اگر وب سایت دارید یا صاحب صفحه ای در اینستاگرام یا کانالی در تلگرام هستید، اگر فضای مجازی را برای گسترش کسب و کارتان انتخاب کرده اید، پس بدون شک به تولید محتوا نیاز دارید.
آمارد برایتان از محتوا و چگونگی تولید آن خواهد گفت.
با ما همراه باشید.
● محتوا چیست که بخواهیم تولیدش کنیم؟!
برای رسیدن به بحث تولید محتوا، ابتدا باید محتوا را تعریف کنیم.
تعاریف مختلفی برای محتوا ارایه شده است.
به طور خلاصه یعنی :
اطلاعاتی که به صورت متن، تصویر، فیلم و … با هدفی( ترغیب مخاطب برای خرید، سرگرمی، آموزش و …)در اختیار مخاطب قرار میگیرد و آن را درگیر خود میکند.
● تولید محتوا چیست؟!
حال که فهمیدیم محتوا چیست، فهمیدن مفهوم تولید محتوا آسان شده.
وقتی محتوا اطلاعات در قالب فیلم، تصویر و متن باشد تولید محتوا مساوی است با:
تولید این متن ها، عکس ها و فیلم ها.
به همین سادگی!
● این ۵ جزء را فراموش نکنید
اطلاعات، هدف، مخاطب، فرم و کانال.
این ۵ کلمه، تعریف خودشان را دارند که ترکیب شان با هم مساوی است با تولید محتوای خوب.
اطلاعات در واقع همان گفته های شما هستند. چه چیز می خواهید بگویید؟!
هدف یعنی چرا میخواهید اطلاعاتتان را با بقیه به اشتراک بگذارید؟!
پس از انتشار، انتظار دارید مخاطبتان چه کار کند یا حتی چه احساسی داشته باشد؟!
مخاطب در واقع همان کسی است که اطلاعات شما را میخواند.
گاهی یک رده ی سنی خاص است. گاهی موسسه ای، مکانی یا قشر خاصی از جامعه.
کانال هم درواقع قالب انتشار اطلاعاتتان است. مثل تلگرام یا اینستاگرام. یا شبکه های اجتماعی دیگر.
● اصل مطلب: چگونه تولید محتوا کنم؟!
در نوشتن به این فکر کنید که:
اول اینکه خواننده باید مطلب را خوب بفهمد.
دوم اینکه مطلب باید در ذهن خواننده نقش ببندد.
سوم اینکه مطلب مورد نظر از لحاظ مفهوم غنی اما از لحاظ کلمات بسیار ساده است.
پس در یک کلام پیچیده فکر کنید اما ساده بنویسید.
خلاصه نویس های حرفه ای، محتوا نویس های خوبی اند.
کافی است بدانید که تولید محتوای طولانی به کارتان نمی آید و مخاطب ها را فراری می دهد.
به جای آن مانور روی کلمات کلیدی راه گشاست.
کلیشه را کنار بگذارید.
طی کردن مراحلی برای یک سری مطالب دیگر کلیشه ای است.
مثلا برای تشویق به ورزش کردن ذکر فواید آن به شکل نصیحت وار و آوردن مقالات علمی و گفتن اینکه اگر ورزش نکنید چه بلایی به سرتان می آید، آنقدر تاثیر گذار نیست که وقتی این کلیشه را کنار می گذارید و ورزش را به چیزی تشبیه می کنید یا روش های جالب تری برای تشویق به ورزش در نظر می گیرید. مخاطبتان را غافلگیر کنید.
از مخاطبتان دور نباشید
رویایی فکر نکنید، فکرتان محدود به نوشتن نباشد. به اجرای گفته هاتان بیندیشید.
آیا منطقی صحبت کرده اید؟ آیا مخاطب ارتباطی با متن برقرار میکند؟ آیا این متن باور پذیر است؟ آیا اعتماد مخاطبتان را به دست آورده اید؟
تلاش برای پاسخ به این سوالات، کیلومترها شما را در بحث تولید محتوا پیش می اندازد.
تا می توانید از همه ی ظرفیت ها استفاده کنید
در بحث تولید محتوا، اگر همه جانبه عمل کنیم موفق خواهیم شد.
مثلا فقط متن ننویسیم. یا فقط عکس بارگذاری نکنیم.
اگر بتوانیم متن خود را همراه تصاویری به خواننده ارایه کنیم، درصد مخاطب های متن قطعا افزایش خواهند یافت.
استفاده از همه ی ظرفیت ها در جذب مخاطب تاثیر گذار خواهد بود.
خودتان را مدام به جای مخاطب قرار بدهید
اگر شما جای مخاطب بودید، متنی را که منسجم و یکپارچه نیست میخواندید؟!
پس قبل از نوشتن جهت متن را مشخص کنید.
قرار است در این متن به چه چیز بپردازید و چگونه بپردازید.
آیا آموزنده است یا برای سرگرمی نوشته میشود؟! آیا طنزآلود است یا کلامی کاملا جدی دارد و از این دست موارد.
باز خودتان را در نطر بگیرید وقتی وارد سایت می شوید، ابتدا چه چیز را میخوانید؟! آفرین عنوان متن!
دقیقا عنوان متن است که تعیین می کند این متن چقدر خواننده داشته.
.یعنی یک عنوان می تواند خواننده جذب کند یا برعکس، خواننده ها را بر باد دهد
پس عنوان های جذاب و کوتاه درنظر بگیرید که مخاطب را کنجکاو و ترغیب کند
● خب حالا چرا باید محتوا تولید کنم؟!
در مقدمه اشاره ای کوتاه به چرایی تولید محتوا داشتیم. در اینجا هم از اهمیت این موضوع می گوییم.
بهترین راه برای معرفی محصول، انتقال اطلاعات و… تولید محتواست.
فروشنده ها به تولید محتوا، به عنوان یکی از مهمترین ابزار جذب مشتری نگاه می کنند.
برخی ها سراغ دنبال کننده های فیک (غیر واقعی ) می روند در حالیکه از نکته ی مهم تولید محتوا، غافل اند.
هر کار ارزشمندی زحمت دارد، اما هر زحمتی هم مزد و اجرش را به همراه دارد.