پلاس وی
2 سال پیش / خواندن دقیقه

آموزش استعلام سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام شخص

آموزش استعلام سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام شخص

برای اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های مختلفی که به نام شما ثبت شده و وضعیت آن‌ها راه‌های مختلفی چون پیامک، اپلیکیشن و وب‌سایت وجود دارد.

بسیاری از افراد در دوره‌های مختلف سیم‌کارت‌های مختلفی داشته‌اند، سیم‌کارت‌هایی که شاید دیگر از آن‌ها استفاده نکنند یا دست دیگران افتاده باشد. بی‌خبری مالک از سیم‌کارت خودش می‌تواند منجر به سوءاستفاده‌های احتمالی شود. زمانی که در سال ۱۳۹۳ طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان شروع شد، مشخص شد که برخی افراد ۱۵ تا ۳۷ هزار سیم‌کارت دارند. امروز دیگر هیچ سیم‌کارتی بدون اطلاعات مالک وجود ندارد و افراد از نظر قانونی نمی‌توانند بیش از ۱۰ سیم‌کارت داشته باشند. علاوه بر این‌ها مسیرهایی ایجاد شد که افراد بتوانند بدون مراجعه حضوری از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نامشان ثبت شده و وضعیت آن‌ها مطلع شوند و در صورت لزوم برای سلب مالکیت و قطع سیم‌کارت اقدام کنند.

ساده‌ترین راه برای استعلام تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام شما ثبت شده سرویس پیامکی است. در این روش باید کد ملی مالک خط را به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ بفرستید. نتیجه‌ی استعلام که با پیامک به شما منتقل می‌شود، مشخص می‌کند که چند سیم‌کارت به نام شما در کدام یک از اپراتورها ثبت شده است.

اما راه‌های اینترنتی هم برای استعلام تعداد سیم‌کارت‌ها وجود دارد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه‌ای برای استعلام سرویس‌های مخابراتی راه‌اندازی کرده بود که کاربران می‌توانستند با ورود به آن از طریق بخش حقوق کاربران به بخش استعلام سرویس‌های مشترکان وارد شوند و پیامک تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده را دریافت کنند. اما اکنون این صفحه در دسترس نیست و در سایت این سازمان هم بخشی به نام استعلام سرویس‌های مشترکان وجود ندارد. با این وجود از طریق همین سایت می‌توان به فهرستی از صفحات اپراتورها که برای استعلام سیم‌کارت‌ها تهیه شده دسترسی پیدا کرد.

برای این کار لازم است که در سایت سازمان تنظیم مقررات وارد بخش حقوق کاربران شوید و پس از آن گزینه‌ی سلب مالکیت یا تغییر مالکیت سیم‌کارت را انتخاب کنید که شما را به این صفحه هدایت می‌کند. یکی از هدف‌های این بخش آگاه‌سازی کاربران از مالکیت تعداد سیم‌کارت‌هایی است که به نامشان ثبت شده است و لینک استعلام سیم‌کارت را در اپراتورهای مختلف در اختیار مخاطبان قرار داده است.

پس از انتخاب اپراتور وارد صفحه‌ی آن‌ها شوید و طبق دستورالعملی که خود اپراتورها به طور کامل توضیح داده‌اند تعداد سیم‌کارت‌هایی را که به نامتان ثبت شده است استعلام کنید. هر کدام از اپراتورها روش‌هایی را برای این کار معرفی کرده‌اند که استفاده از اپلیکیشن هر اپراتور یکی از آن راه‌هاست.

همراه اول در این صفحه برای استعلام و مشاهده شماره‌هایی که در این اپراتور با نام و کدملی کاربران ثبت شده علاوه بر استفاده از سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۵۰، استفاده از اپلیکیشن همراه من را پیشنهاد کرده است.

پس از دانلود این اپلیکیشن به بخش خدمات، مدیریت سیم‌کارت وارد شوید و لیست شماره‌هایی را که به نام شماست مشاهده کنید. همچنین با مراجعه به مراکز فروش و خدمات حضوری و ارائه‌ی اصل کارت ملی می‌توانند از شماره‌هایی که به نام شما در این اپراتور ثبت شده مطلع شوید.

برای اطلاع از تعداد و مشاهده شماره سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام شما در ایرانسل هم می‌توانید به برنامه ایرانسل من یا وب‌اپلیکیشن ایرانسل من مراجعه کنید که در این صفحه مراحل آن توضیح داده شده است. در قسمت سایر، گزینه پرونده را انتخاب کرده و در آن‌ها پس از ورود به اطلاعات حساب، سیم‌کارت‌های ایرانسل ثبت شده به نامتان را مشاهده کنید.

رایتل هم در این صفحه امکان استعلام سیم‌کارت‌های فعال در این شبکه را توضیح داده است. مشترکان این اپراتور می‌توانند به اپلیکیشن رایتل من وارد شده و مسیر مدیریت سیم‌کارت‌ها، اطلاعات پرونده، اطلاعات سیم‌کارت را طی کنند و تعداد سیم‌کارت‌هایشان را استعلام کنند. همچنین نسخه وب این اپلیکیشن هم از همین مسیر امکان استعلام را دارد.

علاوه بر این رایتل کد دستوری *210# را معرفی کرده که با شماره‌گیری آن از سیم‌کارت رایتل مورد نظر می‌توانید شماره و وضعیت سیم‌کارت را استعلام کنید. تماس با خط رایتل با شماره ۲۰۰ و از سایر خطوط با 09202000000 هم شما را به پاسخ مورد نظرتان می‌رساند.

اگر مشترک اپراتور لوتوس هستید با ورود به پنل کاربری خود از این آدرس می‌توانید کل سیم‌کارت‌های فعال و آخرین وضعیت هر کدام را مشاهده کنید. مشترکان سامانتل هم می‌توانند برای استعلام با مراکز پشتیبانی به شماره 87640-021 تماس بگیرند.

مشترکان اپراتورهای دیگر هم اگر امکان مراجعه حضوری به مراکز خدمات اپراتور مورد نظر را ندارند می‌توانند از سرویس پیامکی ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ که پیش‌تر توضیح داده شده استفاده کنند.

اما همه این راه‌ها در صورتی کاربردی اند که سیم‌کارت فعال در هر یک از این اپراتورها داشته باشید. در غیر این صورت یا باید به صورت حضوری به مراکز خدمات اپراتورها مراجعه کنید یا از برنامه دولت همراه استفاده کنید که نیاز به احراز هویت دارد.

اگر پس از طی این مراحل متوجه شدید که سیم‌کارتی بدون اطلاع شما به نامتان ثبت شده حتما نسبت به قطع آن اقدام کنید. برای این منظور هم غیر از گزینه‌ی مراجعه‌ی حضوری، با ورود به این صفحه در سایت تنظیم مقررات می‌توانید از روش‌های سلب مالکیت سیم‌کارت اطلاع پیدا کنید. درواقع از این صفحه دوباره به لینک صفحه‌ی اپراتورهای مختلف هدایت می‌شوید و می‌توانید طبق دستورالعمل هر کدام از آن‌ها برای سلب مالکیت سیم‌کارت موردنظر اقدام کنید.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع