دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای چیست؟
بازاریابی قطره ای استراتژی است که توسط بسیاری از بازاریابان به صورت مستقیم اعمال می شود و زمانی رخ می دهد که یک جریان پایدار از پیام های مارکتینگ در طول یک دوره زمانی به مشتری ارسال می گردد.
بازاریابی قطره ای تلاش دارد تا در بلند مدت، توسط قرار گرفتن در معرض دید دریافت کننده به طور مکرر، اجناس خود را بفروشد و از همین روش آن ها را تبلیغ کند. دریپ مارکتینگ شامل استفاده از طیف مختلفی از رسانه ها از جمله ایمیل، پیام مستقیم و شبکه اجتماعی است که پیام های از قبل نوشته شده ای را به دست مشتریان یا خریداران به طور مستقیم ارسال می کند.
هدف از بازاریابی قطره ای این است که یک سرویس یا محصول به شکل موثر تری به مشتری نشان داده شود و همچنین ممکن است نام آن را به عنوان دریپ کمپین یا ایمیل های چرخه ای هم بشناسید که یک کمپین ایمیل اتوماتیک است.
کسب وکارهایی که نیاز به بازاریابی قطره ای دارند
شرکت های کوچک و بزرگ در صنایع مختلف می توانند از این نوع بازاریابی استفاده کنند و به طور مستقیم کالا یا خدماتشان را به مصرف کنندگان بفروشند اما اغلب شرکت ها و کسب وکارهایی بیشتر نیاز را به بازاریابی قطره ای دارند که خدمات و محصولات آن ها جزء نیازهای روزانه مصرف کنندگان نیستند.همه شرکت ها با استفاده از این نوع بازاریابی به مخاطبشان یادآوری می کنند تا برای خریدهای دوباره مراجعه نمایند.
مزایای بازاریابی قطره ای یا دریپ مارکتینگ برای کسب و کارها
به دلایلی که در ادامه این بخش از نمناک گفته شده است، دریپ مارکتینگ میتواند در کسب وکار شما جای داشته باشد:
- استفاده نکردن از روش بازاریابی قطره ای، چکه ای یا دریپ مارکتینگ سبب می شود مشتریان کسب و کار شما را فراموش کنند و به سراغ رقبا روند.
- با اعمال این نوع بازاریابی همیشه می توانید حواس مخاطب را به سمت خودتان جلب کنید.کمپین های بازاریابی قطره ای با افرادی به اشتراک گذاشته می شوند که تا حدی به برند شما علاقمند هستند.
- با استفاده از روش بازاریابی قطره ای می توانید با مخاطب ارتباطی موثر بسازید و ریشه های اعتماد را در وجودش بگسترانید.
- با اعمال این نوع بازاریابی می توانید مخاطب را به خرید در لحظه تشویق کنید.
- در صورت عرضه درست اطلاعات به مشتری در زمان مناسب پیامتان مانند یادآوری عمل می کند. در زمان حراج های بزرگ پیام را به مشتری بفرستید تا احتمال خرید افزایش یابد.
- در روش بازاریابی قطره ای افرادی هدف قرار می گیرند که مشتریان بالقوه محسوب می شوند بنابراین احتمال خرید افزایش می یابد.
نکات کلیدی در بازاریابی قطره ای ( drip marketing )
دریپ مارکتینگ یک نوع بازاریابی مستقیم است که در آن ، پیام بازاریابی به طور ثابت در طول یک دوره زمانی مشخص برای مشتری ارسال می گردد. بازاریاب ها برای رسیدن به هدف ارتباط با مشتری از ایمیل مستقیم استفاده می کنند و تلاش دارند که یک محصول یا یک خدمات خاص را در ذهن مشتری با تکرار و قابل رویت بودن، جا بیاندازند.
بازاریابان قطره ای از شبکه های اجتماعی هم برای ارتباط مستقیم استفاده می کنند. بازاریابان به اندازه کافی در معرض دید قرار می گیرند تا مشتریان در نهایت تصمیم بگیرند که از محصول یا خدمات آن ها استفاده کنند یا خیر.
فهم بازاریابی قطره ای
در وهله اول بازاریابی قطره ای به صورت تبلیغات کاغذی برای دریافت کنندگان ارسال می شد، اما کم کم با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی، گزینه های پیام رسانی، به شدت گسترده تر شدند.
بسیاری از انواع بازاریابی های قطره ای به قانون 29 تکیه می کنند. این قانون اظهار دارد که اکثر چشم اندازها یعنی همان مشتریان، تا زمانی که حداقل 29 بار تبلیغ چیزی را نبینند، آن را خریداری نمی کنند.
بازاریابی قطره ای هم از روش تکرار استفاده می کند و ارتباطاتی را به صورت اتوماتیک با تعدادی از افراد برقرار می کند. بازاریابی قطره ای ممکن است در مقایسه با دیگر روش ها کم ترین تاثیر را برای ماندگاری در ذهن افراد داشته باشد.
انواع کمپین ها در بازاریابی قطره ای
کمپین بازاریابی قطره ای اصلی (Top Of Mind)
این نوع بازاریابی قطره ای سبب می شود مشتریانی که برای خرید آماده نیستند، شما را فراموش نکنند. محتوای تولید شده در این نوع کمپین از ارزش های مهم برای مخاطب سخن می گوید.
کمپین بازاریابی قطره ای دانشی (Educational)
دربازاریابی قطره ای دانشی برای مشتریان جدید و بالقوه اطلاعات مفیدی درباره محصول ارسال می گردد.
کمپین قطره ای برقراری تعامل مجدد (Re-engagement)
این کمپین سبب برقراری تعامل مجدد مشتریان غیرفعال می شود تا این مشتریان بتوانند حرکتی انجام دهند و دوباره وارد چرخه خرید شوند.
کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی
در کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی تفاوتی میان محصول یا برندمان با دیگر رقبا با تاکید بر منافع و ارزش های کالا و محصولات برند ایجاد می کنیم.
کمپین بازاریابی قطره ای ترفیعی
در این بازاریابی به مشتریانی که با تردید درباره خریدشان مواجه می شوند، قیمتی خاص یا امکانی اضافی را بر اساس نیازهای هر فرد پیشنهاد می شود تا تردیدشان مرتفع شود.
کمپین بازاریابی آموزشی (Training)
در این نوع کمپین، از طریق ارسال ایمیل ها مخاطب را به شرکت در دوره های آموزشی می کنند.
مدیریت دریپ مارکتینگ چگونه کار می کند؟
رایج ترین رسانه برای دریپ مارکتینگ، ایمیل است زیرا هزینه کمی دارد و اتوماسیون آن راحت است . بازاریابی قطره ای از طریق ایمیل و توسط یک فرم آنلاین انجام می شود و مشتری با آن رو به رو خواهد شد و همچنین پاسخ ها به صورت اتوماتیک به مشتری ارسال می گردند و کمپین به شکل کاملاً اتوماتیک اداره می شود. شبکه های اجتماعی به طرز وسیعی در کمپین های دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند و پست ها و خبرهای زیادی را به شکل منظم برای تولید محتوای بازاریابی به افراد ارسال می کنند.
ایمیل های مستقیم به طور گسترده ای برای آپدیت کردن نرم افزار ها و پیام های دیجیتالی، اتوماتیک سازی و شخصی سازی به کار گرفته می شوند تا مدیریت توزیع این ایمیل ها به شکل بهتری انجام گردد.
چشم انداز رفتاری کمپین دریپ مارکتینگ، تحت تاثیر بخشی از مجموعه های رفتاری می باشد که باعث می شود نام های دیگری هم برای این بازاریابی به کار گرفته شود، مثلاً ایمیل های رفتاری یا هدفمند.
به طور مثال زمانی که مشتری انتخاب می کند تا با یک فروشنده در ارتباط باشد، از همان ایمیل های از قبل نوشته شده برای برقراری ارتباط استفاده می کند. ممکن است که اولین ایمیل را همان روز و یا بعد چند روز ارسال کند.
این کمپین ها بر اساس رفتار مشتری ، مجموعه ای از ایمیل ها را دوباره برای فرد ارسال می کنند. مثلاً ایمیل هایی برای بازدید از یک وب سایت خاص ، خرید آنلاین ، اضافه کردن یک آیتم به کارت خرید به صورت آنلاین یا خرید معمولی را ارسال می کنند .این رفتارهای مشتری را نیز به راحتی روی شبکه های آنلاین ثبت می کنند و می توانند طیف مختلفی از ارتباطات از جمله خرید های خاص و تخفیف ها را اعمال کنند.