آشنایی بت بیمه مسافرتی
در طول سفر ممکن است اتفاقات مختلفی رخ دهد که خوشحالی ثبت خاطرات خوب را از بین ببرد. بهطور مثال گم کردن اموالی مانند چمدانها اصلا شرایط خوبی نیست و حتما نگرانی و اضطرابهایی را برای شما و همراهان بهدنبال خواهد داشت. البته مشکلات مالی در طول سفر فقط مختصبه گم کردن چمدان نمیشود و باید موارد دیگری را هم در نظر گرفت. در این شرایط شاید شما هم نگران شوید و بهدنبال راهکاری مناسب برای از بین بدن این نوع مشکلات باشید. امروزه شرکتهای بیمهای متعددی در کشور فعال هستند که خدمات متنوع بیمهای را به کاربران ارائه میدهند. یکی از این موارد بیمه مسافرتی است که راحتی و آرامش در طول سفر ایجاد میکند. البته بیمه مسافرتی پوششها و سقفهای مختلفی دارد و یکی از مواردی که در پوشش این بیمه قرار دارد، اموال هستند. اگر دوست دارید با کارکرد بیمه مسافرتی اموال بیشتر آشنا شوید، تا پایان صفحه همراه من بمانید.
بیمه مسافرتی چه پوششهایی دارد؟
اگر قصد سفر به خارج از کشور دارید، باید به فکر راه چارهای جبران خسارتهای احتمالی در طول سفر باشید. در طول سفر ممکن است اتفاقات ناگواری مانند بیماری، سرقت یا گمشدن مدارک و چمدان و سایر اموال پیش بیاید. در این شرای برخورداری از بیمه مسافرتی کمک میکند تا هزینه و خسارتهای احتمالی را جبران کرد و سفری خوشایند را به پایان رساند.
بیمه مسافرتی با پوشش همه نیازهای مسافران، امکان دریافت خدمات درمانی و سایر خدمات پرکاربرد در هنگام سفر را فراهم میکند و اگر شرایط نامناسبی مانند مفقود شدن اموال در سفر ایجاد شود، بیمه به کمک شما میآید. در هنگام سفر اموال با خطرات مختلفی روبهرو میشوند و بیمه همه آنها تامین میکند. در ادامه این موارد را باهم بررسی میکنیم.
پیگیری و پرداخت هزینه مسائل حقوقی
احتمال دارد که مسافر در کشور مقصد بهدلیل رعایت نکردن قوانین و خسارت زدن به شهروندان و اموال آنها با مشکلاتی روبهرو شود. در این شرایط اگر بیمهگزار از نظر حقوقی مشکلی داشته باشد، شرکت بیمه طبق شرایط بیمهنامه اقدامات لازم را برای از بین بردن مشکل انجام میدهد.
مفقود شدن یا به سرقت رفتن مدارک شناسایی
یکی دیگر از مواردی که ممکن است در سفر به وجود بیاید، این است که با سرقت رفتن مدارک شناسایی بهعنوان اموال شخصی خود روبهرو شوید. بهطور مثال گم کردن پاسپورت، شناسنامه، گواهینامه و... ازجمله این موارد است. در این صورت نیز شرکتهای بیمه هزینههای مربوط به صدور المثنی مدارک را برای بیمهگزار را تا سقف مشخص انجام میدهند.
حواله وجه نقد
درصورتیکه وجه نقد بیمهگزار در طول سفر گم و مفقود شود یا به سرقت برود، حتما با مشکلات زیادی برخورد میکند. در این شرایط بیمهگزار با ارائه مدارک لازم برای اثبات این موضوع شامل تأییدیه، رسید، شکایتنامه و... میتواند تا سقف مشخص و بر اساس پوشش بیمهای خود، مبلغ سرقت و گم شده را از شرکت بیمه دریافت کند. البته نکته مهم این است که بیمهگزار قبل از سفر در کشور محل اقامت خود، مبلغ موردنیاز را که در سفر همراه میاورد، در قالب چک، حواله یا وجه نقد نزد دفتر بیمه بسپارد.
هزینههای ناشی از تأخیر در حرکت
گاهی اوقات در فرودگاه یا راهآهن این اتفاق شایع است که با تاخیر در حرکت همراه هستند. البته این تاخیرها در حال حاضر تبدیل به موضوعی معمولی شده؛ اما ممکن است تاخیر در پرواز منجربه ایجاد خسارت مالی برای مسافر شود. در این شرایط نیز با داشتن بیمه مسافرتی میتوان هزینه ناشی از تاخیر در حرکت را را از بیمه دریافت کرد. ازجمله هزینههایی که در این موارد تامین میشوند، مواردی مانند هزینههای ضروری اضافی، حملونقل، اقامت، غذا و...هستند. البته در این صورت نیز هزینه بر اساس سقف پوشش بیمهای تامین میگردد.
نکته مهم دیگر این است که پروازهای چارتر و همه تمام بلیتهای لحظه آخری از این پوشش بیمهای مستثنی هستند. علاوه بر آن برای دریافت خسارت باید علت و زمان تأخیر بهصورت کتبی بیان شود و مورد تأیید شرکت حملونقل مربوطه یا نمایندگانش باشد.
پرداخت هزینه در صورت فقدان بار
زمانی که چمدان را برای سفر میبندیم تقریبا ضروریترین وسایل را در آن قرار میدهیم. وسایلی که در سفر به آنها نیاز داریم و بدون آنها به پایان رساندن سفر سخت میشود. ممکن است در طول سفر بار و چمدان را گم کنید یا به هر دلیل مفقود شوند. اگر تا مدت 21 روز بعد از مفقود شدن، بار پیدا نشودف شرکت بیمهگر موظف به پرداخت هزینه به مسافر است. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که برای دریافت خسارت بار باید گزارش مکتوب از فرودگاه یا شرکت هواپیمایی به شرکت بیمه ارائه دهیدو میزان و سقف پوشش بیمه هم بر اساس هر کیلو بار تعیین میگردد. بهطور مثال به ازای هر کیلو بار مفقود شده شرکت بیمه موظف است 20 یورو و تا سقف 800 یورو خسارت پرداخت کند.
موضوع مهم دیگر این است که در صورت فقدان بار، شرکت بیمهکننده باید مسافر را در زمینه اعلام مفقودی یا شکایت بابت سرقت راهنمایی کند. همچنین درصورتیکه بار مسافر پیدا شود، حمل بار به محل اقامت او یا کشورش برعهده شرکت بیمه است. درعینحال اگر شرکت بیمه بابت مفقود شدن بار به مسافر هزینه بپردازد؛ اما بعد از مدتی بار پیدا شود، خسارت پرداخت شده بازگردانده میشود و بار تحویل مسافر میگردد.