اگر میخواهید سیستم گوگل ادز را بهتر بشناسید و راحتتر با آن کار کنید، بهتر است با مهمترین مفاهیم و اصطلاحات آن آشنا شوید.
از طرفی دیگر، وقتی خدمات تبلیغات گوگل را از شرکت دیگری دریافت میکنید، باید بتوانید گزارشات مختلفی که به شما ارائه میدهند را بررسی کنید.
شناخت این اصطلاحات به شما کمک خواهد کرد تا روند کمپینتان را به دقت مشاهده و بتوانید هزینهها را بهتر مدیریت کنید. تمامی اصطلاحات و مفاهیمی که در این فصل مورد بررسی قرار دادهایم را به طور مستقیم از سایت گوگل ادز ترجمه کردهایم. بنابراین خیالتان از بابت صحت و سقم این اطلاعات راحت باشد!
و اینکه این اصطلاحات بیشتر برای کمپینهای جستجوی گوگل (Search Network) مورد استفاده قرار میگیرند و به ترتیب حروف الفبا تنظیم شدهاند. البته برخی از مفاهیم و اصطلاحات در سایر انواع کمپینها نیز قابل استفاده هستند.
Actual cost-per-click
نشاندهنده هزینۀ واقعی است که به ازای هر کلیک از شارژ شما کم میشود. در واقع، شما معمولاً کمتر از میزانی که به ازای هر کلمه کلیدی به گوگل پیشنهاد میدهید، هزینه پرداخت میکنید.
به عبارتی دیگر، بیشترین میزانی که شما به ازای هر کلیک پرداخت میکنید، کمترین هزینهای است که باید پرداخت کنید تا بتوانید رتبه خود را نسبت به فردی که در مزایده پایینتر از شما قرار دارد، حفظ نمایید.
Ad Relevance
یکی از شاخصهای امتیازدهی در گوگل ادز است. این شاخص، مرتبط بودن کلمات کلیدی با متن تبلیغ و محتوای سایت را نشان میدهد.
این امتیاز به 3 صورت زیر به ازای هر کلمه کلیدی تخصیص مییابد:
- بالای متوسط (Above Average)
- متوسط (Average)
- پایین متوسط (Below Average)
Ad extensions
افرونههایی هستند که میتوانید به متن اصلی تبلیغتان اضافه کنید تا اطلاعات بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهید. استفاده از این افزونهها میتواند کیفیت تبلیغ شما را افزایش و هزینههای شما را کاهش دهد. برای مطالعه بیشتر: «انواع افزونهها در گوگل ادز»
مهمترین این افزونهها عبارتند از:
- افزونه لینک سایت (Site link extension)
- افزونه شماره تماس (Call extension)
- افزونه اعلام مزایا (Callout extension)
- افزونه توضیحات ساختاری (Structured snippet extension)
- افزونه پروموت (Promotion extension)
- افزونه اپلیکیشن (Application extension)
- و...
Ad formats
به معنای فرمت تبلیغ است. تبلیغ شما از 2 بخش اصلی و افزونهها تشکیل میشود. فرمت تبلیغ تمامی چیزی است که مشتری شما پس از جستجوی کلمه کلیدی در گوگل مشاهده میکند.
هرچه استفاده بهتری از این امکانات داشته باشید و کیفیت متن تبلیغ شما بالاتر باشد، گوگل تمایل بیشتری به نشان دادن تبلیغ شما خواهد داشت و هزینههای شما نیز به همان نسبت کاهش مییابد.
Ad Preview and Diagnosis tool
یکی از ابزارهای گوگل ادز است که با آن میتوانید وضعیت نمایش تبلیغ خود را روی هر کدام از کلمات کلیدی کمپین خود بررسی کنید. با استفاده از این ابزار میتوانید دلیل یا دلایل عدم نمایش تبلیغ را پیدا و جهت برطرف کردن آن اقدام کنید.
Ad Rank
نشاندهنده رتبه نمایش تبلیغ شما است. به طور کلی رتبه تبلیغ شما به عوامل زیر بستگی دارد:
- هزینه پرداختی
- امتیاز کیفی (شامل نرخ کلیک، مرتبط بودن تبلیغ و کیفیت صفحه فرود)
- زمینه سرچ (مکان، دستگاه، زمان و سایر مقادیر ارسالی از سمت کاربر)
- میزان استفاده از افزونهها و فرمت تبلیغ
البته رتبه تبلیغ شما عددی ثابت نیست و تبلیغ شما به ازای هر باری که وارد رقابت با دیگران میشود، رتبه جدیدی پیدا میکند.
Advertising policies
مجموعهای از قوانین و چارچوبهایی است که گوگل ادز تعیین کرده و در صورتی که کلمات کلیدی، محتوای تبلیغاتی یا سایت شما آنها را رعایت نکنند، تبلیغ شما نمایش داده نمیشود.
گاهی هم ممکن است بدلیل عدم رعایت این قوانین، حساب شما توسط گوگل به صورت کامل مسدود شود. در این شرایط، معمولاً گوگل هزینههای شما را بازگشت نمیدهد. بخصوص اگر متوجه شود که شما یک تبلیغدهنده ساکن در ایران هستید.
Approved
یکی از وضعیتهایی است که گوگل برای تبلیغ شما تعیین میکند. در این حالت، کمپین تبلیغاتی شما مشکل و محدودیتی برای نمایش ندارد و با تمامی قوانین گوگل سازگار است.
Approved (limited)
یکی از حالتهایی است که ممکن است گوگل برای متن تبلیغ شما در نظر بگیرد. در این حالت نمایش تبلیغ شما محدود خواهد شد.
به عنوان مثال، ممکن است تبلیغ مشروبات الکلی در کشورهای زیادی ممنوع باشد. در این شرایط، تبلیغ شما محدود شده و تنها در کشورهایی نمایش داده میشود که منعی برای تبلیغ مشروبات الکلی ندارند.
تبلیغ دارو، برند شرکتهای معتبر، قمار و... هم دیگر عوامل محدود کننده تبلیغ میباشند.
Auction
هر زمان که کاربر عبارتی را جستجو میکند، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام تبلیغ برای این عبارت جستجو نمایش داده شود و هر تبلیغی در چه جایگاهی باید قرار بگیرد. به این فرایند مزایده یا Auction گفته میشود. به طور کلی مزایده در 3 مرحله زیر اتفاق می افتد:
زمانی که کسی جستجو میکند، گوگل ادز تمامی تبلیغاتی که از کلمات کلیدی مرتبط با عبارت جستجو شده استفاده کردهاند را پیدا میکند.
از میان این تبلیغات، سیستم گوگل ادز آنهایی که قابلیت نمایش ندارند را جدا میکند (مانند تبلیغهایی که مکانهای دیگری را هدفگیری کردهاند یا بنا به دلایلی مسدود شدهاند)
از میان تبلیغات باقی مانده، تنها آنهایی که رتبه تبلیغ (Ad Rank) قابل قبولی دارند نمایش داده میشوند. رتبه تبلیغ به امتیاز کیفی، مبلغ پرداختی، زمینه جستجوی کاربر و فرمت تبلیغ او بستگی دارد.
از آنجایی که فرایند مزایده به ازای هر جستجو اجرا میشود، نتایج مزایده میتواند هر بار متفاوت باشد.
به خاطر داشته باشید که هرچقدر کیفیت تبلیغ شما بالاتر باشد، با هزینه کمتری به جایگاه بالاتری در مزایده دست مییابید.
Average CPA
متوسط هزینهای است که شما به ازای هر تبدیل (کاربری که از طریق تبلیغات گوگل ادز وارد سایت شما شده و اقدام مورد نظر شما را انجام داده است) پرداخت میکنید.
Broad match
یکی از انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز است. در صورت استفاده از این نوع کلمه، تبلیغ شما روی هر عبارتی که کاربر جستجو کند و شامل قسمتی از کلمات کلیدی شما باشد یا تنها قرابت معنایی با کلمه کلیدی شما داشته باشد، گوگل تبلیغ شما را نمایش خواهد داد.
به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شما «خرید آب معدنی» باشد، ممکن است تبلیغ شما روی عبارت «آب گرمکن» هم نمایش داده شود. این نوع کلمه هیچ علامتی ندارد.
Bulk edits
روشی است که از طریق آن میتوانید در حساب کاربری گوگل ادز خود بیش از یک چیز را در یک زمان تغییر دهید. استفاده از این ویژگی به شما در صرفه جویی زمان و مدیریت بهتر کمپین کمک میکند. به عنوان مثال شما میتوانید قیمت همه کلمات کلیدی خود را افزایش یا کاهش دهید.
Campaign
مجموعهای از گروههای تبلیغ (Ad Group) است که تنظیمات مشترکی دارند. معمولاً کمپینها برای دسته بندی کلی خدمات و محصولات شما مورد استفاده قرار میگیرند. شما در هر حساب خود میتوانید یک یا چند کمپین متفاوت داشته باشید.
هر کمپین از یک تا چند گروه تبلیغاتی تشکیل میشود و تمامی تنظیمات بودجه، زبان نمایش، مکان نمایش و... در این سطح اعمال میشوند
Change history
تمامی اقداماتی که در حساب گوگل ادز خود انجام میدهید، در سابقه تغییر حساب شما درج میشود. برخی از اقداماتی که انجام دادهاید قابل بازگشت است و برخی هم بازگشت پذیر نیست.
Clickthrough rate (CTR)
نرخ کلیک یکی از شاخصهایی است که گوگل بر اساس آن به شما امتیاز میدهد. نرخ کلیک نشان دهنده نسبت کلیکی است که روی تبلیغ شما میشود به تعداد نمایش تبلیغ شما.
به بیانی دیگر، نرخ کلیک یعنی چندبار تبلیغ شما نمایش داده شده به کاربران و از این تعداد چند نفر روی آن کلیک کردهاند.
هرچقدر نرخ کلیک شما بالاتر باشد، گوگل امتیاز بیشتری به شما میدهد، زیرا به این نتیجه میرسد که تبلیغ شما جذابتر و مرتبطتر نسبت به تبلیغ رقبای شما است.
Conversion rate
نرخ تبدیل نشاندهنده تعداد دفعاتی است که کاربران پس از ورود به سایت، عمل مورد نظر شما را انجام میدهد. به عنوان مثال، فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل دارید. شما میتوانید روی دکمه «افزودن به سبد خرید» سایت خود کد مشخصی اضافه کنید تا به ازای هر کلیک کاربر روی آن، یک تبدیل برای شما ثبت شود.
در این صورت، نرخ تبدیل 10 درصد یعنی به ازای 100 نفری که از طریق گوگل ادز وارد سایت شما شدهاند، 10 نفر بر روی دکمه «افزودن به سبد خرید» کلیک کردهاند.
در مورد نرخ تبدیل بهتر است مقاله «نرخ تبدیل چیست» را مطالعه کنید. برای فعالسازی نرخ تبدیل هم لازم است تگهای دریافتی از پنل کاربری گوگل ادز را به سایت خود اضافه کنید. اینجا پیشنهاد میکنم حتما مقاله «تگمنیجر چیست» را بخوانید.
Cost-per-click (CPC)
یکی از استراتژیهای قیمتگذاری در سیستم گوگل ادز میباشد. در صورت انتخاب این استراتژی، به گوگل میگویید که حاضرید به ازای هر کلیک روی تبلیغات خود، هزینهای پرداخت کنید.
در واقع، به ازای هر کلیک روی تبلیغ شما، هزینهای مشخص از حساب شما کم میشود. این نوع استراتژی قیمت گذاری یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای تبلیغ در گوگل ادز میباشد و در کمپینهای سرچ و نمایش گوگل مورد استفاده قرار میگیرد.
Cost-per-view (CPV)
یکی از استراتژیهای قیمتگذاری در سیستم گوگل ادز است که برای کمپینهای ویدیویی مورد استفاده قرار میگیرد. در این حالت، شما به ازای هر نمایش ویدیو، هزینهای به گوگل پرداخت میکنید.
CSV file
یکی از فرمتهای نوشتاری فایل است که با استفاده از آن میتوانید دادهها را در ساختار جدولی ذخیره سازی کنید. معمولاً گزارشاتی که از طرف گوگل به ایمیل شما ارسال میشوند، دارای این فرمت هستند.
همچنین برای استفاده از عملیاتهای Bulk به صورت آفلاین، لازم است اطلاعات کمپین را در این فرمت دانلود و پس از اعمال تغییرات در کمپین بارگذاری کنید.
Daily budget
میزان هزینه روزانهای است که شما برای هر کمپین تبلیغاتی تعیین میکنید. گوگل با استفاده از این مقدار، متوجه میشود که چه میزانی اجازه دارد تا تبلیغ شما را به جستجوکنندگان نمایش دهد. زمانی که بودجه روزانه شما مصرف شد، نمایش تبلیغ شما متوقف میشود.
البته ممکن است گاهی از بودجهای که در نظر گرفتهاید، کمتر یا بیشتر مصرف کنید. در واقع، ممکن است گوگل در یک روز بخاطر حجم بالای جستجوها روی کلمات کلیدی شما، بودجه روزانه را تا 2 برابر حد تعیین شده افزایش دهد، اما در روزهای دیگر بودجه روزانه شما را کاهش میدهد.
گوگل ادز متعهد است بودجه شما را طوری مدیریت کند که در پایان ماه به اندازه بودجه رزوانهای که تعیین کردهاید، هزینه شود. پیشنهاد: مقاله «هزینهها در گوگل ادز» را حتماً بخوانبد.
Disapproved
یکی از حالتهایی است که ممکن است برای متن تبلیغ شما ایجاد شود. در صورتی که وضعیت تبلیغ شما Disapproved بود، یعنی گوگل تبلیغ شما را تایید نکرده و لازم است جهت رفع آن اقدام کنید تا گوگل بار دیگر تبلیغ شما را مورد بازبینی قرار دهد.
Display Network
شبکه نمایش گوگل است با بیش از 2 میلیون وبسایت، ویدیو و اپلیکیشن که میتوانید تبلیغات خودتان را در آن نمایش دهید.
Draft & experience
یکی از امکانات بینظیر گوگل ادز است که با استفاده از آن میتوانید A/B تست انجام بدهید.
فرض کنیم شما دو صفحه فرود مختلف در سایت خود دارید و نمیدانید که تبلیغ روی کدام صفحه نتیجه بهتری برای شما دارد.
با استفاده از این امکان، میتوانید دو کمپین کاملاً همسان را با صفحه فرودهای متفاوت به صورت همزمان اجرا کنید. سپس آمار هر دو کمپین را بررسی کنید و کمپینی که بازخورد بهتری داشت را فعال نگه دارید.
Eligible
یکی از وضعیتهای تبلیغ و کلمات کلیدی شما در سیستم گوگل ادز میباشد. در صورتی که تبلیغ و کلمات شما در این وضعیت قرار داشته باشند، یعنی مشکلی برای نمایش تبلیغ وجود ندارد. البته این وضعیت دائمی نیست و ممکن است بنا به شرایطی، نمایش تبلیغ، کلمات کلیدی یا افزونههای شما متوقف شود.
Exact match
یکی از انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز است. در صورت استفاده از این نوع کلمه، تبلیغ شما تنها به ازای عبارتی که کاربر جستجو میکند، نمایش داده میشود. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شما «آب معدنی» باشد، تبلیغ شما تنها روی عبارت «آب معدنی» نمایش داده شود. در دو طرف این عبارت علامت [ ] قرار میگیرد.
Final URL
آدرسی از سایت شما است که کاربران پس از کلیک روی آن، وارد سایت شما خواهند شد. البته این لینک به طور کامل روی متن تبلیغ شما نمایش داده نمیشود و کاربر تنها آدرس اصلی سایت شما را مشاهده میکند.
Google Ads Scripts
اسکریپتها به شما اجازه میدهند تا بتوانید عملیات مورد نظر خود را به صورت خودکار و با استفاده از کدنویسی انجام دهید. برای استفاده از این ویژگی لازم است کد عملیات مورد نظرتان را به زبان جاوا اسکریپت (JAVA Script) بنویسید و در قسمت (Script) در پنل گوگل ادز اضافه و آن را اجرا کنید.
به عنوان مثال، شما از طریق اسکریپت میتوانید به گوگل بگویید که هر ساعت قیمت کلمات شما را بررسی و تغییر دهد. در مجموع شما میتوانید تمامی تغییراتی که در پنل گوگل ادز انجام پذیر است را توسط اسکریپتها انجام بدهید.
اسکریپتها در بهترین حالت 1 بار در ساعت اجرا میشوند. همچنین برای فعالسازی آن باید حداقل به پنل گوگل ادز دسترسی در سطح استاندارد داشته باشید.
Image ad
نوعی فرمت تبلیغ است که در آن از محتوای گرافیکی استفاده میشود. این نوع محتوا جهت تبلیغ در شبکه نمایش گوگل (Display network) مورد استفاده قرار میگیرد.
Impressions (Impr)
تعداد دفعاتی است که محتوای تبلیغاتی شما به کاربران نمایش داده شده است. در واقع، هر بار که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و تبلیغ شما را میبیند، یک نمایش برای تبلیغ شما محاسبه میشود.
Invalid clicks
به کلیکهایی که از نظر گوگل معتبر نیستند Invalid Clicks میگویند. این کلیکها معمولاً توسط رباتها، بدافزارها و افرادی که عمداً روی تبلیغ کلیک میکنند انجام میشود. سیستم گوگل ادز به لطف الگوریتمهای هوشمند خود از وقوع اینگونه کلیکها جلوگیری میکند.
Keywords
کلماتی که حاضرید اگر کاربری آنها را در گوگل جستجو کرد، گوگل تبلیغ شما را به آنها نمایش دهد. البته تبلیغ شما تنها در شرایطی به کاربر نمایش داده میشود که عبارت جستجو شده توسط او با یکی از کلمات کلیدی شما اشتراک داشته باشد. کلمات کلیدی بیشتر در کمپینهای جستجوی گوگل (Search network) استفاده میشوند.
Landing page experience
یکی از شاخصهای امتیاز دهی در گوگل ادز است. این شاخص میزان رضایت کاربر از صفحه فرود تبلیغ را نشان میدهد. این امتیاز به 3 صورت زیر به ازای هر کلمه کلیدی تخصیص مییابد:
- بالای متوسط (Above Average)
- متوسط (Average)
- پایین متوسط (Below Average)
به ازای هر کلمه کلیدی شما تعیین میشود. هر چقدر سایت شما سرعت بارگذاری مناسبی داشته باشد، نمایش مناسبی در موبایل داشته باشد و بتواند مدت زمان بیشتری کاربر را در سایت نگه دارد، امتیاز شما نیز بیشتر خواهد بود.
Landing page
صفحه فرود تبلیغ شما است. در واقع آدرسی از سایت شما است که کابر پس از کلیک روی تبلیغ شما، وارد آن صفحه میشود. شما به ازای هر صفحهای که در سایت دارید میتوانید یک تبلیغ مجزا داشته باشید.
Limited by budget
زمانی که بودجه روزانه شما کمتر از میزان لازم برای نمایش حداکثری تبلیغ در بازههای زمانی معین باشد، کمپین شما در حالت Limited by budget قرار میگیرد. در این حالت، نمایش تبلیغ شما محدود میشود، زیرا گوگل باید بودجه روزانه شما را در طول روز مدیریت کند.
Low search volume
یکی از وضعیتهای کلمات کلیدی است. به خاطر داشته باشید که همه کلمات قابلیت نمایش در سیستم گوگل ادز را ندارند. در واقع شما تنها میتوانید از کلمات کلیدی استفاده کنید که به میزان کافی در ماه توسط کاربران جستجو شوند.
کلماتی که خیلی طولانی یا تخصصی هستند و جستجوی کافی در ماه ندارند، در این حالت قرار میگیرند و تبلیغی روی آنها نمایش داده نمیشود. البته این وضعیت همیشگی نیست.
به عنوان مثال، کلمه «تور نوروزی 1400» در حال حاضر Low Search Volume است، زیرا کسی این کلمه را جستجو نمیکند. اما ممکن است در اواخر سال 1399 از این حالت خارج شود. زیرا در آن مدت جستجوی این کلمه افزایش خواهد یافت.
Manual CPC bidding
یکی از استراتژیهای قیمتگذاری روی کلمات کلیدی در گوگل ادز میباشد. انتخاب این استراتژی به شما اجازه میدهد تا قیمت تک تک کلمات را خودتان تعیین کنید.
در این روش شما بالاترین میزان کنترل روی کلمات را خواهید داشت، اما لازم است به طور مداوم قیمت کلمات را بررسی کنید تا در بهینهترین حالت هزینهای قرار داشته باشند.
Maximize clicks
یکی از استراتژیهای قیمتگذاری خودکار است. در این روش گوگل ادز به صورت خودکار قیمتهای شما را تغییر میدهد تا کمپین شما با توجه به بودجهای که در نظر گرفتهاید، به بیشترین تعداد کلیک برسد.
Maximum CPC bid
حداکثر میزان هزینهای است که شما حاضرید به ازای هر کلیک روی تبلیغ به گوگل پرداخت کنید. البته معمولاً هزینهای که پس از کلیک روی تبلیغ از شما کم میشود، کمتر یا مساوی این مقدار است.
در واقع، فرض کنیم شما روی کلمه «خرید میوه خشک» به گوگل کلیکی 1 درهم پیشنهاد دهید. در صورتی که کاربر این کلمه را جستجو و روی تبلیغ شما کلیک کند، لزوماً 1 درهم از شما کم نمیشود، بلکه شما به اندازهای پرداخت میکنید که از نفر پایینی خود در مزایده کمی بالاتر قرار بگیرید. بنابر این به عنوان مثال ممکن است از شارژ شما تنها 0.40 درهم کاسته شود.
شما تنها به اندازهای پرداخت میکنید تا جایگاه تبلیغتان نسبت به نفر پایینی در مزایده حفظ گردد.
Negative keyword
به همان صورت که میتوانیم کلمات کلیدی را برای کمپین خودمان تنظیم کنیم و هدفگیری را بر اساس آنها انجام دهیم، میتوانیم به گوگل بگوییم که روی چه کلماتی تبلیغ ما را نمایش ندهد.
با اضافه کردن کلمات منفی میتوانیم کنترل بیشتری روی هزینههای خود داشته باشیم. به خصوص اگر کلمات کلیدی ما در حالتهای تطبیق گسترده و تطبیق کلمهای قرار داشته باشند.
Payment method
روشی است که از طریق آن حساب گوگل ادز خود را شارژ میکنید. به عنوان مثال، هر کارت اعتباری (credit یا debit)، یک روش پرداخت برای شما محسوب میشود.
البته تنها در صورتی با روش پرداخت سر و کار خواهید داشت که خودتان کار شارژ حساب را برعهده داشته باشید. در غیر این صورت، این تنظیمات توسط فرد یا آژانسی انجام میشود که خدمات گوگل ادز را به شما ارائه میدهد.
Phrase match
یکی از انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز است. این کلمه چیزی میان Broad و Exact است. در صورت استفاده از این نوع کلمه، تبلیغ شما در صورتی نمایش داده میشود که کلمه کلیدی شما در عبارت جستجو شده کاربر وجود داشته باشد.
به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شما «آب معدنی» باشد، تبلیغ شما روی عبارتهای «خرید آب معدنی» یا «آب معدنی گوارا» هم نمایش داده میشود. در دو طرف این عبارت علامت " " قرار میگیرد.
Quality Score
امتیاز کیفی تبلیغ شما است. گوگل به ازای هر کلمه کلیدی، از 10 نمره به شما امتیاز میدهد. این امتیاز بر اساس 3 شاخص زیر تعیین میشود:
- نرخ کلیک
- مرتبط بودن تبلیغ
- تجربه کاربر از صفحه فرود
هرچقدر امتیاز کیفی بالاتری از گوگل ادز دریافت کنید، هزینههای شما کاهش مییابد و با هزینه کمتری در رتبه های بالاتر قرار میگیرید.
در واقع، هر چقدر کیفیت کار شما بالاتر باشد، گوگل تمایل بیشتری دارد تا تبلیغ شما را نسبت به رقبا بالاتر نشان دهد، آن هم با هزینه کمتر.
Recommended daily budget
شما میتوانید برای کمپین خود بودجه روزانه تنظیم کنید. به عنوان مثال میتوانید به گوگل بگویید که در روز بیشتر از 10 درهم مصرف نکند. اما گاهی ممکن است کمپین شما به چیزی بیشتر از 10 درهم نیاز داشته باشد.
در واقع، باتوجه به قیمت کلمات و میزان جستجویی که دارند، ممکن است به بودجه روزانه بیش از 10 درهم نیاز داشته باشید. در این شرایط گوگل نمایش تبلیغ شما را محدود خواهد کرد، زیرا باید 10 درهم شما را در طول روز مدیریت کند.
در این صورت، گوگل به شما پیشنهاداتی میدهد، به عنوان مثال ممکن است بگوید که بودجه روزانه خود را به 20 درهم در روز افزایش دهید، در این صورت، تبلیغات شما میتواند به حداکثر ظرفیت نمایش روزانه برسد.
Remarketing
ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد یکی از قابلیتهای فوقالعاده گوگل ادز است که به شما اجازه میدهد تا تبلیغات خود را برای افرادی نمایش دهید که قبلاً یک بار از سایت شما بازدید کردهاند.
برای استفاده از این روش، ابتدا باید کد ریمارکتینگ را از سیستم گوگل ادز دریافت و سپس به سایت خود اضافه کنید. گوگل ادز با استفاده از این کد، لیستی از کاربرانی که وارد سایت شما میشوند، ایجاد میکند.
در نهایت، شما میتوانید تبلیغات خود را برای این لیست نمایش دهید. با این کار، میتوانید بار دیگر محصولات و خدمات خود را برای این سرنخهای ارزشمند تبلیغ کنید.
همچنین قبلاً توضیح دادیم که شما نمیتوانید از تبلیغات در شبکه نمایش گوگل استفاده کنید، زیرا امکان هدفگیری کاربران ایرانی وجود ندارد. اما به لطف ریمارکتینگ، میتوانید یک بنر تبلیغاتی جذاب ایجاد و با استفاده از کمپینهای دیسپلی، تبلیغ خود را روی لیست جمعآوری شده نمایش دهید.
به عبارتی دیگر، شما با استفاده از کمپین جستجوی گوگل از ورودیهای سایت خود لیست ایجاد میکنید و با استفاده از کمپین نمایش گوگل، بنر تبلیغاتی خود را برای این لیست به نمایش میگذارید.
کاربران پس از کلیک روی این بنر وارد سایت شما خواهند شد. این بنر در بسترهای مختلفی به افراد موجود در لیست شما نمایش داده میشود. به عنوان مثال ممکن است مخاطب شما در حال بازی کردن در موبایل خود باشد و بنر تبلیغاتی شما را ببیند. یا حتی ممکن است در یوتیوب ویدیویی تماشا کند که در ابتدای آن، گوگل بنر شما را به این کاربر نمایش دهد. فوقالعاده است!
Return on investment (ROI)
نشاندهنده میزان حاشیه سودی است که با محاسبه هزینه تبلیغات، عاید ما میشود. فرض کنیم هزینه تولید یکی از محصولات شما 100 هزار تومان و قیمت فروش آن 200 هزار تومان باشد. در صورتی که شما 6 عدد از این محصول را به فروش برسانید، مبلغ نهایی فروش شما 1 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود.
حالا فرض کنیم هزینه تبلیغات گوگل ادز شما برای فروش این تعداد محصول 200 هزار تومان باشد. نرخ بازگشت سرمایه شما به این صورت محاسبه میشود:
(1.200.000 – ( 600.000+ 200.000)) / (600.000 + 200.000)
با محاسبه فرمول بالا به این نتیجه میرسیم که نرخ بازگشت سرمایه شما در این تبلیغات معادل 50% میباشد.
Search network
مجموعهای از نتایجی است که کاربر پس از جستجو در گوگل (سایت گوگل، نقشه گوگل و همکاران گوگل) مشاهده میکند. شما میتوانید تبلیغ خودتان را در کنار نتایج نمایش جستجو قرار دهید.
Search partners
سایتهایی در شبکه جستجوی گوگل هستند که همکار گوگل به حساب میآیند و تبلیغ شما امکان نمایش در این سایتها را دارد. در واقع گوگل اجازه دارد تبلیغات شما را در این سایتها نمایش دهد.
به عنوان مثال سایت آمازون یکی از سایتهای همکار گوگل است و ممکن است در صورتی که عبارتی را در آمازون جستجو کنید، تبلیغات سرچ گوگل نیز برای شما در نتایج جستجو نمایش داده شود.
Search terms
در صورتی که کلمات شما در حالتهای تطبیق گسترده (Broad match) و تطبیق کلمهای (Phrase match) قرار داشته باشند، تبلیغ شما روی کلمات کلیدی گستردهتری نمایش داده میشود. به عنوان مثال اگر شما از کلمه «خرید گوشی» در حالت Broad استفاده کنید، ممکن است کاربری که عبارت «تعمیر گوشی» را هم جستجو کرده است، تبلیغ شما را ببیند و روی آن کلیک کند.
به این عبارات که توسط کاربران جستجو میشود، Search terms گفته میشود. شما میتوانید این کلمات را در سیستم گوگل ادز مشاهده کنید و در صورت نیاز، آنها را از کمپین خود حذف کنید یا به صورت Negative Keywords در نظر بگیرید تا تبلیغ شما روی این کلمات نمایش داده نشود.
Target CPA bidding
یکی از استراتژیهای قیمتگذاری در گوگل ادز است. در صورتی که این استراتژی را انتخاب کنید، گوگل به صورت خودکار به گونهای قیمت کلمات کلیدی شما را تعیین و بهینه سازی میکند تا بتوانید علاوه بر رسیدن به بیشترین نرخ تبدیل (Conversion Rate)، حاشیه سود مناسبی هم داشته باشید.
در صورتی میتوانید از این استراتژی استفاده کنید که «دریافت نرخ تبدیل» برای کمپین شما فعال باشد.
Text ad
یکی از فرمتهای تبلیغاتی است که با استفاده از آن میتوانید پیام تبلیغاتی خود را به مخاطبان نمایش دهید. این نوع پیام متنی است و بیشتر در شبکه جستجوی گوگل مشاهده میشود.
البته میتوان گفت که پیام متنی در تمامی روشهای تبلیغاتی گوگل ادز وجود دارند، اما شکل و شیوه نمایش آنها متفاوت است. به خاطر داشته باشید که متنهای تبلیغاتی برای کاربرانی نمایش داده میشود که زبان یکسانی با زبان نگارش متن تبلیغ دارند (البته در صورتی که شما زبان تبلیغ را از قبل مشخص نمایید). در مورد متن تبلیغ پیشنهاد میکنم حتماً مقاله «انواع متن تبلیغ در گوگول ادز» را مطالعه کنید.
Tracking template
گاهی ممکن است بخواهید وضعیت ورودی، کلیک و سایر اطلاعات کمپین خود را خارج از سیستم گوگل ادز مشاهده و تحلیل کنید.
با استفاده از این ویژگی، شما میتوانید اطلاعات مورد نظرتان را به لینک تبلیغ (url) اضافه کرده و در یکی دیگر از ابزارهای تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس آن اطلاعات را دریافت کنید.
در واقع، وقتی کاربر روی لینک تبلیغ شما کلیک میکند، اطلاعات اضافهتری همراه با لینک تبلیغ برای شما ارسال میشود که قابل استفاده در سایر ابزارهای تحلیل سایت میباشد.
با این کار به عنوان مثال شما میتوانید بررسی کنید که کلیکهای ورودی سایت شما دقیقاً از چه دستگاهی بوده است، یا اینکه چه میزان از ورودیهای شما از طریق شبکه جستجوی گوگل بوده و چه میزانی از طریق شبکه نمایش گوگل کلیک گرفتهاید. پیشنهاد میکنیم مقاله «UTM چیست» را مطالعه کنید.
Under review
تبلیغ شما در گوگل ادز قبل از فعالسازی باید مورد تایید قرار بگیرد تا بر خلاف قوانین و چارچوبهای تعیین شدۀ گوگل ادز نباشد. همچنین هر تغییری که شما پس از ایجاد تبلیغ اعمال میکنید، باید توسط گوگل تایید شود.
در این شرایط، تبلیغ شما مجدداً توسط گوگل ادز بازبینی خواهد شد. بیشتر تبلیغات نهایتاً ظرف یک روز کاری تایید میشوند. اما گاهی ممکن است بازبینی تبلیغ شما بیشتر طول بکشد.
هچنین امکان دارد که گوگل پس از بازبینی، به این نتیجه برسد که تبلیغ شما از قوانین و چارچوبهای گوگل ادز پیروی نمیکند. در این صورت، گوگل تبلیغ شما را تا زمان برطرفسازی مشکل متوقف میکند. در فصل بعدی، به طور کامل در مورد این قوانین صحبت میکنیم.