گوگل ادسنس مانند گوگل ادز(گوگل ادوردز) یکی از سرویس های تبلیغاتی شرکت گوگل است. اما تفاوتی که بین این دو سرویس تبلیغاتی وجود دارد. با گوگل ادسنس شما میتوانید تبلیغات جذب کنید و سرویس گوگل ادز نیز برای سفارش تبلیغات است.
در واقع خیلی خلاصه میتوان گفت که اگر فضایی دارید که میخواهید از آن برای نمایش تبلیغات استفاده کنید (مانند وبسایت، یوتیوب، اپلیکیشن و …) باید به سراغ گوگل ادسنس بروید. اگر هم میخواهید تا به عنوان یک صاحب کسب و کار، تبلیغات برند یا محصولات خود را در سرویسهای تبلیغاتی گوگل (که همان صاحبان سایت، کانالهای یوتیوب و … هستند) نمایش دهید، Google adwords مناسب شماست.
حال که با مفهوم اولیه این دو سرویس آشنا شدیم بد نیست بدانید که بیشترین درآمد شرکت گوگل از طریق گوگل ادز و گرفتن تبلیغ از کسب و کارها و برندهای مختلف است.
گوگل پربازدیدترین سایت جهان بوده و برندهای مطرح از این ابزار قدرتمند نهایت بهره را می برند. گوگل ادسنس Google AdSense سرویس دیگری از گوگل است و همانطور که اشاره کردیم اجازه هرنوع تبلیغی از جمله متن ویدئو تصویر بنر و… را به فضای کاری شما میدهد.
با نمایش این تبلیغ ها، گوگل مبالغی را به صاحبان سایتها و یا سرویسهایی که ادسنس را برای آن فعال کردید واریز میکند. برخی از سایتهای خبری و امثال آن با این سرویس تبلیغاتی کسب درآمد می کنند و جالب است بدانید که درآمد گوگل فقط از این سرویس در سال 2014 بیش از سیزده میلیارد دلار بوده است !!!
پس هرکجا که شما رسانهای در اختیار دارید و میخواهید از تبلیغات بر روی محتوای خود کسب درآمد کنید باید به سراغ گوگل ادسنس بروید. در این سرویس شما به ازای هرکلیک یا مشاهده و با فاکتورهایی که گوگل مشخص میکند میزان درآمد مشخصی را دریافت میکنید که در ادامه این مقاله به روشهای کسب درآمد دلاری از ادسنس خواهیم پرداخت.
چگونه با گوگل ادسنس میتوان درآمد دلاری داشت؟
درآمد از گوگل ادسنس به دوصورت امکان پذیر است.
از گوگل ادسنس به دو صورت می توان کسب درآمد کرد. اولی به صورت CPM که پرداخت به ازای تعداد بازدید از سایت است و در روش دوم که CTR نام دارد پرداخت به ازای میانگین تعداد کلیک بر روی تبلیغ نمایش داده مورد توجه است.
مدیران وب سایت ها روش اول را معمولا ترجیح می دهند چرا که موجب ترافیک بالا برای سایت و نیز بهبود رتبه آن در نتایج جستجو می گردد. البته این بدان معنی نیست که روش دوم را نادیده بگیریم.
برای کسب درآمد از ادسنس چه کاری باید انجام داد؟
برای استفاده از گوگل ادسنس و تبدیل به یک ناشر آن اولین مرحله داشتن یک سایت، اپلیکیشن و یا کانال یوتیوب است.
اگر روش کسب درآمد با ادسنس از طریق سایت را دنبال کردید باید بدانید که متاسفانه گوگل ادسنس به دلیل تحریم ها از زبان فارسی و آدرس پستی ایران پشتیبانی نمی کند. به همین دلیل اگر میخواهید تا با استفاده از سایت درآمد داشته باشید باید برای طراحی سایت خود زبانی غیر از فارسی انتخاب کنید.
زبان هایی که گوگل ادسنس از آن ها پشتیبانی می کند عبارتند از:
آلمانی، ترکی، عربی، فرانسوی، چینی، روسی، یونانی و بلغاری و البته انگلیسی و چند زبان دیگر.
بعد از طراحی سایت باید نسبت به تولید محتوای جذاب با رعایت اصول سئو به منظور افزایش مخاطبان سایت اقدام کرد. اگر صاحب وبلاگ هستین و می خواهید از این طریق کسب درآمد کنید متاسفانه کار کمی دشوار است. زیرا محدودیت هایی برای این کار وجود دارد. مثلا باید از افتتاح وبلاگ در سایت ارائه دهنده شش ماه گذشته باشد.
البته صاحبان سایت هم به راحتی مورد تایید گوگل ادسنس نخواهند شد. زیرا قوانین سخت گیرانهای در این زمینه وجود دارد. رعایت اصول سئو، تعداد مخاطبین و تعداد مطالب تخصصی از شرایطی است که برای تایید شدن در گوگل ادسنس باید آنها را رعایت کنید.
همچنین صاحب سایت حتما بالای هجده سال سن داشته باشد.
از دیگر محدودیتهای مخصوص ما ایرانیان به دلیل تحریم ها ثبت سایت در کشور دیگر است. گوگل از طریق ارسال پستی کد تایید به آدرس ثبت شده جهت اطمینان از این موضوع استفاده می کند. در ایران واسطه هایی هستند که با دریافت مبلغی این کار را برای شما انجام می دهند. علاوه بر آن شما نیازمند افتتاح حساب ارزی بین المللی در کشور مد نظر نیز می باشید. این کار نیز توسط همین واسطه ها قابل انجام است. اگر شرایط بالا را رعایت کرده و صاحب سایت غیر زبان فارسی و ثبت شده در کشور دیگر هستید، اکنون وقت ایجاد اکانت گوگل ادسنس می باشد.
انواع تبلیغات قابل ارائه در گوگل ادسنس
گوگل ادسنس انواع مختلف تبلیغات را در اختیار ناشران قرار می دهد. هر کدام از آنها متناسب با نوع تبلیغ باید در قسمت مناسبی از سایت قرار گیرد. قیمت هر نوع تبلیغ در گوگل ادسنس با انواع دیگر آن نیز متفاوت است. در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات محتوا محور
اولین نوع آن تبلیغات محتوا محور است که می تواند شامل متن، تصویر یا ویدئو و…باشد. این نوع تبلیغ جهت ارائه به کاربرانی که دنبال موضوع خاصی هستند مناسب است.
تبلیغات جستجو محور
نوع بعدی تبلیغات جستجو محور است که با توجه به محبوبیت بالای آن قیمت بالاتری نیز به ناشر پرداخت می شود. چرا که در این مدل تبلیغات ناشر میتواند بر اساس یک عبارت کلیدی مشخص تبلیغات را نمایش دهد و به دلیل هدفمند بودن ورودیهای سایت، هزینه بالاتری نیز دارد.
تبلیغات ویدیو محور
از انواع دیگر تبلیغات که در گوگل ادسنس ارائه می شود می توان به تبلیغات ویدیو محور اشاره داشت. مزیت این نوع انتخاب تبلیغ توسط ناشر متناسب با محتوای سایت خود می باشد. سایت هایی که این نوع تبلیغ را انتخاب می کنند حتما باید از ویدئوهای خود سایت استفاده کنند و اجازه تبلیغ پلیر دیگر سایت ها مانند یوتیوب را ندارند.
تبلیغات پیج لول
نوع آخر پیج لول می باشد که گوگل ادسنس در صورتی که سایت شما را مطمئن برای ارائه تبلیغ شناسایی کند به صورت اتوماتیک این نوع تبلیغ را برای شما نشان می دهد.
مراحل ساخت اکانت گوگل ادسنس
برای ساخت اکانت گوگل ادسنس در ایران ابتدا با ابزارهای رفع تحریم وارد www.google.com/adsense شوید.
سپس دنبال گزینه Sign up now در وسط صفحه باز شده بگردید. آدرس URL سایت خود را وارد نمائید. در این مرحله باید ایمیل خود را وارد کنید و اگر خواهان پیشنهادات و کمک گوگل ادسنس هستید در جواب سوال پرسیده شده yes وارد کنید. گزینه Save and continue انتخاب کنید. اکنون وارد اکانت گوگل خود شده و کشور خود را انتخاب کنید. با قبول ضوابط گزینه ایجاد اکانت را بزنید. لینک شناسایی به ایمیل وارد شده ارسال می شود و ایجاد اکانت گوگل ادسنس به پایان می رسد.
البته همانطور که گفتیم ثبت نام در گوگل ادسنس به دلیل تحریم ایران، برای ما ایرانیها امکان پذیر نیست و بهتر از برای استفاده از گوگل ادسنس از روشهای دیگری استفاده کنید.
نتیجه گیری
درنهایت، گوگل ادسنس یکی از راههاییست که با آن میتوانید درآمد دلاری داشته باشید. گوگل ادسنس یک بستر برای دریافت تبلیغات بر روی محتواییست که در فضای اینترنت ارائه میدهید. مهم نیست این محتوا بر روی سایت، اپلیکیشن و یا یک محتوای ویدیویی در یوتیوب باشد. هرچه باشد اگر شرایط لازم گوگل را داشته باشید میتوانید از آن کسب درآمد کنید و برای این کار به Adsense نیاز دارید.