چرا بعضی کشورها سمت چپ و بعضی سمت راست رانندگی می کنند؟
اخیراً بعضی از افراد در پی پاسخ به این سوال هستند که رانندگی در جهت مخالف چه احساسی دارد و چرا در بعضی از کشورها رانندگی در سمت چپ و در بعضی از کشور ها رانندگی در سمت راست است؟ پاسخ به این سوال کمی جالب است و نیازمند بررسی بعضی از وقایع تاریخی دارد. در واقع علت جالب بودن آن این است که این سوال تفاوت های ملیتی و فرهنگی را نشان می دهد.
رانندگی در سمت چپ
حدود 35 درصد از جمعیت دنیا در سمت چپ رانندگی می کنند که بیشتر آن ها هم مستعمره های قدیمی بریتانیا هستند. وقایع تاریخی کمی وجود دارد که به رانندگی در سمت چپ اشاره می کند اما چرا سمت چپ؟
خوب شاید بیش از همه علت آن راحتی بیشتر بوده است که افراد انتخاب کردند در سمت چپ رانندگی کنند. همان طور که واقف هستید، بسیاری از افراد دست راست هستند و برای انجام کار های روزانه از دست راست استفاده می کنند. مثلاً اگر یک تاجر در زمان های قدیم که زیاد از اسب استفاده می کرد را در نظر بگیریم، متوجه می شوید که تجار هم معمولاً در وسط اسب می نشستند چند اسب را کنترل می کردند و همیشه به سمت چپ تکیه می دادند تا بتوانند با استفاده از دست راست شرایط را کنترل کنند.
در نتیجه این که؛ بسیاری از افراد راست دست هستند و از دست راست خود بهتر استفاده می کنند و سمت چپ باید یک تکیه گاه باشد. این موضوع کم کم در طول تاریخ پر رنگ تر شد و باعث شد که بسیاری از ماشین ها در سمت چپ رانندگی کنند.
یکی دیگر از علت های رانندگی در سمت چپ این بود که در قدیم در جاده ها فقط اسب ها بودند همه در سمت چپ جاده اسب سواری می کردند و مسیر رفت و آمدشان در سمت چپ جاده بود زیرا این کارعاقلانه ترین روش در کشورهایی بود که در حال جنگ بودند. شمشیربازها ترجیح می دهند تا در سمت چپ بایستند تا بازوی دست راست آن ها به حریف نزدیک تر و غلاف شمشیر هم ازحریف دورتر باشد.
در فرانسه و آمریکا در اواخر دهه 1700، گاریچی ها محصولات کشاورزی مزارع با واگن های بزرگ و چندین جفت اسب می کشیدند. راننده این واگن ها روی اسب سمت چپ می نشست و با این کار دست راستش برای شلاق زدن به اسب آزاد بود. راننده که در سمت چپ نشسته بود، دوست داشت تا همه در سمت چپ به حرکت ادامه بدهند چون اینگونه با هیچ واگنی برخورد نمی کرد.
رانندگی در سمت چپ در سال 1835 در بریتانیا اجباری شد و کشورهایی که بخشی از امپراتوری بریتانیا بودند مثل هند، استرایلای و مستعمره های سابق بریتانیا در آفریقا هم باید از این قانون تبعیت می کردند. تنها استثناء مصر است که بعد از اینکه توسط ناپلئون فتح شد قانون رفت و آمد در سمت راست جاده را قبول کرده بودند.
ترافیک و رانندگی ژاپن نیز در سمت چپ است. وقتی اولین خط راه آهن ژاپن با کمک های فنی بریتانیا ساخته شد، کم کم شبکه گسترده ای از راه آهن و مسیر عبور قطارها ساخته شدند و البته همه این قطارها در سمت چپ حرکت می کردند اما حدود 50 سال و تا 1924 طول کشید تا رانندگی درسمت چپ به صورت قانون نوشته شود.
رانندگی در سمت راست
در اوایل سال 1800 دو انقلاب شکل گرفت که مستقیماً روی جهت رانندگی تاثیرگذار بود. این دو انقلاب شامل موارد زیر بودند:
انقلاب صنعتی:
در اواخر سال 1700 و اوایل سال 1800 که بسیار نزدیک به هم بودند، کاپیتولاسیون و انقلاب صنعتی اتفاق افتاد و روش های جدیدی از تولید، در همه زمینه ها رخ داد که حمل و نقل نیز شامل آن ها می شد. رانندگی در سمت راست هم یکی از این تغییرات بود.
انقلاب فرانسه:
انقلاب فرانسه نیز تغییرات زیادی را به وجود آورد و نوع رانندگی افراد را تغییر داد. افراد معمولی هنوز در سمت چپ رانندگی می کردند و افراد ثروتمند که از ماشین های جدید استفاده می کردند، در سمت راست رانندگی می کردند و همین موضوع باعث ایجاد تصادفات زیاد و مرگ و میر افراد شد.
فتوحات ناپلئون قانون جدیدی را برای کشورهایی مانند بلژیک، هلند، لوگزامبورگ، سوئیس، آلمان، لهستان و بخش هایی از اسپانیا و ایتالیا به وجود آورد و آن ها از سمت راست جاده برای رفت و آمد استفاده نمودند . کشورهایی مانند بریتانیا، امپراتوری اتریش- مجارستان و پرتغال در همان سمت چپ جاده باقی ماندند. این تقسیم بندی کشورهای اروپا به سمت راست و سمت چپ برای بیش از 100 سال تا بعد از جنگ جهانی اول ادامه داشت.