امروز و در این لحظه که شما این مطلب را در پلاس وی میخوانید، جهان متعلق به نسل Z است؛ اما فردا متعلق به نسل آلفاست! این یک هشدار جدی و حیاتی برای صاحبین کسب و کار در هر اندازهای است.
شما این نسلها را میشناسید؟ به گفتهمجله کسب و کار، بر طبق یک دستهبندی شناخته شده در جهان، به افرادی که بین بازه سال 2010 تا 2030 به دنیا آمدهاند نسل آلفا گفته میشود. نسل قبلی نسل Z است که در بازه 1995 تا 2010 به دنیا آمده اند.
با این حساب کودکانی که زیر پانزده سال هستند به نسل آلفا تعلق دارند و نوجوانان و جوانانی زیر 29 سال سن دارند متعلق به نسل Z هستند.
نسل آلفا، اولین نسلی است که بهطور کامل در دنیای دیجیتال متولد و بزرگ شده(!) بنابراین برای برندها، بازاریابی برای نسل آلفا چالشی جدی و جدید است.
کسب و کارها برای جذب این مخاطبان باهوش و متقاضی، باید خلاق و نوآور باشند. آنها باید تجربیاتی را ارائه دهند که شخصیسازی شده، جذاب و مختصر باشد. (با دقت و چندباره این ویژگی ها را بخوانید)
نسل آلفا در ایران
نسل آلفا متشکل از تمام افرادی است که از سال 1388 شمسی به بعد متولد شدهاند. پیر ترین عضو نسل آلفا فقط 15 سال دارد!
در حال حاضر نسل آلفا به طور قابل توجهی بر الگوهای خرید والدین خود تأثیر می گذارند. نسل آلفا قرار است در چند سال آینده به ابر قدرت های خرید تبدیل شود.
به گفته مک کریندل (یکی از برترین محققین بازار):تا سال 2029، ردپای اقتصادی آنها از 5.46 تریلیون دلار فراتر خواهد رفت. این محقق معتقد است:نسل آلفا اولین نسل واقعاً جهانیست. آنها دیجیتالی هستند و با کانال های اجتماعی نفوذ لازم را ایجاد میکنند.
دیگر محققان ایرانی نیز در این حوزه این گونه نظر میدهند که:در حالی که هر نسل در ایران تا حدی بازتابی از والدین خود است ولکین این امر به ویژه در مورد ژن آلفا صادق نیست و بالعکس والدین تحت تاثیر آنها هستند.
چه چیزی نسل آلفا را منحصر به فرد میکند؟
این نسل بومیان دیجیتال هستند که از سنین پایین با اینترنت و فناوری آشنا شدهاند. آنها به طور ذاتی راحت با دستگاههای مختلف هستند و از رسانههای اجتماعی، پلتفرمهای آنلاین و بازیهای ویدیویی به طور گسترده استفاده میکنند.
نسل آلفا به اطلاعات دسترسی بیسابقهای دارد و به طور فعال به دنبال یادگیری و کاوش در مورد دنیای اطراف خود است. آنها نسبت به نسلهای قبلی محتاطتر و با سوادتر هستند و به احتمال زیاد قبل از خرید، تحقیقات خود را انجام میدهند.
آنها با ارزشهایی مانند اصالت، پایداری و عدالت اجتماعی بزرگ شده اند و به برندهایی که این ارزشها را به اشتراک میگذارند و به طور مسئولانه عمل میکنند، اهمیت میدهند.
نسل آلفا تحت تأثیر شدید افراد مشهور، اینفلوئنسرها و همسالان خود در رسانههای اجتماعی است. آنها به احتمال زیاد تحت تأثیر روندها و مدهای گذرا قرار میگیرند و به دنبال محصولاتی هستند که از نظر بصری جذاب و باحال باشند.
اهداف و دغدغه های نسل آلفا
نسل آلفا آگاهترین و مترقیترین نسل از نظر اجتماعی است، حتی بیشتر از ژنرال های نسل Z!
آنها عمیقاً به ظهور طبقه متوسط، به پایان دادن نژادپرستی و برابری در تمام جمعیت ها اهمیت می دهند. نسل آلفا وظیفه خود میداند که به دلایل خود در مقیاس جهانی اهمیت دهد، نه صرفاً محلی!
البته بخشی از آن ممکن است خوش بینی این نسل باشد و با گذشت زمان محو شود، اما در حال حاضر آنها خود را مباشران آینده می دانند.
آنچه بازاریابان باید درباره نسل آلفا بدانند
اگر می خواهید با نسل آلفا همخوانی داشته باشید، باید ارزش های اخلاقی و نوع دوستانه برند خود را برجسته کنید. اما توجه داشته باشید که این فقط در مورد کمپین های اینستاگرامی و هشتگ های شما نیست.
آلفا یک گروه بسیار پیشرفته است؛ آنها در سنین پایینتر و با فرکانسهای بیشتر، نسبت به نسلهای قبل در معرض تبلیغات و بازاریابی قرار گرفتهاند.
آلفا نسلی خوشبین است که میتواند به مردم اعتماد کند اما به بازاریابی مشکوک است. در یک جمله:آنها در کشف پیام های غیر معتبر بسیار خوب هستند.
راه حل: برند شما واقعاً از یک فعالیت انسان دوستانه و اجتماعی حمایت کند. تظاهر کردن با این نسل، شما را به جایی نمی رساند. اگر آنها را در کنار خود می خواهید، باید ثابت کنید که طرفدار آنها هستید.
CRM جادوی تاثیر گذاری بر نسل آلفا
در آیندهای نه چندان دور، قطعا شما برای بازاریابی محصول و خدمات خود بهنرم افزار CRM نیاز خواهید داشت. به این شکل که باید یک جاده در دنیای دیجیتال برای خود بسازید. سپس سعی کنید یک سفر شگفت انگیر با نسل آلفا داشته باشید.
در نتیجه با اطلاعات به دست آمده از CRM، متوجه میشوید که چطور میتوان با داده های معتبر از مشتری، اعتماد نسل آلفا را در آینده جلب کنید.
صاحب کسب و کار باید نسل آلفا را به عنوان وارث اصلی بپذیرد همانطور که نسل آلفا پذیرفته است که باید قدرت در دست مشتری باشد. این نسل احترام به مشتری را در اولویت خرید خود قرار میدهد و از طرفی به دنبال راحتی حداکثری در ارتباطات خود است.
در این رابطه، یک شرکت دانش بنیان ایرانی به نام پارس ویتایگر مدعی تحقیق کامل در این باره و ساخت بستر درست ارتباط با مشتریان برای همه نسل ها به ویژه نسل آلفا در عرضه CRM است.