پلاس وی
2 سال پیش / خواندن دقیقه

رئیس کمیسیون بازی‌سازان رایانه‌ای: فیلترینگ گوگل‌پلی کانال درآمدی بزرگ بازی‌سازان را از بین برد

رئیس کمیسیون بازی‌سازان رایانه‌ای: فیلترینگ گوگل‌پلی کانال درآمدی بزرگ بازی‌سازان را از بین برد

به گفته ابوالفضل صادق بالای ۶۰ درصد درآمد بازی‌سازان رایانه‌ای از گوگل پلی است و فیلتر شدن آن عملا این گروه را به نابودی می‌کشاند و ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به صنعت دیجیتال در ایران است. اما وزارت ارتباطات اعلام کرده این موضوع در اختیار این وزارتخانه نیست.

صادق در گفت‌وگو با «انتخاب» از چالش‌های فیلترینگ اینترنت برای استارتاپ‌ها چنین گفت: «بزرگترین چالشی که همه استارتاپ‌ها و بازی‌سازها پس از محدودیت های اخیر، با آن درگیر هستند و عملاً ریشه صنعت دیجیتال را می‌خشکاند، به ویژه در صنعت بازی‌سازی که در ایران صنعتی نوپا است؛ فیلتر شدن گوگل پلی است. متأسفانه دوستان به راحتی می گویند تنها دو اپلیکیشن واتساپ و اینستاگرام فیلتر شده است ولی هیچ اشاره‌ای به فیلترشدن گوگل پلی نمی کنند که نزدیک به دو الی سه ماه است که فیلتر است.»

او تأکید کرده که ابزارهای توسعه‌ی مورد نیاز بازی‌سازان در گوگل‌پلی است که نمی‌توانند از آن استفاده کنند: «بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد از درآمد بازی‌سازها از گوگل پلی بود که به نحوی با دور زدن موانع بازی‌های خود را منتشر می کردند اما با فیلتر شدن گوگل پلی عملاً دسترسی پلیر ها و کاربران به گوگل پلی قطع شده است و کانال درآمدی بزرگی از بین رفته است. بالای ۶۰ درصد از درآمد ما از گوگل پلی است که امروز فیلتر است و عملاً با این قضیه ما را به نابودی می‌کشانند.»

او با اشاره به اینکه در مورد این موضوع برای وزیر ارتباطات نامه فرستاده‌اند و در قالب کمیسیون صنف بازی‌سازان مشکلات را گفته‌اند اضافه کرد: «پیامدهای فیلتر گوگل پلی به طور شفاف گفته شده و امروز در جریان هستند ولی به راحتی اعلام کردند که این مسئله در اختیار من نیست و کمیته یا کارگروه جرایم رایانه‌ای قوه قضاییه این مسئله را تعیین می‌کند. درحالیکه خود وزیر جزو این کارگروه است و می‌توانست تلاشی برای حل این مشکل بکند.»

به گفته رئیس کمیسیون بازی‌سازان نظام صنفی رایانه‌ای تمام مسئولان دولتی از حل مشکلات در فضای اینترنت شانه خالی می‌کنند: «ما بارها از آنها خواسته‌ایم چالش‌ها رفع شود ولی جوابی نگرفتیم. متأسفانه مسئله بزرگ‌تر از این است و صنعت دیجیتال در حال رشد است و با این محدودیت‌ها رو به نابودی می‌رود.»

صادق اشاره کرد که در مسئله برنامه‌های رایانه‌ای رئیس جمهور پیشنهاد خودکفایی داده و این مسئله مثل این است که در صنعت خودروسازی بگوییم ما می‌توانیم خودروهایی با کیفیت اروپا و ژاپن تولید کنیم: «وضعیت ما در دنیای استارتاپ نیز به همین صورت است. در اصل ابزار های داخل کشور و پلتفرم هایی که به عنوان استور در داخل کشور فعالیت می‌کنند مثل امروز ابزار های داخلی هیچ وقت نمی‌توانند جایگزین گوگل پلی و برنامه‌های خارجی شوند.»


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع