وی فور یو
10 ماه پیش / خواندن دقیقه

خودروهای اتوماتیک و پرطرفدار ایرانی ها + تصاویر

خودروهای اتوماتیک و پرطرفدار ایرانی ها + تصاویر

خودروهای اتوماتیک این روزها بین ایرانی ها پر طرفدار شده و خودروسازان داخلی هم به فکر عرضه خودروهای اتوماتیک داخلی و البته ارزان قیمت هستند.

 دلیل علاقه ی ایرانی ها به این خودروها

خودروهای دنده اتوماتیک بین ایرانی ها طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. علاوه براین نقش خودروهای اتوماتیک در کمک به سالمندان، زنان و کسانی که با مشکلات جسمی یا معلولیت های گوناگون دست و پنجه نرم می کنند بسیار پررنگ است.

خودروهای پرطرفدار

محبوبیت خودروهای اتوماتیک

عرضه ی خودروهای داخلی و ارزان قیمت

تب خودروهای اتومات داخلی این روزها در بازار کشور بالا گرفته و خودروسازان داخلی سعی دارند در این میدان رقابت جدید، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. هرچند سال ها از ورود اتومات ها به بازار خودرو کشور می گذرد، با این حال بیشتر میهمانان، مدل های وارداتی و گران قیمت بوده اند. این در شرایطی است که هم اکنون مدل های داخلی و ارزان قیمت، به تدریج در حال عرضه شدن از سوی خودروسازان کشور هستند.حرکت یکباره غول های جاده مخصوص در عرضه مدل های اتومات، بدون شک ریشه در نیاز بازار دارد و این مشتریان هستند که خودروسازها را به سمت عرضه محصولات دنده اتوماتیک سوق داده اند.

هرچند از دید بخشی از مشتریان، همین دنده عوض کردن های پی در پی نیز جزو لذت های رانندگی به حساب می آید و راندن با اتومات ها، کمی بی روح جلوه می کند، با این حال به نظر می رسد ذائقه بیشتر مشتریان به سمت دنده اتومات ها چرخیده است.ترافیک های سنگین و بیماری های عضلانی، از جمله عوامل مهمی هستند که لذت دنده عوض کردن را برای بسیاری از رانندگان به صفر رسانده و حتی به عذاب تبدیل کرده است، از همین رو اتومات ها بیش از پیش رو آمده اند.

خودروسازان نیز که طی یکی دو سال گذشته با رکودی سنگین و به نوعی قهر بخش بزرگی از مشتریان، روبه رو بوده اند، با درک تغییر ذائقه بازار، به سمت عرضه محصولات اتومات رفته و این اتفاق، نوید ایجاد رقابتی سازنده و به نفع مشتری را در بازار خودرو کشور می دهد. نکته مهم تر ماجرا اینجاست که خودروهای عرضه شده، از قیمت نسبتاً پایین و مناسبی در مقایسه با مدل های وارداتی برخوردار بوده و این موضوع می تواند مشتریان بیشتری را جذب بازار دنده اتوماتیک ها کند.

خودروهای پرطرفدار

خودروهای پرطرفدار ایرانی

زمان کاهش قیمت خودروهای اتومات

در این شرایط اما این پرسش مطرح می شود که حرکت خودروسازان به سمت عرضه اتومات ها، می تواند به کاهش قیمت این محصولات در آینده بینجامد؟ پاسخ این پرسش زمانی مثبت خواهد بود که خودروسازان داخلی به روند عرضه محصولات اتومات ادامه دهند و هر چند وقت یک بار، مدل های جدید روانه بازار کنند. پرواضح است که قیمت کالا زمانی پایین می آید که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و همچنین بازاری رقابتی در میان باشد؛ در غیر این صورت نمی توان انتظار کاهش قیمت را داشت. بنابراین، کاهش قیمت خودروهای اتومات نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که عرضه آنها تداوم داشته باشد و از سوی دیگر، رقابتی نفسگیر میان خودروسازان (در عرضه اتومات ها) شکل بگیرد.

هم اکنون خودروسازان داخلی در ابتدای راه عرضه محصولات اتومات هستند و برای شروع به سراغ چینی ها رفته اند، بنابراین شاید به این زودی ها نتوان کاهش قیمت را در بازار خودروهای دنده اتوماتیک حس کرد. با این حال، از آنجا که به احتمال زیاد، محصولات اتومات عرضه شده (به دلیل قیمت نسبتاً پایین و داشتن آپشن های جذاب) با اقبال عمومی روبه رو خواهند شد، به نظر می رسد خودروسازان مسیری را که آغاز کرده اند، ادامه خواهند داد.

البته با توجه به قدرت خرید پایین مشتریان، موفقیت آمیز بودن این مسیر، بستگی مستقیم به «قیمت» دارد، به نحوی که استقبال از خودروهای دنده اتوماتیک و به تبع آن افزایش انگیزه خودروسازها برای عرضه این محصولات، در گرو قیمت پایین آنهاست. به عبارت بهتر، بازار خودروهای دنده اتومات داخلی زمانی پررونق خواهد شد که خودروسازان حواسشان به قیمت آنها باشد و این محصولات را تا حد امکان با قیمت هایی نسبتاً پایین (زیر 50 میلیون تومان) عرضه کنند.

خودروهای پرطرفدار

خودروسازان داخلی

فکر اختراع وسیله نقلیه

انقلاب صنعتی مدیون کاهش نیروی کار بعد از مرگ سیاه (طاعون) در انگلستان است. ورود ماشین آلات به چرخه تولید و استفاده از نیروهای مکانیکی به جای توان انسان، نه تنها به انسان یاد داد می تواند بهره و بازدهی بیشتری از امور تولیدی خود به دست آورد که به وی نشان داد می توان آسان تر نیز زندگی کرد. تمایل به آسایش بیشتر حس ذاتی و فطری انسان است و انقلاب صنعتی در واقع علاوه بر حل مشکل کمبود نیروی کار، پاسخی به این غریزه بود. اختراع وسیله نقلیه مسافری و باری، در راستای همین نیاز فطری صورت گرفت.

تمایل به جابه جایی با سرعت و آسایش بیشتر، مهندسان را به فکر ساخت وسیله های نقلیه موتوری واداشت. خودرو را شاید بتوان مهم ترین اختراع بشر در آستانه قرن بیستم دانست. تولید خودرو در اوایل قرن بیستم شدت گرفت و خودروسازها در تلاش بودند مشکلات استفاده از وسیله نقلیه را کاهش دهند و راندن آن را آسان کنند.

حجم گسترده اختراعات مهندسان اروپایی و آمریکایی در آن دوران، سبب شد رانندگی با خودرو از یک فعالیت پر مشقت، به یک سرگرمی لذت بخش و مفید تبدیل شود. در کنار بهبود سیستم هایی مانند فرمان و ترمز و سیستم تعلیق، رانندگی با خودروهای قدیمی با گیربکس های دستی، مشقت های خود را به همراه داشت. این مشقت ها به تدریج سبب شد مشتریان از خودروهای دنده ای به نوعی خسته شده و آنها را به استفاده از محصولات راحت تر که دردسر دنده عوض کردن را ندارد، سوق داد.

خودروهای پرطرفدار

خودروهای محبوب ایرانی

 خودروسازان اروپایی در جنگ جهانی دوم

مهندسان آمریکایی در اواخر دهه 30 موفق به اختراع سیستمی شدند که راننده را از تعویض دنده بی نیاز می کرد و این همانی بود که رانندگان خسته از دنده و تغییر دنده، به شدت به دنبال آن می گشتند. این فناوری که با نام گیربکس اتوماتیک شناخته می شد، در شروع عرضه، فناوری پیچیده، پر خرج و کم بازدهی به شمار می رفت، با این حال راحتی حاصل از این فناوری و تقاضای رو به رشد بازار، توسعه آنها را سرعت بخشید.

این سرعت بالای توسعه سبب شد شمار زیادی از خودروهای آمریکایی در دهه 50 به این فناوری مجهز شوند. با این حال اما گیربکس های اتوماتیک همچنان کم بازده بودند و برای رفع نیازهای دینامیکی رانندگان نیاز به موتورهای پر قدرت و در نتیجه بسیار بزرگ داشتند. موتورهای بزرگ هم مصرف بالای سوخت را به دنبال داشتند که مطلوب کمپانی های بزرگ و رو به رشد نفتی آمریکایی بودند. تشویق بیش از پیش خریداران به این خودروها، بازار خودروهای گیربکس اتوماتیک را بسیار داغ کرده بود. اما وضعیت در اروپای جنگ زده بسیار متفاوت جلوه می کرد.

اروپایی ها که مشقت جنگ جهانی دوم را تحمل می کردند، نه پول کافی برای اضافه پرداخت کسب آسایش بیشتر داشتند و نه هزینه بالای سوخت برای دولت های آنها مقرون به صرفه بود. هزینه بالای بازسازی اروپا، دولت ها را مجبور به کنترل مصرف سوخت که تماماً وارداتی بود، با ابزارهای مالیاتی می کرد. خودروهای اروپایی برخلاف رقبای آمریکایی خود، دارای موتورهای بسیار کوچک تر و گیربکس های دستی بودند. انواع خودروهای اقتصادی، مورد وثوق مشتریان اروپایی بودند که قابلیت نصب گیربکس اتوماتیک نداشتند.

در واقع تنها در معدود خودروهای مرسدس بنز و برخی لوکس سازان بریتانیایی که محصولات خود را به آمریکا صادر می کردند انواع اتوماتیک یافت می شد. قوانین سختگیرانه آلودگی در کالیفرنیا و سپس در کل آمریکا، منجر به کسادی موتورهای بزرگ و خودروهای گیربکس اتوماتیک نشد و تا زمان بحران نفتی دهه 70، همچنان حجم موتورهای آمریکایی با لیتر و اروپایی با سی سی مفهوم داشت.

در ایران، ورود خودروهای آمریکایی از اواخر دهه 1960 با افزایش ارتباط دولت ایران و امریکا رونق زیادی پیدا کرد. گیربکس های اتوماتیک در انواع خودروهای گران قیمتی که از آمریکا به کشور می آمد، استفاده می شد، ولی مشکلات ذاتی این خودروها خصوصاً در زمان خرابی های ناشی از عدم کارکرد باتری که در آن زمان بسیار شایع بود، استقبال از آنها را محدود به خودروهای بسیار لوکس کرد. با تولید خودروهای جدید در ایران با نام های آریا و شاهین، اولین خودروهای گیربکس اتوماتیک در ایران تولید شد.

خودروهای پرطرفدار

خودروهای وارداتی در ایران

استقبال از این خودروها رفته رفته افزایش می یافت و سهم بازار آنها در حال افزایش بود. مشتری پولدار ایرانی در آن زمان، به آسایش خود بیشتر از خرابی فکر می کرد و محبوبیت خودروهای اتوماتیک آمریکایی در بازار رفته رفته افزایش یافت. بعدها در کنار محصولات جنرال موتورز ایران، ایران ناسیونال هم به عرضه پیکان اتوماتیک روی آورد که می توان آن را گام نخست در بازار ایران برای ارتقای سلیقه مشتریان خودروهای طبقه متوسط نامید.

نمونه های اروپایی جز برخی محصولات انگلیسی و به ندرت آلمانی عمدتاً به گیربکس دستی مجهز بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ و تحریم های آمریکا، خودروهای اتوماتیک برای دارندگان خود مشکل ساز شدند. کمبود شدید باتری، قطعات یدکی و حتی به روز نشدن فناوری های تعمیراتی در کشور، سبب شد تقاضای خودروهای اتوماتیک به شدت کاهش پیدا کند و به صفر برسد و حتی بسیاری از نمونه های موجود با گیربکس دستی تعویض شود. با پایان جنگ و ورود خودروهای به روز به کشور، بازار خودروهای اتوماتیک بازیافت نشد.

حتی لوکس ترین خودروهای وارد شده به کشور مجهز به گیربکس های دستی بودند که نشان می داد مشتری ایرانی اعتماد از دست رفته خود به فناوری را بازیابی نکرده است. با محدودیت واردات و تمرکز بر تولید خودروهای ارزان تر، موضوع گیربکس های اتوماتیک تقریباً به فراموشی سپرده شد و به جز تعداد اندکی خودرو پژو 405، محصول دیگری به بازار عرضه نشد. در اوایل دهه 80 هم، همزمان با عرضه پراید با گیربکس اتوماتیک در حجم بسیار محدود، تعداد محدودی خودرو پژو 206 با گیربکس اتوماتیک برای جانبازان به کشور وارد شد.

هرچند پژو در تعریف اولیه 206 در ایران، سه تیپ 4، 5 و 6 را با گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته بود ولی تست های جاده ای انواع 206 با موتور 1400 سی سی توان کافی برای عبور از جاده های کوهستانی شمال را نداشتند و از ورود به چرخه تولید بازماندند. بعد از ورود پژوهای 1600 سی سی اتوماتیک و استقبال نسبتاً مناسب بازار از این محصول در قشر جوانی که مشکلات دوران جنگ را در ذهن نداشت، ایران خودرو مجدداً به تولید این مدل اقدام کرد. همزمان، واردات انواع خودرو لوکس به کشور مجدداً مجاز شد و دیگر مشتری جوان و راحت طلب ایرانی، خریدار خودروهای دنده ای نبود.

این استقبال خوب از این فناوری در کنار کیفیت بسیار مطلوب تر گیربکس های اتوماتیک در قیاس با محصولات قدیمی، ترس سایر مشتریان خودروهای ارزان قیمت تر را از هزینه نگهداری خودرو اتوماتیک به شدت کاهش داد و تقاضا برای این محصول حتی در خودروهای ارزان قیمت افزایش یافت. تولید انواع خودرو اتوماتیک در شرکت های پارس خودرو و ایران خودرو شدت پیدا کرد و دیگر ماکسیمایی که در ابتدای عرضه عمدتاً به صورت گیربکس دنده ای فروخته می شد فقط متقاضی اتوماتیک داشت. واقعیت این است برای مشتری ایرانی، خودروهای اتوماتیک دیگر یک کالای لوکس به حساب نمی آید و مشتریان خودروهای ارزان قیمت هم متقاضی این مدل خودرو هستند.

پیشرفت فناوری و ارائه انواع مختلف از این گیربکس ها با قیمت های پایین و هزینه نگهداری مناسب، سبب شده است وجود خودروهای اتوماتیک یک الزام برای خودروسازان در سبد محصولات شان بشود. تمایل به آسایش بیشتر در رانندگی با افزایش درآمدهای مشتریان به شدت افزایش می باید و خودروسازان ایرانی هم می بایست با در نظر گرفتن این مهم، به استفاده از این فناوری در خودروهای خود اهتمام بورزند.

دورنمای روشن اقتصادی در ایران و رشد پایدار اقتصادی در سال های پیش رو، منجر به افزایش ثروت عمومی و تقویت قابل توجه قدرت خرید مشتریان می شود. در واقع در آینده نزدیک مشتری ایرانی قادر است هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت کند. این اضافه پرداخت در ازای دریافت کیفیت بالاتر و مشخصات فنی بهتر باید باشد تا توجیه کننده افزایش هزینه شود. همچنین با توجه به ترکیب جوان جمعیتی که روزهای سخت جنگ را تجربه نکرده اند افزایش تقاضا قطعی خواهد بود.

لذا تمرکز در تولید این خودروها و تولید گیربکس های اتوماتیک در برنامه ریزی استراتژیک شرکت های خودروساز داخلی بسیار حیاتی و ضروری است. البته، نیاز به توسعه شبکه خدمات رسانی هم از لحاظ کیفی و هم کمی برای جلب اطمینان مشتریان ضروری است. هم اکنون شرکت های داخلی ضعف بزرگی در این زمینه دارند که برای حفظ حیات خود می بایست نسبت به ایجاد مراکز بیشتر تعمیر گیربکس های اتوماتیک اقدام کنند.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع