صفر تا صد برنامه نویسی ویندوز
اینجا میتونی برنامه نویسی ویندوز رو به طور کاملا رایگان یاد بگیری
در برنامهنویسی پایتون همیشه با کنسول سر و کار داریم و اطلاعاتی در آن نمایش میدهیم. در این آموزش ساده یاد میگیریم عملیات پاک کردن صفحه کنسول در پایتون را در هر سیستم عاملی انجام دهیم. برای این کار
خواندن 3 دقیقه 2 سال پیش
تابع یک قطعه کد قابل استفاده مجدد است که معمولاً برای انجام یک کار خاص نوشته میشوند. از تابع در پایتون میتوان برای سازماندهی و جلوگیری از تکرار کدها استفاده کرد. در این مقاله به طور جامع با توابع پ
خواندن 9 دقیقه 2 سال پیش
تقریباً همیشه در برنامههای مختلف با اعداد سروکار داریم. اعداد در پایتون به سه دسته صحیح، اعشاری و مختلط تقسیم میشوند. توابع ریاضی مختلفی برای کار با عدد ها در زبان پایتون داریم و کتابخانههای قویا
خواندن 5 دقیقه 2 سال پیش
در پروژههای مختلف نیاز داریم متغیرها و رشتههای متنی را با هم ترکیب کنیم. به کمک فرمت کردن رشته در پایتون میتوانیم برای چاپ متغیر بین رشته متنی یک ساختار منظم ایجاد کنیم. این ساختارها به خوانایی به
خواندن 5 دقیقه 2 سال پیش
اگر میخواهید با پایتون به توسعه وب بپردازید، در این مقاله به شما ۷ فریمورک محبوب پایتون را معرفی میکنیم. همچنین ویژگیهای اصلی هر کدام را با هم مرور میکنیم تا بتوانید بهترین فریمورک توسعه وب با پ
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
پکیج در پایتون مجموعهای از ماژولها است! وقتی تعدادی ماژول را در یک فولدر قرار دهیم اصطلاحاً میگوییم یک package یا بسته در پایتون ساختهایم. این کار برای مدیریت بهتر کدها و سازماندهی آنها انجام می
خواندن 4 دقیقه 2 سال پیش
اگر قرار باشد برنامهای بنویسیم که کاربر نهایی با آن سروکار داشته باشد، حتماً لازم است یک محیط گرافیکی برای نرمافزارمان ایجاد کنیم. رابط گرافیکی یا GUI همان چیزی است که در کار کردن با یک برنامه میب
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
به کمک ارث بری در پایتون میتوانیم ویژگیها و رفتارهای یک کلاس را از کلاس بالاتر به ارث ببریم. مثلاً کلاس گربه از کلاس حیوان ارثبری میکند تا مجبور نباشیم همه عملکردها را مجدداً تعریف کنیم. در این آ
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
اگر بخواهیم با پایتون برنامه نویسی شی گرا انجام دهیم، حتماً باید نحوه ایجاد کلاس در پایتون را یاد بگیریم. در این آموزش با نحوه تعریف کلاس، متدها و ویژگیهای آن در python آشنا شده و با مثال آن را بررس
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
اگر بخواهیم با پایتون برنامه نویسی شی گرا انجام دهیم، حتماً باید نحوه ایجاد کلاس در پایتون را یاد بگیریم. در این آموزش با نحوه تعریف کلاس، متدها و ویژگیهای آن در python آشنا شده و با مثال آن را بررس
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
عنصر زمان در توسعه برنامههای مختلف، استفادههای گوناگونی دارد. ممکن است بخواهیم زمان ارسال درخواست را بررسی کنیم. یا در هنگام اجرای برنامه، وقفه ایجاد کنیم. در این آموزش به کار با زمان در پایتون می
خواندن 8 دقیقه 2 سال پیش
در برنامهنویسی با اهداف مختلفی نیاز داریم با فایلها کار کنیم. در این آموزش نحوه کار با فایل در پایتون (Python File Handling) را بررسی کرده و ترفندهای کاربردی آن را میآموزیم. برای کار با فایل در پا
خواندن 8 دقیقه 2 سال پیش
