استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی خدمات و محصولات معمولاً یک بخش جدانشدنی از کسبوکار است! البته شاید تعداد بسیار محدودی از کسبوکارها وجود داشته باشند که نیازی به بازاریابی شبکههای اجتماعی نداشته باشند اما تعداد آنها بسیار محدود است. تولید محتوا در اینستاگرام یکی از مهمترین فاکتورهای فعالیت در این شبکه بسیار محبوب به شمار میرود که باید به درستی انجام شود. با استفاده از تولید محتوا در اینستاگرام میتوانید مشتریان فعلی خود را پایدارتر کنید و مشتریان جدیدی جذب کنید! محتوا برای کاربر بسیار مهم است؛ زیرا کاربران از محتوای شما در اینستاگرام استفاده میکنند و چیزی یاد میگیرند! یا حتی از محتوای شما لذت میبرند و برای چند ثانیه میخندند. این موارد بسیار مهم است و شما فقط با استفاده از تولید محتوا در اینستاگرام میتوانید تعامل کاربران خود را افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم و به شما بگوییم که چطور با استفاده از محتوای جذاب در اینستاگرام میتوانید کاربران زیادی را تشویق به ایجاد ارتباط با صفحه خود کنید. اگر آماده هستید، در ادامه ما را در وبلاگ آموزشی سایت خودنویس همراهی کنید!
تولید محتوا در اینستاگرام چیست و چرا اهمیت دارد؟
اگر به عنوان یک کاربر (نه مدیر کسبوکار!) در اینستاگرام عضو هستید، روزانه چندبار به اینستاگرام سر میزنید؟ اکثر کاربرها روزانه چندین ساعت را در اینستاگرام میگذرانند و در زمان بیکاری به سراغ آن میروند. بنابراین خیلی از مشتریهای شما در اینستاگرام وجود دارند و باید با تولید محتوای خوب آنها را تشویق به فالو کردن پیج خود کنید. چیزی که برای کاربران اهمیت زیادی دارد، محتوای یک صفحه است! هر چقدر محتوای یک صفحه جذابتر و حرفهایتر باشد، تعامل فالوورها بالا میرود و هنگامی که یک کاربر جدید پستهای شما را میبیند،در صورت جذاب بودن قطعاً صفحه شما را فالو میکند. یک راه تضمینی برای داشتن یک پیج جذاب، این هست که گرافیک پستهایتان حرفهای باشد.
در اینجا ۱۰ دستور جادویی برای تولیدمحتوا در اینستاگرام معرفی میکنیم.
۱- قبل از تبلیغ محصول، به کاربران محتوای کاربردی ارائه کنید!
مطمئن باشید که هیچ کاربری دوست ندارد در یک صفحه تبلیغ ببیند مگر آن که تبلیغ متناسب با محتوا پیج و در کنار محتوای ارزشمند باشد! اگر شما هم به عنوان یک کاربر وارد صفحهای شوید که محصولات یا خدمات خود را تبلیغ میکنید و محتوای ارزشمندی ندارد، حتماً آن را آنفالو میکنید. پس شما باید محتوای ارزشمند ایجاد کنید تا کاربران بتوانند با شما تعامل برقرار کنند. هر چقدر کاربر بیشتر بتواند با شما تعامل برقرار کند، راحتتر اعتماد میکند. بعد از آن هم خیلی راحت میتوانید محصولات یا خدمات خود را هم بفروشید. اگر قصد دارید محصولات یا خدمات خود را بیشتر بفروشید، ابتدا باید سعی کنید تعامل و ارتباط کاربران را افزایش دهید. برندسازی، افزایش تعامل و ارتباط، افزایش فروش و… همه وابسته به برندسازی و محتوای صفحه است که کاربران بتوانند به شما اعتماد کنند.
قانون مربع یا ۹ قسمت برای تولید محتوا در اینستاگرام وجود دارد که به کمک آن میتوانید یک محتوای بهینه تولید کنید:
- از میان ۹ پست شما باید ۴ پست ارزشمند و مفید برای کاربران تولید کنید تا کاربران بتوانند به شما اعتماد کنند.
- از میان ۹ پست باید ۳ پست برای ارتباط با کاربران باشد؛ مثلاً میتوانید محتوای چالشبرانگیز تولید کنید تا کاربران ارتباط بیشتری با صفحه برقرار کنند.
- از میان ۹ پست میتوانید ۲ پست خود را به تبلیغ خدمات یا محصولات خود بپردازید و به افزایش فروش کسبوکارتان کمک کنید.
با تولید محتوا در اینستاگرام به صورت بالا میتوانید ارتباط بسیار خوبی با کاربران برقرار کنید، تعامل صفحه را افزایش دهید و فروش محصولات خود را افزایش دهید. این کار باعث میشود تا مشتریان حس نکند که تنها تبلیغ محصولات شما را میبینند و صفحه شما برای آنها ارزشمند نیست؛ بلکه با این کار آنها حس میکنند خدمات یا محصولات شما ابزاری بسیار عالی و مکمل پستهایتان است و فروش شما تا حد بسیار زیادی افزایش مییابد.
یک نکته! شرکتهایی که خدمات یا محصولاتی به کاربران ارائه میکنند، باید به دنبال تولید محتوای ارزشمند باشند تا بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند! اعتماد کاربران در اینستاگرام مهمترین مسئله است که با استفاده از آن میتوانید فروش کسبوکارتان را متحول کنید. به دنبال ایدههای خلاق در اینستاگرام باشید و از قانون مطرح شده در بالا استفاده کنید. همچنین میتوانید تصویر پستهای خود را باکیفیت ایجاد کنید و کپشن جذابی برای آن بنویسید.
۲- برای پستهای ارزشمند خود برنامهریزی کنید!
همانطور که گفتیم، ۴ پست از میان ۹ پست شما باید کاملاً ارزشمند باشد؛ در واقع باید ارزشی را به مخاطبان شما منتقل کنند! مثلاً این ارزش میتواند ارائه یک نکته آموزشی به کاربران باشد یا حتی در مورد یکی از خدمات خود و اهمیت آن با کاربران صحبت کنید. بنابراین هر چیزی که بتواند به دانستههای کاربران اضافه کند، ارزشمند است! در ادامه به بررسی چند مورد از چیزهایی که با استفاده از آن میتوانید پستهای ارزشمند برای کاربران تولید کنید، میپردازیم.
الف) نکاتی را به کاربران آموزش دهید!
کاربران عاشق یادگیری هستند و به همین دلیل، عاشق افرادی هستند که به آنها چیزی یاد میدهند! اگر در صفحات اینستاگرام جستجو کنید و به پستهای مختلف سر بزنید، متوجه میشوید که بسیاری از کاربران با پستهای آموزشی تعامل بسیار خوبی برقرار میکنند. در حوزه فعالیتی شما (در صورتی که صفحه شما مربوط به کسبوکارتان است!) هزاران نکته وجود دارد که کاربران علاقه زیادی به یادگیری آنها دارند. کافی است یک پست ایجاد کنید و عنوان موردنظر را بر روی تصویر درج کنید؛ سپس در بخش کپشن اطلاعات مربوط به آن عنوان را بنویسید و از کاربران بخواهید که اگر سوالی از شما دارند، در بخش کامنتها بپرسند. جالب است بدانید برخی از کاربران از این که با ارائه نکات تخصصی در زمینه کسبوکارشان فالوورهای خود را از دست بدهند، میترسند. این موضوع را از دو دیدگاه میتوان بررسی کرد:
دیدگاه اول: با ریزش فالوورهای خود مواجه نخواهید شد!
در اکثر مواقع شما با ریزش فالوورهای خود مواجه نمیشوید اما ممکن است تعامل کاربران با چنین پستهایی کمتر باشد! البته در صورتی که شما از روشهای مختلف برای جذب فالوور فیک اینستاگرام (شامل فالوورهای غیرواقعی یا غیرهدفمند) اقدام کرده باشید، احتمالاً با ریزش فالوورهای زیادی مواجه میشوید. در این صورت دیدگاه دوم را بخوانید تا بدانید همین مورد هم بسیار ارزشمند است.
دیدگاه دوم: کاربرانی که شما را آنفالو میکنند، مخاطبان هدف شما نیستند!
اگر مدیریت یک صفحه اینستاگرامی مربوط به کسبوکارتان را برعهده دارید، حتماً هدف شما افزایش فروش محصول یا خدمات است! تاکنون از خودتان پرسیدهاید که چه کسانی محصولات شما را میخرند؟ قطعاً پاسخ مخاطبان هدف است. مخاطبان هدف کسانی هستند که به حوزه تخصصی شما نیاز یا علاقه دارند و به دنبال محتوای تخصصی در این زمینه هستند. در صورتی که از محتوای صفحه خود اطمینان دارید اما برخی کاربران شما را آنفالو میکنند، قطعاً مخاطبان هدف شما نیستند! در هر صورت خوشحال باشید؛ مخاطبانی که شما را آنفالو میکنند، هیچوقت مشتری شما نخواهند بود و کاربرانی که در صفحه میمانند و با شما تعامل برقرار میکنند، خریداران محصولات یا خدمات و همچنین مشتریان کسبوکارتان هستند. بنابراین هر چقدر کاربران و مخاطبان غیرهدف شما را آنفالو کنند، تعامل صفحه شما بیشتر میشود که این مسئله کمک زیادی به رشد کسبوکار شما خواهد کرد.
در حالت کلی هنگامی که شما نکتهای را به کاربران میگوید، در آنها این حس را ایجاد میکنید که شما یک متخصص در یک حوزه تخصصی هستید! در این صورت کاربران به شما اعتماد میکنند و هنگامی که محصول خود را به همراه مزایای آن پیشنهاد میکنید، کاربران حس میکنند که به آن نیاز دارند و محصول یا خدمات تبلیغشده را تهیه میکنند. در واقع مهمترین عاملی که میتواند یک کاربر را ترغیب به خرید محصولات یا کسبوکار کند، اعتماد است و شما با ارائه نکات منحصر به فرد در زمینه فعالیت خود به کاربران این اعتماد را در آنها ایجاد میکنید.
یک پیشنهاد! شما میتوانید از سوالات کاربران هم برای ارائه نکته به کاربران استفاده کنید. خوشبختانه استیکر اینستاگرام به نام Question Sticker این قابلیت را برای شما فراهم میکند تا بتوانید سوالات کاربران را بپرسید. سوالاتی که تعداد زیادی از کاربران از شما میپرسند، بهترین ایده برای تولید پستهای آموزشی است. به سوالات آنها در قالب متن یا ویدئو پاسخ دهید و حس رضایت را در کاربران خود ایجاد کنید. به خصوص اگر بتوانید در قالب ویدئو به سوالات کاربران پاسخ دهید، خیلی راحت میتوانید اعتمادسازی و برندسازی کسبوکارتان را در ذهن مخاطبان ایجاد کنید.
ب) کاربران را بخندانید و پستهای سرگرمکننده برای آنها ایجاد کنید!
یکی دیگر از مواردی که میتوانید تعامل خوبی را در صفحه خود تجربه کنید و لایکهای پست خود را به صورت واقعی افزایش دهید، این است که پستهای سرگرمی برای کاربران به اشتراک بگذارید! به عبارت سادهتر برای افزایش لایک پستهای خود، کاربران را بخندانید؛ البته باید توجه داشته باشید که پستهای سرگرمی شما هم تا حد امکان مربوط به حوزه فعالیتی شما باشد. مثلاً میتوانید در همان حوزه فعالیتی خود پستهای سرگرمی منتشر کنید و باعث سرگرم شدن و خندیدن کاربران شوید. این پستها معمولاً تعداد لایک شما را افزایش میدهند اما نسبت به پستهای بخش قبل نمیتواند باعث افزایش تعامل کاربران شود. این روش برای کسبوکارهایی که کمی خستهکننده هستند و کاربران پس از مدتی از پستهای خشک و خستهکننده خسته میشوند، بسیار مناسب است. مثلاً فرض کنید خدمات مربوط به یدک ماشین را دارید که میخواهید مشتریان جدیدی از طریق تولید محتوا در اینستاگرام جذب کنید! اگر همیشه به معرفی محصولات یا کاربرد هر محصول بپردازید، کاربر پس از مدتی خسته میشود. با تولید محتوای جذاب و سرگرمکننده در کنار پستهای مربوط به کسبوکار خود میتوانید خستگی آنها را از یکنواختی پستهای خود برطرف کرده و تاثیرگذاری پستهای خود را هم بیشتر کنید.
ج) سخنان افراد فعال در حوزه تخصص خود یا حتی سخنان انگیزشی افراد بزرگ را نقلوقول کنید!
این مورد را حتماً در صفحات زیادی دیدهاید که یک سخن از بزرگان را نقل میکنند! سخن بزرگان معمولاً به گونهای هستند که به دل مینشینند و به راحتی میتوانید این پستها را در صفحه خود منتشر کنید. سخنان انگیزی معمولاً کاربران را به جلو هل میدهند؛ به عبارت سادهتر انگیزهای در کاربر ایجاد میکنند که کاری را شروع کنند. مثلاً اگر در حوزه آموزش فعالیت میکنید، میتوانید کمی سخنان انگیزشی به کاربران ارائه دهید و از آنها بخواهید برای رسیدن به خواستههای خود از آموزشهای شما استفاده کنند و با کمی تلاش به آنچه میخواهند برسند. در هر حوزه فعالیتی افرادی هستند که سخنان خوبی گفتهاند؛ مثلاً در حوزه آیتی، افرادی نظیر استیو جابز، بیلگیتس و… سخنان بسیار ارزشمندی گفتهاند که میتوانید در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید. توجه داشته باشید که این سخنان را دقیقاً بر روی عکس پست خود منتشر کنید تا بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. بسیار دیده شده است که با صفحات مختلف یک عکس از فرد موردنظر گذشته و سخنان ارزشمند او را در بخش کپشن قرار داده است. این روش بازدهی را تا حد زیادی کاهش میدهد و شانس افزایش تعامل کاربران را از آن صفحه میگیرد. نمونهای از این نقلوقولها را در تصویر زیر میبینیم:
هنگامی که یک کاربر صفحه اینستاگرام شما را فالو میکند، قطعاً به خدمات شما نیاز دارد! به عنوان مثال هنگامی که خود شما صفحه مربوط به خرید کفش را دنبال میکنید، حتماً احساس نیاز کردهاید و در آینده از آن خرید میکنید. کاربران نیز مانند شما هستند و هنگامی که صفحه کسبوکارتان را دنبال میکنند، به محصول یا خدمات شما نیاز دارند. اما دلیل این که از کسبوکارتان خرید نمیکنند، ترس یا شک داشتن آنها نسبت به کسبوکارتان است. کیفیت خدمات مهمترین عاملی است که کاربران هنگام خرید از کسبوکارتان به آن شک میکنند! این مسئله بسیار مهم است که بتوانید اعتماد کاربران را به گونهای جلب کنید که از شما خرید کنند؛ مثلاً میتوانید نظر مشتریان قبلی خود را به اشتراک بگذارید یا ضمانت کیفیت خدمات یا محصولات خود را بدهید.
معمولاً سخن نقلوقول برای زمانی است که حس میکنید کسبوکارتان به رشد بالایی رسیده است و رشد بیشتر بسیار سخت است! در واقع شما همه نوع تولید محتوا در اینستاگرام خود ایجاد کردهاید و حس میکنید غیر از محتوای معمولی چیزی برای تولید ندارید. بازنشر یک محتوای قدیمی هم میتواند برای کاربران قدیمی شما تکراری باشد و این مسئله اصلاً جالب نیست! در این صورت شما میتوانید به راحتی از سخنان بزرگان استفاده کنید و فالوورهای جدیدی را جذب کنید. این نوع پستها را فالوورهای شما برای دوستان خود هم میفرستند و به این طریق میتوانید کاربران جدیدی جذب کنید و آنها را به کمک بازاریابی درست، به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید.
۳- برنامهریزی برای تولید پستهایی که منجر به ارتباط کاربران با شما میشوند!
بالاتر گفتیم که ۳ پست از ۹ پست شما باید به منظور ارتباط برقرار کردن با کاربران باشد. این پستها باید به گونهای باشند که کاربران با کسبوکار شما و به خصوص محصولات یا خدمات ارتباط برقرار کنند! این پستها معمولاً به جهت اعتمادسازی و از آن مهمتر، برندسازی ایجاد میشوند و باید بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید. در ادامه به بررسی چند مورد از این پستها خواهیم پرداخت:
الف) فرهنگ و آداب شرکت خود را نشان دهید!
در هر شرکتی آداب و رسوم خاصی وجود دارد که برخی از آنها جزء قوانین آن شرکت هم به حساب میآیند! مثلاً برخی شرکتها اتاق بازی برای کارمندان خود ایجاد میکنند تا در زمان استراحت بتوانند از بازی کردن هم لذت ببرند. یکی از راههای تولید پست در اینستاگرام برای ایجاد ارتباط با کاربران این است که بتوانید پشت صحنه شرکت خود را به کاربران نمایش دهید. مثلاً از همین اتاق بازی خود در حالی که کارمندان شما سرگرم بازیهای هیجانانگیز هستند، عکس بگیرید و آن را در اینستاگرام منتشر کنید. هنگامی که کاربران میبینند که توانستهاید یک فضای جذاب در میان کارمندان شرکت خود ایجاد کنید، به شما اعتماد بیشتری میکنند و سعی میکنند با درج کامنت حس خود را نسبت به فضای شرکت شما اعلام کنند.
همچنین اگر کسبوکار شما به گونهای است که نیاز به پشتیبانی کاربران دارد، کافی است از اتاق پشتیبانان خود عکس بگیرید و آن را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید! با این کار خیال کاربران بابت پشتیبانی شرکت راحت میشود و از محصولات یا خدمات شما استفاده میکنند. با همین کارهای ساده به راحتی میتوانید فروش خود را تا حد زیادی افزایش دهید و درآمد کسبوکارتان را متحول کنید. جالب است بدانید هر چقدر فضای شرکت شما صمیمیتر باشد و کاربران بیشتر از پشت صحنه شرکت شما اطلاع داشته باشند، بهتر با کسبوکارتان ارتباط برقرار میکنند و به همین دلیل، تعامل صفحه شما هم افزایش زیادی پیدا میکند.
ب) داستان بگویید!
انسانها به صورت ذاتی شنیدن داستانهای جذاب را دوست دارند! تاکنون دقت کردهاید که چرا همه هنگام کودکی به قصههای افراد گوش میکردیم؟ دقیقاً به خاطر ذات انسان است. در حال حاضر هم تقریباً تمام کاربران علاقه بسیار زیادی به داستانهای جذاب دارند. کسبوکارها به راحتی میتوانند با استفاده از داستان گفتن یا روایتگری، به برندسازی تجارت خود کمک کنند. در هنگام تولید محتوا در اینستاگرام میتوانید داستانهای مختلفی را برای کاربران خود بیان کنید. مثلاً میتوانید داستان استفاده مشتریان از محصولات خود را بگویید! به این صورت که به راحتی میتوانید نظر مشتریان خود را در قالب داستان به سایر کاربران بگویید. همچنین به راحتی میتوانید خدمات خود را به صورت داستان برای کاربران توضیح دهید تا بهترین نتیجه را در امر بازاریابی بگیرید.
یک پیشنهاد! اگر ایدهای برای داستانسرایی در هنگام تولید محتوا در اینستاگرام ندارید، پیشنهاد میکنم اعضای تیم خود را در قالب داستان به کاربران معرفی کنید. مثلاً برای توصیف فردی که در زمینه مدیریت شبکههای اجتماعی فعالیت میکند و اوقات فراغت خود را با بازیهای ویدئوی میگذارند، میتوانید بنویسید:
“اون صفحات اجتماعی شما رو مدیریت میکنه و منتظره یه فرصته تا بازی کنه! حقیقاً اون عاشق بازیهای ویدئوییه!”
حال اگر همین جمله را بخواهیم به صورت کاملاً رسمی بنویسیم و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنیم، احتمالاً کاربران زیادی خوششان نمیآید و خیلی سریع از آن رد میشوند. اما اگر به صورت داستانی که در بالا مطرح کردیم بنویسیم، خیلی راحت میتوانیم ویژگیهای آن فرد را ذهن کاربر ماندگار کنیم و حتی کاربر را به سایت هدایت کنیم تا اطلاعات بیشتری از تیم خود بدست آورند. در سایت هم میتوانیم یک پیشنهاد عالی به کاربر بدهیم و اطلاعات تماس نظیر ایمیل یا شماره تماس را از آن فرد بگیریم. همچنین میتوانیم یک تخفیف عالی به کاربر ارائه کنیم و فروش محصولات کسبوکارمان را افزایش دهیم.
۴- برای پستهای تبلیغ محصول یا خدمات خود برنامهریزی کنید!
یادتان هست که گفتیم ۲ پست از ۹ پست شما میتواند در مورد تبلیغ محصول یا خدمات شما باشد؟ الان میگوییم باید برای این دو پست برنامهریزی کنید! اصلاً چرا میگوییم فقط باید دو پست از ۹ پست برای تبلیغات باشد؟ دلیلش این است که اینستاگرام یک پلتفرم برای فروش محصولات نیست؛ بلکه اینستاگرام پلتفرمی برای برندسازی کسبوکارها است و نباید همیشه محصول خود را در آن تبلیغ کنید. در واقع شما باید کاربران را جذب کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید تا بتوانید محصولات یا خدمات خود را بفروشید. شما میتوانید در ۷ پست قبلی (پستهای ارزشمند و پستهای ایجاد ارتباط) به بررسی مزایای محصول و نظرات مشتریان در مورد آن بپردازید و در این دو پست به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید. البته توجه داشته باشید که اگر پستهای قبلی شما هم مربوط به محصول است، نباید از کاربران بخواهید که آن را بخرند! در واقع شما تنها باید از مزایا یا نظرات مشتریان در مورد آن بگویید تا کاربران اصلاً حس نکنند که در حال تبلیغ محصولات یا خدمات خود هستید.
اگر به صفحه اینستاگرام TruGreen سر بزنید، متوجه میشوید که این کسبوکار برای تولید محتوا در اینستاگرام به دنبال ایجاد ارتباط و افزایش تعامل با کاربران است. پس از ایجاد ارتباط خدمات خود را به کاربران افزایش میدهد تا بتوند درآمد بیشتری کسب کند.
۵- تصاویر حرفهای در اینستاگرام خود منتشر کنید!
اکنون که شما قالب ۹ پست را یاد گرفتهاید، باید به دنبال تولید محتوا در اینستاگرام باشید! تولید محتوای شما باید آنقدر حرفهای باشد که بتوانید نظر کاربران را جلب کنید. داشتن تصاویر باکیفیت بسیار مهم است و نظرات کاربران را جلب میکند! اگر حوزه کسبوکارتان به گونهای است که میتوانید با عکاسی از چیزهای مختلف محتوا تولید کنید، پیشنهاد میکنم حتماً این کار را انجام دهید. مثلاً گروههای معماری برای نمایش نمونهکار خود کافی است ساختمانهای خود عکس بگیرند و در اینستاگرام نمایش دهند. اگر کسبوکار شما هم این چنین است، پیشنهاد میکنم نکتههای زیر را با دقت بخوانید و هنگام تولید محتوا در اینستاگرام خود پیادهسازی کنید:
الف) از عکاسان حرفهای برای تهیه عکسهای اینستاگرام خود استفاده کنید!
عکاسان حرفهای دو ویژگی دارند؛ اولی داشتن تجهیزات حرفهای و دومی داشتن دانش لازم و تجربه کافی برای عکاسی حرفهای! اگر قصد دارید از کسبوکار خود عکسهای واقعی منتشر کنید، کافی است از یک عکاس به صورت پروژهای یا حتی تماموقت استفاده کنید تا بتوانید عکسهای حرفهای بگیرید. اگر ادعا کنید که یک کسبوکار حرفهای هستید که خدمات عالی ارائه میدهید اما تصاویر موجود بر روی صفحه شما با گوشی موبایل گرفته شده باشند، کاربران در مورد شما چه فکری میکنند؟ قطعاً این مسئله تاثیر منفی بر روی کاربران میگذارد و نمیتوانید اعتمادسازی را به درستی انجام دهید. اگر یک کسبوکار حرفهای دارید، حتماً درآمد خوبی هم دارید! شما با استفاده از یک عکاس حرفهای میتوانید اعتماد کاربران خود را در اینستاگرام افزایش دهید و فروش خود را بیشتر کنید. هر چقدر تولید محتوا در اینستاگرام را باکیفیتتر انجام دهید، راحتتر میتوانید اعتمادسازی انجام دهید. لازم است بدانید یک عکاس خیلی خوب میداند که کدام نقطه از کسبوکارتان جذابیت بیشتری دارد و کیفیت کار بهتر میشود؛ این دقیقاً همان چیزی است که شما به عنوان کسی که عکاسی حرفهای را تجربه نکرده است نمیدانید و بازخورد ضعیفتری دریافت میکنید.
ب) طراحیهای گرافیکی خود را به صورت سفارشی انجام دهید!
بسیاری از صفحات هنگام تولید محتوا در اینستاگرام از تصاویر آماده استفاده میکنند که ممکن است همان تصویر را کاربران در دهها صفحه دیگر هم ببینند! در اینصورت کاربران فکر منفی در مورد شما میکنند و نمیتوانند به شما اعتماد کنند. پیشنهاد میکنم همیشه از طراحیهای گرافیکی به صورت کاملاً سفارشی و اختصاصی استفاده کنید. تصاویری طراحی کنید که نظیر آن را کاربران در صفحات دیگر یا حتی سایتهای مختلف نبینند. ابزار Canva یکی از ابزارهای بسیار عالی در زمینه طراحی گرافیک است که به شما کمک میکند تا بتوانید تصاویر خود را به صورت کاملاً اختصاصی و سفارشیشده طراحی کنید. این ابزار برای زمانی مفید است که نرمافزارهای گرافیکی سنگین نظیر فتوشاپ را یاد نداشته باشید یا بخواهید در کمترین زمان یک تصویر گرافیکی طراحی کنید. رابط کاربری این ابزار بسیار راحت است و تنها با چند کلیک میتوانید از عناصر موجود در این سایت برای تصویر خود استفاده کنید.
در این سایت هنگامی که یک فایل گرافیکی جدید باز میکنید، کافی است تصاویری که برای شبکههای اجتماعی و اینستاگرام طراحی شده است را انتخاب و ویرایش کنید. پس از طراحی و ویرایش طرح موردنظر، کافی است آن فایل را دانلود کنید و برای تولید محتوا در اینستاگرام خود استفاده کنید.
ج) از تصاویر باکیفیت (Stock) استفاده کنید!
تصاویر باکیفیت که در بین طراحان با نام Stock شناخته میشود، همان تصاویری هستند که عکاسان با دوربینهای حرفهای خود تهیه کردهاند. اگر نمیخواهید از یک عکاس در کار خود استفاده کنید یا اگر کار شما به گونهای نیست که نیاز به عکاسی داشته باشد، پیشنهاد میکنم از تصاویر Stock استفاده کنید. این تصاویر معمولاً در سایتهای مختلفی یافت میشوند که یکی از بهترین آنها، سایت Pexels است.
در این سایت هزاران عکس رایگان یافت میشود که به راحتی میتوانید یک از آنها را انتخاب و دانلود کنید.
قابلیت بسیار جالب این سایت، این است که میتوانید تصاویر خود را بر اساس رنگ جستجو کنید! مثلاً اگر نیاز به تصویری با رنگ آبی دارید، کافی است از طریق بخش فیلترها، فیلتر رنگ را بر روی آبی قرار دهید و از میان صدها تصویر نمایش داده شده یکی را انتخاب و دانلود کنید. همچنین سایتها و شبکههای دیگری هم وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید؛ مثلاً سایت freepik هم میتواند در زمینه تصاویر باکیفیت به شما کمک کند.
۶- کپشنهایی بنویسید که کاربران را تبدیل به مشتریان کسبوکارتان کند!
یکی از مهمترین بخشهای یک پست هنگام تولید محتوا در اینستاگرام کپشن است. در واقع شما اطلاعاتی که نمیتوانید در تصاویر به کاربران منتقل کنید، در بخش کپشن میتوانید بنویسید. در بخش کپشن شما میتوانید اطلاعات مربوط به کسبوکار خود را به کاربران بدهید؛ مثلاً فرض کنید که میخواهید یکی از خدمات خود را به کاربران معرفی کنید! یک تصویر در اینستاگرام منتشر کنید و محتوای خود را که همان توضیحات خدمات شما است را در بخش کپشن در اختیار کاربران قرار دهید. ۳ نکته مهم برای نوشتن کپشنهای جذاب وجود دارد که اگر بتوانید آنها را رعایت کنید، نرخ تبدیل شما تا حد زیادی افزایش پیدا میکند! این ۳ نکته عبارتند از:
نکته اول) از داستانپردازی استفاده کنید!
کمی بالاتر به بررسی داستان گفتن برای کاربران پرداختیم اما مسئله مهم این است که شما بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. در بخش کپشنها سعی کنید داستانهای واقعی برای کاربران تعریف کنید؛ مثلاً میتوانید تجربیات خود را به شکل داستانی برای کاربران تعریف کنید. حتماً پیش آمده است که بخواهید خاطراتی را برای دوستان خود بگویید؛ دقت کردهاید که هنگام خاطره تعریف کردن برای دوستان خود چقدر وارد جزئیات میشوید؟ در اینستاگرام هم میتوانید کپشنهای خود را به صورت داستانی و به همراه جزئیات بیان کنید تا کاربران ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. البته شخصیت کاربران، فرهنگ کسبوکار و خدمات خود را هم در هنگام داستانپردازی در نظر بگیرید تا بتوانید بیشترین نرخ تبدیل را برای کسبوکار خود تجربه کنید. اگر هنوز نمیدانید که داستان پردازی چه اهمیتی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد، حتماً بخش قبلی را نخواندهاید! پیشنهاد میکنم کمی بالاتر کامل و بادقت بخوانید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید.
نکته دوم) با کاربران خود گفتگو کنید و ارتباط داشته باشید!
اگر به صفحات خبری سر بزنید، بسیاری از آنها یک خبر را به صورت کاملاً رسمی و معمولاً مینویسند و تنها به عنوان و محتوای کلی اهمیت میدهند. بسیاری از کاربران هم تنها واکنش خشک و خالی به آنها نشان میدهند! اگر مدیریت یک کسبوکار اینترنتی را برعهده دارید که خدمات یا محصولاتی را ارائه میکنید، باید توجه داشته باشید که هدف شما افزایش مشتریان و فروش است. بنابراین باید مشتریان را به چالش بیندازید و با آنها ارتباط برقرار کنید. بهترین کار برای افزایش فروش ایجاد ارتباط با کاربران است؛ یعنی کاری کنید که کاربران بتوانند با پستهای شما تعامل برقرار کنند. برای این کار میتوانید یک تصویر جذاب تولید کنید و در بخش کپشن در مورد آن بنویسید.
به گونهای بنویسید که کاربر حس کند تنها برای او نوشتهاید و با آن پست تعامل برقرار کند؛ منظور ما از تعامل تنها لایک کردن نیست، بلکه کامنت بگذارد و سوالی را با شما مطرح کنید. همچنین میتوانید در بخش کپشن یک سوال از آنها بپرسید و پاسخ آنها را در بخش کامنتها دریافت کنید. توجه داشته باشید که صادقانه با کاربران سخن بگویید تا بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید؛ سعی کنید علاقه کاربران خود را از طریق سوال پرسیدن در بخش کپشن بشناسید! همچنین باید سعی کنید که از روی کامنتها متوجه شوید که کاربران کدام پستها را بیشتر دوست داشتهاند و پس از آن، چنین پستهایی تولید کنید تا بتوانید تعامل کاربران صفحه خود را افزایش دهید. تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند دقت به همین نکتههای ریز است تا بتوانید موفق شوید!
نکته سوم) عملی را به کاربران پیشنهاد کنید!
با دکمههای عمل اینستاگرام آشنا هستید؟ در اینستاگرام دکمههایی وجود دارند که در صورت کلیک کاربر عملکرد خاصی دارند! در صفحه هر شخص اگر بر روی Message کلیک کنید وارد دایرکت فرد موردنظر میشود و میتوانید برای او پیغامی ارسال کنید. این شبکه اجتماعی برای صفحه تجاری اینستاگرام دکمههای دیگری هم در نظر گرفته است که میتوانید آنها را به کاربران پیشنهاد کنید. مثلاً دکمه تماس در اینستاگرام یکی از دکمههای عمل به شمار میرود که با استفاده از آن میتوانید از کاربران بخواهید در صورت نیاز با شما تماس بگیرند. یک کپشن بدون آن که از کاربران بخواهید کاری را انجام دهند، کامل نیست! یک کپشن خوب، کپشنی است که در آن به کاربران داستان بگویید، با آنها ارتباط برقرار کنید و در نهایت که اعتماد آنها را تا حدودی جلب کردهاید، بخواهید تا کاری را انجام دهند. البته این کار هم باید ساده باشد تا کاربر به راحتی بتواند انجام دهد! مثلاً از کاربران خود بخواهید تا کامنت بگذارند و نظر یا سوال خود را مطرح کنند. شما هم به کامنتهای آنها پاسخ دهید تا تعامل کاربران ادامه پیدا کند و بتوانید فروش خود را افزایش دهید. در این مورد حتماً لازم نیست از دکمههای عمل خود اینستاگرام استفاده کنید، بلکه خیلی راحت میتوانید از آنها بخواهید. مثلاً یک لینک از سایت خود را در بخش بیو قرار دهید و در کپشن پستهای خود از کاربران بخواهید تا وارد آن لینک شوند و ایمیل خود را ثبت کنند.
با رعایت این ۳ نکته ساده، به راحتی میتوانید کپشنهای جذاب و هدفمند بنویسید و در نهایت فروش محصول یا خدمات کسبوکارتان را افزایش دهید.
۷-افزایش تعامل به افزایش رتبه صفحه شما کمک میکند!
همانطور که میدانید تولید محتوا در اینستاگرام برای افزایش تعامل کاربران است و هیچ صفحهای وجود ندارد که بدون محتوا بتواند تعامل خوبی با کاربران برقرار کند! بنابراین شما باید سعی کنید که با تولید کپشن مناسب تعامل کاربران را افزایش دهید؛ هدف اصلی از افزایش تعامل کاربران در اینستاگرام افزایش فروش و البته افزایش رتبه صفحه در اینستاگرام است! هر چقدر رتبه صفحه شما بهتر باشد، کاربران بیشتری شما را میبینند و در بخش هشتگها بهتر دیده میشوید. این موارد به افزایش دنبالکنندگان کمک زیادی میکنند و در نهایت فروش کسبوکارتان را تا حد زیادی افزایش میدهند.
