باشگاه خبرنگاران جوان:رضا نواز در مورد تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین اظهار کرد:عقیده داریم که در این موضوع هم به مردم و هم به جایگاه های سوخت ظلم می شود؛ به طور مثال، اکنون در جایگاه های سوخت با کاهش عرضه بنزین سوپر مواجه هستیم به طوری که به هر جا مراجعه شود، معمولا مشاهده می شود که بنزین سوپر ندارند.
وی اضافه کرد:دلیل این مساله، این است که تبخیر بنزین سوپر بسیار بیشتر از بنزین معمولی است. به دلیل بالا بودن قیمت آن، در مخازن ماندگاری بیشتری دارد و هرچقدر ماندگاری بیشتر شود، تبخیر بیشتری اتفاق می افتد؛ بنابراین جایگاهدار نه تنها حق الزحمه ای دریافت نمی کند، بلکه زیان هم می دهد.
نواز بیان کرد:با این حال جایگاهداران خدمات خود را ادامه دادند، اما باز هم عرضه بنزین سوپر با مشکلاتی مواجه شده که اکنون مشاهده می شود، کمتر و کمتر می شود.
بنزین سوپر نقش زیادی در آلودگی هوا دارد
او تاکید کرد:بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بنزین سوپر، نقش بسیار زیادی در آلودگی هوا طی فصول سرد مخصوصا در تهران و کلانشهرها سال دارد. از هرگونه اقدامی که به کاهش آلودگی هوا منجر شود استقبال می کنیم؛ معمولا هم در سال ها گذشته طبق قوانین و مقررات عمل کردیم. در آن قسمتی که دخل و تصرفی در آن نداشته باشیم، تلاش می کنیم، اما نتیجه دست ما نیست.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت در واکنش به این سوال که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مدعی است که کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه های سوخت به دلیل کاهش تقاضای مردمی است، اما سخنان او در این مصاحبه نشان می دهد که ممکن است به دلیل ضرر و زیان های وارده به جایگاه های سوخت در اثر عرضه این نوع بنزین، صاحبان این جایگاه ها علاقه ای به عرضه آن نداشته باشند، گفت:در این موضوع، توپ در زمین جایگاهداران نیست؛ درست است که تمایل ندارند، اما همیشه ایثارگرانه تمکین کرده اند. جایگاه ها در طول سال خسارت های زیادی می بینند که در رسانه ها نیز خیلی کمتر منعکس می شود، ولی صبورانه کارشان را ادامه می دهند.
او افزود:عدم استقبالی هم اگر وجود داشته باشد، ناشی از زیان است. جایگاهدار، سرمایه گذار است و وقتی می بیند که یک سکو به دلیل بنزین سوپر اشغال شده و نه تنها عایدی ندارد، بلکه زیان هم می بیند، طبیعی است که رغبتی نداشته باشد. با این حال، موضوع عدم استقبال جایگاهداران، 10 تا 15 درصد در کاهش عرضه بنزین سوپر موثر است. در حدود 80 درصد مابقی، موضوعات دیگری دخیل هستند که بهتر است شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در مورد آن ها توضیح دهد.
مصرف بنزین آزاد بیشتر از بنزین سهمیه ای است
نواز در مورد میزان مصرف انواع دیگر بنزین در کشور مانند یورو-4 و یورو-5 نیز توضیح داد:آمار سیستمی و به روز، در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است، اما به صورت کلی، آمار مصرف بنزین آزاد اواخر سال 98 تاکنون به شدت افزایش پیدا کرده و این عدد بسیار بالاست.
او تاکید کرد:در حال حاضر بنزین آزاد در مقایسه با بنزین سهمیه ای، بسیار بیشتر از آن چه باید، مصرف می شود.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت با اظهار بی اطلاعی از این که استاندارد بنزین یورو-5 توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده یا خیر؟ ادامه داد:در مورد یورو-4 و یورو-5 در قانون هوای پاک، یک زمان بندی برای توزیع این سوخت ها در شهرها و کلانشهرها و حتی در محورهای مواصلاتی کشور ذکر شده که آمار دقیق این مساله نیز در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است.
انتهای پیام/م