به تازگی گزارشی منتشر شده است که نشان میدهد سه ساعت هوشمند متعلق به برند اپل در لیست پنج ساعت هوشمند پرفروش سهماهه اول سال میلادی جاری قرار گرفته است و اپل را به حاکم بلامنازع این بازار پر رونق بدل ساخته است.
اپل در بازه زمانی سهماهه اول سال میلادی جاری پرفروشترین برند گوشی همراه، تبلت، هدفونهای وایرلس (ایرپادز) و اسپیکرهای هوشمند بوده است که آن را به یکی از موفقترین برندهای سال 2022 بدل میکند. حالا امروز نیز گزارشی آماری منتشر شده است که خبر از عملکرد چشمگیر سری اپل واچ در بازار پر رونق ساعتهای هوشمند میدهد.
در این راستا، تحلیلگری به نام فرانسیسکو جرنیمو تصویری اینفوگرافیک را در شبکه اجتماعی توئیتر به اشتراک گذاشته است که پرفروشترین ساعتهای هوشمند در بازه زمانی سهماهه اول سال میلادی 2022 را نشان میدهد. در رده اول، همانطور که انتظار میرفت اپل واچ سری 7 قرار دارد که با قیمتی 400 دلاری (بازار آمریکا) گرانترین ساعت برند اپل محسوب میشود.
نسل جدید ساعت هوشمند اپل از نمایشگر بزرگتر و حاشیه نمایشگر کمتر بهره میبرد که البته طراحی کلی آن در مقایسه با اپل واچ سری 6 تغییر چندانی نداشته است. التبه باید اشاره کرد که علیرغم طراحی یکسان، اپل واچ سری 7 به دلیل مشخصات فنی قابل قبول موفق به جلب نظر کاربران شده است و جایگاه اپل را در بازار ساعتهای هوشمند مستحکمتر از قبل کرده است.
در رده دوم ساعت مقرون به صرفه اپل واچ SE جای گرفته است که حدود دو سال عمر دارد و با قیمت 279 دلاری در بازار موجود است. به علاوه، اپل واچ SE طراحی زیبای اپل واچ سری 6 و 4 را به ارث برده است ولی برای پایین نگه داشتن قیمت مجبور به کنار گذاشتن برخی از قابلیتهای پرمیوم مانند ECG (تست نوار قلب) شده است.
انتظار میرود که در طی ماههای جاری فروش اپل واچ SE بدون تغییر ادامه پیدا کند چون رقیب جدی برای آن وجود ندارد ولی احتمالا با عرضه نسل دوم آن در ماه سپتامبر سال جاری فروش این ساعت هوشمند روند نزولی به خود بگیرد. شایان ذکر است که اپل واچ SE نسل جدید احتمالا از طراحی نسل قبلی خود برخوردار خواهد بود ولی به احتمال زیاد به تراشه قویتر و برخی قابلیتهای تازه مجهز خواهد بود.
در ردههای سوم و چهارم به ترتیب گلکسی واچ 4 و گلکسی واچ 4 کلاسیک قرار دارند که اولین ساعتهای سامسونگ محسوب میشوند که با سیستم عامل WearOS در دسترس قرار گرفتهاند. در مجموع، این دو ساعت هوشمند موفق به کسب 18.9 درصد از سهم بازار ساعتهای هوشمند شدهاند که در مقایسه با سهماهه اول سال میلادی 2020 رشد بسیار خوبی داشته است.
کاملا واضح است که کنار گذاشتن تایزن و انتخاب WearOS برای نرمافزار سری گلکسی واچ 4 حرکت درستی از سوی سامسونگ بوده است و باعث شده است تا توجه طیف بیشتری از کاربران معطوف به ساعتهای سامسونگ شود. به علاوه، احتمالا عرضه سری گلکسی واچ 5 نیز روند موفق فروش ساعتهای هوشمند سامسونگ را ادامه خواهد داد.
نکته عجیب این لیست قرارگیری اپل واچ سری 3 در رده پنجم است که باعث شده است تا سهم کلی اپل از بازار گوشیهای هوشمند به عدد حیرتانگیز 51.2 درصد برسد. اپل واچ سری 3 در سال 2017 و با قیمت 200 دلاری روانه بازار شد که در حال حاضر در پنجمین سال عرضه خود قرار دارد و در نتیجه، خرید آن چندان توصیه نمیشود ولی به نظر میرسد همچنان کاربران به گرمی از آن استقبال میکنند. البته باید اشاره کرد که زمان پایان رسیدن عمر اپل واچ سری 3 نزدیک است چرا که بروزرسانی سیستم عامل watchOS 9 برای این ساعت عرضه نخواهد شد و به احتمال زیاد فروش آن نیز کاهش زیادی خواهد داشت.