حاشیه های برنامه دستپخت های خودمانی
دستپخت های خودمانی یک مسابقه آشپزی است که بازیگران ، فوتبالیستها و خوانندگان کشورمان در آن به رقابت میپردازند ، این برنامه پرجنب و جوش که این روزها فصل سومش از شبکه دو پخش می شود توانسته مخاطبان پیگیری جذب کند.
با ما همراه باشید تا با حاشیه های دستپخت های خودمانی بیشتر آشناشوید.
از همان ساعات ابتدایی بروبچه های صحنه مسابقه دهندگان و دکور برنامه را آماده می کنند. طبق معمول همیشه اول قرار می شود در فضای بیرونی شهرک سینمایی، یک گفت و گو کوتاه با مهمان ها انجام بدهند، کاپیتان سایپا مقابل دوربین عکاسی صحنه (که در اینجا کار فیلم برداری را انجام می دهد) می ایستد و به سوالاتشان پاسخ می دهد، اما به خاطر اینکه از ضبط اصلی برنامه جا نمانند، قرار می شود گفت و گو با رضا عنایتی را بعد از برنامه اصلی بگیرند.
نسرین مقانلو و آرش ظلی پور، مجریان فصل سوم مسابقه «دستپخت های خودمانی» در محل ضبط برنامه، منتظر حضور فوتبالیست ها هستند تا کارشان را شروع کنند، بالاخره همه چیز اوکی می شود و پا به توپ های مستطیل سبز، بعد از تجدید گریم آماده می شوند و در کنار هر یک از مجریان، پشت اجاق گازهایشان قرار می گیرند.
آرش ظلی پور و نسرین مقانلو در دستپخت های خودمانی
خاطرات رضای آقای گل با جاروبرقی
امروز قرار است که عنایتی و صادقی دست به کار شوند و یک غذای آسان پز (همان ماکارونی خودمان به اضافه متعلقات!) را آماده کنند. البته برای کسانی که به اعتراف خودشان تا به حال دستشان به آشپزی نرفته و خیلی اهل پخت و پز نیستند، خوب درآوردن این غذا هم کار آسانی نیست.
نسرین مقانلو بعد از این که متوجه می شود آقایان فوتبالیست در زمینه آشپزی به خانم هایشان کمک نمی کنند، به عنوان حامی خانم ها وارد میدان می شود به عنایتی و صادقی اعتراض می کند که همین اعتراضات باعث می شود رضا عنایتی حقایق جالبی را از زندگی شخصی اش در حین آبکش کردن رشته های ماکارونی به زبان بیاورد:«بالاخره ما هم درگیری های خاص خودمان را داریم، البته درست است که خیلی در آشپزی کمک نمی کنم، ولی در کارهای دیگر خانه همیشه اکتیو هستم؛ مثلا خیلی پیش می آید که من خانه را جاروبرقی بکشم!
ماجراهای شام ایرانی
نسرین مقانلو دستیار صادقی است و آرش ظلی پور هم به عنایتی کمک می کند. اما بعضی مواقع جای آشپز و کمک آشپز رسما عوض می شود و مجریان برنامه، علی الخصوص خانم مقانلو) راسا کارهای غذا را انجام می دهند. ظلی پور با شوخی های ریز و درشت سعی دارد فضای خشک و جدی مسابقه را بشکند، اما با توجه به این که هر دو مهمان برنامه جزء بازیکنان کم حاشیه و کم سر و صدای لیگ هستند و از پیشکسوتان فوتبال هم به حساب می آیند، خیلی سرخوشانه رفتار نمی کنند و سعی می کنند ماخوذ به حیا رفتار کنند.
آرش ظلی پور یک توپ چهل تیکه به داخل استودیو می آورد و از بازیکنان می خواهد روپایی بزنند. او بعد از مدتی به رضا عنایتی گیر می دهد که هم زمان با آشپزی از هنر خوانندگی اش هم استفاده کند، اما عنایتی مقاومت می کند و با هر ترفندی شده از زیر این حرکت عجیب و غریب شانه خالی می کند.
نسرین مقانلو در برنامه دستپخت های خودمانی
بالاخره غذای بازیکنان تقریبا آماده می شود و بسته های ماکارونی را داخل آب جوش می ریزند. حالا تا ماکارونی ها پخته شود، مجریان و مهمان های برنامه با هم گپ می زنند و بروبچه های پشت صحنه هم با فراغ بال پشت اجاق گازها و آشپزها رفت و آمد می کنند. سازندگان مسابقه معمولا در هر روز ضبط دو قسمت را فیلم برداری می کند و چهار مهمان دارند، اما این بار با توجه به اینکه خانم مقانلو قرار است برای برنامه «شام ایرانی» مهمان خانه نرگس محمدی باشد، بالاجبار مسابقه همین دو نفر را ضبط می کنند، این خبر باعث می شود بروبچه های پشت صحنه با مهمان های بعدی تماس بگیرند و برنامه را کنسل کنند. در همین حین ماکارونی ها تقریبا آماده شده و مجددا قرار می شود ضبط را شروع کنند و مسابقه را ادامه بدهند.
فلفل سبز، فلفل زرد و دیگر هیچ!
قبل از این که دستیار کارگردان دستور حرکت را بدهد، ظلی پور برای افزایش نمک برنامه، توپ فوتبال را بر می دارد و مشغول روپایی زدن و خواندن می شود. البته بعد از شش هفت ضربه توپش می افتد و ترانه اش نیمه کاره می ماند، اما همین ضربات اندک باعث می شود با لحن شوخی از عنایتی گله کند که چرا چنین کار ساده ای را انجام نداده است. بالاخره قرار می شود که ماکارونی را از دیگ ها آبکش کنند و در سسی که از قبل آماده کردند بخوابانند و مراحل تزئین را انجام دهند. در هر دو طرف صحنه، مجریان برنامه قاشق های پلاستیکی مخصوص را در دست می گیرند و در حالی که مهمان های برنامه آنها را همراهی می کنند، غذاها در ظرف های مخصوص می کشند.
هر دو مجری فوتبالیست ها را به سراغ قفسه بزرگ پشت سرشان می فرستند تا وسائل تزیین غذایشان را بیاورند. هر دو نفر هم به سراغ فلفل دلمه ای می روند. در حالی که مجریان برنامه در حال تزیین غذاها هستند، آقایان فوتبالیست هم به عنوان دستیار، به آنها کمک می کنند و میز کارشان را سر و سامان می دهند. عنایتی یک تکه از فلفل دلمه ای صادقی را کش می رود و روی غذای خودش قرار می دهد و یک برش از فلفل خودش را هم روی غذای ابراهیم می گذارد تا در نهایت هر دو غذا هم به شدت شبیه به هم شود و تنها تفاوت آنها یک تکه فلفل دلمه ای روی آن باشد.
کات، همه به سمت قابلمه
بعد از اتمام تزیین، ظلی پور رو به دوربین اعلام می کند که یک وله کوتاه ببینند و زود برگردند تا ضبط قطع می شود، یکی از تصویربرداران همه را غافلگیر می کند و خطاب به مجریان برنامه از آنها می خواهد که حداقل خودشان بی خیال آنتراکت چند دقیقه ای شوند:«آقا رفتیم و اومدیم دیگه، سریع بگیریم تموم شه ملت خسته شدن!»
همه بعد از این اعتراض، سریع آماده ضبط مجدد می شوند و بالاخره از حضور داوران هم در این مسابقه استفاده می شود. آنها از پشت میزهایشان بلند می شوند خودشان را برای تست غذاها آماده می کنند. خوشمزه بازی های آقای مجری همچنان ادامه دارد و داوران هم طبق معمول از هر دو غذا تعریف می کنند و هر دو را مستحق برنده شدن می دانند. بالاخره کارگردان کات می دهد و 12- 14 نفری که پشت صحنه هستند، به داخل دکور می روند و عده ای مشغول تمیز کردن می شوند و بعضی هم به قابلمه های غذا ناخنک می زنند.
فریدالدین نیکجو، تهیه کننده و کارگردان برنامه هم بالاخره وارد صحنه می شود و بعد از گفتن «خسته نباشید» به تیم تولیدش اولین کاری که می کند رفتن به سمت قابلمه غذای ابراهیم صادقی و نسرین مقانلوست. بعد از چند دقیقه دوباره همه را جمع و جور می کنند تا چند پلان نهایی را بگیرند. در حالی که همه منتظر دستور شروع هستند، همان تصویربردار معترض رو به ابراهیم صادقی می کند تا از غذای خوبش تشکر کند:«آقای اسدی، دستت درد نکنه خیلی خوشمزه شده بود.» کاپیتان سایپا که ابتدا مانده بود این بنده خدا از چه کسی تشکر می کند، بعد از اینکه جهت نگاه او را تشخیص دارد و فهمید با او بوده، گفت:«خواهش می کنم البته من صادقی هستم!»
فریادهای خانم مجری
همه آماده هستند و چند باری می خواهند کار را استارت بزنند، اما مثل اینکه با دشواری های فنی رو به رو هستند و از کارگردانی خبر می رسد که گویا واحد اصلی ری استارت شده و فعلا باید منتظر بمانند. در این بین، دو مجری همچنان با شوخی های گاه و بیگاه شان دنبال خنداندن مهمان ها و شاد نگه داشتن فضا هستند. نسرین مقانلو بعد از ایستادن طولانی مدت خسته می شود و پشت اجاق آشپزخانه می رود تا روی چهارپایه ای که در آنجا گذاشته اند بنشیند. اما به محض نشستن او، اعلام می کنند که مشکل رفع شده و همه چیز برای ضبط آماده است.
عکس جدید نسرین مقانلو
دستیار کارگردان دستور ضبط صدا را می دهد و خانم های داور مشغول کارشناسی هستند، اما بعد از چند دقیقه و یک مونولوگ تقریبا بلندمدت از خانم داور شماره یک، از اتاق کارگردانی خبر می دهند که مقنعه خانم داور خراب شده و باید از اول بگیرند. بالاخره این مشکل هم حل می شود و پلان نهایی هم بعد از چند بار کات، درست از آب در می آید و ضبط برنامه به خوبی و خوشی تمام می شود.
در آخر هم مهمان ها، مجریان و کارگردان در دکور برنامه می ایستند و عکاسی می کنند و قرار می شود عنایتی هم به بیرون ساختمان برود تا گفت و گوی ابتدایی برنامه را که با او ضبط نکرده اند، بگیرند. همه چیز به صورت عادی طی می شود که ناگهان صدای داد و هوار نسرین مقانلو از گوشه سوله همه توجهات را به سمت خود جلب می کند. مقانلو از اول امروز کمی استرس داشت و به خاطر اینکه باید به موقع به برنامه شام ایرانی می رسید، چند باری از بچه های پشت صحنه خواست که برایش آژانس خبر کنند. اما به خاطر فریادهای عجیب و غریب خانم مجری و ناراحتی شدیدش، نشد که از او بپرسیم دقیقا چه چیزی او را به هم ریخت، نیامدن آژانس یا حرف و حدیث هایی از گوشه و کنار به خاطر لغو شدن پارت بعدازظهر؟!
وقتی نسرین مقانلو به سیم آخر می زند
نسرین مقانلو در طول ضبط برنامه بارها اعلام کرد که عجله دارد و باید برود. حتی زمانی که در آنتراکت برنامه سراغش رفتیم، به ما گفت که به خاطر اینکه سریعا باید برود، امروز نمی تواند مصاحبه کند. از طرف دیگر به خاطر لغو پارت دوم برنامه تحت فشار بود و آژانس هم که به موقع نیامد و ممکن بود دیرتر از زمان مقرر به فیلم برداری شام ایرانی برسد. همه این عوامل باعث شد که او در پایان برنامه جوش بیاورد.
جالب ترین چهره ها در زمان اعتراض بی امان مقانلو، چهره رضا عنایتی و ابراهیم صادقی بود که نه می دانستند چه اتفاق افتاده و نه می خواستند خودشان را وارد ماجرا کنند. در آخر هم مجری برنامه به قدری عصبانی بود که تمام عوامل اصلی دستپخت های خودمانی، به دنبال آرام کردن او راهی کردنش به سمت منزل نرگس محمدی بودند و این اتفاق برنامه های ما را هم برای گفت و گو با عوامل به هم ریخت و به دلیل شرایط بحرانی نتوانستیم با هیچ یک از دست اندرکاران برنامه مصاحبه کنیم.