از ابزار pip پایتون برای نصب ماژول در پایتون استفاده میشود. منظور از ماژول همان کتابخانهها یا حتی فریمورکهایی هستند که در اکثر زبانهای برنامهنویسی وجود دارند. در این آموزش به طور کامل یاد میگیر
خواندن 7 دقیقه 2 سال پیش
برخی خطاهای برنامهای که نوشتهایم در هنگام اجرا و با توجه به شرایط رخ میدهد. اگر ورودی نامناسبی از طرف کاربر وارد شود و یا برنامه نتواند یک فایل را باز کند، با یک نوع خطا که به آن استثنا میگوییم م
خواندن 10 دقیقه 2 سال پیش
وقتی در حال پیادهسازی یک پروژه واقعی و متوسط یا بزرگ باشیم، کدهای زیادی در برنامه ما وجود دارد. ماژول ها در پایتون به ما کمک میکنند تا این کدها را سازماندهی کنیم. هر ماژول یک فایل python است که کد
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
گرفتن ورودی از کاربر در برنامههایی که مینویسیم میتواند به کاربرد بیشتر و بهبود عملکرد نرمافزار منتهی شود. این روزها در اکثر برنامهها نیاز داریم اطلاعات مختلفی را از کاربر دریافت کنیم. تقریباً در
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
تاپل در پایتون یک مجموعه ترتیبی و غیر قابل تغییر از مقادیر است. به کمک تاپلها میتوانیم چندین مقدار از نوعهای دادهای مختلف را در یک متغیر ذخیره کرده و روی آنها عملیات انجام دهیم. در این مقاله با
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
به کمک ارث بری در پایتون میتوانیم ویژگیها و رفتارهای یک کلاس را از کلاس بالاتر به ارث ببریم. مثلاً کلاس گربه از کلاس حیوان ارثبری میکند تا مجبور نباشیم همه عملکردها را مجدداً تعریف کنیم. در این آ
خواندن 6 دقیقه 2 سال پیش
اگر بخواهیم با پایتون برنامه نویسی شی گرا انجام دهیم، حتماً باید نحوه ایجاد کلاس در پایتون را یاد بگیریم. در این آموزش با نحوه تعریف کلاس، متدها و ویژگیهای آن در python آشنا شده و با مثال آن را بررس
خواندن 5 دقیقه 2 سال پیش
عنصر زمان در توسعه برنامههای مختلف، استفادههای گوناگونی دارد. ممکن است بخواهیم زمان ارسال درخواست را بررسی کنیم. یا در هنگام اجرای برنامه، وقفه ایجاد کنیم. در این آموزش به کار با زمان در پایتون می
خواندن 8 دقیقه 2 سال پیش
در برنامهنویسی با اهداف مختلفی نیاز داریم با فایلها کار کنیم. در این آموزش نحوه کار با فایل در پایتون (Python File Handling) را بررسی کرده و ترفندهای کاربردی آن را میآموزیم. برای کار با فایل در پا
خواندن 8 دقیقه 2 سال پیش
برخی خطاهای برنامهای که نوشتهایم در هنگام اجرا و با توجه به شرایط رخ میدهد. اگر ورودی نامناسبی از طرف کاربر وارد شود و یا برنامه نتواند یک فایل را باز کند، با یک نوع خطا که به آن استثنا میگوییم م
خواندن 10 دقیقه 2 سال پیش
از مجموعه در پایتون برای نگهداری دادهها استفاده میشود. مجموعه یا set یک نوع دادهای مشابه لیست است که میتواند دادههای از یک نوع یا نوعهای مختلف را درون خود نگه دارد. دو تفاوت اصلی مجموعهها، عدم
خواندن 8 دقیقه 2 سال پیش
دیکشنری در زبان برنامه نویسی پایتون یک نوع دادهای محبوب و نسبتاً پر کاربرد است. این نوع دادهای در اصل یک نوع لیست انجمنی (Associative) یا لیست کلید-مقدار (key-value) هست. در این آموزش به طور جامع ک
خواندن 8 دقیقه 3 سال پیش
تابع یک قطعه کد قابل استفاده مجدد است که معمولاً برای انجام یک کار خاص نوشته میشوند. از تابع در پایتون میتوان برای سازماندهی و جلوگیری از تکرار کدها استفاده کرد. در این مقاله به طور جامع با توابع پ
خواندن 9 دقیقه 3 سال پیش
به کمک حلقهها که جزء دستورات کنترلی هستند، میتوانیم در توالیها پیمایش کرده یا یک قطعه کد را چندین بار تکرار کنیم. در این مقاله به آموزش حلقه در پایتون پرداخته و با ۲ نوع اصلی و ترفندهای کار با آن
خواندن 8 دقیقه 3 سال پیش
لیست در پایتون یکی از پر کاربردترین نوع دادهای است که تقریباً در تمام برنامههای خود از آن استفاده میکنیم. اگر بتوانیم در کار با لیست پایتون به مهارت کافی برسیم، روند برنامه نویسی ما سرعت بیشتری خو
خواندن 19 دقیقه 3 سال پیش
به کمک شرطها در زبانهای برنامه نویسی میتوانیم تصمیمگیری کنیم. با استفاده از دستور if در پایتون میتوان مشخص کرد که اگر یک یا چند شرط برقرار بود، کدهای خاصی را اجرا کند. در این مقاله با شرط در پایت
خواندن 5 دقیقه 3 سال پیش
به کمک تابع پرینت در پایتون میتوانیم متن یا هر چیزی را در خروجی نمایش دهیم. استفاده از print بسیار ساده و البته کاربردی است؛ اما در عین سادگی دارای پیچیدگیها و ترفندهای مختلفی است. در این مقاله نحوه
خواندن 7 دقیقه 3 سال پیش
رشته در زبانهای برنامهنویسی یکی از پرکاربردترین ساختمانهای دادهای هستند که تقریباً در تمام پروژهها با آنها سر و کار داریم. رشته در پایتون هم از این موضوع مستثنا نیست! در پایتون یک ساختمان داده
خواندن 10 دقیقه 3 سال پیش
قبلا با انواع داده در پایتون آشنا شدید. گاهی لازم است که نوع دادهای را به دیگری تبدیل کنیم. در شرایطی، این عمل را مفسر پایتون به صورت خودکار انجام میدهد و گاهی لازم است خودمان این کار را انجام دهیم
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در زبانهای برنامه نویسی، نوع داده (دیتا تایپ | Data Type) از اهمیت بسیاری برخوردار است. متغیرها انواع مختلفی از دادهها را در خود ذخیره میکنند و هر کدام از آنها، ویژگیهای خاص خود را دارند. در این
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
متغیرها مانند ظرفهایی هستند که برای ذخیرهسازی موقت دادهها استفاده میشوند. تعریف متغیر در پایتون بسیار ساده است. در این آموزش با متغیر پایتون و انواع داده python آشنا خواهیم شد. در یک نگاه تخصصیتر
خواندن 7 دقیقه 3 سال پیش
برای اجرای کدهای پایتون روشهای مختلفی داریم که بنا به نیاز میتوان از هر کدام از آنها استفاده کرد. در این آموزش در مورد روشهای اجرای پایتون صحبت کرده و نکات مرتبط با آن را بررسی میکنیم. در این آم
خواندن 8 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش به نحوه نصب پایتون در ویندوز میپردازیم. بر خلاف سیستم عاملهایی نظیر لینوکس یا مک که به طور پیشفرض زبان پایتون را دارند، باید پایتون را روی ویندوز نصب کنیم. این ذهنیت که چون پایتون روی
خواندن 5 دقیقه 3 سال پیش
در این صفحه به صورت مرحله به مرحله به آموزش رایگان برنامه نویسی پایتون میپردازیم. در ابتدا با نکات مهم در نوشتن کدهای پایتون آشنا شده و سپس با امکانات، تعاریف و تواناییهای python آشنا میشویم. این
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
C یک زبان برنامه نویسی حرفهای است که به برنامه نویس کمک زیادی میکند. این زبان دارای یک پشتیبانی کتابخانهای و به فرمت STL است. ویژگیهای C محوریت موضوعی: زبان C یک زبان برنامه نویسی با محوری
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
C یک زبان برنامه نویسی با اهداف عمومی است که به عنوان ارتقاء زبان C و شامل الگوی شی گرایی توسعه داده شده و یک زبان ضروری و کامپایل شده است. C یک زبان سطح متوسط است که آن را به مزیت برنامه نویسی
خواندن 6 دقیقه 3 سال پیش
این ۱۰ نکته کمک زیادی به بهبود توان برنامه نویسی شما در سی پلاس پلاس کمک می کند. ۱ – علامت = را با علامت == اشتباه نگیرید برای نشان دادن برابری بین دو حرف a و b استفاده از دستور زیر به نظر مناسب می
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
برای یادگیری زبان C به شما توصیه میکنیم تا از جزوات و دستورالعملهای موجود برای یادگیری این زبان، استفاده کنید. این دستورالعملها مخصوص کسانی هستند که بسیار مبتدی هستند و هیچ اطلاعاتی از زبان برنا
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
C یک زبان برنامهنویسی همه منظوره است که با هدف ارتقای زبان C به وجود آمد و ویژگی شیگرایی را به این زبان اضافه کرد. C یک زبان کامپایل شده و دستوری است. این زبان یک زبان سطح متوسط است که برای برن
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
در C ، امکان تغییر عملکرد عملگرها (برای انواع تعریف شده توسط کاربر) امکان پذیر است. در این آموزش، با پیاده سازی ویژگی های سربارگذاری عملگرها آشنا می شوید. معنای عملگر همیشه برای انواع متغیرهای اساسی
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، یاد خواهید گرفت که اشیاء را به تابع ارسال و دریافت کنید. در برنامه نویسی C ، اشیا به شیوه ای مشابه با ساختار ها (struct) به تابع ارسال می شوند. چگونه می توان اشیاء را به تابع انتقال د
خواندن 1 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، در مورد سازنده ها در C یاد خواهید گرفت; سازنده چیست، چطور تعریف می شود و انواع آن. سازنده نوع خاصی از توابع کلاس است که وقتی ایجاد می شود، یک شی را به صورت خودکار راه اندازی می کند. ک
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، یاد می گیرید که با اشیاء و کلاس ها در برنامه نویسی C کار کنید. C یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی است. یعنی از سبک های برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می کند. یکی از راه های محبوب برا
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش خواهید آموخت که آرایه های یک بعدی و چند بعدی را به یک تابع در C ارسال کنید. آرایه ها را می توان به عنوان آرگومان به تابع فرستاد. برای مثال ارسال آرایه یک بعدی به تابع را در نظر بگیرید:
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، در مورد آرایه های چند بعدی در C یاد خواهید گرفت; چگونگی تعریف، دسترسی و استفاده از آن ها در برنامه. در C می توانید آرایه ای از نوع آرایه به نام آرایه چند بعدی ایجاد کنید. مثلا: int
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش کار با آرایه ها را می آموزید; نحوه تعریف، مقدار دهی اولیه و دسترسی به عناصر آرایه در C . در برنامه نویسی، یکی از مسائل تکراری ناشی از این است که داده های متعدد از یک نوع در یک دسته داشت
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، با نحوه کار با متغیر شمارشی (ENUM) آشنا می شوید. همچنین، یاد خواهید گرفت که enum چه زمانی در برنامه نویسی C استفاده می شود. داده شمارشی نوعی داده تعریف شده توسط کاربر است که شامل یک سر
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، نحوه استفاده از اشاره گرها برای دسترسی به داده ها در struct را به همراه مثال می آموزید. متغیر اشاره گر فقط برای انواعی مانند (int، float، double و غیره) ایجاد نمی شود، بلکه برای متغیر ه
خواندن 1 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، مثال های مربوط به انتقال ساختارها به عنوان آرگومان به تابع و نحوه استفاده از آن ها در برنامه آورده شده است. متغیرهای struct را می توان به یک تابع ارسال کرد و به عنوان آرگومان های عادی ن
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، در مورد struct در برنامه نویسی C یاد خواهید گرفت؛ این که struct چیست، چگونه تعریف می شود و برای چه استفاده می شود. struct مجموعه ای از متغیرها با نوع متفاوت، تحت یک نام واحد است. شبی
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش یاد خواهید گرفت که یک تابع بازگشتی ایجاد کنید. تابعی که خودش را فرا می خواند. یک تابع که خود را فراخوانی می کند به نام تابع بازگشتی شناخته می شود. و این تکنیک به عنوان بازگشت شناخته می ش
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، در مورد کلاس های مختلف ذخیره سازی در C یاد خواهید گرفت. یعنی: local, global, static local, register and thread local. هر متغیر در C دارای دو ویژگی است: نوع و کلاس ذخیره سازی. نوع خا
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش می آموزید که آرگومان یا پارامتر پیش فرض چیست، چگونه استفاده و فراخوانی می شود. در برنامه نویسی C ، می توانید برای پارامترهای تابع مقادیر پیش فرض مشخص کنید. ایده آرگومان پیش فرض ساده اس
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
به توابع هم نامی که آرگومان (ها)ی متفاوتی دارند، توابع سربارگذار می گویند. در این آموزش، سربارگذاری توابع را به همراه مثال یاد خواهید گرفت. تابع اشاره به بخشی از کد دارد که کار خاصی انجام می دهند. در
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش، شما روش های مختلف تعریف توابع در C را یاد خواهید گرفت. برای درک بهتر آرگومان های ارسالی و بازگشتی، توابع تعریف شده توسط کاربر می توانند به شکل زیر باشند: تابع بدون آرگومان ارسالی و ب
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش همه چیز در رابطه با توابع را خواهید آموخت مانند انواع توابع و نحوه استفاده از آن ها به همراه مثال. در برنامه نویسی تابع به یک سری کد خاص اشاره می کند که معمولا در بالای سایر کد ها نوشته
خواندن 5 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش ساختار goto ، نحوه ی کار و اینکه چرا باید از استفاده آن اجتناب کرد را می آموزید. در برنامه نویسی C از goto برای تغییر در ترتیب اجرای برنامه و انتقال از یک قسمت به قسمت دیگر کد استفاده
خواندن 1 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه یک ساختار switch بنویسید.(با مثال) ساختار if … else … if اجازه می دهد که از بین گزینه های مختلف یک قطعه کد را اجرا کنیم. اگر قصد دارید یک متغیر منفرد را با ساختا
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در این آموزش با ساختار های break و continue، نحوه و زمان استفاده شان آشنا خواهید شد. در C دو ساختار break; و continue; برای تغییر روند عادی یک برنامه وجود دارد. گاهی اوقات می خواهیم در یک حلقه دستو
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
حلقه ها در برنامه نویسی برای تکرار یک بلوک خاص از کد استفاده می شوند. در این مقاله، حلقه های while و do … while را در C یاد خواهید گرفت. در برنامه نویسی ، حلقه ها یک قسمت مشخص از کد را تا زمانی که
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
حلقه ها در برنامه نویسی برای تکرار قسمت خاصی از کد استفاده می شوند. در این آموزش، با حلقه for آشنا خواهید شد. (با مثال) حلقه ها تا زمانی که یک شرط برقرار شود تکرار می شوند. سه نوع حلقه در C وجود دا
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در این مقاله، ساختارهای مختلف شرط در C را بررسی می کنیم. شرط if if (testExpression) { // statements } دستور if شرط درون ( ) را بررسی می کند. اگر شرط درست باشد دستورات درون بدنه { }if اجرا می شون
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
C کاملا رایگان است و روی همه ی پلت فرم ها منتشر شده است.در ادامه نحوه ی اجرای C را روی کامپیوتر های متخلف توضیح داده ایم. چندین کامپایلر و ویرایشگر متنی وجود دارد که می توان برای C استفاده کرد
خواندن 8 دقیقه 3 سال پیش
C رتبه چهارم را در رتبه بندی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی IEEE دارد. یادگیری C سرمایه گذاری عاقلانه برای همه ی برنامه نویسان است. در این مطلب شما را با تاریخچه، ویژگی ها، نحوه ران کردن و همه
خواندن 10 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از قاعده نوشتاری Object Initializer در سی شارپ میتوان فیلد ها و پروپرتی های یک کلاس را در زمان ایجاد یک شی از آن مقدار دهی اولیه کرد. در این فصل با این قاعده نوشتاری آشنا خواهیم شد. Object
خواندن 6 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از کلمه dynamic در سی شارپ میتوان متغیر هایی را تعریف کرد که نوع آنها در زمان اجرا مشخص شوند (نه در زمان کامپایل). در این فصل با نوع داده ای dynamic در سی شارپ آشنا خواهیم شد. نوع dynamic س
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
نوع های بی نام و یا همان Anonymous Type ها انواعی هستند که فاقد نامند. در واقع سی شارپ به اجازه میدهد اشیایی را تعریف کنیم که قبلا برای آنها کلاسی را تعریف نکرده ایم. در این فصل با نوع های بی نام در س
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از متدهای Extension میتوان بدون تغییر و ویرایش کلاس ها و ساختار های از قبل تعریف شده به آنها قابلیت های جدید افزود. در این فصل با متدهای Extension آشنا خواهیم شد. متدهای Extension متدهای Ex
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
Action در سی شارپ یک نوع delegate محسوب میشود و عملکرد مشابهی با دلیگت Func دارد. تفاوت اصلی این دو در این است که از Action به همراه متدهایی استفاده میشود که نوع بازگشتی آنها void باشد. در این فصل با
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
Func یک delegate تعریف شده در زبان سی شارپ است که با استفاده از آن دیگر نیاز نیست یک delegate را به شکلی که قبلا تعریف میکردیم در برنامه اعلان کنیم. در این فصل با دلیگیت Func در سی شارپ آشنا میشویم. F
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از کلمه var در سی شارپ میتوان یک متغیر را تعریف کرد. وقتی از این کلمه برای تعریف متغیر استفاده میکنید نیاز به مشخص کردن نوع داده ای متغیر نیست و کامپایلر از روی مقداردهی اولیه، نوع متغیر را
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در سی شارپ یک value type نمیتواند مقدار null را در خود نگه دارد. گاهی اوقات نیاز است یک متغیر علاوه بر اینکه مقادیر واقعی در محدوده ی نوع خود را نگه میدارد ، بتواند مقدار null را هم در خود ذخیره سازی
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
متدهای بی نام همانطور که از نامشان پیداست ، متدهایی هستند که فاقد نامند. این متد ها در سی شارپ با استفاده از کلمه ی کلیدی delegate تعریف میشوند. در این فصل با متدهای بی نام در سی شارپ آشنا خواهیم شد.
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از کلمه ی کلیدی Static میتوان کلاس هایی را تعریف کرد که نیاز نباشد از آنها نمونه سازی کرد. از این کلمه برای اعضای کلاس هم استفاده میشود. میتوان به اعضای استاتیک در سطح کلاس دسترسی داشت. در
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
کلاس های سی شارپ در فایل هایی با پسوند cs. قرار میگیرند. میتوان یک کلاس را با استفاده از کلمه ی کلیدی Partial در چند فایل جداگانه قرار داد. مزیت این روش این است که چندین برنامه نویس میتوانند به طور ه
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از کالکشن جنریک SortedList میتوان مقادیر را به شکل کلید و مقدار ذخیره سازی کرد. در فصول قبلی با نوع غیر جنریک آن آشنا شدید. اما در این فصل به SortedList جنریک خواهیم پرداخت. کالکشن <Sor
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در فصل های قبل مطالبی را در مورد کالکشن های غیر جنریک آموختیم. در سی شارپ میتوان از لیست های جنریک نیز بهره برد. در این فصل با کالکشن جنریک <List<T آشنا خواهیم شد. کالکشن <List<T در فصل
خواندن 5 دقیقه 3 سال پیش
جنریک ها در سی شارپ ما را قادر خواهند ساخت کلاس هایی را تعریف کنیم که در زمان استفاده از آنها (و نه در زمان تعریف) نوع داده ای فیلد ها ، پروپرتی ها و متد های آنها را مشخص کنیم. در این فصل با کلاس های
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
در زبان سی شارپ یک متد میتواند شامل یک و یا چندین پارامتر با نوع های مختلف باشد. اما آیا میتوان از یک متد به عنوان پارامتر برای متدی دیگر استفاده کرد. با استفاده از Delegate میتوان این کار را انجام دا
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
در فصل های قبل با استثناهای درونی در زبان سی شارپ آشنا شدیم. اکنون میخواهیم خود یک استثنای سفارشی را ایجاد کنیم. در این فصل به ایجاد یک استثنای سفارشی خواهیم پرداخت. Exception سفارشی در قسمت های قبل ک
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
در فصل قبل دیدیم که چطور میشود خطاهایی که در زمان اجرا رخ میدهند را مدیریت کرد. تاکنون استثناها به صورت خودکار رخ میدادند. اما میتوان با استفاده از کلمه کلیدی throw باعث شد یک استثنا در جایی از برنامه
خواندن 1 دقیقه 3 سال پیش
در فصل قبل مشاهده کردید که در زمان اجرای برنامه ممکن است خطاهایی رخ دهند. این خطا ها به صورت استثنا در برنامه رخ میدهد. در سی شارپ ار دستوراتی برای مدیریت Exceptionها استفاده میکنیم. در این فصل با این
خواندن 8 دقیقه 3 سال پیش
یک برنامه در زبان سی شارپ ممکن است در زمان اجرا دچار خطا شود. در این صورت یک Exception توسط سی شارپ ایجاد میشود که نشان دهنده ی خطای مورد نظر و اطلاعاتی در مورد آن است. در این فصل با استثناها در سی شا
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
از کلاس FileInfo میتوان برای انجام عملیات های مختلف بر روی یک فایل فیزیکی استفاده کرد. در این فصل با کلاس FileInfo و چند کلاس مفید دیگر آشنا خواهیم شد. FileInfo در فصل قبل یاد گرفتید که چطور عملیات مخ
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
زبان قدرتمند سی شارپ شامل کلاس هایی است که از آنها میتوان برای کار با فایل ها و دایرکتوری ها استفاده نمود. با استفاده از این کلاس ها میتوان به سادگی فایل ها را ایجاد و در آنها تغییر ایجاد نمود. در این
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
Indexer نوع خاصی در سی شارپ است که بسیار شبیه property ها است. این نوع خاص به کلاس ها و یا ساختارها اجازه میدهد به کالکشن های داخلی خود به روش دسترسی به آرایه ها دسترسی پیدا کنند. در این فصل با Index
خواندن 6 دقیقه 3 سال پیش
از فضاهای نام و یا همان Namespace ها برای سازماندهی کلاس ها استفاده میشود. از آنها همچنین برای کوتاه کردن کد نویسی استفاده میشود. در این فصل با این امکان کاربردی از زبان سی شارپ آشنا میشویم. Namespace
خواندن 6 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از کلاس Hashtable میتوان مجموعه ای از مقادیر را ذخیره سازی کرد. این کالکشن مقادیر را به صورت key و value ذخیره میکند. در این فصل با کلاس Hashtable و متد های آن آشنا خواهیم شد. Hashtable در
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
Queue نوع خاصی از کالکشن ها در سی شارپ است که عملیات ذخیره سازی مقادیر را به صورت FIFO انجام میدهد. و این بدان معناست که اولین مقداری که وارد Queue میشود، اولین مقداری است که از آن خارج میشود. در این
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
stack نوع خاصی از کالکشن ها در سی شارپ است که عملیات ذخیره سازی مقادیر را به صورت LIFO انجام میدهد. و این بدان معناست که آخرین مقداری که وارد stack میشود، اولین مقداری است که از آن خارج میشود. در این
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
با استفاده از کلاس SortedList میتوان مجموعه ای از مقادیر را ذخیره سازی کرد. این کالکشن مقادیر را به صورت key و value ذخیره میکند. در این فصل با کلاس SortedList و متد های آن آشنا خواهیم شد. SortedList
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
از کلاس ArrayList برای ذخیره سازی مجموعه ای از عناصر میتوان استفاده کرد. از مزیت های استفاده از ArrayList به جای آرایه ها ، این است که میتوان داده هایی با نوع های مختلف را در آن ذخیره سازی کرد. در این
خواندن 5 دقیقه 3 سال پیش
در سی شارپ کلاس هایی وجود دارد که میتوان از آنها همانند آرایه ها برای ذخیره سازی مجموعه ای از مقادیر استفاده کرد. به این کلاس ها کلاس های کالکشن (Collection) گفته میشود. در این فصل با کلاس های کالکشن
خواندن 1 دقیقه 3 سال پیش
یک آرایه Jagged به جای ذخیره سازی مقادیر در خود ، آرایه ها را در خود ذخیره میکند. در این فصل با تعریف و مقدار دهی آرایه های Jagged آشنا خواهیم شد. آرایه های Jagged یک آرایه Jagged به جای اینکه مقادیری
خواندن 1 دقیقه 3 سال پیش
در فصل قبل با تعریف آرایه های یک بعدی آشنا شدیم. زبان سی شارپ از آرایه های چند بعدی نیز پشتیبانی میکند. در این فصل با نحوه ی تعریف و مقدار دهی آرایه های دو بعدی آشنا میشویم. آرایه های چند بعدی در مورد
خواندن 2 دقیقه 3 سال پیش
از متغیر ها میتوان برای ذخیره سازی یک مقدار در برنامه استفاده کرد. گاهی اوقات نیاز است مقادیر زیادی را ذخیره کنیم که در این صورت نیاز به تعریف تعداد زیادی متغیر است. در این مواقع میتوان از آرایه ها به
خواندن 5 دقیقه 3 سال پیش
یک رشته تغییر ناپذیر است و این به این معناست که بعد از آنکه رشته ای ایجاد شد نمیتوان آن را در حافظه تغییر داد. با استفاده از کلاس StringBuilder میتوان رشته های پویایی ایجاد کرد که قابل تغییر هستند. د
خواندن 4 دقیقه 3 سال پیش
در زبان برنامه نویسی سی شارپ شمارنده ها داده نوعی از نوع value type هستند. یک شمارنده برای تعریف لیستی از ثابت های نامدار استفاده میشود. شمارنده ها می توانند به صورت مستقیم با استفاده از کلمه رزرو شد
خواندن 3 دقیقه 3 سال پیش
برای دسترسی به تمامی امکانات به اکانت خود وارد شوید
حساب کاربری ندارید ؟ ثبت نام کنید