هرکسی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار کوچک خود ،راههای مختلفی را می پیماید اما باید دقت کرد که گاهی این راهها،بصورت راز در اطراف ما نهفته هستند.ما در این مقاله، ۱۲ راز مهم برای موفقیت در کسب و کار کوچک را برای شما بازگو می کنیم.امیدواریم با مطالعه این ۱۲ راز بتوانیم کمکی به شما خواننده عزیز کرده باشیم.
۱٫ مدیریتِ مدیرِ خوب
یک مدیر، پایه اصلی کسب وکار محسوب می شود. حال فرقی ندارد که کسب وکار بزرگ باشد یا کوچک.
نگاه مثبت مدیر به کسب وکار خود، می تواند در پیشبرد اهدافش بسیار کمک رسان باشد. تسلط بر اوضاع شغلی، تسلط بر بازار، تسلط بر شرایط مشتریان، صبر پیشگی، پشتکار و تلاش مضاعف، نقدپذیری، حسن رفتار با کارمندان (در صورت داشتن کسب وکار بزرگ) نیز از شرایط مدیر خوب، برای داشتن کسب و کار موفق است.
بهتر است این را فراموش نکنیم که گاهی اوقات یک مدیر، تنها کارمندِ خود می باشد.
۲٫ شروع محکم
برای موفقیت در هر کاری باید سعی شود که آن کار را با قدرت هرچه تمامتر شروع و ادامه داد. تداوم در کار، عدم توقف و همچنین پایداری در رسیدن به هدف، یکی از عوامل موثر در اوجگیری کسب وکارها می باشد.
۳٫ طراحی یک طرح اساسی
بعد از انتخاب کسب وکار و شغل جدید، بهتر است اهداف و استراتژیهای کلی و اساسی آن شغل مشخص باشد. وقتی هدف مشخص باشد، راههای رسیدن به هدف نیز خودبخود نمایان می گردد. برنامه و طرح سنجیده، شاهراه رسیدن به موفقیت را به شما نشان خواهد داد.
سقوط در چاه شکست، برای صاحب کسب وکار، بسیار سخت و تأسف بار است. ولی مادامیکه برنامه اصولی و دقیق در دسترس باشد، راه از بیراهه مشخص و موفقیت پیش رو خواهد بود.
۴٫ تیم خوب
وجود همکار خوب و همیار دلسوز، حتی اگر یک نفر باشد، می تواند در پیشبرد اهداف کسب وکار، بسیار موثر باشد.
گاهی اوقات، همکار فقط یک همکار معمولی است که رأس ساعت کاری در محل کار حاضر شده و رأس ساعت مشخص کاری، از کار دست می کشد. او فقط کارهای محوله را انجام می دهد و برایش مهم نیست که کار به کجا رسیده و به کجا خواهد رسید.
اما اگر یک همکار، به تمام معنا، همیار و دلسوز باشد، مطمئنا با توان بیشتری، سعی در رفع نواقص کاری دارد.
اینگونه همکاران، کسب وکار را متعلق به خود دانسته و از هیچ کمکی برای پیشرفت، فروگذار نمی کنند.
یک همکار خوب، می تواند دوستی صمیمی برای مدیر باشد و این خود باعث کمرنگ شدن قضیه رئیس مرئوسی و موفقیت بیشتر می گردد.
ضمنا تیم کاری بااستعداد و دلسوز، به کسب وکار خود می بالند و این عامل مهمی برای فتح قله های ترقی می باشد.
۵٫ بازاریابی قوی
تولید یک محصول درجه یک و انبار کردن در انباری، و عدم توانائی در فروش، هیچ دردی از شما دوا نمی کند.
به قول بازاریان: جنس روی دست، باد می کند.زمانی شما باید به کسب وکار خود اطمینان داشته باشید که بتوانید محصول و خدمات خود را بصورت حرفه ای و با سرعت، در بازار، در معرض فروش قرار دهید.
توانائی در بازاریابی و نحوه نمایش محصول و خدمات به مشتریان، می تواند در پیشرفت کارهای کوچک، بسیار قدرتمند عمل کند.
ـ یکی از راههای بازاریابی، صحبت با سازمانها یا صاحبان مشاغل می باشد. شما می توانید با اشخاصی که محصولی شبیه به محصول شما دارند را شناسائی و با آنها هم کلام شوید. گفتگوی رو در رو و یا مجازی، باعث باز شدن راههای پیشرفت برای شما می شود.
ـ تبلیغات در رسانه های مختلف مانند روزنامه ها، مجلات، دنیای مجازی، مراسمات مختلف، جشنها، رویدادهای خیریه و … شما را بیشتر به دیگران نشان می دهد.
ـ تبلیغات صوتی از طریق تلفن نیز مانند گذشته، کارائی خود را دارد.
ـ یکی از راههای مهم بازاریابی، تبلیغات دیداری می باشد. مانند نصب بتر، پوستر، و همچنین پخش کارت ویزیت بین اقشار مختلف جامعه.
۶٫ خدمت به مشتری
طوری با مشتری رفتار نکنید که بعد از خرید، دیگر پشت سرش را نگاه نکند. شما می توانید با نوع رفتار و خدمت رسانی در حین خرید و همچنین پیگیریهای بعد از خرید، می توانید مشتری را به خود وفادار کنید.
مشتری ها به راحتی کسب وکارهای کوچک و محصولاتشان را، اولویت بندی می کنند. اگر شما سریع به پیامک، تماس تلفنی یا ایمیل مشتری خود پاسخ دهید، یقین داشته باشید که او نیز برای خریدهای بعدی خود، به سرعت به یاد شما و محصولتان می افتد.
سعی کنید نسبت به صحبتها مشتریان خود، شنونده خوب و با حوصله ای باشید و به نیازهای آنها توجه داشته باشید. جلب رضایت مشتری،یکی از مهمترین وظایف شماست.
۷٫ ایجاد وب سایت و حضور در رسانه های اجتماعی
هیچگاه گول این را نخورید که: شغل من کوچک است و نیازی به رسانه های اجتماعی ندارد. مطمئن باشید حتی اگر کسب وکار کوچکی داشته باشید، با حضور در دنیای مجازی و یا برنامه سازی در یک سایت کاری، در دنیای بزرگتری دیده خواهید شد و مشتریانی از فاصله های دورتر از ذهن خود خواهید داشت.
خرید آنلاین در شرایط امروزی با وجود مشکلات در رفت و آمد و یا شرایط حال حاضر که بخاطر بیماری کرونا، در دنیا حکم فرماست، بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
۸٫ همیشه به روز باشید
انسان موجودی تنوع طلب است که در بحث خرید، بیشتر نمود پیدا می کند. شما بعنوان فروشنده، تولید کننده و صاحب کسب وکار، باید و باید، خودتان، محصولتان و برنامه های خود را به روز و نو کنید.
این به روز رسانیها، باعث می شود که مشکلات سال قبل را تشریح و مشکلات آینده را، پیش بینی کنید.
و در عین حال می توانید، رفتارهای مشتریان را بهتر درک کنید و بدانید چه چیزی نیاز دارند.
۹٫ شناخت بازار رقابتی
یک فروشنده قدر،باید بازار محصول و خدمات خود را دائماً زیر و رو کند. هر فروشنده ای که بازار را بهتر بشناسد، به تبع آن بهتر نیز می تواند مشتری برای خود جور کند.
بازار رقابتی ،بازاری است مابین تولیدکنندگان،برای کسب سود بیشتر. در این بازار هم فروشنده های زیادی هستند،هم خریداران پر توقع.
گروهی از خریداران، فقط قیمت پائین برای خریدشان ملاک است.گروهی دیگر،بسته یندی و کیفیت محصول برایشان مهم است.و گروهی نیز همه جوره توقع بالائی دارند.پس باید مشتریان را از بازار بقاپید. و این جذب کردن فقط و فقط با شناخت بازار و توقعات مشتری برای شمای فروشنده امکانپذیر است.
۱۰٫کار در زمان طلائی
هر شخصی در کل شبانه روز کارها و وظایفی دارد که باید سر وقت و در زمان مشخصی آنرا انجام دهد.
بعنوان مثال حضور در کلاس درس و دانشگاه، رفتن به سر کار اداری، پرداخت قبوض مختلف، پرداخت چک، مصرف دارو، غذا دادن به نوزاد و خیییییلی کارهای دیگر که شما موظف به انجام آنها در ساعات معین و مشخصی هستید.
تحویل کار به مشتری و حاضر شدن شما در ساعات معین و مورد علاقه مشتریها در محل کسب و کار نیز برای شما بسیار بسیار مهم است.کافیست چند بار مشتری به محل کار شما مراجعه کند و به درب بسته بخورد. این یعنی مشتری رفته و دیگه پشت سرشم نگاه نمیکنه.یا اینکه کارش را دیرتر از موعد تحویل بگیرد. این بد قولی به شما و کسب وکارتان ضربات مهلکی خواهد زد.
۱۱٫لذت بردن از کار
ناله و شکایت از کار، و لذت نبردن از شغل، عاملی برای پس رفت شما خواهد شد. شما باید از شغل خود لذت ببرید و این شادی را به مشتری خود انتقال دهید.به قول ؛جون دیدیوین؛ ناله و شکایت نکن، فقط سختتر کار کن. بیشتر تلاش کن.
۱۲٫تبلیغات هدفمند
شما باید به محیط اطراف خود ،مکانی که در آن مشغول به کسب و کار هستید ،تراکم جمعیتی ،نوع رفتار ،خصوصیات شخصیتی ،جنسیت ، سن و سال ،تفکرات فرهنگی و اجتماعی افرادی که به شما مراجعه می کنند کاملا دقت کنید و طبق این شناختها تبلیغات خود را در فضای مورد نظر خود بخوبی به انجام برسانید.