرده باشید، پس از آن که هر کاربر به نظرسنجی اینستاگرام شما پاسخ داده باشد، پیغام آن در بخش اعلانهای موبایل شما نمایش داده میشود.
پس از آن که شما ۵ مرحله بالا را طی کردید، به راحتی میتوانید نظرسنجی خود را ایجاد کنید و پاسخهای کاربران را ببینید. اگر مدیریت یک کسبوکار را برعهده دارید که از اینستاگرام برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود استفاده میکنید، ابزار نظرسنجی اینستاگرام در زمینه دریافت بازخورد و نظرات کاربران کمک زیادی به شما میکند. همچنین اگر نیاز به دریافت نظرات کاربران به صورت کامل دارید، استفاده از استیکر سوال یا Question Sticker استفاده کنید.
چگونه نظرسنجی جذابی برای کاربران ایجاد کنیم؟
نظرسنجی اینستاگرام برای تمام کاربران فعال است و بسیاری از افراد از آن استفاده میکنند؛ اما لازم است بدانید استفاده بدون استراتژی و خلاقیت از نظرسنجی اینستاگرام نمیتواند نتایج خوبی برای شما داشته باشد. اگر از اینستاگرام برای توسعه کسبوکار استفاده میکنید یا یک صفحه تجاری دارید، راههای مختلفی برای افزایش جذابیت نظرسنجی وجود دارد. شما هم باید سعی کنید با روشهای خلاقانه نظرسنجیهایی ایجاد کنید که کاربران را ترغیب به افزایش تعامل کنید! در این بخش قصد داریم به ۳ روش بسیار عالی برای ایجاد نظرسنجیهای کاربران بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید تعامل کاربران را در صفحه خود افزایش دهید. اگر آمادهاید، در این بخش هم ما را همراه کنید:
روش اول) از کاربران بخواهید در نظرسنجی شما شرکت کنند!
برای کسبوکارها هیچ چیزی مهمتر از آن نیست که بدانند کاربران آنها چه چیزی میخواهند! این مسئله در ارائه محصول یا خدمات به کاربران اهمیت زیادی دارد و تا زمانی که از آنها نپرسید، نمیتوانید به آن پی ببرید. مسئله مهم دیگر این است که هنگامی که شما یک نظرسنجی ایجاد میکنید، ممکن است کاربران به آن توجه نکنند! در واقع کاربران نظرسنجیهای زیادی میبینند که اهمیت زیادی ندارند و این مسئله سبب شده تا دیدگاه کاربران نسبت به نظرسنجی تمام صفحه منفی شود. اگر میخواهید بازخورد خوبی از کاربران در نظرسنجی اینستاگرام خود بگیرید، از کاربران بخواهید در نظرسنجی شرکت کنند؛ در این صورت آنها میدانند که نظرسنجی و نتایج آن برای شما ارزش زیادی دارد و پس از خواندن سوال نظرسنجی، به آن پاسخ میدهند.
برای دریافت بازخورد از کاربران چه سوالاتی در نظرسنجی اینستاگرام بپرسیم؟
اگر میخواهید یک نظرسنجی اینستاگرام برگزار کنید اما نمیدانید چه سوالهایی میتوانید بپرسید، باید بگوییم این مشکل بسیاری از صفحات اینستاگرامی است! آنها میخواهند سوالاتی از کاربران بپرسند اما نمیدانند کدام سوالات اهمیت بیشتری دارند. این سوالات میتوانند به صورت زیر باشند:
تخفیفی برای محصول ارائه کنید؛ اگر میخواهید تخفیفی برای یکی از دو محصول خود ارائه کنید، میتوانید از کاربران بخواهید تا بگویند به کدام محصول نیاز دارند! در این صورت میزان فروش و در نهایت درآمد حاصل از فروش هم بیشتر میشود.
ویژگیهای محصول مورد علاقه کاربران؛ مثلاً میتوانید دو رنگ مختلف از یک محصول را قرار دهید و از کاربران بخواهید رنگ موردعلاقه خود را انتخاب کنند! در این صورت میتوانید از رنگ موردعلاقه کاربران تعداد بیشتری برای فروش فراهم کنید.
زمان پخش یک ویدئو یا پست را بپرسید؛ مثلاً از کاربران بخواهید زمان پخش لایو اینستاگرام (صبح یا شب) را انتخاب کنند.
نوع ارتباط با کاربران را بپرسید؛ از کاربران بپرسید میخواهند چگونه با شما ارتباط برقرار کنند! مثلاً دو گزینه تلفنی یا دایرکت را در اختیار آنها قرار دهید.
نظرسنجی در مورد موضوع موردعلاقه کاربران برای تولید پست؛ اگر میخواهید یک پست برای کاربران تولید کنید که نمیدانید کدام موضوعات موردعلاقه آنها است، میتوانید دو گزینه در اختیار کاربران برای انتخاب دو موضوع مختلف قرار دهید و پست خود را متناسب با نتایج نظرسنجی تولید کنید.
روش دوم) در مورد نیاز بازار یا علاقه فالوورهای خود را شناسایی کنید!
اگر قصد دارید برای سایت یا صفحه اینستاگرام خود محتوا تولید کنید، کافی است از کاربران بین دو موضوع مختلف نظرسنجی کنید. همچنین اگر قصد داریم محصول، خدمات یا آموزشی به کاربران ارائه کنید، ابتدا از فالوورهای خود در مورد نیاز آنها سوال کنید تا بتوانید فروش موفقی را تجربه کنید. قابلیت بسیار جالب اینستاگرام در بخش نظرسنجی این است که میتوانید نتایج آن را با کاربران به اشتراک بگذارید! پس از پایان استوری مربوط به نظرسنجی میتوانید با کلیک بر روی Share Result نتایج را در یک استوری دیگر به صورت درصدی به اشتراک بگذارید:
در تصویر بالا و سمت چپ، نتایج نظرسنجی اینستاگرام را نمایش میدهد که ۹۲ درصد کاربران گزینه Yes و ۸ درصد آنها گزینه No را انتخاب کردهاند. همچنین از این نتایج میتوانید در شبکههای اجتماعی دیگر هم استفاده کنید؛ زیرا کاربران اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی مخاطبان هدف شما هستند و بسیاری از دنبالکنندگان شما علاقه مشابهی دارند.
روش سوم) برنامهریزی برای رویدادها و مشارکت کاربران در آن
اگر قصد برگزاری رویدادهای مختلفی برای کسبوکار خود را دارید، میتوانید از نظرات کاربران استفاده کنید؛ مثلاً میتوانید از آنها در مورد شهر برگزاری، پذیرایی، افرادی که در آن سخنرانی میکنند و… نظر بخواهید و آنها با شرکت در نظرسنجی اینستاگرام، تنها در چند ثانیه شما را کمک کنند! البته توجه داشته باشید که پس از ۲۴ ساعت نتایج را ببینید تا بتوانید تصمیم درستی در این باره بگیرید.
روش چهارم) تعیین جوایز مسابقههای برگزارشده در صفحه اینستاگرام
اگر در صفحه خود مسابقه اینستاگرامی برگزار میکنید، حتماً میدانید که در پایان هر مسابقه باید جایزهای به برنده بدهید؛ البته این جایزه میتواند یکی از محصولات یا خدمات سایت شما باشد که البته باز هم بستگی به نوع کسبوکارتان و مسابقه شما دارد. مثلاً میتوانید برای ارائه جایزه به کاربران میتوانید بین دو مورد مختلف نظرسنجی برگزار کنید و از کاربران بخواهید در مورد جایزه نهایی تصمیم بگیرند! مثلاً میتوانید از آنها در مورد جایزه نفرات دوم و سوم نظر بخواهید؛ در این مواقع باید به نفر اول جایزه خوبی بدهید و برای نفرات دوم و سوم میتوانید دو گزینه برای نظرسنجی در اختیار کاربران قرار دهید! گزینه اول میتواند تخفیف ۸۰ درصدی محصولات سایت باشد یا یک جایزه معمولی باشد. انتخاب این مورد را در هنگام برگزاری مسابقه از طریق نظرسنجی از کاربران بخواهید تا آنها هم مشارکت کنند.
نتیجهگیری
نظرسنجی یک انتخاب بسیار عالی برای برقراری تعامل و مشارکت کاربران در کسبوکارها به شما میرود. از اینستاگرام مهمترین شبکه اجتماعی برای بسیاری از کسبوکارها است که با استفاده از آن میتوانید محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید! خوشبختانه اینستاگرام ابزار نظرسنجی را برای مشارکت و ایجاد تعامل با کاربران در اختیار کاربران خود قرار داده است که میتوانید بازخوردهای خوبی از آنها بگیرید. در این مقاله به آموزش ایجاد نظرسنجی اینستاگرام پرداختیم که با استفاده از آن میتوانید تعامل کاربران خود را افزایش دهید. همچنین به بررسی چند نکته و روشهای مختلف برای افزایش تعامل کاربران در بخش نظرسنجی اینستاگرام پرداختیم تا بتوانید صفحه اینستاگرام خود را به خوبی مدیریت کنید.
اکنون شما بگویید! اگر از اینستاگرام برای بازاریابی کسبوکارتان استفاده میکنید، از ابزار نظرسنجی اینستاگرام در چه زمینهای استفاده میکنید؟ در بخش نظرات تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.