گزارش سالانهی مایکروسافت شامل چند نکتهی کلیدی است. این گزارش روی اثرگذاری هوش مصنوعی بر بهرهوری کارمندان و دیدگاه کارکنان مهاجر در سراسر دنیا تمرکز دارد. مطابق این گزارش، تعداد قابلتوجهی از کارمندان مایکروسافت نگران آثاری هستند که هوش مصنوعی بر شغل آنها میگذارد. ۴۹ درصد بهطور صریح نگرانی خود را ابراز کردهاند.
به نوشتهی گیزموچاینا، ۶۴ درصد از کارکنانی که در نظرسنجی مایکروسافت شرکت کردهاند، گفتهاند زمان و انرژی کافی برای انجام تمامی کارهایشان ندارند. این موضوع بهرهوری کل شرکت را پایین میآورد. کارمندان مایکروسافت بهطور میانگین ۵۷ درصد از زمان خودشان را به حضور در جلسات، ارسال ایمیل و چت اختصاص میدهند و تنها ۴۳ درصد زمان برای کار باقی میماند.
هوش مصنوعی در شرایط این چنینی میتواند بهرهوری کارمندان و کل شرکت را بالا ببرد. با سپردن کارهایی نظیر نوشتن ایمیل و خلاصهسازی جلسات به هوش مصنوعی، کارمندان زمان بیشتری برای کار کردن خواهند داشت. ازطرفی، ابزارهای مبتنیبر هوش مصنوعی نظیر نسخهی جدید مایکروسافت تیمز با قابلیتهایی جدید به کمک کارمندان میآیند.
مطابق گزارش مایکروسافت، کارمندان این شرکت بیشتر از آنکه نگران از دست دادن شغلشان باشند مشتاق کاهش حجم کاری ازطریق هوش مصنوعی هستند. تعداد زیادی از آنها بهجای تهدید دانستن هوش مصنوعی، به این فناوری بهعنوان ابزاری برای افزایش بهرهوری نگاه میکنند.