voolzi
یک سال پیش / خواندن دقیقه

تعریف مشتری بالقوه در بازاریابی

تعریف مشتری بالقوه در بازاریابی

به زبان ساده، مشتری بالقوه در بازاریابی مشتری است که از محصول یا خدمات شما خرید یا استفاده فعال دارد. معمولا مشتریان بالقوه در صورت رضایت از برند به مشتری وفادار تبدیل می شوند؛ چراکه نیاز آن ها به برند تداوم دارد. در مقابل این مفهوم، مشتری بالفعل برای برند ها وجود دارد. مشتری بالفعل کیست؟

مشتری که بیننده فعالیت های شماست، خریدی ندارد یا از خدمات شما استفاده نمی کند؛ مانند یک روح، فعالیت های شما را رصد می کند. اما سوال اینجاست که داشتن این نوع مشتری برای برند خوب است یا بد؟ مشتری بالفعل برای برند، صرفا بد و منفی نیست؛ بلکه جنبه های مثبتی نیز دارد. بارزترین و مهم ترین جنبه مثبت مشتری بافعل برای هر برند این است که مشتری در صورت احساس نیاز به محصول یا خدمات برند، در میان تمام رقبا، شما را انتخاب کند؛ لذا با انجام اقداماتی می توان مشتری بالفعل را به مشتری بالقوه و در نهایت به یک مشتری وفادار برای برند تبدیل کرد.

تقریبا تمامی اهداف و اقدامات در بازاریابی و برندینگ به این هدف منتهی می شوند، ساختن و داشتن مشتری های وفادار؛ زیرا در نهایت این مشتری های وفادار هستند که می توانند برند و فعالیت شما را در دل جامعه و بازار زنده و پویا نگه دارند. اصلا فرض کنیم که تمام افراد جامعه در همه رده های سنی مشتری برند شما بوده اند و حداقل یکبار از محصول یا خدمات شما استفاده کرده اند. اگر هیچ مشتری و فردی به برند شما وفادار نشود، چه اتفاقی می افتد؟ بعد از تمام شدن افراد جامعه، برند شما مرده است، چون دیگر کسی نیست!

اما اگر حتی یک نفر به برند شما وفادار شود، همان یک نفر می تواند چرخه حیات را برای برند شما حفظ کند. لذا در مباحث بازاریابی اهمیت داشتن مشتری وفادار برای برند بسیار بالاست.

چگونه می توانیم مشتری های وفادار برای برند داشته باشیم؟

برای داشتن مشتری های وفادار لازم است که در ذهن کاربران بدرخشید. ماندگاری در ذهن می تواند منجر به مراجعه کاربر به محصول یا خدمات ما در زمان احساس نیاز شود. پس باید به اقداماتی فکر کرد که می تواند ما را در ذهن مشتری هایمان ماندگار کند. مثلا دادن تخفیف برای خرید های بعدی، می تواند مشتری را که یکبار برند شما را انتخاب کرده است، به خرید مجدد تشویق کند.

انسان ها ذاتا حافظه بصری قوی تری دارند و تصاویر و نماد ها و رنگ ها اینطور چیزا بیشتر در ذهنشان می مانند تا متون و حروف. پس یکی دیگر از راه هایی که می توان به واسطه آن به ایجاد وفاداری در مشتریان امیدوار بود، انجام کارهای بصری حرفه ای و قوی است؛ مثلا طراحی لوگو حرفه ای ، بسته بندی شکیل و جذاب برای محصولات، بنر های تبلیغاتی جذاب و رنگارنگ.

بنظر شما چه راه های دیگری که می تواند به ماندگاری بیشتر برند شما در ذهن مشتریان کمک کند؟

شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع