اینجا میتونی برنامه نویسی ویندوز رو به طور کاملا رایگان یاد بگیری
3 سال پیش / خواندن دقیقه

آموزش ساختار و تابع در C++ (به زبان کاملا ساده) + مثالهای کاربردی

 آموزش ساختار و تابع در C++ (به زبان کاملا ساده) + مثالهای کاربردی

در این آموزش، مثال های مربوط به انتقال ساختارها به عنوان آرگومان به تابع و نحوه استفاده از آن ها در برنامه آورده شده است.

متغیرهای struct را می توان به یک تابع ارسال کرد و به عنوان آرگومان های عادی نیز بازگشت داد.

انتقال struct به تابع در C++

متغیر struct می تواند مانند ارسال آرگومان ساده به تابع، فرستاده شود. مثال زیر را در نظر بگیرید:

مثال ۱ : struct و تابع در C++

#include <iostream>
using namespace std;
struct Person
{
char name[50];
int age;
float salary;
};
void displayData(Person); // Function declaration
int main()
{
Person p;
cout << “Enter Full name: “;
cin.get(p.name, 50);
cout << “Enter age: “;
cin >> p.age;
cout << “Enter salary: “;
cin >> p.salary;
// Function call with structure variable as an argument
displayData(p);
return 0;
}
void displayData(Person p)
{
cout << “\nDisplaying Information.” << endl;
cout << “Name: ” << p.name << endl;
cout <<“Age: ” << p.age << endl;
cout << “Salary: ” << p.salary;
}

خروجی

Enter Full name: Bill Jobs

Enter age: 55

Enter salary: 34233.4

Displaying Information.

Name: Bill Jobs

Age: 55

Salary: 34233.4

در این برنامه، در تابع ()main از کاربر خواسته می شود که name، age و salary ساختار Person را وارد کند.

سپس، متغیر ساختار p به یک تابع ارسال می شود.

displayData(p);

تابع ()displayData متغیر بازگشتی ندارد و فقط یک آرگومان از نوع Person می گیرد.

سپس اعضای ساختار p نمایش داده می شوند.

مثال ۲ : struct بازگشتی از تابع در C++

#include <iostream>
using namespace std;
struct Person {
char name[50];
int age;
float salary;
};
Person getData(Person);
void displayData(Person);
int main()
{
Person p;
p = getData(p);
displayData(p);
return 0;
}
Person getData(Person p) {
cout << “Enter Full name: “;
cin.get(p.name, 50);
cout << “Enter age: “;
cin >> p.age;
cout << “Enter salary: “;
cin >> p.salary;
return p;
}
void displayData(Person p)
{
cout << “\nDisplaying Information.” << endl;
cout << “Name: ” << p.name << endl;
cout <<“Age: ” << p.age << endl;
cout << “Salary: ” << p.salary;
}

خروجی این برنامه مشابه برنامه بالا است.

در این برنامه، متغیر ساختار p از نوع ساختار Person در زیر تابع ()main تعریف شده است.

متغیر ساختار p به تابع ()getData ارسال می شود که از کاربر ورودی می گیرد و سپس به تابع () mainبازگردانده می شود.

p = getData(p);

نکته: مقدار تمام اعضای یک متغیر struct را می توان به struct دیگری با استفاده از = اختصاص داد در صورتی که هر دو متغیر struct یک نوع باشند. لازم نیست هر کاربر را به صورت دستی اختصاص دهید.

سپس متغیر ساختار p به تابع ()displayData منتقل می شود که اطلاعات را نمایش می دهد.


شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع