2 سال پیش / خواندن دقیقه

یوتیوب و مسیر کسب درآمد از محتواسازی در آن |کسب و کار

 یوتیوب و مسیر کسب درآمد از محتواسازی در آن |کسب و کار


یوتیوب یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های اینترنتی و دومین موتور جستجوی جهان است. آنجا دنیای محتواست که می توان تا ساعت‌ها، مطالب آموزشی و تخصصی را تنها به فاصله یک جست و جوی ساده و چند کلیک پیدا کرد.

در سال‌های اخیر، به ویژه با ورود محتوای حوزه بازی‌های کامپیوتری به این بستر و همچنین ورود نسل جدید و نوجوان‌ها به جهان اینترنت، یوتیوب در ایران نیز مخاطبان جدی‌تر را جذب خود کرده است. همین امر باعث شد تا روش های کسب درآمد از یوتیوب نیز گسترش پیدا کند.

در این میان، امکان کسب درآمد از یوتیوب یک ویژگی شگفت انگیز برای تولیدکنندگان محتوا به حساب می‌آید. در ایران نیز با وجود مشکلاتی که بر سر راه کسب درآمد در این بستر بر سر راه تولیدکنندگان محتوا بوده، اما با استقبال خوبی همراه شده است.

مشکل کسب درآمد از یوتیوب در ایران

کسب درآمد از یوتیوب در ایران به دلیل تحریم هایی که وجود دارد، کمی دشوار است. شما برای اینکه بتوانید از یوتیوب پول برداشت کنید و کارهای مالی خود را با یوتیوب انجام دهید، نیاز به حساب Google AdSense دارید. در حال حاضر امکان ساخت این حساب برای افراد ساکن ایران وجود ندارد؛ زیرا افتتاح آن نیازمند درج حساب بانکی و آدرس است. متاسفانه نه آدرس از کشور ایران و نه حساب های بانکی ایرانی را تایید نمی کند.

برای حل این مشکل سعی کنید از روش های درست و قانونی کار خود را پیش ببرید. الگوریتم های یوتیوب هر روز در حال توسعه و پیشرفته شدن هستند. اگر بیراهه بروید، بالاخره یک روز متوجه می شود که‌ او را دور زده اید‌. پس کانال شما را می بندد و تمام زحمات شما هدر می رود.

شما می توانید اگر دوست یا آشنایی در خارج از کشور دارید از او بخواهید که حساب را به نام خود ایجاد کند. اما مراقب افراد سودجو نیز باشید چرا که می توانند پول شما را ندهند. بنابراین سعی کنید فردی قابل اعتماد پیدا کنید.

چطور محتوای جذاب تولید کنم؟

محتوا عنصر اصلی کسب درآمد در یوتیوب است. به بیان دیگر، مرحله‌ی اول برای جذب مخاطب و سپس تبدیل کردن آنها به منبع درآمد، تولید ویدیوهایی است که افراد را به مراجعه‌ی دائمی به کانال شما تشویق می کند. حتی در مراحلی بالاتر، آنها را مجاب به پرداخت حق عضویت کند. در اینجا به‌ طور خلاصه راهکارهایی برای جذاب‌تر کردن محتوای ویدیویی پیشنهاد می دهیم. (فراموش نکنید که این راهکارها نه‌ تنها در یوتیوب، بلکه در هر سرویس انتشار ویدیوی آنلاین دیگر نیز راه گشا هستند.)

تجهیزات

شاید در قدم اول، تجهیزات حرفه‌ای و استودیوهای مجهز را پیش‌نیاز اصلی تولید ویدیوهای با‌کیفیت در یوتیوب بدانید. هرچند این ابزارها هم به پیشرفت سریع‌تر کمک می‌کنند. اما در واقعیت، ماهیت و محتوای ارائه شده در ویدیو، اهمیت بیشتری دارد. در نتیجه، حتی با یک گوشی هوشمند در کنار یک طرح و برنامه‌ریزی خوب برای تولید محتوا، می‌توان آینده‌ی روشنی را برای کانال ویدیویی متصور شد.

در اینجا، ۲ مورد بیش از همه نیاز به توجه دارند. صرف‌نظر از ابزار مورد استفاده، ابتدا باید لرزش ویدیو را به حداقل برسانید. هیچ کاربری دوست ندارد که روزانه به ویدیوهایی با لرزش بالا و تصویر تار نگاه کند. مورد مهم بعدی، صدای ویدیو است. باید بدون نویز، واضح و باکیفیت باشد. موسیقی زمینه برخی اوقات در این بخش مفید است؛ اما باید مراقب قوانین کپی‌ رایت آن باشید.

برنامه‌ریزی و انتخاب موضوع

ویدیو نیز مانند هر محتوای دیجیتال دیگر، باید منظم و پیوسته تولید و پخش شود. به بیان دیگر باید پیش از شروع هر کار، یک تقویم محتوایی برای این بخش طراحی کنید. انتخاب موضوع، طول ویدیوها، زمان و توالی انتشار، مواردی هستند که باید در این بخش مد نظر قرار دهید.

برای برنامه‌ریزی محتوایی و آماده کردن موضوع و حتی داستان ویدیوها، چند موضوع بیش از بقیه مفید خواهد بود. ویدیوهای آموزشی و سرگرمی همیشه در صدر پربازدیدترین محتوای یوتیوب قرار دارند. آموزش آشپزی، ورزش و بدنسازی، ساخت کاردستی یا DIY، آموزش‌‌های سبک زندگی، ویدیوبلاگ و موارد این‌چنینی، از جذابیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان محتوای ویدیویی برخوردار هستند.

کارشناسان محتوای ویدیویی، یک عبارت کوتاه را برای توصیه‌ی انتخاب موضوع محتوا استفاده می‌کنند. آیا ویدیوی شما باعث می‌شود که کاربران احساس بهتری در زندگی داشته باشند؟ همین سوال ساده شما را در مسیر طراحی راهنمایی خواهد کرد.

گروه مخاطبان

انتخاب گروه مخاطبان، بخش مهم دیگر در تولید ویدیو است. برخی تولیدکنندگان محتوا تلاش می‌کنند تا تمامی کاربران دنیا را به سمت خود جذب کنند. عموما نیز در این مسیر دلزده می‌شوند. تولید محتوایی که برای همه‌ی مردم جذاب باشد، نیاز به تجربه‌ای بسیار زیاد در امر تهیه‌کنندگی ویدیو دارد. شاید تولیدکنندگان شخصی در این سبک، به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد.

سعی کنید گروه مخاطبان هدف را، کوچک ولی خاص انتخاب کنید. به‌ عنوان مثال، بسیاری از کانال‌های موفق یوتیوب، مخصوص علاقه‌مندان به بازی است. کانال‌های متعددی نیز برای علاقه‌مندان به ورزش و بدنسازی وجود دارد. این کانال‌ها با تمرکز بر گروه اختصاصی خود، محتوای جذاب برای آنها تولید می‌کنند. همین گروه، وقتی در ابعاد جهانی به محتوای کانال جذب می‌شود، تعداد کاربران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تعامل با مخاطبان

ارتباط با مخاطبان در دنیای امروز کسب‌وکار، از پیش‌نیازهای اصلی هر فعالیت است. در واقع کاربران کانال شما انتظار دارند تا همیشه، رفتاری دوستانه داشته باشید. به سؤالات، نظرات و انتقادات آنها واکنش نشان دهید. کانالی که تنها به تولید محتوا پرداخته و ارتباطی با مخاطبان ندارد، شبیه یک ماشین است. هر چند جذاب، اما نمی‌تواند دوستی دائمی باشد.

برای تعامل هرچه بهتر با مخاطبان، پاسخ به همه‌ی نظرات آنها در ابتدای فعالیت کانال، الزامی است. البته پس از افزایش تعداد کاربران، قطعا توانایی پاسخ به همه‌ی نظرات ممکن نخواهد بود. اما می‌توان با برنامه‌ ریزی‌های صحیح، هر از چند گاهی محتوایی با تکیه بر نظرات آنها تولید کرد. فراموش نکنید تهیه‌کنندگان حرفه‌ای محتوا، منتظر صحبت یا اظهار نظر مخاطبان نمی‌مانند. بلکه در ویدیوها، آنها را به ارسال نظر و سؤال تشویق می‌کنند.

تعامل، تنها با کاربران کانال خودتان انجام نمی‌شود. شما می‌توانید با ارتباط سازنده با دیگر فعالان و تولید کنندگان محتوا در یوتیوب، خود را به‌ عنوان کاربری فعال نشان دهید. چه بسا همین ارتباطات، منجر به همکاری و تولید ویدیوهای حرفه‌ای‌تر توسط شما شود.

پاسخ به سوالات مهم

۱. یوتیوب به ازای هر بازدید چقدر پول می دهد؟

به طور دقیق نمی توان گفت. اما یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید، حدودا بین ۱ تا ۲ دلار به شما پول می دهد. اما به این موضوع دقت کنید که یوتیوب در ازای دیدن تبلیغ های ویدئو شما پول می دهد. گاهی اوقات بیننده هنگام نمایش تبلیغ، چند ثانیه فیلم را رد می کند تا تبلیغ نمایش داده نشود. یا از ابزارهای مسدودکردن تبلیغ استفاده می کند. در این صورت یوتیوب برای این بازدیدها به شما پولی پرداخت نخواهد کرد.

۲. چه عواملی در مقدار درآمد شما تأثیر خواهد داشت؟

– طول ویدیو ها

– دقایق تماشا شده از طرف بازدید کنندگان

– میزان اشتراک بازدیدکنندگان در کانال شما اعم از میزان لایک ها، میزان به اشتراک گذاشته شدن ویدئو ها و میزان کامنت ها

– تعداد مشترکین

۳. آیا خودم می توانم با کلیک کردن بر روی تبلیغات ویدیوهای خود، در کسب درآمد تأثیر داشته باشم؟

یکی از کارهایی که شدیدا خطرناک است و اگر یوتیوب متوجه شود، کانال شما را خواهد بست.

۴. یوتیوب بابت چه فیلم‌هایی پول بیشتر می دهد؟

یوتیوب برای فیلم های علمی بیشتر پول می دهد. در صورتی که بتوانید فیلم های آموزشی جذاب و پرمخاطب تولید کنید، درآمد شما از سایرین بیشتر خواهد بود.

۵. اگر کانال یوتیوبی داشته باشم، آیا درآمدم فقط از یوتیوب خواهد بود؟

نه، اگر شما بتوانید از یوتیوب درآمد داشته باشید بنابراین می توانید یوتیوب را واسطه ای برای کسب درآمد از جای دیگر هم قرار دهید.

راه‌های دیگر درآمدزایی از یوتیوب

– کسب درآمد از طریق youtube premium

در این روش شما ویدیوهای خود را در youtube premium فعال می‌کنید. اشتراک یوتیوب که توسط کاربران خریداری می‌شود تا هیچ تبلیغی به آن‌ها نمایش داده نشود. با انتخاب این روش، یوتیوب با توجه به میزان بازدید ویدیو‌های شما و در نظر گرفتن موارد دیگری، همچون موضوع و مدت ویدیو، بخشی از سودش را از فروش اکانت‌های premium با شما شریک می‌شود.

– همکاری در فروش محصولات و خدمات به مخاطبان

یکی از روش‌های کسب درآمد در تمام بسترهای مختلف تولید محتوا همکاری در فروش محصولات و خدمات است. در این روش، شما در ازای فروش محصولات و خدمات یک کسب و کار، درصدی از سود حاصل را کسب می‌کنید. علاوه بر آن یوتیوب بستری است که در آن با جذب مخاطب، می‌توانید خدماتی مربوط به تخصص خود را ارائه کنید؛ یا اگر محصولی دارید، بفروشید.

– جذب اسپانسر برای محتوا

برای جذب تبلیغات و درآمدزایی از طریق این روش، حتما لازم نیست با یوتیوب همکاری کنید. به صورت مستقیم نیز می‌توانید با کسب و کارها وارد مذاکره شد. و در ازای تبلیغ برای آن‌ها کسب درآمد کنید. با توجه به اینکه یوتیوب فارسی نیز در حال رشد است، احتمال آنکه بتوانید با کسب و کارها تعامل خوبی داشته باشید، وجود دارد.

– دریافت حمایت از مخاطبان

جذب حمایت مالی از مخاطبان یا همان دریافت دونیت، یکی از روش‌هایی است که مورد توجه تولیدکنندگان محتوا در ایران قرار گرفته است. در این روش با توجه به آنکه محتوای تولید شده علی رغم وقت و هزینه، به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، محتوا ساز از مخاطبان خود درخواست حمایت مالی می‌کند. فرهنگی که می‌تواند به تولید محتوای مستقل کمک ‌کند.

چند نکته

الف) در روزهای ابتدایی و حتی چند ماه اول ممکن است استقبال زیادی از ویدئوهای شما نشود. اما ناامید نشوید. بیشتر یوتیوبرهای موفق، بعد از ۱ یا ۲ سال به موفقیت رسیده اند.

ب) سعی کنید به صورت استاندارد تبلیغ گذاری کنید تا بیننده اذیت نشود. تعداد استاندارد تبلیغ ها بستگی به زمان ویدئو دارد. شما باید با توجه به مدت زمان ویدئو تبلیغ قرار دهید.

ج) تنها تهیه و انتشار ویدیو ضامن موفقیت نخواهد بود. شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود، بخش‌های کوتاهی از ویدیوی ساخته شده را قرار دهید. سپس کاربران را برای مشاهده‌ی محتوای کامل، به یوتیوب دعوت کنید. همچنین می‌توان خلاصه‌ی محتوای موجود در ویدیوی خود را به‌صورت متنی در کانال‌های مختلف منتشر کنید. از جمله وب‌سایت، وبلاگ، خبرنامه، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر

د) فراموش نکنید که محتوای ویدیویی نیز نیاز به بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو دارد. شما باید در انتخاب کلیدواژه، برچسب و عنوان برای ویدیوی خود دقت کنید.


شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع