5 نکته برای نوشتن رزومه ای حرفه ای
رزومه برای متقاضیان کار همچون ماشین حساب برای حسابداران است. به عبارت دیگر، رزومه ابزاری است که به سرعت منجر به برقراری ارتباط می شود، انتقال اطلاعات موردنیاز را تسهیل می کند و گزارشی دقیق و قابل اندازه گیری از اطلاعات مربوط به توانایی های متقاضی را ارائه می دهد. مسئولان استخدام معمولا رزومه های متفاوتی را از کارجویان و از نقاط مختلف دریافت می کنند و بسیاری از آن ها ممکن است اشکالاتی داشته باشند. این اشکالات می توانند مانع دستیابی به فرصت شغلی موردنظر کارجو شوند.
ساخت رزومه کاری رایگان با رزومه ساز آنلاین کاربوم
در بازار رقابتی امروز بسیار مهم است که رزومه خود را به روشی حرفه ای تنظیم کنید و از این طریق بتوانید روی مسئول استخدام کسب وکارها تأثیرگذار باشید. با وجود این، تهیه رزومه ای حرفه ای به معنای استفاده از ابزارهای تزیینی، لوازم التحریر معطر یا نوشتن آن با رنگ های متفاوت نیست! بلکه تنظیم رزومه ای حرفه ای با روش های دیگری انجام می شود که ممکن است حتی خارج از تصورتان باشند. در ادامه 5 نکته استراتژیک و مهم برای نوشتن رزومه ای به ٰروز به منظور پیشرفت در مسیر شغلی تان را بیان می کنیم.
1. طرح و قالب رزومه مهم است
از به کارگیری حاشیه های متن و فونت های متفاوتی که باعث پرت شدن حواستان از محتوای اصلی رزومه می شوند، خودداری کنید. فونتی رایج که به راحتی خوانده می شود، مثلا فونت Times New Roman را انتخاب کنید. اندازه فونت را بین 9 تا 12، ترجیحا رنگ آن را مشکی با پس زمینه سفید در نظر بگیرید. البته افزایش اندازه نوشته های مربوط به نام و شرکت هایی که پیش از این در آن ها کار کرده اید، کار خلاقانه ای است که در عین حال روی حرفه ای بودن رزومه تأثیر نیز منفی نمی گذارد.
2. برای تأثیرگذاری 15 تا 20 ثانیه وقت دارید
مدیران استخدام رزومه متقاضیان را به طور خلاصه و سریع بررسی می کنند. بنابراین برای اینکه توجه آنان را در این بازه زمانی جلب کنید و مطمئن شوید که در مراحل بعدی رزومه تان را مجددا ارزیابی می کنند، باید در نیمه بالایی رزومه روی دستاوردهای کلیدی و مهارت های اصلی خودتان تمرکز کنید.
بنابراین باید دقت کنید که عبارت های کلیشه ای مانند باانگیزه، سخت کوش، علاقه مند به کار و غیره را در بخش خلاصه اهداف بیاورید. هرگز نباید رزومه را بر پایه پاراگراف های جدا بنویسید؛ بلکه استفاده از بالت پوینت ها از نظر بصری مؤثرتر هستند و خوانایی متن را بالاتر می برند. بر همین اساس نیاز نیست متن هایی طولانی و داستان گونه در رزومه تان بیاورید!
3. سوابق کاریتان را به ترتیب زمانی معکوس بیاورید
مدیران استخدام معمولا فرمت رزومه را بر اساس ترتیب زمانی معکوس ترجیح می دهند. بنابراین در نوشتن رزومه ابتدا مشاغل فعلی یا آخرین تجربه کاری خود را بنویسید و در ادامه سایر سوابق کاری تان را به صورت معکوس لیست کنید. ابتدا نام کامل شرکت، صنعت فعالیت، اندازه کسب وکار مذکور و خصوصی یا دولتی بودن آن را در ادامه آن ذکر کنید. پس از آن عنوان شغلی خود و در ادامه آن هم موفقیت های حرفه ای تان را بیاورید. فاصله زمانی طولانی بین تجربیات کاری مختلف توجه مسئولان استخدام را به خود جلب می کند و ممکن است منجر به برداشت منفی آنان شود. بنابراین اگر بازه های زمانی طولانی بین سوابق کاری مختلف خود دارید، لیست سوابق کاری تان را به جای زمان مربوط به هر فرصت شغلی، بر اساس تجربیات کاری مرتبط به یکدیگر تنظیم کنید.
4. رزومه تان را برای هر فرصت شغلی شخصی سازی کنید
علاوه بر معرفی نامه اولیه، شرح خلاصه مهارت هایتان در رزومه نیز باید متناسب با فرصت شغلی موردنظرتان باشد. در ادامه موقعیت شغلی را بیان کنید که برای استخدام شدن در آن درخواست داده اید و از بیان کلمات کلیدی عمومی اجتناب کنید. رزومه خود را به طوری تنظیم کنید که بین تجربیاتتان و نیازهای موقعیت شغلی موردنظر تناسب ایجاد شود.
5. دستاوردهایتان را به صورت کمّی نشان دهید
مهم ترین عنصر تأثیرگذار در رزومه کمی سازی دستاوردهایتان است. در واقع، با نشان دادن ارزشی که می توانید برای شرکتی به دست بیاورید، رزومه خود را در نظر مسئولان استخدام جذاب تر جلوه می دهید. بر این اساس ابتدا معیارهای مناسب موقعیت شغلی موردنظر را مشخص کنید و به جای لیست کردن مسئولیت هایتان در گذشته، دستاوردهای حرفه ای تان را برای هر شغل خاص ذکر کنید که ارزش افزوده ای برای موقعیت شغلی مربوطه به همراه داشته اند. تمرکز خود را روی بیان اعداد شامل درصد افزایش سودآوری یا نحوه کم کردن هزینه های سازمانتان بگذارید. همچنین می توانید به چالش هایی اشاره کنید که در طول کارتان با آن ها روبرو شده اید، گام های عملی خود را برای استفاده از مهارت هایتان ذکر کنید و نتایج به دست آمده را به صورت مقادیر کمی در رزومه تان بیاورید. برای مثال، عبارت های زیر را در نظر بگیرید:
- کاهش مدت زمان فرآیندهای افزایش بازدهی مربوط به پایان ماه از 6 روز به 4/5 روز؛
- ثبت 1/5 میلیون دلار درآمد دیگر در بررسی فعالیت های مربوط به خریدهای اخیر که قبلا در ترازنامه اولیه موجود نبود؛
- ایجاد استراتژی موفقیت آمیز مالی برای شرکت در زمان رکود اقتصادی و ایجاد فرصت هایی برای ثبات و رشد کسب وکار با کاهش 9 روزه سرمایه در گردش، افزایش میزان تعادل مشتریان، اجتناب از عقد قراردادهای نادرست از طریق مذاکره درمورد اصلاحیه تسهیلات اعتباری، کاهش هزینه های شرکت تا 10٪ معادل 700 هزار دلار و اجرای برنامه های چرخشی پیش بینی شده سه ماهه کسب وکار.