استراتژی خانه تکانی کردن در 2 روز
ایرانیان برای استقبال از نوروز خانه های خود را تمیز کرده و هر ساله رسم خانه تکانی را به جا می آورند. خانه تکانی برای بسیاری از افراد یکی از کارهای مشکل و زمان بر است. احتمالا با افرادی مواجه شده اید که در ابتدای ماه خانه خود را برای نظافت به هم ریخته و حتی تا پایان ماه موفق به جمع کردن آن نمی شوند. علت این امر انجام بدون برنامه ریزی و اصول و قاعده خانه تکانی است. اگر می خواهید خانه تکانی تان وقت کمی از شما بگیرد و سریع و ساده خانه ای مرتب داشته باشید، این بخش از سبک زندگی پلاس وی را مطالعه نمایید تا بیاموزید که چگونه با یک مدیریت استراتژیک و ضمن رعایت نکات ساده اما علمی می توانید 2 روزه خانه تکانی کنید و از بازدهی کارتان لذت ببرید.
در این بخش ما مثل مطالب خانه تکانی قدم به قدم ، مراحل را نمیگوییم بلکه شیوه ی اصلی کار یعنی برنامه ریزی و اصول پایه ای را خواهیم گفت که تاثیر قابل توجهی در افزایش سرعت تمیز کردن خانه دارند کافیست به آن باور داشته باشید.
ابتدا فکر کنید:
برای رهایی از داستان تکراری و پردردسر خانه تکانی های سخت پایان سال یک نگاه مدیریتی و دقیق بر امور خانه و یک برنامه ریزی مرتب، منسجم و مستمر لازم است. برای انجام هر کار، باید 80 درصد از زمان آن را به برنامه ریزی اختصاص دهید و به جزئیات و درنظر گرفتن احتمالات فکر کنید. مثلا قبل از تمیز کردن شیشه ابتدا به چهارپایه ای که با ارتفاع پنجره شما هماهنگ باشد و به ماده شیشه شویی که برای پاک کردن نیاز دارید و به دستمال خیس و حتی یک دستمال خشک برای پاک کردن نهایی و... فکر کنید و حتی احتمالاتی مانند کنده شدن گیره پرده زمان بازکردن آن و حتی پاره شدن احتمالی پرده ای و... فکر کنید. اینگونه و با درنظر گرفتن همه این موارد و احتمالات، در زمان اجرا همه چیز طبق برنامه پیش می رود.
نکته به نکته کارهایی که به آنها فکر کرده اید، بنویسید:
در مرحله فکر کردن هر کاری را که به آن فکر می کنید را یک بار تمام و کمال در ذهن تان انجام دهید و جزء به جزء را در این مرحله یادداشت کنید. اگر به صورت کلی کارها را بنویسید مثلا اگر بنویسید لوستر را تمیز کنم، پرده را بشویم، پنجره را پاک کنم، جارو و تی بکشم، به مرحله اجرا که می رسید با مشکل روبه رو می شوید زیرا وقتی وارد فضای کار می شوید، تازه می بینید کارهایی که باید انجام بدهید، خیلی بیشتر از اینهاست پس در این مرحله کارها را جزء به جزء بنویسید.
ابزار و نیروهایتان را در نظر بگیرید:
در این مرحله باید بیاندیشید به چه ابزاری و چه نیروهایی نیاز دارید. سپس ابزارتان را آماده کنید . در انتخاب نیروهای کمکی دقت کنید که چه توانمندی هایی داشته باشند. اگر از کسی کمک بگیرید که وقت و توان کافی برای کمک به شما را نداشته باشد ، طبیعتا انتظارتان بی پاسخ می ماند. پس به این نکته توجه کنید که چه کسی و کجا باید به ما کمک کند. با انتخاب غلط کارها را باید به تنهایی انجام دهید و در آخر دچار کمردرد و زانودرد شوید.
زمان بندی نمایید:
اکنون نوبت به زمان بندی می رسد، زمان بندی یعنی تخمین اینکه انجام هر کار حدودا چقدر زمان می برد.اگر کارها را کلی نوشته باشید احتمالا زمان کمی را به انجام کار اختصاص داده و زمان کم می آورید اما اگر کارها را با جزئیات نوشته باشید برای انجام هر یک از جزئیات نیز زمان در نظر می گیرید و زمانبندی درستی خواهید داشت.
در هنگام زمانبندی سعی کنید که برنامه تان را میلی متری نچینید زیرا پشت سر هم چیدن برنامه ها باعث می شود یک اتفاق ساده، مثل یک تماس تلفنی 10دقیقه ای که حتی به آن فکر هم نکرده بودید، شما را از زمان بندی عقب بیندازد و این عقب ماندن در کل برنامه روزانه شما جاری شود و همه چیز را به هم بریزد.
زمانی برای استراحت و... در نظر بگیرید:
بین هر دو ساعت کار برای استراحت تــان دست کم 10دقیقه زمان درنظر بگیرید و کمی استراحت کنید زیرا بدون درنظر گرفتن این زمان هرچند هم کوتاه، خستگی در بدن انباشته می شود و توان بدنی کاهش پیدا می کند، درنتیجه سرعت کار کم می شود.
زمانی را هم برای دوش گرفتن در پایان یک روز پرکار در نظر بگیرید و یک دوش ساده 10دقیقه ای بگیرید تا شب را آسوده بخوابید، صبح با آرامش خیال و راحت تر بیدار شوید و روزی پربارتر داشته باشید.
زمانی را برای برگرداندن وسایل به جای خود در نظر بگیرید. در اگر زمانی را به جمع و جور کردن این وسایل اختصاص ندهیم، هنگام نیاز دوباره به هر کدام از این وسایل، درگیر پیدا کردن آنها می شویم.
یک زمان شناور در نظر بگیرید و در میان فهرست کارها نیم ساعتی را خالی بگذارید. این زمان جهت ایجاد آمادگی برای انجام کارهای غیرمنتظره است،بدون اینکه چیدمان برنامه ما به هم بریزد.
فهرستی برای خرید لوازم موردنیاز تهیه کنید:
فهرستی برای خرید لوازم موردنیاز از انواع شوینده ها گرفته تا دستمال و روزنامه و نردبان و... در انجام کارهای خانه تهیه کنید.برای تهیه هرکدام آنها و چه مقدار، باید برنامه ریزی کنید، در صورتی که برنامه ریزی نکنید و مواد شوینده را به اندازه لازم تهیه نکنید ممکن است در اواسط کار شوینده تان کم بیاید و شما زمانتان را برای خرید دوباره از دست بدهید و همین اتفاق ساده،کلی زمان پیش بینی نشده را به روند کاری شما تحمیل کند.
اولویت بندی کنید:
بعد از برنامه ریزی و نوشتن گام به گام وظایف، به اولویت ها فکر کنید و مشخص کنید کدام کار را کی و کجا و با چه جزئیاتی باید انجام دهید، هر کاری شامل چه مراحلی است و ابزار موردنیازش چیست.
سناریوی بحران داشته باشید:
همه حوادث را در نظر بگیرید و برای پیش بینی حوادث وقت بگذارید و چاره اندیشی کنید؛ یعنی سناریوی بحران داشته باشید. مثلا یک نیروی کمکی برای زمانی که قرار است از نردبان بالا بروید، در نظر بگیرید و محیط اطراف را از اشیای تیز، برنده و شکننده برای جلوگیری از اتفاق های غیرمنتظره خالی کنید.
اجرا کنید:
در این مرحله اگر به تک تک کارها فکر کرده باشید و برای آنها راهکار اندیشیده باشید، می توانید با خیال راحت کارها را انجام دهید. نباید نگران اجرا باشید زیرا با انجام کارهای بالا خانه تکانی شما بیشتر از 2 روز وقت نمی گیرد.
برای تمیز کردن خانه در 2 روز اینگونه عمل کنید
- بسیاری از لوازمی که به عنوان یادگاری نگاه داشته اید یا فکر می کنید به دردتان می خورد اما تا الان به درد نخورده است را به دیگران هدیه دهید و یا دور ریختنی ها را و وسایلی را که تاریخ انقضای آن گذشته را دور بریزید. وسایلی را که مشکلی برایش پیش آمده به تعمیرکار بسپارید. وسایل و لباس هایی که فصلش تمام شده برای انباری جمع آوری کنید.
- هر چیز شستنی مانند پرده ، ملحفه و... را بشویید.اگر قرار است وسیله ای جدید بخرید یا پرده یا فرش را به شرکت خدماتی بسپارید، سریع تر این کار را انجام دهید.
- مرحله به مرحله خانه را تمیز کنید. یعنی ابتدا اتاق خواب خود و کودکتان را تمیز نمایید.
- برای تمیز کردن اتاق خواب ، سقف را گردگیری کرده و سپس به تمیز کردن کشوها و کمد ، پنجره اتاق ، مرتب نمودن تخت خواب و کمد اسباب بازی ها ، تمیز کردن دیوار و زمین بپردازید.
- شروع به تمیز کردن اتاق پذیرایی کنید و سقف ، مبلمان ، تمام میزها ، آباژورها و لوسترها ، گلدان ها ، تلویزیون و دستگاه های صوتی و... را تمیز کنید و سپس به تمیز نمودن زمین بپرازید.
- حالا نوبت به تمیز کردن آشپزخانه می رسد. برای تمیز کردن آشپزخانه کابینت ظروف ، کابینت ادویه ها ، کابینت زیر ظرفشویی را مرتب کرده و سیم و بدنه لوازم برقی ، بدنه کابینت ها را تمیز کرده و شیشه آشپزخانه و کف و دیوارها را بشویید.
- سرویس بهداشتی و حمام را پاک و جرم زدایی کنید.
- پرده های شسته را اتو کرده و نصب و فرشتان را پهن کنید.