اثر تبلیغات حرفه ای بر کسب و کار
شاید تا امروز که این مطلب را می خوانید در فعالیت تجاری خودتان به فکر توسعة فروش و بازاریابی نیفتاده باشید، یا شاید در این زمینه احساس نیاز می کنید ولی هیچ راه کاری به ذهنتان نمی رسد. به نظر شما بهترین راه برای بازاریابی در کسب و کار چیست؟
اگر پاسخ این سوال را نمی دانید بهتر است در ادامه با ما همراه شوید تا به صرفه ترین و کاربردی ترین راه افزایش فروش و معرفی کسب و کار را به شما معرفی کنیم.
اهمیّت تبلیغ
از نظر کارشناسان فروش و افراد باتجربه در امر تجارت بهترین راه برای معرفی کالا یا شغل در بازار رقابت و در نتیجه افزایش فروش، تبلیغات مؤثر و کاربردی است. تبلیغ در امور تجاری به قدری مهم است که یکی از ثروتمندترین تاجران قرن حاضر یعنی بیل گیتس می گوید:«اگر تمام سرمایه ام را از من بگیرید و تنها ده دلار برایم باقی بماند، حتما یک دلار از آن را برای سرمایة اولیّه اختصاص می دهم و نُه دلار باقی مانده را صرف تبلیغات خواهم کرد.»
تبلیغ چیست؟
شما برای معرفی سازمان یا گروه تجاری خود در راستای فروش کالا یا خدماتی که ارائه می دهید، نیاز به ابزاری دارید که این کار را به خوبی برای شما انجام دهد؛ این ابزار که انواع مختلفی دارد و در حقیقت از طریق ارتباطات کار بازاریابی را برای شما انجام می دهد تبیلغ یا تبلیغات نام دارد.
به عبارت دیگر برنامه ای منظّم و اصولی است برای اینکه مخاطب را مجاب کند تا از خدمات سازمان یا کالای تولیدی شرکت شما استفاده کند یا از فروشگاه شما خرید کند؛ برای این کار دو جنبه باید به خوبی بررسی شود:در درجة اول شناخت کامل از محصول یا خدمت ارائه شده و مزایای آن، در مرحلة دوم آشنایی با مشتریان و ویژگی های آنها.
تبلیغات می تواند در انواع مختلف انجام بگیرد مانند:چاپی، رسانة شنیداری، رسانة تصویری، اینترنت، پیامک و ایمیل، محیطی و...
تبلیغات حرفه ای چگونه کسب و کار را متحوّل می کند؟
باید بدانید تبلیغ شما فقط وقتی کاملا اثربخش و مفید خواهد بود که به صورت حرفه ای و اصولی به کار گرفته شود. برای این کار باید ابتدا روش تبلیغات حرفه ای را به خوبی یاد بگیریم تا بتوانیم با به کار گرفتن آن به کار خود رونق بدهیم. در ادامه به شما نشان می دهیم که تبلیغات حرفه ای با انجام چه مراحلی کسب و کار شما را متحوّل خواهد کرد:
شناخت جایگاه فعلی:
پیش از هر چیز در بازاریابی باید بدانید که اولا شرکت، گروه تجاری یا فروشگاه شما چه موقعیتی دارد و دوما بررسی کنید که محصول یا خدمتی که ارائه می کنید در چه جایگاهی قرار دارد، به عبارت دیگر باید بدانید چه تفاوتی با خدمات و کالاهای رقبای شما دارد و از چه طریق به دست مشتریان شما می رسد.
بعد از مشخص شدن این مسئله، جامعة هدف یا مخاطبا نی که با آنها سر و کار دارید مشخص خواهند شد و این اولین قدم مؤثر شما خواهد بود.
شناخت جامعة هدف:
گروه تبلیغاتی شما ابتدا باید افرادی که مخاطب کالا و خدمات شما هستند را بشناسد، باید بدانید که محصول شما مطمئنا به درد تمام مردم نمی خورد و خواه ناخواه شما طیف خاصی سر وکار دارید که این گروه بسته به موقعیت شما می تواند بزرگ یا کوچک باشد.
