اوایل هفتهی جاری، نشریهی کرهای The Elec گزارشی منتشر کرد که نشان میداد سامسونگ، بزرگترین تولیدکننده گوشیهای اندرویدی در جهان، شاید تغییر نسبتاً بزرگی در استراتژی خود برای سال ۲۰۲۴ اِعمال کند. مدت کوتاهی پس از ادغام سری نوت در نسل اول گلکسی اس، این شرکت اکنون بهنظر میرسد آمادهی کنارگذاشتن استراتژی قدیمی سهگانه خود در این سری است.
بهنوشتهی androidauthority، با اینکه پیشبینی میشود نسل بعدی گوشیهای پرچمدار این شرکت، یعنی گلکسی اس ۲۳، مانند سال گذشته شامل سه گوشی باشد، پرچمدار ۲۰۲۴ شاید تغییرات چشمگیری به خود ببیند. اگر شایعات به واقعیت بپیوندند، خانوادهی اس ۲۴ فقط با پرچمدار مقرونبهصرفه، یعنی گلکسی اس ۲۴ معمولی و پرچمدار ردهبالا، یعنی گلکسی اس ۲۴ اولترا عرضه میشود که مدل اولترا، تنها بهعنوان گوشی ردهبالا و گرانقیمت غیرتاشدنی در سبد محصولات سامسونگ قرار خواهد گرفت.
ناگفته نماند افشاگر معروف، رولاند کوانت، بلافاصله این شایعه را تکذیب کرده؛ ولی ما را به فکر فروبرده است. آیا کنارگذاشتن گلکسی اس ۲۴ پلاس واقعاً ایدهی بدی است؟ بهنظر نمیرسد اینگونه باشد؛ چراکه دلایل مختلفی برای این ایده وجود دارد.
آیا سامسونگ باید از شرً مدل پلاس خلاص شود؟
براساس دیدگاههای شرکت تحقیقاتی جهان (Gfk)، گزارش The Elec نگاهی عمیقتر به فروش گوشیهای این شرکت در سال ۲۰۲۲ میاندازد. در این گزارش آمده است که از کل فروش سری اس ۲۲، گوشی میانی این خانواده، یعنی گلکسی اس ۲۲ پلاس، ۱۷ درصد را ازآنِ خود کرده است. در همین حال، گلکسی اس ۲۲ معمولی و گلکسی اس ۲۲ اولترا بهترتیب ۳۸ و ۴۵ درصد از فروش را کسب کردند و در سالی که به اعتراف خودِ سامسونگ فروش و درنتیجه سود بهمراتب بهتری داشته است، تصویر چندان خوبی برای گلکسی اس ۲۲ پلاس ترسیم نمیکند.
علاوهبراین، با بررسی سری گلکسی اس ۲۱ متوجه میشویم که حجم کلی فروش کاهش ۴۷ درصدی را درمقایسهبا سری گلکسی اس ۱۰ تجربه کرده است. با اینکه تفکیک واضحی از حجم گوشیها نداریم، برآوردها نشان میدهند که سامسونگ انتظار داشت گوشیهای مدل پایه بیشتر فروخته شوند و اس ۲۱ اولترا و اس ۲۱ پلاس هرکدام ۸ میلیون واحد را ازآنِ خود کنند.
با درنظرگرفتن این نکته که سامسونگ تقاضا برای اس ۲۱ اولترا را دستکم گرفت و با کمبود پرچمداران خود مواجه شد، گوشی پرچمدار میانی سامسونگ هیچگاه بهاندازهی حجم محموله مدنظر موفق ظاهر نشد. البته این مسئله چندان هم عجیب نیستند؛ زیرا برای اس ۲۲ پلاس که با قیمت ۹۹۹ دلار عرضه شد (۲۰۰ دلار کمتر از گلکسی اس ۲۲ اولترا)، کاهش زیاد مشخصات هرگز توجه مخاطبان را به خود جلب نکرد. بااینحال، فروش بسیار کمتر نیز نشانهای از تغییرات گسترده در جمعیت خریداران در میان برندهای گوشی هوشمند است.
رقیب اصلی سامسونگ، یعنی اپل، در بخش گوشیهای پریمیوم نیز دردسرهای مشابهی دارد. تنها چند هفته پس از عرضهی آیفون ۱۴ پلاس، شایعاتی مبنیبر این موضوع به گوش رسید که گوشی میانردهی پریمیوم مذکور امسال شاید با مسائلی مواجه شود. درحقیقت، تا حد زیادی تصور میشود این گوشی با همان قطعات داخلی آیفون ۱۴ معمولی، شکستی اقتصادی برای شرکت محسوب شده است.
پیداکردن تناسب مناسب محصول با بازار مهم است و قمار اپلیها با مدل پلاس بهوضوح موردانتظار مخاطبانش نبود. کمتر کسی در غرب بهسراغ این محصول میرفت و برای بازارهای آسیایی که محصولی ردهبالا با نمایشگر بزرگتر را ترجیح میدادند، بسیار گران بود.
ماجرا از چه قرار است؟
استراتژی چندگوشیای در یک سری تازگی ندارد و سامسونگ و اپل از زمانیکه قیمت گوشی پرچمدارانشان از مرز ۱,۰۰۰ دلار فراتر رفت، با آن سروکار داشتند. بهحداکثررساندن فروش ازطریق طیف گستردهای از گزینهها تا زمانیکه قیمتها در فضای پرچمدار اقتصادی باقی میماند و مجموعهی ویژگی آن را توجیه میکرد، گزینهی مناسبی محسوب میشد.
با اینکه سامسونگ و اپل رویکردهای متفاوتی برای این مشکل در پیش گرفتهاند، هر دو دچار مشکلات اساسی یکسان مانند تقاضای محدود هستند. در بخش قیمت بازار که هر تفاوت ۱۰۰ دلاری میتواند باعث موفقیت یا شکست محصول شود، داشتن گزینههای متنوع، منطقی بهنظر میرسد.
برای خریداری که درحالحاضر ۱,۰۰۰ دلار برای گوشی جدید هزینه میکند، این ۲۰۰ دلار اضافی برای مدلی ردهبالا بهاندازهی کسی که میخواهد گوشی در حد پرچمدار مقرونبهصرفه بخرد، دشوار نیست. برای اکثر خریداران علاقهمند به انتخاب مدل پلاس در میانردههای سامسونگ، خرید گلکسی S22 اولترا بهدلیل مجموعه ویژگیهای بهمراتب بهتر و قیمت نهچندان گرانتر، توجیهپذیرتر خواهد بود. در اکوسیستم اپل، جهش ۱۰۰ دلاری درمقایسهبا آیفون ۱۴ پلاس، پردازندهی سریعتر و نمایشگر بهتر و یک دوربین اضافی را دراختیار شما قرار میدهد.
اندازه مهم است، مشخصات هم همینطور!
دلایل گفتهشده، خطر همنوعخواری (کنیبالیزیشن) محصول را در پی دارد. کنیبالیزیشن در بازاریابی و فروش بهکار برده میشود. اگر شرکتی محصولی تولید کند که با فروش آن، فروش یکی دیگر از محصولات کاهش یابد، در اصطلاح همنوعخواری یا کنیبالیزیشن رخ داده است. فروش کم گلکسی اس ۲۲ پلاس سامسونگ نمونهی کاملی از همنوعخواری بهحساب میآید.
معیار دیگری که باید در نظر گرفت، خریدارانی هستند که پرچمدار تمامعیار میخواهند؛ اما هنوزهم اندازه و فرمفکتور راحتتر بابِمیلشان است. برای این دسته از مشتریان، انتخاب بین گلکسی اس ۲۲ پلاس یا آیفون ۱۴ پلاس منطقی بهنظر نمیرسد. گلکسی اس ۲۲ پلاس و آیفون ۱۴ پلاس هر دو محصولی بینابینی هستند. بهعبارتدیگر، آنها پرچمداران کاملی نیستند و مزایای اندازه یا قیمت جذاب را ندارند و قیمتشان اختلاف کمی با پرچمدار واقعی دارد.
این تنها حدسوگمان نیست؛ چراکه تمایل مصرفکنندگان و تعداد فروش نیز این فرضیه را تأیید میکند. مدل پایهی گوشیهای آیفون و گلکسی اس ۲۲ سامسونگ، هر دو بهدلیل تعادل نزدیک مشخصات و قیمت محبوب هستند. دراینبین، آیفون ۱۴ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ با وجود کاهش قیمت و مشکلات اقتصادی جهانی، همچنان با قیمت مناسب فروخته میشوند.
نکتهی جالب این است که این دوگانگی واضح در ذهنیت مشتریان مدتها است که وجود دارد و شاهد تأثیر آن بر سبد محصولات سایر برندها نیز هستیم. البته بهنظر میرسد که گوگل نیز بهدنبال ترکیبی سهگانه است؛ اما برخلاف سامسونگ و اپل، هدف این است که بهجای تقسیمبندی معمول، یک پرچمدار مشابه در دو اندازهی متفاوت و یک پرچمدار ارزان قیمت شبیه به پیکسل ۷ داشته باشد.
جمعبندی
معمولاً ارزش هر محصول براساس سختافزار و مهمتر از آن قیمت سنجیده میشود. گلکسی اس ۲۲ پلاس محصول نسبتاً مناسبی است؛ اما اگر میتوانید مبلغی کمی بیشتر بپردازید، شاید ارزش آن را داشته باشد که پرچمدار پرمیوم این شرکت، یعنی گلکسی اس ۲۲ اولترا را بخرید.
هنوز مشخص نیست که درنهایت گلکسی اس ۲۴ پلاس از سری اس ۲۴ حذف میشود یا نه؛ اما مخاطبان بهصراحت اعلام کردهاند که ایجاد تعادل در قیمت و مشخصات و اندازه مهم است. شاید بیمعنا بهنظر برسد؛ اما نمونهی ضعیفتر شاید درواقع به سامسونگ کمک کند تا با ازبینبردن پیچیدگی انتخاب از طرف مشتری، به فروش و درآمد بیشتری دست پیدا کند.
برای کسانی که بودجهی کمی دارند، مدل مقرونبهصرفهتر در سطح پایه میتواند انتخاب مناسب باشد؛ درحالیکه کسانیکه بهدنبال بهترین هستند، انتخاب مشخصی خواهند داشت. این امر حاشیهی سود را نیز برای سامسونگ افزایش میدهد و موقعیتی بردبرد هم برای برند و هم برای مشتری بهحساب میآید.