برای افزایش تعامل صفحه میتوانید موارد زیر را از کاربران بخواهید و به آنها بگویید:
- دوستان خود را تگ کنید!
- شهر شما کجاست؟
- اگر پست را دوست دارید، لایک کنید!
- شما چطور؟
- و…
این موارد تنها مثالهای سادهای هستند که میتوانید کاربران را به تعامل دعوت کنید. اگر میخواهید سوالات تخصصیتر بپرسید تا اکثر کاربران را به تعامل دعوت کنید، باید سوالات دیگری بپرسید! مثلاً شاید تگ کردن افراد دیگر توسط کاربران شاید بازدهی خوبی نداشته باشد اما برخی درخواستها وجود دارند که اگر مطرح شوند، تعامل بسیار خوبی برای شما ایجاد میکنند که گاهی اطلاعاتی از کاربران میخواهید. سوالات زیر را ببینید:
- میخواهید بیشتر بدانید؟ وارد لینک موجود در بیو شوید تا مقاله را به صورت کامل بخوانید.
- در خبرنامه سایت ما عضو شوید و تخفیف دریافت کنید!
- برای دیدن محصولات یا خدمات بر روی لینک بیو کلیک کنید!
- و…
این سوالات علاوه بر این که کاربر را ترغیب به دیدن پروفای شما برای دیدن لینک بیو میکند، بلکه به شما کمک میکند تا اطلاعات خوبی از کاربران بگیرید و از آن استفاده کنید. مثلاً میتوانید ایمیل کاربران را بگیرید و با ایجاد یک کد تخفیف و ارسال ایمیل به آنها، فروش سایت خود را افزایش دهید. داشتن ایمیل یا شماره تماس کاربران ارزش بسیار زیادی دارد و قابل مقایسه با این که فقط فالوور شما هستند، نخواهد بود. در واقع به کمک این سوالات کاربران را ترغیب به بازدید از سایت خود میکنید و میتوانید محصولات یا خدمات خود را به آنها نمایش دهید.
اگر محصول یا خدمات شما به نحوی است که نمیتوانید تصاویر مستقیم از آن منتشر کنید، باید بخش کپشن را بسیار کامل بنویسید. مثلاً اگر فروشنده لباس هستید، میتوانید تصویر همان لباس را به کاربران نمایش دهید اما اگر متخصص تولید محتوا در اینستاگرام هستید، نمیتوانید به صورت مستقیم تصویر آن را نمایش دهید. میتوانید از نمونهکارها به همراه توضیح کامل خدمات خود استفاده کنید و کاربران را جذب کنید. نکته مهم در هنگام نوشتن کپشن این است که بتوانید کاربران را به چالش بکشید و اعتماد آنها را جلب کنید! مراحل بعدی فروش محصول یا خدمات نسبت به مرحله اعتمادسازی بسیار آسانتر است؛ زیرا اگر کاربری به کسبوکارتان اعتماد داشته باشد، خیلی راحت از محصولات یا خدمات شما استفاده میکند.
۸- مسابقههای هیجانی در اینستاگرام برگزار کنید
مسابقهها از بهترین محتواهایی هستند که شما میتوانید روی آن حساب کنید. چرا؟ چون فالوورها عاشق رقابت و جایزه گرفتن هستند. برای اینکه به طور کامل با راهاندازی مسابقه در اینستاگرام آشنا شوید، حتما مقاله چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق راه بیندازیم را بخوانید.
۹- برای محتوای حرفهای، هشتگ گذاری حرفهای داشته باشید
اصلا بدون هشتگ گذاری محتوای شما دیده نمیشود. شرط اصلی دیده شدن در اکسپلور و سرچ افراد، داشتن هشتگ مناسب است. شاید فکر کنید نوشتن هشتگ کار راحتیست. ولی شما باید برای هشتگگذاری استراتژی داشته باشید. باید بدانید دقیقا چه هشتگی را به کار ببرید. اگر میخواهید در هشتگ گذاری حرفهای شوید، حتما مقاله هشتگ در اینستاگرام را بخوانید.
نتیجهگیری
تولید محتوا در اینستاگرام مهمترین عامل موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ است! حتی در شبکههای اجتماعی دیگر هم کاربران به دنبال محتوای خوب هستند و اگر نتوانید این نیاز کاربران را برطرف کنید، شاید نتوانید محصول یا خدمات خود را به خوبی بفروشید. در این مقاله به آموزش تولید محتوا در اینستاگرام به گونهای که بتوانید برندسازی کنید و محصولات خود را به خوبی بفروشید، پرداختیم.
اکنون شما بگویید! به نظر شما برای تولید محتوا در اینستاگرام چه نکات مهمی را باید رعایت کنیم؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.