پیشرفت فناوری باعث شده است بسیاری از کارهای روزانهی ما راحتتر انجام شوند. اکنون بهلطف تکنولوی، کارهایی که قبلاً برای انجام آنها زمان زیادی صرف میکردیم، خیلی راحتتر و با سرعت بیشتر انجام میشوند. البته پیشرفتهای فناوری مشکلاتی را هم برای سیستمهای آموزشی ایجاد کرده است. براساس اعلام یکی از استادان ارتباطات دانشگاه دیکین، درحالحاضر از هر پنج ارزیابی یک نمونهی آن را هوش مصنوعی نوشته است.
درواقع، یکپنجم ارزیابیهای دانشگاه دیکین در حوزهی ارتباطات با هوش مصنوعی ایجاد شده که این موضوع نگرانیهای زیادی دربارهی استفاده از فناوری برای تقلب در امتحانها ایجاد کرده است. سالی براندون میگوید از ۵۴ ارزیابی تابستانی فارغالتحصیلان، ۱۰ نمونهی آن با هوش مصنوعی ایجاد شده است و در پنج سال گذشته که او از نرمافزارهای تشخیص تقلب استفاده میکند، این رقم بیشترین میزان استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابیهای دانشگاهی را نشان میدهد.
دلیل اصلی رشد تقلب با هوش مصنوعی این است که امروزه، پروژههایی مثل ChatGPT دردسترس عموم مردم قرار دارند؛ هوش مصنوعی قدرتمندی که توانایی بسیار زیادی در تولید محتوا دارد. رایگانبودن این پلتفرم باعث شده است تعداد بسیار زیادی از کاربران به استفاده از آن روی بیاورند؛ ولی این پروژه نیز مثل سایر سیستمهای مبتنیبر هوش مصنوعی محدودیتهایی دارد.
بهنوشتهی Gizmochina، یکی از محدودیتهای ChatGPT این است که به اینترنت دسترسی ندارد و این یعنی نمیتواند از جدیدترین اطلاعات روز استفاده کند. درواقع، جدیدترین مقالات علمی ارائهشده به این هوش مصنوعی مربوط به سپتامبر ۲۰۲۱ است.
نرمافزارهای مخصوص تشخیص تقلب نیز در حال گسترش هستند. بسیاری از ابزارها مانند GPT Putput Detector عملکرد بسیار خوبی در تشخیص مقالات جعلی دارند و قابلیتهای آنها بهطورمنظم در حال بهبود است. بههرحال، کارشناسان امیدوارند مقامهای ذیصلاح با وضع قوانین، این مشکل را رفع کنند تا در آینده به بحرانی بزرگ و جدی تبدیل تبدیل نشود.