شما با شناخت مخاطبان هدف خود و بررسی خصوصیات آنها می توانید افرادی در جامعه را که ویژگی های مشابهی با آنها دارند شناسایی کنید و هدف قرار دهید و به این شکل مشتریان خود را افزایش دهید.
بررسی نتیجة تبلیغات:
شما که صاحب کسب و کار هستید بعد از انجام تبلیغات نباید آن را رها کنید و به امید نتیجه دست روی دست بگذارید، بلکه مرتبا باید نتایج کار و بازخوردها را در جامعه بررسی و تحلیل کنید تا در صورت لزوم کار را برای مراحل بعدی اصلاح کنید.
در شبکه های اجتماعی و اینترنت نتایج بازخوردها از طریق کامنت ها، پیام ها و تعداد دنبال کنندگان به خوبی مشخص می شوند و به زودی متوجه می شوید که تبلیغات شما تأثیری داشته یا خیر؛ امّا ممکن است تبلیغ شما به صورت اینترنتی نباشد، در این صورت حتما باید ایمیل یا شماره تلفنی برای ارتباط با مشتریان پیش بینی کنید تا بتوانید نتایج را تحلیل کنید.
زمان تبلیغات:
شاید بخواهید تبلیغ کسب و کار خود را در تمام طول سال ادامه دهید ولی در نظر داشته باشید که انجام این کار به صورت مداوم و یک شکل درست نیست، بلکه مدام باید روش های خود را تغییر دهید تا تکراری نشوید. مثلا اگر کالا یا خدمات شما فصلی است باید پیش از شروع آن فصل تا پایان آن، کارتان را با حجم بالاتر شروع کنید و روش را تغییر دهید.
خلق برند شناخته شده:
حتما تا به حال با لوگوی یک برند معروف برخورد کرده اید و بدون اینکه نوشته ای ببینید تشخیص داده اید که متعلق به چه شرکتی است؛ بعضی اوقات شرکت ها آنقدر خوب برندسازی می کنند که شما تنها با مشاهدة رنگی که در تبلیغات استفاده می کنند به مارک آنها پی می برید.
برای این کار باید ابتدا باید رنگ و مارک متناسب با خدمات خود را انتخاب کرده و سپس روی آن پافشاری کنید تا خوب در ذهن مخاطب جا بیفتد. مهم است که لوگو و رنگ مخصوص خود را به هیچ عنوان تغییر ندهید تا خوب در ذهن مخاطب جا باز کند.
اختصاص هزینه به تبلیغات:
نباید از هزینه کردن برای این کار بترسید امّا مهم است که در چه زمان و مکانی و برای چه مخاطبی تبلیغ می کنید و برای آن پول خرج می کنید. با طی کردن مراحل قبل به خوبی متوجه خواهید شد که از چه طریقی باید به جامعة هدف خود نفوذ کنید و تمام هزینه های خود را صرف آن کار بکنید.
تبلیغات حرفه ای و تأثیر آن بر کسب و کار
تا الان متوجه شدید که تبلیغات خوب و حرفه ای چطور انجام می شود و چگونه کار شما را متحوّل می کند، امّا در ادامه تأثیرات مثبتی که این امر روی کسب و کار شما دارد را با هم بررسی می کنیم:
معرفی شرکت های جدید:
زمانی که کسب و کار جدیدی را آغاز کرده اید مطمئنا هنوز نه کسی شما را می شناسد و نه با کالا یا خدمات شما آشنایی دارد و در نتیجه محصول شما مشتری ثابتی ندارد. اگر با رعایت اصول تبلیغات حرفه ای بتوانید محصول یا خدمت خود را به تمام مخاطبان بشناسانید، مشتریان ثابت خود را به زودی پیدا خواهید کرد.
تبلیغات و راز ماندگاری:
وقتی با انجام روش های تبلیغاتی صحیح بازار خود را پیدا کردید، اگر بتوانید همیشه محصول خود را مطابق میل مشتری نگه دارید و تبلیغ خود را متنوّع انجام دهید و این کار را مدّت ها ادامه دهید، در حقیقت تداوم بقای خود را تضمین کرده اید.
اگر موفق عمل کنید تبلیغات به شما این ویژگی را می دهد که اگر مخاطبی محصول شما را مدّتی در بازار ندید، به دنبال آن بگردد و همیشه بازار تقاضا برای شما وجود داشته باشد. البته توصیه می کنیم که هیچ گاه عرصة رقابت را خالی نگذارید که در طولانی مدّت بازار را از دست خواهید داد.
رسیدن سریع به موفقیّت:
اگر آمار شرکت ها و کمپانی های تجاری بزرگ دنیا را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که همیشه تبلیغات عنصر اصلی در سرعتِ به موفقیّت رسیدن آنها بوده است؛ این گروه ها با رعایت اصول کمیّتی و کیفیّتی در تبلیغ توانسته اند پلّه های پیشرفت و تعالی را به سرعت طی کنند و امروزه هر کسی در جهان با نام و نشان آنها به خوبی آشنا است.
آگاهی از تغییر و تحوّلات:
شاید شما بخواهید در کسب و کار خود تحوّل ایجاد کنید، مثلا رنگ جلد محصول خود را تغییر دهید یا لوگوی بهتری طراحی کرده اید و می خواهید آن را جایگزین قبلی کنید، ممکن است خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد را ارتقاء داده باشید که باید مشتریان خود را از آن آگاه کنید؛ همة این عوامل بستگی به تبلیغات شما دارد، اگر بتوانید با کیفیّت این کار را انجام دهید، جامعة هدف به سرعت از کار شما مطّلع خواهد شد و در نتیجه افزایش فروش خواهید داشت.
تبلیغات و مشخّص کردن تفاوت ها:
در بازار رقابت حتما محصولات یا خدمات مشابه شما وجود خواهد داشت، مشتریان باید بدانند که کالای شما چه تفاوتی با محصول رقیبان دارد و اصلا چه ویژگی هایی نسبت به آنها دارد؟
تبلیغ حرفه ای به شما این امکان را می دهد تا در ذهن مشتری وجوه تمایز خود را با دیگران مشخّص کنید و کار یا محصول خود را منحصر به فرد جلوه دهید. خلق یک محصول منحصر به فرد برای شما مشتریان ثابت به ارمغان می آورد.
تبلیغات و بالا بردن میزان تقاضا:
با تحلیل تمام این ویژگی ها می فهمید که حرفه ای بودن تبلیغات به شما کمک خواهد کرد تا بازار تقاضای خود را تا حد چشم گیری افزایش دهید. شما با این کار هر روز افراد بیشتری را با کسب و کار خود آشنا خواهید کرد و در نتیجه مشتریان خود را افزایش می دهید.
تبلیغات و گسترش کسب و کار:
زمانی که با تبلیغ حرفه ای بازار تقاضای شما بزرگ شود، نیاز به تولید بیشتر دارید و این یعنی مجبورید که سطح کار خود ارتقاء دهید؛ مثلا در یک کارخانه مجبورید سوله ها و دستگاه های خود را افزایش دهید یا حتّی مجبور خواهید شد تا در شهرهای مختلف شعبه های دیگری افتتاح کنید و در ادامه نیاز به کارمندان بیشتری پیدا می کنید؛ این به معنای پایین آوردن نرخ بیکاری در جامعه است.
دیدید که چگونه می شود با تبلیغات مؤثر و حرفه ای نه تنها باعث موفقیّت چشم گیر و توسعة کسب و کارتان شوید، بلکه می توانید با اشتغال زایی در سازندگی جامعه نقش مهمّی ایفا کنید.